رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مجرمین کم سن و سال(جرم شناسی)

اختصاصی از رزفایل مجرمین کم سن و سال(جرم شناسی) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مجرمین کم سن و سال(جرم شناسی)


مجرمین کم سن و سال(جرم شناسی)

مجرمین کم سن و سال(جرم شناسی)

 

مقدمه

یکی از مسائل پیچیده و ناراحت کننده فعلی که توجه بسیاری از محققین ، جامعه شناسان ، جرم شناسان و روانشناسان و متخصصین امر را به خود معطوف داشته موضوع مجرمین کم سن و سال یا اطفال و نوجوانان بزهکاری می باشد که روز به روز هم گسترش بیشتری می یابد و مخصوصاً باید افزود که این تزاید و گسترش غالباً در کشورهایی بخ چشم می خورد که از لحاظ اقتصادی در سطح کاملاً پیشرفته ای قراردارند .

با توجه به وضع موجود اولین سؤالی که مطرح می شود این است که آیا اقدامات کشورهای مختلف در زمینه مبارزه با جرائم اطفال و نوجوانان بزهکار ،‌ مبتنی بر اصول صحیح و درستی استوار دیده است یا خیر ؟

آمار های انتشار یافته نشان می دهد که علی رغم بهبود وضع زندگی و معیشتی و علی رغم ازدیاد سریع موسسات و خدمات که اکثر کشورهای جهان جرائم ارتکابی اطفال و نوجوانان با سرعت و آهنگ بیشتری افزایش می یابد .

از طرف دیگر می توان گفت که قرن حاضر ، قرن اضطراب و سرعت است و اطفال و نوجوانان عجله دارند تا هرچه سریعتر خود را به مقصد خیالی و مورد نظر برسانند هرچند که در این راه ، قواعد ومقررات و قوانین در هم شکسته شوند .

در چنین موقعیت ناراحت کننده ی است که به اغلب کشورهای جهان درصد چاره جوئی برآمده و سعی نموده اند که علت ارتکاب جرائم اطفال و نوجوانان را دریافته متناسب با آن به تغییرات اساسی در قوانین خود بپردازند . در قوانین جدید اطفال و نوجوانان بزهکار، موضوع قوه تمیز خوب از بدوخیر ازشد و اعمال مجاز اتمای عقوبتی و پاداشی به کنار گذاشته شده ،‌چرا که با مجازات و تنبیه دیگر نمی توان از بزهکاری و ارتکاب جرم آنان پیشگیری به عمل آورد . چون هدف تعلیم و تربیت ، اصلاح اطفال و نوجوانان بزهکار است لذا محققین اکثر کشورها اولاً دادگاههای خاصی بنام «دادگاه اطفال و نوجوانان بزهکار» پیش بینی نموده که صلاحیت رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان زیر سن 18 سال را دارد . ثانیاً هدف تصمیمات دادگاه تعلیم و تربیت ، اصلاح درمان و بازسازی اطفال و نوجوانان بزهکار است . ثالثاً محل نگهداری اطفال بزهکار نیز مکان جداگانه ای است که بنام « کانون اصلاح و تربیت » خوانده می شود .

روشهای اتخاذی در این کانون ،‌همگی جنبة اصلاح و تربیت دارد .

بیان مسأله (تعریف موضوع تحقیق)

تعریف انحراف و کجروی :

زندگی اجتماعی انسان تحت حاکمیت قواعد یا هنجارهای اجتماعی است که اگر ما قواعد و بعضی رفتارها را در زمینه های محیطی مناسب و بعضی ها را نامناسب تعریف کرده اند پیروی نکنیم فعالیتهایمان دستخوش هرج و مرج میگردد لذا همانگونه که در جوامع ارزش ها و هنجارهای اجتماعی شکل دهنده رفتاراعضای آن جامعه است همیشه در حاشیه نیز افرادی خلاف این حرکت کنند به گونه ای ناهنجار عمل می کنند و این امر است که پیچیدگی حوزه تحلیل جامعه شناسی انحرفات را نشان می دهد بنابراین آنچه که در دوران یک جامعه یا محیط فرهنگی در زمان و مکان معینی طبیعی است همین عمل در یک جامعه دیگر یک رفتار انحرافی تلقی می شود . پس رفتار انحرافی را باید با توجه به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی مورد پسند آن جامعه توجیه کرد .

بنابراین انحراف یا کجروی را می توان ناهمنوایی با هنجارها یا مجموعة هنجارهای معینی تعریف کرد که توسط تعداد قابل ملاحظه ای از مردم در اجتماع یا جامعه پذیرفته شده است .

و یا اینکه انحراف را عبارت از رفتاری که هنجارهای اجتماعی مهمی را نقض کرده و در نظر تعداد زیادی از مردم قابل نکوهشی است تعریف کرد بزهکاری ترجمة واژه peinqency و معنی خطا کردن و نفی هنجارهای قانونی و اجتماعی است که معمولاً افراد 12 تا 18 ساله را در بر می گیرد . در جمهوری اسلامی ایران بزهکار به فردی اطلاق می شود که مرتکب عملی گردد که قانون یا شروع ارتکاب آنرا منع کرده و یا ترک عملی که انجام آنرا واجب و لازم دانسته که در صورت ارتکاب جرم به دستور حاکم شرع مجتهد جامع الشرایط تأدیب و تغریز می گردد .

اما جامعه شناسان بزهکاری و جرم را اقدام به عملی می دانند که برخلاف موازین ، مقررات و معیارهای ارزشی فرهنگی یک جامعه باشد و کسانی که مرتکب چنین اعمال خلافی می گردند مجرم یا بزهکار نامیده می شوند . همچنانکه دور کنیم جامعه شناسی فرانسوی جرم و بزهکار را اقدام به عملی می داند که وجدان جمعی را می آزارد و اجتماعی نسبت به مرتکبین آن واکنش نشان می دهند و آنها را مجازات می کنند .

جامعه شناسان معتقدند که بافت اجتماعی شهرهای بزرگ و پیچیدگی های روزافزون آنها می تواند متبر مساعدی برای ارتکاب جرایم و بزه های نوجوانان باشد .

اهمیت موضوع تحقیق

یکی از دلایل مهم و اساسی در کسب دانش ،‌ کشف حقایق ، حل مسائل ، بیان نظریه های جدید و بالاخره شناخت بهتر محیط اطراف است . با درک همبستگی میان متغیرها ، شناخت تفاوتهایی که آنها ایجاد می نمایند ، علل رویدادها و پدیده ها و بالاخره پاسخ به « چراها » می توانیم آینده را از حال ، پیش بینی نمائیم . با کسب دانش ، بر محیط خویش مسلط می شویم . انسان از طریق کسب تجارب ، درک دیدگاههای نظری ، یادگیری مهارتها ،‌رسانه های جمعی و بسیاری امور دیگر ، کسب دانش می نماید ، محیط اطراف را می شناسد و بالاخره برای آینده خویش ،‌برنامه ریزی می کند .

رویکرد حقوقی جرم

اگر بپذیریم که بزه ، تخطی از نظام هنجاری جاری در جامعه است که از طریق قانون جزا می تواند قابل پیگرد باشد ، می توان بزه راهر عملی تعریف کرد که توسط قانون موجب اعمال کیفر از طرف مقام قضایی است. پیروان این رویکرد هر عملی را که خلاف اخلاق و عدالت اجتماعی باشد جرم می نامند و هدف از تدوین قوانین کیفری را جلوگیری از رفتارهایی می دانند که به نحوی به جامعه و افراد آن آسیب می رساند و نظم اجتماعی را مختل می کند .

رویکرد جامعه شناختی

رویکرد جامعه شناختی بزه عمدتاً برنظریات دورکهیم استوار است . اگر چه این نظریات عمدتاً پیچیده هستند اما تأثیر آن ها در جرم شناسی ،‌غیرقابل انکار است . براساس این نظریه همانطور که قبلاً نیز توضیح داده شد « جرم پدیده طبیعی است و از فرهنگ ،‌تمدن و فضاهای هر اجتماعی ناشی می شود » سیر تکاملی فرهنگ ها باعث می شود مفهوم بزه ، نوع و کیفیت آن نیز دگرگون شود و تجدّد گرایی نیز در این میان نقش مهمی پیدا کند به همین علت این رویکرد در تعریف بزه به هنجارهای اجتماعی توجه می کند و عملی را جرم می داند که بر خلاف هنجارهای جامعه باشد و احساسات و و جدان گروهی یا جمعی را متأثیر کند .

رویکرد جرم شناسی

از دیدگاه جرم شناسی ، ناسازگاری افراد و عمل ضد اجتماعی ، جرم نامیده می شود . جرم شناسان نه تنها هر عملی را طبق قانون برای آن مجازات قائل  شده اند جرم می نامند ، بلکه معتقدند که اعمالی که در قوانین کیفری برای آنها مجازاتی پیش بینی نشده ولی برای جامعه مضر است ، نوعی جرم می باشد و نیاز به بررسی دارد . دیدگاه کلی این رویکرد در تعریف بزه به فعل یا ترک فعل که برای جامعه خطرناک باشد اعتقاد دارد ، مانند اعتیاد به عنوان فعل و یا عدم رعایت مقررات رانندگی به عنوان ترک فعل .

نوع فایل: word

سایز:59.1 KB

تعداد صفحه:74


دانلود با لینک مستقیم


مجرمین کم سن و سال(جرم شناسی)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد