رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود رابطه اخلاق و آزادی

اختصاصی از رزفایل دانلود رابطه اخلاق و آزادی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 فرمت فایل:  Word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 


 قسمتی از محتوای متن 

 

تعداد صفحات : 25 صفحه

رابطه اخلاق و آزادی مقدمه: طرح مسأله پرسش از نسبت اخلاق و آزادی را می توان از منظرهای مختلف معرفت‌شناختی مطرح ساخت.
از این رو پرسش‌های متنوع و متکثری پیش روی پژوهشگر نهاده و از هر زاویه‌ بحثی گشوده می شود.
از جمله می توان به طور کلی این پرسش را مطرح کرد که اساساً چه نوع رابطه‌ای میان اخلاق و آزادی وجود دارد؟
آیا اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در دست‌یابی به آزادی و پایداری و استمرار آن تأثیرگذار است یا در از دست دادن و مقید شدن آزادی؟
آیا آزادی می‌تواند برای رسیدن به یک جامعه اخلاقی به انسان‌ها مساعدت نماید یا اینکه رسیدن به جامعه ضد اخلاقی را تسریع می‌کند؟
مبانی و معیارهای  مفهوم اخلاق و آزادی کدام است؟
آیا آزادی می‌تواند و یا باید بر مبانی اخلاقی استوار باشد یا تحقق اخلاق در جامعه به تحقق آزادی در آن جامعه بستگی دارد؟
در نسبتی دیگر و از منظری دیگر می‌توان پرسش‌های مذکور را به گونه‌ای دیگر نیز طرح کرد.

از جمله اینکه: آیا نهال اخلاق در فضا و بذر آزاد به بار می‌نشیند و یا برعکس، این آزادی است که خود را با قامت اخلاق متناسب می‌نماید؟
آیا بدون آزادی و آزاداندیشی می‌توان معرفت اخلاقی کسب نمود و یا اینکه اعتبار آزادی نیز بر پیش‌دانسته‌ها و مبانی اخلاقی مبتنی است؟
آیا اساساً آزادی می‌تواند ارزش‌های اخلاقی را تقویت نماید یا اینکه وجود فضای آزاد باعث کاهش تأثیر ارزش‌های اخلاقی در جامعه می‌شود و چه بسا اخلاق را از میان می‌برد؟
این مقاله با این هدف نگارش شده است تا به تبیین رابطه و سنجش دو مفهوم آزادی و اخلاق، با تأکید بر اندیشة آیت‌الله مرتضی مطهری، بپردازد و تأثیر هر یک بر دیگری را بکاود.

به عبارت روشن‌تر تقدم و یا تأخر آزادی یا اخلاق را بر دیگری تبیین نماید.
در این رابطه نگارنده بر این باور است که برخلاف آنچه در رابطه اخلاق و سیاست در نزد اندیشمندان مسلمان معروف شده است ـ که همانا تقدم اخلاق بر سیاست است و به همین نسبت این بحث به رابطه اخلاق و آزادی نیز کشیده می‌شود و اخلاق مقدم بر آزادی فرض می‌شود ـ  نوشته حاضر این فرضیه را طرح می‌نماید که در اندیشة آیت‌الله مطهری، آزادی، به لحاظ رتبی و زمانی، مقدم بر اخلاق است.
از این رو می‌بایست برای چیدن میوه‌های اخلاقی و سر برآوردن و رشد نمودن اخلاق در جامعه از آزادی عبور نمود و تحقق اخلاق در جامعه منوط به تحقق حد اقلی از آزادی در حوزه جمعی است.
البته هم اخلاق و هم آزادی از ضروریات زندگی فردی و به ویژه زیست جمعی و برای رسیدن به هدف‌های خاصی مورد نیاز آدمی است، گرچه این هدف‌ها از منظرهای مختلف که به آنها نگاه شود ناهمگون جلوه ‌نماید.
در جامعه‌ای که استبداد در آن حاکم است و شیوه‌های استبدادی و توتالیتری در آن مقدم بر اخلاق و آزادی است، هم آزادی غایب و هم اخلاق جامعه منحط و فاسد است.
اخلاق مناسب و درخور یک جامعه که مبتنی بر مبانی معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی و هستی‌شناختی معتبر باشد تنها در جامعه‌ای رخ می‌نماید که بهره‌ای از آزادی داشته باشد و تملق و چاپلوسی و.
.
.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود رابطه اخلاق و آزادی

دانلود داستان اصحاب کهف

اختصاصی از رزفایل دانلود داستان اصحاب کهف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 فرمت فایل:  Word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 


 قسمتی از محتوای متن 

 

تعداد صفحات : 7 صفحه

داستان اصحاب کهف آنچه از قرآن کریم در خصوص این داستان استفاده مى شود این است که پیامبر گرامى خود را مخاطب مى سازد که ((با مردم درباره این داستان مجادله مکن مگر مجادله اى ظاهرى و یا روشن )) و از احدى از ایشان حقیقت مطلب را مپرس .
اصحاب کهف و رقیم جوانمردانى بودند که در جامعه اى مشرک که جز بتها را نمى پرستیدند، نشو و نما نمودند.
چیزى نمى گذرد که دین توحید محرمانه در آن جامعه راه پیدا مى کند، و این جوانمردان بدان ایمان مى آورند.
مردم آنها را به باد انکار و اعتراض ‍ مى گیرند، و در مقام تشدید و تضییق بر ایشان و فتنه و عذاب آنان بر مى آیند، و بر عبادت بتها و ترک دین توحید مجبورشان مى کنند.
و هر که به ملت آنان مى گروید از او دست بر مى داشتند و هر که بر دین توحید و مخالفت کیش ایشان اصرار مى ورزید او را به بدترین وجهى به قتل مى رساندند.
.
.
.
أَمْ حَسِبْت أَنَّ أَصحَب الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ ءَایَتِنَا عجَباً(9)إِذْ أَوَى الْفِتْیَةُ إِلى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا ءَاتِنَا مِن لَّدُنک رَحْمَةً وَ هَیىْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشداً(10)فَضرَبْنَا عَلى ءَاذَانِهِمْ فى الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَداً(11)ثُمَّ بَعَثْنَهُمْ لِنَعْلَمَ أَى الحِْزْبَینِ أَحْصى لِمَا لَبِثُوا أَمَداً(12)نحْنُ نَقُص عَلَیْک نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنهُمْ فِتْیَةٌ ءَامَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْنَهُمْ هُدًى (13)وَ رَبَطنَا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَب السمَوَتِ وَ الاَرْضِ لَن نَّدْعُوَا مِن دُونِهِ إِلَهاً لَّقَدْ قُلْنَا إِذاً شططاً(14)هَؤُلاءِ قَوْمُنَا اتخَذُوا مِن دُونِهِ ءَالِهَةً لَّوْ لا یَأْتُونَ عَلَیْهِم بِسلْطنِ بَینٍ فَمَنْ أَظلَمُ مِمَّنِ افْترَى عَلى اللَّهِ کَذِباً(15)وَ إِذِ اعْتزَلْتُمُوهُمْ وَ مَا یَعْبُدُونَ إِلا اللَّهَ فَأْوُا إِلى الْکَهْفِ یَنشرْ لَکمْ رَبُّکُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَ یُهَیىْ لَکم مِّنْ أَمْرِکم مِّرْفَقاً(16)وَ تَرَى الشمْس إِذَا طلَعَت تَّزَوَرُ عَن کَهْفِهِمْ ذَات الْیَمِینِ وَ إِذَا غَرَبَت تَّقْرِضهُمْ ذَات الشمَالِ وَ هُمْ فى فَجْوَةٍ مِّنْهُ ذَلِک مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ مَن یهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَن یُضلِلْ فَلَن تجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُّرْشِداً(17)وَ تحْسبهُمْ أَیْقَاظاً وَ هُمْ رُقُودٌ وَ نُقَلِّبُهُمْ ذَات الْیَمِینِ وَ ذَات الشمَالِ وَ کلْبُهُم بَسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ لَوِ اطلَعْت عَلَیهِمْ لَوَلَّیْت مِنْهُمْ فِرَاراً وَ لَمُلِئْت مِنهُمْ رُعْباً(18)وَ کذَلِک بَعَثْنَهُمْ لِیَتَساءَلُوا بَیْنهُمْ قَالَ قَائلٌ مِّنهُمْ کمْ لَبِثْتُمْ قَالُوا لَبِثْنَا یَوْماً أَوْ بَعْض یَوْمٍ قَالُوا رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَکم بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلى الْمَدِینَةِ فَلْیَنظرْ أَیهَا أَزْکى طعَاماً فَلْیَأْتِکم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَ لْیَتَلَطف وَ لا یُشعِرَنَّ بِکمْ أَحَداً(19)إِنهُمْ إِن یَظهَرُوا عَلَیْکمْ یَرْجُمُوکمْ أَوْ یُعِیدُوکمْ فى مِلَّتِهِمْ وَ لَن تُفْلِحُوا إِذاً أَبَداً(20)وَ کذَلِک أَعْثرْنَا عَلَیهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ وَ أَنَّ الساعَةَ لا رَیْب فِیهَا إِذْ یَتَنَزَعُونَ بَیْنهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیهِم بُنْیَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِم مَّسجِداً(21)سیَقُولُونَ ثَلَثَةٌ رَّابِعُهُمْ کلْبُهُمْ وَ یَقُولُونَ خَمْسةٌ سادِسهُمْ کلْبهُمْ رَجْمَا بِالْغَیْبِ وَ یَقُولُونَ سبْعَةٌ وَ ثَامِنهُمْ کلْبهُمْ قُل رَّبى أَعْلَمُ بِعِدَّتهِم مَّا یَعْلَمُهُمْ إِلا قَلِیلٌ فَلا تُمَارِ فِیهِمْ إِلا مِرَاءً ظهِراً وَ لا تَستَفْتِ فِیهِم مِّنْهُمْ أَحَداً(22)وَ لا تَقُولَنَّ لِشاى ءٍ إِنى فَاعِلٌ ذَلِک غَداً(23)إِلا أَن یَشاءَ اللَّهُ وَ اذْکُر رَّبَّک إِذَا نَسِیت وَ قُلْ عَسى أَن یهْدِیَنِ رَبى لاَقْرَب مِنْ هَذَا رَشداً(24)وَ لَبِثُوا فى کَهْفِهِمْ ثَلَث مِائَةٍ سِنِینَ وَ ازْدَادُوا تِسعاً(25)قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا لَهُ غَیْب السمَوَتِ وَ الاَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلىٍّ وَ لا یُشرِک فى حُکْمِهِ أَحَداً(26)9.
مگر پنداشته اى از میان آیه هاى ما اهل کهف و رقیم شگفت انگیز بوده اند؟
10.

وقتى آن جوانان به غار رفتند و گفتند: پروردگارا، ما را از نزد خویش رحمتى عطا کن و براى ما در کارمان صوابى مهیا فرما.
11.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود داستان اصحاب کهف

دانلود درباره حجاب

اختصاصی از رزفایل دانلود درباره حجاب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 فرمت فایل:  Word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 


 قسمتی از محتوای متن 

 

تعداد صفحات : 33 صفحه

مقدمه انسان فطرتی خدا خواه وخواهان رشد وکمال دارد وبا کسب شناختی نسبی از پروردگار عالم آوای بر دست سر می دهد وبا صل اشتیاق در برابر دستورات ونواحی الهی سر تسلیم فرود می آورد.
پوشیدگی زن یکی از ارزش های بزرگ اسلام است که اگر به سبک زیبایی جامع وقطعی به شیوا ورسا به آن پرداخته شود ازآن استقبال می کرد و از برکات فراوان حجاب بهره مند می گردد و از آفت های متعدد و زیانبار بی حجابی و بد حجابی مصون می ماند حجاب همواره مورد بحث قرار گرفت مسله حجاب زن از اهمیت وی÷ه ای برخوردار است که نا چار باید توجه خاصی به آن داشت وکتابهایی در این زمینه به زیور طبع آراسته گردیده اند که هر کدام در بر دارنده بحثی از مباحث این حکم الهی است زن با عنصر حجاب اسلامی به تهذیب و تزکیه ء نفس پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته در زمینه ی رشد مردان را در جامع تامین می کند ناموس این عالم چنین است که هر چیزوجودش از نقص شروع می شود ومسیرش مسیر کمال است مکان واقعی انسان هنگامی است که خویشتن را از تنگنای غرور وشهاوت ولذایذ جسمی بیرون کشد امام عزیزمان (ره)می فرماید : از دامن زن مرد به معراج می رود مظلومیت زن در جهان اسلام مظلومیت زن در جهان اسلام قبل از اسلام را در دو دوره می توان تقسیم کرد: دوره وحشیگری :که زن به عنوان انسان شناخته نمی شد.
بلکه با صفتهای خشونت بار رفتار می کرد ومشکل ترین کارها به عهدهء زن بود ومرد می توانست زن خود را کرایه بدهد دورهء تمدنهای یونان.
مصر.
روم.
ایران:در این دوره زن تنها شریک زندگی شناخته می شد وهیچ شخصیت حقوقی نداشت(1) * یونان :زن جزء کالاهای تجارتی در بازارها خرید و فروش می شد(2).
*روم :پدر خوانواده نه تنها از حق فروش دخترش برخوردار بود .
بلکه می توانست در موقع لزوم به حیاتش خاتمه دهد.
*استرالیا :زنان همچون حیوانات اهلی محسوب می شدند وبه هنگام قحطی آنان را می کشدند وگوشتشان را می خوردند فلسفه حجاب: فلسفه حجاب از مسائل مهمی است که آگاهی از آن می تواند یکی از پایه های تحقیق فرهنگ پوشش اسلامی باشد و محقق به آن معنا بخشد زیرا به این سئوال مهم بانوان که چرا باید با حجاب باشیم پاسخ دهد؟
زن این موجود ظریف مظهر جمال خلقت است واسلام می خواهد این گوهر گران بها در گنجینه حجاب مستور باشدتاازافات هوس مصون بماند.

از طرفی حجاب نوعی ارزش واحترام برای زنان به دنبال می آوردتا نامحرمان 1-حقوق زن در اسلام واروپا ص127 2حقوق زن در اسلام واروپا ص41 هوسرانان آنهارا به دیده حیوانی ننگرند قرآن درباره فلسفه حجاب می فرماید: حجاب برای این است که زنان شناخته نشوند و مورد اذیت وآزا رقرار نگیرند زن تا زمانی که غنچه حجاب است هیچ کس هوس چیدن آن را نمی کند اما همین که این حجاب کنار رفت واین غنچه باز شد آن را خواهند چید و پس از چند روز که پزمرده وپرپرشد به کناری خواهند افکند0 وازه حجاب : معنای لغوی حجاب که در عصرما این کلمه برای پوشش زن معروف شده است چیست؟
کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است وهم به معنی پرده وحجاب 0بیشتر استعمالش به معنی پرده است این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهدکه پرده وسیله پوشش است شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نیست آن پوشش حجاب نامیده می شودکه از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد0 استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا" جدید است در قدیم و مخصوصا" در اصطلاح فتهاء که به معنی پوشش بوده به کار می رفته0 پوشش زن دراسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند وبه جلوه گری نپردازد 0 در سوره مبارکه نور و در سوره مبارکه احزاب حدود وپوشش ومقامهای زن ومرد را ذکر کرده است بدون آن که کلمه حجاب را به کار برده باشد 0 حقیقت امر این است که در مساله پوشش و به اصطلاح عصر اخیر حجاب سخن دراین نیست که آیا زن خوب است پوشیده در اجتماع میشود یا عریان 0 علت پیدا شدن حجاب: علت و فلسفه پیدا شدن حجاب چیست؟
چطور شد که در میان همه یا بعضی ملل باستان پدید آمد؟
اسلام دینی است که در همه دستورهای خوش فلسقه و منظور دارد چرا وروی چه مصلحتی حجاب را تایید وتاسیس کرده0 مخالفان حجاب سعی کرده اندجریانات ظالمانه ای را به عنوان علت پیداشدن حجاب ذکر کنند ودر این جهت میان حجاب اسلامی وغیر اسلامی فرق نمی گذارندچنین وانمود می کنند که حجاب اسلامی نیز از همین جریانات ظالمانه سر چشمه می گیرند0 در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است وغالبا" این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذکر شده است ما مجموع آن را ذکر می کنیم نظر یاتی که به دست آوردیم بعضی فلسفی وبعضی اجتماعی وبعضی اخلاقی وبعضی اقتصادی وبعضی هم روانی است که ذیلا" ذکر می شود : 1-میله به ریاضت ورهبانیت (ریشه فلسفی) 2-عدم امنیت وعدالت اجتماعی (ریشه اجتماعی ) 3-پدرشاهی وتسلط مرد بر زن استمثار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ریشه اقتصادی ) 4-حصادت وخود خواهی مرد (ریشه اخلاقی ) حجاب سنگر مبارزه بانوان: در برابر شرمزدگان حجاب وپوشش بانوان راعکس العملی در مقابل بی بندوباری ها اکثریت زنان ودختران طبقات مرفه می دانند وتصور می کنند که(( زنان تنها بدین علت خود را می پوشانند که مانند آنان نشوند وبا این عمل قسمتی ازنیروهای لازم برای پیکار با طبقات مرفه را در بند نگاه میدارند و ندانسته به دشمن کمک می کنند)) (1)در حالی که فلسفه حجاب به مفهوم در غفس کردن زنان نیست بلکه به مشابه آزاد کردن آنها از زندان شهوات ورساندن بانوان به مقام والای خودمی باشد 0 حجاب به عنوان وسیله کمک به دشمن بلکه هم چون سلاحی برنده در مبارزه علیه دشمن ستمکار بکار گرفته می شود چنانکه زنان الجزایر وایران با حجاب خود کاریتراز هر سلاحی برنده در مبارزه علیه دشمن ستمکار بکار گرفته بر استعمارگران ضربه وارد ساختند0 در مقابل این بی حجابی است که به امپریالیسم کمک می کند0 چنان که استعمارگران الجزیر به این نتیجه رسیده بودند که اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایر ی هجوم بریم واستعداد مقاومت آنها را معلوم سازیم باید آنها را تحت تسلط قرار دهیم (2) اماحجاب زنان الجزایرهم چون دز تسخیر ناپذیری دربرابر آنها بود دستگاههای استعماری برای تغییر زنان با حجاب مبالغ هنگفتی رااختصاص می دهند آنان ابتدا خود را مدافع زنان معرفی می کنند لطیفه ها ومثالهاوشعارهایی می سازند تا زنان با حجاب ومردان معتقد ومدافع آنان را به عنوان بازماندگان دوران توحش وقرون وسطی تحقیر کنند 0 نیروی اشتغالگر که حد اعلای فعالیت روانی خود را در مسلهِء حجاب زنان تمرکز کرده است در گوشه وکنار موفق می شود یک زن را باصطلاح رهایی بخشد اروپایی ها که از این پیروزی کاملا"به هیجان آمده انداز نگرانی این که 1-درباره مسله زن-ص8 2 *** 2 -انقلاب الجزایر یا بررسی جامعه شناسی یک انقلاب ص 14 زن به وضع اولیه بر نگردد او رامانند مذهب جدید گرویده است احاطه می کنند و بعد از هرموفقیت معتقد می شوند که نفوذ در دز مستحکم زن الجزایری تکیه گاهی برای نفوذ غریبان در جامعه اسلامی است0 به تعبیر فرانس فاندن:هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که استعما گرممنوع بود در برابراو می گشاید وبدن الجزایر را که عریان شده است مقاما"به او نشان می دهدوپس از دیدن هر چهرهءبی حجابی امید حمله ور شدن اشغالگرده برابر می شود0 هربار که یک زن کشف حجاب می کند در واقع وجود جامه الجزایری را با سیستم دفاعی سست بنیاد وباز ومتلاشی وبه اشغالگر اعلام می داد0 هر چادری که رها می شود گویی جامعه خویشتن را به مکتب ارباب تسلیم کرده وتصمیم می گیرد تحت رهبری اشغالگر عادت ورسوم خویش را تغییر دهد 0 هر چادری که می افتد وهر چهره ای که به نگاه جسور ونا آرام اشغالگرعرضه می گردد برگرداندن این معنی است که الجزایربه انکار وجود خویشتن آغازکرده وهدک ناموس را از جانب اشغالگرپذیرفته است 0 کشف حجاب زن یعنی آشکار کردن زیبایها عریان کردن نهفته ها واسرار یعنی شکستن مقاومت او یعنی او را برای آتیه در اختیار خویش گرفتن .

وبلعکس حجاب یعنی مخفی کردن یک راز وایجاد یک دنیای اسرار ونهفته ها .
این زن که بیرون و دیگران را می بیند ولی خود دیده نمی شود به استعمارگر محرومیتی را تحمیل می نماید زیرا این دیدن یک طرفه است وطرف مقابل نمی تواند او را ببیند وزنی که دیده نمی شودتسلیم نمی گرددوخود را عرضه نمی کند به تعبیر بهتر آنها که قیام کردند همین زنهای محبوبه جنوب شهر بودند وآنهاکه تربیت آریا مهری داشتن آنها در این امور دخالت نداشتند وتجربه کنونی شان داده که زنان بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می گوید یافته اند0 وسعت حجاب: حجاب تنها مخصوص زن نیست مردها هم باید حساب شده حرکت کنند وگرد و خاک بالا نیاورند دل ها را به خود کره نزنند که هر کس در سر راه دل ها بنشیند او راهزن است وطاغوت .


دانلود با لینک مستقیم


دانلود درباره حجاب

دانلود مقاله کامل درباره جهت یابی

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله کامل درباره جهت یابی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 35

 

جهت‌یابی

یافتن جهت‌های جغرافیایی را جهت‌یابی گویند. جهت‌یابی در بسیاری از موارد کاربرد دارد. برای نمونه وقتی در کوهستان، جنگل، دشت یا بیابان گم شده باشید، با دانستن جهت‌های جغرافیایی، می‌توانید به مکان مورد نظرتان برسید. یکی از استفاده‌های مسلمانان از جهت‌یابی، یافتن قبله برای نماز خواندن و ذبح حیوانات است. کوهنوردان، نظامیان، جنگل‌بانان و ... هم به دانستن روش‌های جهت‌یابی نیازمندند.

هرچند امروزه با وسایلی مانند قطب‌نما یا GPS می‌توان به راحتی و با دقت بسیار زیاد جهت جغرافیایی را مشخص کرد، در نبود ابزار، دانستن روش‌های دیگر جهت‌یابی مفید و کاراست.

جهت‌های اصلی و فرعی

 

 

جهت‌های جغرافیایی، که شمال با رنگ قرمز مشخص شده

اگر رو به شمال بایستیم، سمت راست‌مان مشرق (شرق، باختر)، سمت چپ‌مان مغرب (غرب، خاور) و پشت سرمان جنوب است. این چهار جهت را جهت‌های اصلی می‌نامند. بین هر دو جهت اصلی یک جهت فرعی وجود دارد. مثلاً نیمساز جهت‌های شمال و شرق، جهت شمالِ شرقی (شمالِ شرق) را مشخص می‌کند.

با دانستن یکی از جهت‌ها، بقیه‌ی جهت‌ها را می‌توان به سادگی مشخص نمود. مثلاً اگر به سوی شمال ایستاده باشید، دست راست شما شرق، دست چپ شما غرب، و پشت سر شما جنوب است.

روش‌های جهت‌یابی

برخی روش‌های جهت‌یابی مخصوص روز، و برخی ویژه‌ی شب اند. برخی روش‌ها هم در همه‌ی مواقع کارا هستند. توجه شود که:

بسیاری از این روش‌ها کاملاً دقیق نیستند و صرفاً جهت‌های اصلی را به صورت تقریبی‌ مشخص می‌کنند. برای جهت‌های دقیق باید از قطب‌نما استفاده کرد، و میل مغناطیسی و انحراف مغناطیسی آن را هم در نظر داشت.

آن‌چه گفته می‌شود اکثراً مربوط به نیمکره‌ی شمالی است؛ به طور دقیق‌تر، بالای 23.5 درجه(بالای مدار رأس السرطان). در نیم‌کره‌ی جنوبی در برخی روش‌ها ممکن است جهت شمال و جنوب برعکس آن‌چه گفته می‌شود باشد.

روش‌های جهت‌یابی در روز

جهت‌یابی با سمت خورشید

1- خورشید صبح تقریباً از سمت شرق طلوع می‌کند، و شب تقریباً در سمت غرب غروب می‌کند.

این مطلب فقط در اول بهار و پاییز صحیح است؛ یعنی‌ در اولین روز بهار و پاییز خورشید دقیقاً از شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند، ولی در زمان‌های دیگر، محل طلوع و غروب خورشید نسبت به مشرق و مغرب مقداری انحراف دارد. در تابستان طلوع و غروب خورشید شمالی‌تر از شرق و غرب است، و در زمستان جنوبی‌تر از شرق و غرب می‌باشد. در اول تابستان و زمستان، محل طلوع و غروب خورشید حداقل حدود 23.5 درجه با محل دقیق شرق و غرب فاصله دارد، که این خطا به هیچ وجه قابل چشم پوشی‌ نیست. در واقع از آن‌جا که موقعیت دقیق خورشید با توجه به فصل و عرض جغرافیایی متغیر است، این روش نسبتاً غیردقیق است.

تنها جایی که خورشید همیشه دقیقاً از شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند، استواست.

2- در نیمکره‌ی شمالی زمین، در زمان ظهر شرعی خورشید همیشه دقیقاً در جهت جنوب است و سایه‌ی اجسام رو به شمال می‌افتد.

ظهر شرعی یا ظهر نجومی در موقعیت جغرافیایی شما، دقیقاً هنگامی است که خورشید به بالاترین نقطه‌ی خود در آسمان می‌رسد. در این زمان، سایه‌ی شاخص به حداقل خود در روز می‌رسد، و پس از آن دوباره افزایش می‌یابد؛ همان زمان اذان ظهر.

برای دانستن زمان ظهر شرعی می‌توانید به روزنامه‌ها مراجعه کنید یا منتظر صدای اذان ظهر باشید. ظهر شرعی حدوداً نیمه‌ی بین طلوع آفتاب و غروب آفتاب است.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره جهت یابی

دانلود دروغ در روایات اسلامی

اختصاصی از رزفایل دانلود دروغ در روایات اسلامی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 فرمت فایل:  Word ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ

 


 قسمتی از محتوای متن 

 

تعداد صفحات : 2 صفحه

اینک به بیان پاره ای از روایات در نکوهش دروغ می پردازیم دروغ در ردیف شرک به خدا رسول گرامی اسلام (ص) فرمود : « آیا شما را از بزرگترین گناهان خبر ندهم ؟
بزرگترین گناه شرک به خدا و بد رفتاری نسبت به پدر و مادر و دروغ گفتن است .

» « جامع السعادات ، ج2/ص322 » دروغ کلید گناهان حضرت امام حسن عسکری (ع) فرمود : « تمام پلیدیها در خانه ای نهاده شده و کلید آن دروغ است.
» « جامع السعادات ، ج2/ص322 » دروغ از شراب بدتر است حضرت امام محمد باقر (ع) فرمود : « خداوند متعال برای شر و بدی قفلهایی قرار داده و کلید ان قفلها شراب است و دروغ از شراب هم بدتر است.
» « وسائل الشیعه ، ج8/ص572 ؛ اصول کافی ؛ اصول کافی ج2/ص339، حدیث 3» دروغ سبب خرابی ایمان حضرت امام محمد باقر (ع) فرمود : « دروغ ویران کننده ایمان است » « بحار الانوار چاپ بیروت ، ج 69 / ص247 » دروغ و روسیاهی رسول گرامی اسلام (ص) فرمود : « از دروغ گفتن خودداری کنید زیرا انسان را روسیاه می کند » « مستدرک الوسائل ، ج2/ص100 » دروغ با ایمان سازگار نیست « امام رضا (ع) روایت می کند که از پیامبر اکرم (ص) سوال شد : آیا انسان با ایمان ممکن است ترسو باشد ؟
فرمود : آری .

سوال شد : امکان دارد بخیل باشد ؟
فرمود : آری .

آیا ممکن است دروغ گو باشد ؟
فرمود : نه .

» « وسائل الشیعه ، ج 8 /ص 573 ؛ جامع السعادات ، ج 2 / ص322 » دروغگو از درگاه خدا طرد می شود امام سجاد (ع) در مقام نیایش می گوید : « خدایا ! شاید مرا در جایگاه دروغگویان یافتی که به حال خود رهایم کردی .
» « مفاتیح الجنان / دعای ابوحمزه ثمالی » دروغگو مستوجب لعن فرشتگان است رسول گرامی اسلام (ص) فرمود : « هرگاه مومن بدون عذر دروغ بگوید هفتاد هزار فرشته او را لعنت می کنند و از قلبش بوی گندی بیرون می آید که تا به عرش می رسد ؛ آنگاه نگهبانان عرش بر او لعنت می فرستند.
» « مستدرک الوسائل ، ج 2/ ص100 ؛ سفینه البحار ، ج 2 /ص474 ؛ جامع السعادات ، ج2/ص322 » دروغ علامت نفاق است رسول گرامی اسلام (ص) فرمود : « سه خصلت است که در هر کس باشد منافق است هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند : 1- در امانت خیانت کند.
2- در سخن دروغ بگوید.
3- در وعده تخلف کند.
» « محجه البیضاء ، ج5 / ص238 ؛ وسائل الشیعه ، ج11 / ص269 » دروغ بدترین رباها رسول گرامی اسلام (ص) فرمود : « بدترین و بالاترین رباها دروغ است » ( زیرا در ربای اقتصادی سرمایه افراد از میان می رود لکن در دروغ اصل ایمان خدشه دار می شود.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود دروغ در روایات اسلامی