رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود ایمنی در برق

اختصاصی از رزفایل دانلود ایمنی در برق دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 14

 

فهرست

1. آشنایی با برق

2. عوامل برق گرفتگی

3. تامین حفاظت در برابر جریانهای الکتریکی

4. توصیه های ایمنی در برق

5. لوازم و وسایل استحفاظی فردی ایمنی در برق

6. کمکهای اولیه در برق گرفتگی

ایمنی در برق

با توجه به مهم بودن امر آموزش HSE برای پرسنل مشغول به فعالیت در شرکتها و آشنایی آنان با اصول ایمنی ، خطر ، حوادث ، اجرای اقدامات پیشگیرانه و .... سعی بر آن است با در اختیار گذاردن مطالب آموزشی فوق کارشناسان ایمنی را در جهت اجرای آموزش فوق یاری رسانیم .

مقدمه

زندگی بشر امروزی بدون استفاده از انرژی الکتریکی غیرممکن بوده و علیرغم استفاده از لوازم الکتریکی هنوز به بیست درصد مزایای این انرژی نیز پی برده نشده است . امروزه کاربرد برق در زندگی روزمره بحدی معمول گردیده است که است که زندگی بدون آن امکان پذیر نبوده و قابل تصور نمی باشد . شاید بتوان عصر فعلی را عصر الکترونیک نامید که در آن تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی در کنار اینکه بسیاری از کارها را که در گذشته ای نه چندان دور انجام آنها غیر عملی می رسید بسیار سهل و آسان نموده . بنابراین با شناخت برق و کسب اطلاعات اولیه درباره آن ، شناخت خطرات مرتبط با آن نیز خود به خود آسان می گردد .

الکتریسیته چیست ؟

در نتیجه اصطکاک و مالش بعضی از اجسام با یکدیگر پدیده ای بوجود می آید که به آن الکتریسیته می گویند.

الکتریسیته ساکن

انواع الکتریسته

الکتریسته جاری

الکتریسیته ساکن : عدم حرکت و جابجایی بارها در یک مکان را الکتریسیته ساکن گویند .

الکتریسته جاری : الکتریسیته ای را که در آن بارها حرکت می کنند الکتریسیته جاری گویند مانند جریان برق که عبارت است از حرکت الکترونها .

جریان الکتریکی :

اگر دو جسم با یکدیگر اختلاف پتانسیل داشته باشند یعنی اینکه بار الکتریکی یکی از آنها مثبت و دیگری منفی باشد و به وسیله یک جسم هادی به هم متصل شوند الکترونها از جسمی که بار منفی دارد به جسمی که بارش مثبت است جاری می گردد که به آن جریان الکتریکی می گویند .

جریان الکتریکی مستقیم

جریانهای الکتریکی

جریان الکتریکی متناوب

جریان الکتریکی مستقیم یا DC عبارتست از عبور الکترونها از یک سیم هادی که از نظر سو و جهت یکسو و ثابت است بنابر این در جریان مستقیم قطبها ثابت بوده و جهت جریان همواره به یک طرف است بعبارت دیگر اینکه مقدار جریان با گذشت زمان تغییر نمی کند مانند جریان باطریها

جریان الکتریکی متناوب یا AC جریانی است که شدت و جهت آن در فواصل معین و مشخص زمانی تغییر می نمایند یعنی اینکه جهت جریان با گذشت زمان تغییر کرده و ثابت و یکسو نمی باشند . جریان متناوب بهترین نوع جریان برق از نقطه نظر تولید انرژی به مقدار زیاد و توزیع آن تا مسافتهای دور مورد توجه می باشد .

تقسیم بندی مواد از لحاظ کاربرد در برق :

1. هادیها :

تمام مواد در مقابل جریان الکتریسیته دارای حدی از مقاومت می باشند موادی که به الکترونها اجازه حرکت آسان دهند رسانا و یا هادی نامیده می شوند .نظر به اینکه هادیها تعداد زیادی الکترون آزاد دارند جریان الکتریسیته را به خوبی از خود عبور می دهند . در صنعت برق مهمترین هادی الکتریسیته که در مقیاس بسیار زیادی بکار گرفته می شود مس بوده که بعد از طلا و نقره از بهترین هادیهاست .

2. عایقها

این قبیل مواد تعداد بسیار کمی الکترون آزاد داشته و به همین خاطر جریان الکتریکی را از خود عبور نمی دهند یعنی در برابر عبور جریان ممانعت و مخالفت می نمایند . از مواد عایق می توان به مواد زیر اشاره کرد : شیشه ، میکا ، لاستیک ، چوب ، کوارتز ، ابریشم

3. نیم هادیها

ضریب هدایت الکتریکی نیمه هادیها تابع درجه حرارت بوده و با افزایش درجه حرارت ضریب هدایت نیز بالا می رود . از نیمه هادیها می توان به سیلیسیوم و ژرمانیوم اشاره کرد .

این انرژی دارای خصوصیات منحصر بفردی است که باعث شده است بر سایر انرژیها ارجحیت پیدا بکند . بعنوان مثال آلودگی ایجاد نمی کند و استفاده و انتقال آن راحتر است .


دانلود با لینک مستقیم


دانلود ایمنی در برق
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد