رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

حسابداری مسؤولیتهای اجتماعی

اختصاصی از رزفایل حسابداری مسؤولیتهای اجتماعی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

حسابداری مسؤولیتهای اجتماعی

در این روزها مشکلات اجتماعی از جمله مسائلی است که مورد مناظرات سیاسی قرار گرفته و جستجو برای یافتن راه حل این مشکلات اهمیت ویژه ای پیدا کرده است . حسابداری مسئولیتهای اجتماعی پاسخی به این مشکلات می باشد که با در نظر گرفتن نتایج اجتماعی تصمیمات ، همچونه اثرات اقتصادی آنها ، سعی در گسترش دامنه حسابداری سنتی داشته و معیارهای جدیدی را برای تعریف اهداف اجتماعی و ارزیابی میزان پیشرفت در نیل به این اهداف را می طلبد .

از دیدگاه کلان توجه زیادی به تعریف شاخصهای مفید و مربوط اجتماعی شده و از دیدگاه فرد به اهداف اجتماعی ، اهمیت فزاینده ای به استراتژیکهای سازمانی داده شده است و نیاز به معیارهایی که در فرآیند تصمیم گیری بتواند مفید باشد مورد شناسایی قرار گرفته است .

در حال حاضر مدیریت نه تنها در خصوص کارآیی عملیات موسسه تحت تصدی خود مسئول می باشد بلکه در مقابل هر آنچه که در مورد مشکلات بیشمار اجتماعی انجام می دهد نیز مسئول است . واحدهای اقتصادی ناگزیر از قبول مسئولیتهای اجتماعی خود هستند همچنان که در مورد مسئولیتهای اقتصادی آنان نیز چنین است در مجموع روحیه بی اعتمادی فزاینده ای وجود دارد که سنجشهای سنتی عملکرد منعکس در صورتحساب سود و زیان و ترازنامه برای نمایش آنچه که بسیاری از شرکتها سعی در انجام آن دارند بیش از اندازه ضعیف و ناتوان است . بااین همه هنوز مفهوم جامعی از مسئولیتهای اجتماعی شرکتها که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد.

تقریبا همگان قبول دارند که شرکتها باید از نظر اجتماعی مسئول کار خود باشند گو اینکه امکان دارد عنوان شود که چنین نظری صرفاً شکل تعمیم یافته این مرام پذیرفته شده جهانی است که افراد و گروه ها باید تاثیر اعمال خود بر سایرین را در نظر داشته باشند .

به طور کلی سه رویکرد در موردمفهوم مسئولیتهای اجتماعی شرکتها وجود دارد که به شرح زیر قابل تبیین می باشند:

نظریه اول از تئوریهای کلاسیک اقتصادی منشاء می گیرد . طبق این مفهوم شرکت فقط و فقط یک هدف دارد و آن به حداکثر رسانیدن سود به تبع آن حداکثر نمودن ثروت سهامداران است . البته این موضوع تا جایی پذیرفته است و قابل حمایت است که در جهت تلاش برای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها به وسیله میلتون فرید من 1در سال 1962 میلادی در قالب عبارات زیر ارائه شده است :

« تنها یک مسئولیت اجتماعی برای موسسات وجود دارد که آن هم استفاده از منابع موجود و بکارگیری آنها در فعالیتهای برنامه ریزی شده جهت افزایش سود است ، البته مادامی که موسسه تحت مقررات تعیین شده فعالیت نماید یعنی رقابت آزاد بدون فریب و حیله ….»

نظریه دوم 2در دهه 1970میلادی ارائه گردیده است و بر اساس آن اهداف اجتماعی در رابطه با به حداکثر رسانیدن سود مورد توجه قرار می گیرد . طبق این نظریه مدیران شرکتها باید تصمیماتی اتخاذ نمایند که بین حقوق سهامداران ، کارکنان ، مشتریان، عرضه کنندگان کالاها و خدمات و عامه مردم تعادل ایجاد کند . در نتیجه باید یک ائتلاف و پیوستگی بین منافع و ملاحظات متعدد ایجاد شود و این ائتلاف تنها راهی است که شرکت را از هدف حداکثر نمودن سود در دراز مدت مطمئن می سازد . بر اساس نظریه سوم سود نقطه پایانی اهداف موسسه نیست و مدیران اجرایی شرکتها پس از کسب سود با مشکل خواسته های کارکنان برای افزایش دستمزد لزوم اجرای طرحهای توسعه ، درخواست قیمتهای پایین تر ازجانب مشتریان و افزایش کیفیت محصولات سود سهام بیشتر برای سهامداران و … روبرو می شوند. در این حالت تصمیم گیریهای سازمانی لازم است به جای تلاش در جهت حداکثر نمودن سود به دنبال کسب سطح مناسبی باشد که طی آن هم سود کسب شود و هم سطح مطلوبی از اهداف اجتماعی تامین می گردد.

تغییر از نظریه دوم به نظریه سوم مسئولیت اجتماعی موسسات ، مانند حرکت از مفهوم موسسات تجاری بر مبنای منافع سهامداران به یک مفهوم گسترده تر می باشد .یعنی در نظریه دوم ملاک ایجاد سود برای سهامداران بود که با حقوق دیگر گروههای علاقه مد از قبیل مشتریان ، کارکنان و … مرتبط است در صورتی که نظریه سوم بر این تاکید دارد که مسئولیت موسسات تجاری در قبال تمامی افراد ذی نفع بوده و نیز سود و زیان تنها به عنوان یکی از نتایج فعالیتهای آنها محسوب می شود وباید تصمیمات سازمانی بر اساس آن دسته از راه کارهایی که در اجتماع مسئولیت بیشتری را به وجود می آورد اتخاذ گردد. بدیهی است که اکثر برنامه ریزی در اموری که اکثریت اجتماع از آن استفاده ببرند نمی باشند ؛لذا بدون شناسایی و آگاهی دقیق از برتریهای اجتماعی اغلب نظرات در این زمینه ناشی از قضاوتهای ذهنی است . بر این اساس رسیدن به رفاه اجتماعی و اقتصادی که بر مبنای تئوری و ذهنیت استوار گردیده ممکن است منتج به تصمیمات مفید برای اجتماع نگردد.

در این میان نقش دولت نیز به عنوان یک قدرت تعیین کننده قابل ملاحظه است . اعمال نفوذ دولت ممکن است به سه صورتت انجام پذیرد :

1- تعیین فعالیتهای اجتماعی نامناسب و ضد قانونی . از جمله این موارد می توان به فعالیتهای تجاری نامطلوب و تصویب و تدوین قانون در جهت ممنوعیت فعالیتهای مزبور اشاره نموده مانند قانون منع اشتغال به کار کودکان

2- تصویب مقررات و قوانین در جهت محدود نمودن توسعه فعالیتهایی که فی نفسه به حال اجتماع مفید بوده اما اجرای بدون محدودیت آن برای سلامت جامعه زیان آور است این محدودیت به صورت کیفی و کمی اعمال می گردد.

3- برخورد مناسب با یکسری فعالیتها که دارای هزینه های اجتماعی و اثرات منفی در اجتماع است . مانند تعیین مالیات برای شرکتها به منظور تأمین هزینه خسارتهای وارده به اجتماع . هدف اصلی از تعیین اینگونه مالیاتها تشویق شرکتها به کاهش اثرات فعالیتهای مزبور و کنترل آنهاست . بر این اساس برخی از مقررات مالیاتی باهزینه های اجتماعی سروکار پیدا کرده و شرکتها در انتخاب بین کاهش خسارتهای اجتماعی و اجتناب از مالیات یا استمرار آن فعالیتها و پرداخت مالیات مروبطه آزاد می باشند. طبق این نظریه باید تعرفه های مالیاتی به گونه ای تعیین شوند که شرکتها حداقل خسارت را به محیط اجتماعی وارد آورند .از بحثهای فوق در مورد ماهیت مقررات دولتی در حل مسائل اجتماعی مشخص می شود که تعریف مسئولیت اجتماعی شرکتها بسیار مشکل است . چگونه میتوان مسئولیت شرکتها را برای ترک همه مسائل حل نشده اجتماعی با کمک دولت گسترش داد ؟ آیا شرکتها باید در قالب مقرارت سخت و محکم عمل کنند و در این صورت در غیاب تعریفی روشن از مسئولیتهای اجتماعی شرکتها ، موسسات باید همواره ماهیت مسئولیتهای اجتماعی را به صورت یک مفهوم مدیریتی و اجباری بپذیریند. در هر حال تنها راهنمای شرکتها تصویب مقررات مناسب و متکی بر نظرات عمومی و فشارهای اجتماعی است . مسئولیت اجتماعی یک شرکت مفهومی است که مستلزم وسعت بخشیدن به دامنه اهداف شرکت همچون وسعت دادن به واحد اجتماعی است که توسط آن این اهداف پی ریزی می شود . به دلیل اینکه هر جامعه متشکل از گروه های اجتماعی متفاوت است اهداف مسئولیت اجتماعی نیز باید طیف اجتماعی وسیعتری را شامل شود . برومت 1 برای تسهیل تجزیه و تحلیل مسئولیت شرکتها پنج سطح از مقاصد اجتماعی را برای شرکتها تعیین نموده است که به شرح آن می پردازیم :

منافع سود خالص

منافع منابع انسانی

منافع عمومی

منافع محیطی

منافع ناشی از تولید یا انجام خدمات

واژه « منافع » در برگیرنده درآمد و هزینه هایی است که وابسته به یک فعالیت سازمانی باشد. در این تعریف منظور از مسئولیتهای اجتماعی شرکتها ، رویارویی بااستفاده کنندگان متعددی می باشد که هر یک مقاصد متفاوتی در استفاده از اطلاعات حسابداری دارند.


دانلود با لینک مستقیم


حسابداری مسؤولیتهای اجتماعی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد