رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اسید نوکلئیکها

اختصاصی از رزفایل اسید نوکلئیکها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

 

اسید نوکلئیکها (Nucleic Acids)

از طریق آزمایشات گوناگون به این نتیجه رسیدند که عامل اساسی توارث اسید نوکلئیکها هستند که درون هسته سلول قرار دارند . اسید نوکلئیکها از زنجیره های طولانی مولکولهایی به نام نوکلئوتید تشکیل یافته اند و بر دو نوع هستند :‌RNA , DNA . هر نوکلئوتید شامل یک باز نیتروژنی ، یک مولکول قند و مولکول فسفات است که وسیله باندهای فسفودی استر به صورت زنجیره های پلی نوکلئوتید در می آیند . در DNA بازها : آدنین A و گوانین G از نوع پورین (Purine) و سیتوزین C و تایمین T از نوع پیریمیدین (Pyrimidine) هستند. تفاوت عمده بین RNA , DNA در نوع قند می باشد که در اولی دی اکسی ریبوز و در دومی ریبوز است . ضمناً در RNA باز اوراسیل U به جای تایمین T می نشیند . بعلاوه DNA از دو زنجیره تشکیل شده و RNA فقط یک زنجیره دارد .

مولکول DNA یک مارپیچ دوگانه است (Watson Crick Double Helix) . دو زنجیره DNA در جهت خلاف یکدیگر Anti-Parallel قرار دارند به طوری که در انتهای یک زنجیره گروه هیدروکسیل َ3 قرار دارد و در انتهای زنجیره مقابل فسفات َ5 قرار می گیرد و زنجیره در جهت َ3 َ5 رشد می یابد.

دو زنجیره DNA در محور طولی در جهت عقربه های ساعت بدور خود پیچیده سپس بر اطراف هسته های پروتئینی ،‌هیستونها می تابند و نوکلئوزوم را تشکیل می دهند . نوکلئوزومها به اطراف می پیچند و فیبرهای کروماتین را می سازند و نهایتاً به شکل حلقه (Loop) فشرده می شوند و نهایتاً در نتیجه تابیدگی بیشتر Twisting کروموزوم را به آن صورتی که در زیر میکروسکوپ مشاهده می شود در می آورد .

ترتیب قرار گرفتن نوکلئوتیدها در قسمتهای رمزبندی DNA ترادف اسید آمینه های پروتئین را تعیین می کند . بدین ترتیب که برای هر اسید آمینه 3 باز بر روی DNA در کنار هم قرار دارد که به آن کدون (codon) می گویند . هر کدون مخصوص یک اسید آمینه است در کل 3 4 ( 4= تعداد باز ، 3= حالت ترکیب ) یا 64 کدون وجود دارد که بغیر از 3 کدون پایانی (UAA , UAG , UGA) بقیه حاوی رمز 20 اسید آمینه می باشند.

رونویسی (Transcription)

فعالیت اولیه ژنها ساختن پروتئین است و بدین منظور لازم است اطلاعات ژنتیکی از درون هسته به سیتوپلاسم منتقل شوند . برای این کار ابتدا اینترون ها حذف شده و اگزون ها در کنار هم قرار می گیرند و مولکول RNA پیامبر را می سازند ، به طوری که بازهای مولکول mRNA مکمل بازهای DNA باشند . پس از پردازش mRNA, (mRNA Processing) از منافذ غشاء هسته به داخل سیتوپلاسم عبور می کند . mRNA از جهت َ5 به َ3 ساخته می شود .

ترجمه (Translation)

در سیتوپلاسم ریبوزومها مسئول ترجمه mRNA هستند . در سیتوپلاسم مولکولهای tRNA وجود دارند که مسئول حمل اسید آمینه به ریبوزوم می باشند . هر tRNA دارای یک رمز 3 تایی بنام آنتی کدون (Anti – codon) است و اسید آمینه ای را که با آن مطابقت دارد حمل می نماید . هر آنتی کدون برای یک کدون مکمل می باشد و بنابراین در زمانی که ترجمه mRNA به ک دون مخصوص برسد بر روی آن قرار می گیرد و اسید آمینه را بدین طریق منتقل می نماید . عمل ترجمه به تناوب در طول mRNA از طرف َ5 به َ3 ادامه پیدا می کند و در مقابل هر کدون اسید آمینه مناسب وسیله tRNA به انتهای پروتئین اضافه می گردد . عمل ترجمه تا زمانی ادامه پیدا می کند که به یکی از 3 کدون پایانی UAA , UGA , UAG بر روی mRNA برخورد شود ، که در آن صورت پروتئین از ریبوزوم آزاد می شود .

انواع DNA

توالیهای یگانه که شامل توالیهای حاوی رمز ساخت پروتئین هستند و معمولاً در یک کپی یا مقدار محدودی کپی وجود دارند و تقریباً 70 – 60% کل DNA را تشکیل می دهند . قسمت کوچکی از این توالیها مسئول تولید پروتئین می باشند و بقیه شامل انترون ها و فاصله بین ژنها می باشند .

بقیه ژنوم از توالی تکراری (Repetative DNA ALU) تشکیل یافته است این تکرارها به دو دسته تقسیم می شوند.

توالیهای بسیار تکراری که حدود 10% از کل DNA را تشکیل می دهند و توالیهایی هستند که رونویسی نمی شند و ممکن است هزارها بار تکرار شوند . انواع کوتاهتر این توالیها در مناطق هتروکروماتین کروموزوم 1 ،‌9 ، 16 و بازوهای بلند Y و ان واع بلند ترش در سانترومرهای دیگر کروموزومهای انسان وجود دارد .

توالیهای نسبتاً تکراری که حدود 25% از کل DNA را تشکیل می دهند و ممکن است به صورت منتشر یا پشت سر هم وجود داشته باشند که صد تا صدها هزار بار تکرار می شوند و شامل مقداری خانواده های ژنی (Gene Families) نیز می شوند . برای مثال جایگاههای مربوط به ساخت RNA ریبوزومی ، هیستونها و ایمونوگلوبینها .

جهش (موتاسیون ) (Mutation)

هرگونه تغییری در توالی DNA یک جهش محسوب می شود . سه مکانیسم اصلی جهش عبارتند از : جایگزینی (Substitution ) ،‌حذف (Deletion) و جازدن (Insertion )


دانلود با لینک مستقیم


اسید نوکلئیکها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد