رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پاورپوینت بهداشت باروری ،یائسگی- 57 اسلاید

اختصاصی از رزفایل دانلود پاورپوینت بهداشت باروری ،یائسگی- 57 اسلاید دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت بهداشت باروری ،یائسگی- 57 اسلاید


دانلود پاورپوینت بهداشت باروری ،یائسگی- 57 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

Øیائسگی یا منوپوز طبیعی به دوره ای فیزیولوژیک از زندگی زنان اطلاق می شود که تخمدانها تولید استروژن را متوقف می کنند.
§
§ دوره گذار یائسگی ( دوره پری منوپوز یا کلیماکتریک)
Øدوره زمانی بلافاصله قبل وبعد از شروع یائسگی است وبطور متوسط ۴ سال طول می کشد. این دوره معمولا با قطع قاعدگی به مدت یک سال بدون ارتباط با عوامل پاتولوژیک شناخته می شود. سایرعلائم کلیماکتریک شامل گرگرفتگی، تغییرات خلقی ، مشکل خواب و خشکی واژن است سن متوسط شروع یائسگی ۵١ سال (از ۴٧ تا ۵٣ سال ) است .
§
§دوره پست منوپوز بعد از آخرین قاعدگی آغاز می شود.
 
Øاختلال قاعدگی یکی از علائم دوره پری منوپوز است که به دلیل عدم تعادل هورمونی و تاثیر آن بر تخمک گذاری اتفاق می افتد و منجر به ادامه ترشح استروژن و ضخیم شدن آندومتر ودر نتیجه خونریزی نامنظم و لکه بینی می شود.
Ø
Ø در اغلب موارد خونریزی غیر طبیعی در دوره پری منوپوزبه علت یعنی اختلال تخمک گذاری است، در این حالت معمولا قاعدگی ها کم تعداد ( الیگو منوره ) ، طول مد ت آن نامنظم و حجم خونریزی غیر قابل پیش بینی است و معمولا علائم (PMS)  یا سندرم قبل قاعدگی هم وجود ندارد.
Øاختلال اوروژنیتال
  • کاهش استروژن ناشی از منوپوز سبب تغییرات بافتی در واژن می شود که شامل موارد زیر است :

کاهش جریان خون ، کاهش کلاژن بافت و افزایش  PH آن می شود . آتروفی دستگاه ادراری تناسلی منجر به علائم گوناگونی میشود که بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. اورتریت به همراه دیزوری ،بی اختیاری فوریتی و تکرر ادرار بیشتر نتیجه نازک شدن مخاط پیشابراه و مثانه هستند. عفونتهای مکرر ادراری بطور موثری از طریق درمان استروژنی داخل واژن در زنان یائسه قابل پیشگیری هستند .

 

Øاختلال در سلامت روان
§در زنان گروه هدف مشکلات عمده سلامت روان شامل افسردگی ، اضطراب ، اختلال خواب و اختلال عملکرد جنسی است.
§
§بسیاری از مواقع اختلالات روانی فوق ناشی از علائم جسمانی هیپو استروژنمی می باشند و گاهی در تشخیص افتراقی علائم ونشانه ها باید مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال اختلال خواب ممکن است ناشی از علائم وازوموتور ناشی از یائسگی بوده و با درمان آن بهبود یابد و یا ممکن است حملات اختلال وازوموتور شبانه به حساب اختلال اضطرابی گذاشته شود.
Øورزش و فعالیت جسمانی منظم

ورزش منظم سبب افزایش قدرت عضلانی ، افزایش چابکی بدن ، افزایش تعادل بدن ،افزایش قدرت و استحکام استخوانها ،کاهش احتمال زمین خوردن و شکستگی ناشی از آن می شود .

 

بطور کلی فواید فعالیت فیزیکی عبارت است از : سلامت قلب و عروق ،سلامت عصبی روانی ، سلامت دستگاه گوارش ، سلامت عضلات و استخوانها ، افزایش کیفیت زندگی ، کمک به کار و خلاقیت ،حفظ تعادل و تناسب وزن و بالاخره کاهش هزینه زندگی و بیماری و مرگ و میر . ورزش منظم یکی از راههای مهم پیشگیری از مهمترین بیماریهای دوره منوپوز یعنی استئو پوروزیس می باشد .

Øتنظیم خانواده
vیک زن مسن تر در حوالی سن یائسگی در صورتی که شرایط خاص پزشکی نداشته باشد ، برای پیشگیری از حاملگی می تواند از هر متدی استفاده نماید . در واقع سن یک زن به تنهایی محدودیتی برای نوع کنترا سپتیو مورد استفاده ایجاد نمی کند ، اما در دوره پری منوپوز در انتخاب متد باید به نکات زیر توجه کرد :
Ø
Øزنان بالاتر از ٣۵ سال سیگاری با هر تعداد سیگار مصرفی روزانه نمی توانند از قرصهای ترکیبی پیشگیری از بارداری یا سایر روشهای استروژنی استفاده کنند .
Ø
Øزنان بالاتر از ٣۵ سال که بیش از ١۵ سیگار در روز استعمال می کنند از روش تزریقی ماهانه نیز نباید استفاده کنند.
Ø
Øزنان بالاتر از ٣۵ سال مبتلا به میگرن نباید از روشهای هورمونی استفاده کنند .
Øروشهای پروژستینی تنها (قرص ، تزریقی) انتخاب خوبی برای زنانی است که محدودیت مصرف استروژن دارند.
 
 

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت بهداشت باروری ،یائسگی- 57 اسلاید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد