رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران. doc

اختصاصی از رزفایل پروژه تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران. doc


پروژه تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 200 صفحه

 

مقدمه:

در سال‌های اخیر عرف معمول دانشکده‌های حقوق اینگونه بوده است که معمولاً دانشجویان سعی در انتخاب موضوعاتی دارند که از نظر منبع‌ و مأخذ  تحقیقاتی دچار مشکل نباشند و اینگونه موضوعات نیز معمولاً موضوعاتی با سابقه طولانی می‌باشند که به قدر کافی بر روی آن تحقیق و مطالعه شده است اما نگارنده تلاش نموده است  تا با انتخاب موضوعی نو و تازه از تکرار مکررات و دور باطلی که بعضی از دانشجویان در آن گرفتار آمده‌اند پرهیز شود.

علاقه وافر و توصیه استاد مشاور به تحقیق در یک عرصه نو و جدید حقوقی و تذکرات به جای ایشان درباره اهمیت نقش تجارت الکترونیک در اقتصاد و لزوم شناسایی موانع آن بنده را بر آن داشت تا مقولة «تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران» را به عنوان موضوع پروژه تحقیقاتی خود برگزینم.

«عرصه‌های نوین معمولاً از قانونمندی لازم برخوردار نیستند. البته نه به این معنی که راه همه نوع اخلال بزه هموار است. زندگی اجتماعی ایجاب می کند که نظم و امنیت در آن عرصه نیز حاکم و مصلحت عمومی تأمین گردد. حقوق تجارت الکترونیکی یکی از این عرصه‌هاست.

عرصه‌ای پر بحث و آکنده از نوآوری‌ها و شگفتی‌ها. در این عرصه است که امواج انقلاب اینترنتی و انفجار تجارت الکترونیکی با نظام حقوقی موجود برخورد می‌کنند و در مفاهیم حقوق سنتی اثر مهمی می‌گذارند. از اینرو، نظم و حقوق نوینی موضوع بحث و قانونگذاری است. »

با توجه به اینکه «تکنولوژی اطلاعات صرف نظر از موقعیت جغرافیایی در تمامی شئون زندگی وارد شده است و شرکت‌ها و حکومت‌ها و افراد همگی خواهان بهره‌مندی از این انقلاب اطلاعاتی هستند» لذا به نظر می‌رسد جامعه ایرانی و به طور اخص جامعه تجاری ایرانی نیز خود را به این نوع فن‌آوری جدید مجهز نماید. و این تجهیز الکترونیکی در درجه اول محتاج به معرفی به این جامعه تجاری دارد.

لذا در راه تکمیل پروژه سعی بر آن شده تا با انتخاب و گلچین مطالبی که به نظر پژوهشگر می‌تواند ذهن هر خواننده‌ای را رد زمینه آشنایی با تجارت الکترونیک و نیز سرگذشت آن در ایران یاری نماید گاهی هر چند کوچک در جهت رهایی این تکنولوژی از گمنامی و ناشناخته بودن در ایران و برای جامعه تجاری ایران برداشته شود.

اما این انتخاب لاجرم مشکلاتی را نیز به دنبال داشته که مهمترین آن به دلیل نو بودن این موضوع در حقوق ایران مشکل منبع تحقیقاتی بوده است . به جرات می‌توان گفت که تقریباً هیچ تحقیق علمی وسیع دانشگاهی در ایران در این زمینه انجام نشده است. و فقط مؤسساتی از قبیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان همکاریهای علمی ریاست جمهوری و نیز شرکت‌های کارفرمای وزارت بازرگانی نظیر شرکت انفورماتیک راهبر- آن هم با توجه به مسئولیت‌هایی که در این زمینه داشته‌اند- تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده‌اند که همین مؤسسات نیز بیشترین کمک را در یافتن منابع در پروژه انتخابی داشته‌اند.

به نظر می‌رسد گام نخست در راه پیشرفت تجارت الکترونیکی باید تحقیق و جستجو و ایجاد مبانی حقوقی لازم توسط محققان و حقوقدانان برداشته شود و تألیف کتب و آثار حقوقی و ارائه مقالات از سوی اساتید و حقوقدانان و اقتصاددانان در این راه ضروری است. از طرفی پس از ایجاد بستر حقوقی لازم از جهت تئوریک نوبت به دولت می رسد تا نقش مهم و اساسی خویش را با تصویب قوانین لازم ایفا نماید.

صاحب نظران و محققان نقش تجارت الکترونیک را در دهکده جهانی امروز تسریع در امر جهانی شدن می‌دانند و فاصله هر کشوری را که به نوعی از قافله استفاده کنندگان از تجارت الکترونیک عقب  افتاده باشد را با دنیا بسیار زیاد و آنرا در کوتاه مدت غیرقابل جبران می‌دانند. جذابیت‌های پیدا و پنهان تجارت الکترونیک در دنیا باعث شده است که تحقق دولت الکترونیکی دغدغه بنیادین کشورهای در حال توسعه باشد.

با توجه به نقشی که این صنعت در اقتصاد بازار ایفا می کند تمام تلاش دولتمردان جمهوری اسلامی ایران نیز در این چند سال اخیر بر آن بوده تا با آماده کردن پیش نیازهای تحقق تجارت الکترونیکی به سوی تحقق دولت الکترونیکی گام بردارند. اما در این راه موانع و مشکلاتی به چشم می‌خورد که می‌توان از آن‌ها در چند قالب کلی و مجزا سخن گفت.

شاید بتوان فقدان بستر فرهنگی مناسب و نیز فقدان قوانین متناسب در جهت اجرایی کردن قانون تجارت الکترونیکی ایران را مهمترین عوامل در عدم استفاده از کسب و کار الکترونیکی در ایران دانست. که رفع این موانع و تنگناها عزم جدی و اراده ملی را می‌طلبد.

امید است با از بین رفتن این چالش‌ها، دیگر تحقق دولت الکترونیکی برای دولتمردان ایران همانند یک رویا نباشد.

 

فهرست مطالب:

فصل دوم:

تعریف و شناسایی تجارت الکترونیکی در ایران

2-1- مقدمه

2-2- تجارت الکترونیکی چیست؟

2-3- انواع تجارت الکترونیک

تجارت

2-4- توجیه اقتصادی راه اندازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران:

2-4-1- منافع

2-4-2- هزینه‌ها

2-5- مزایای کسب و کار (تجارت) الکترونیکی

اثر کسب و کار (تجارت) الکترونیکی روی مولفه‌های GCI

2-6- تجارت الکترونیک چه نوع فرصت‌های درآمدی را خلق می‌کند؟

2-6-1- دسترسی بیشتر به مشتریان

2-6-1-2: دسترسی و نفوذ وسیع‌تر جغرافیایی

2-6-1-3- تقسیم‌بندی جدید مشتریان (New Customer Segments)

2-7-2- فروش بیشتر به مشتریان موجود

2-6-3- محصولات قابل حصول و در دسترس الکترونیکی

2-6-3-1- محصولات دیجیتالی

(Digital Content):

2-6-3-2- خدمات دیجیتال (Digital Services)

نتیجه‌گیری:

2-7- تجارت الکترونیک ضرورتی برای توسعه: 

2-8- «نگاهی به تجارت الکترونیک از دریچه محدودیت های داخلی»

«تجارت، سیستم‌های سنتی و الکترونیکی»

2-9- تجارت الکترونیک، مزایا و نگرانی‌ها»

2-9-1- تجارت الکترونیکی و مزایا

2-9-2- تجارت الکترونیکی و نگرانی‌ها

2-10- رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران

2-11- سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران

2-11-1- هدف

2-11-2- اصول

2-12- نتیجه‌گیری

فصل سوم:

نمونه‌هایی از اقدامات انجام گرفته توسط وزارت بازرگانی در جهت تحقق تجارت الکترونیکی

3-1- مقدمه

3-2- طرح مطالعات امکان سنجی تجارت الکترونیکی (متا):

3-3- طرح ایجاد مرکز صدور گواهی دیجیتال :

3-4- «طرح ایجاد شبکه جامعه اطلاع‌رسانی بازرگانی کشور»:

3-5- طرح استاندارد سازی شماره‌گذاری کالا و خدمات و فعالیت‌ها

3-6- نتیجه‌گیری

فصل چهارم

آینده تجارت الکترونیکی

مقدمه

چشم انداز کسب و کار الکترونیکی

حجم مبادلات الکترونیکی و سرعت و گسترش آن

نتیجه‌گیری

فصل پنجم

SMEs تجربه کشورها در حمایت از تجارت الکترونیکی

5-1- مقدمه

5-2- تجربه اتحادیه اروپا

5-3- تجربه کشورهای آ. سه. آن و

5-4- تجربه انگلستان : (Uk online For Business)

اهداف کلی

شبکه مشاوران تجاری

Technology Means Business (TMB) تشکیل گروه

پاداش دهی به تجارت الکترونیکی

Be online for Business برنامه

ادغام در زنجیره ارزش

فعالیت‌های بخشی

برنامه اشتراکی

5-5- تجربه یونان : (Greece- E- Business forum)

اهداف برنامه

نقاط قوت برنامه

5-6- تجربه اسکاتلند

6-6- نتیجه‌گیری

فصل ششم :

تجارت الکترونیک و موانع توسعه و گسترش آن در جمهوری اسلامی ایران

6-1- مقدمه

6-2-11- «عدم زمینه‌سازی لازم برای رشد تجارت الکترونیکی »:

6-3- «تجارت الکترونیک، موانع گسترش در ایران و راه‌کارها »:

6-4- نتیجه‌گیری

فصل هفتم :

موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران

7-1- مقدمه

7-2-1- «طرح پرسش‌‌ها»

7-2- مطالعه تحقیقی جهت ارائه الگوی مناسب در جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران

موانع محیطی

7-2-2- اهداف تحقیق

7-2-3- «روش‌های تحقیق»

7-2-3-1- روش تطبیقی

7-2-3-2- روش پیمایشی

7-2-4- نتیجه‌گیری از تحقیق

7-2-5- ارائه الگوهای حاصل از

تحقیق

الگوی بدست آمده از روش اول عوامل محیطی مستقیم

الگوی بدست آمده از روش اول عوامل محیطی

الگوی بدست آمده از روش دوم عوامل مستقیم39 3X1

ا7-2-6- ارائه پیشنهادات

عوامل سیاسی و قانونی

اجتماعی و فرهنگی

تجار

رقبا

واحدهای توزیع فیزیکی

جمعیتی

7-3- نتیجه‌گیری

لگ فصل هشتم

بانکداری و تجارت الکترونیک وی بدست آمده از روش دوم عوامل محیطی غیرمستقیم60 7X1

8-1- مقدمه

8-2- بانکداری الکترونیکی

8-3- «بانکداری الکترونیک در ایران و موانع موجود در سر راه آن»

8-4- پول الکترونیکی چیست؟

8-5- «ویژگی‌های کلیدی پول الکترونیکی»

8-6- اثرات پول الکترونیکی بر بانک‌ها

8-7- «جمع‌بندی و نتیجه‌گیری»

فصل نهم

تجارت الکترونیکی و بنگاه‌ها

9-1- مقدمه

9-2- موانع توسعه تجارت الکترونیکی در بنگاه‌ها

9-3- نتیجه‌گیری

فصل دهم:

تجارت الکترونیکی و SMEs

10-1- مقدمه

10-2- بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکت‌های کوچک و متوسط

10-3- مراحل بکارگیری فن‌آوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در شرکت‌های کوچک و متوسط

10-4- SME چالش‌ها در پذیرش و استفاده از LCT و تجارت الکترونیکی

10-4-1- برخی از مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی در

10-4-2- مشکلات SME‌ها در پذیرش تجارت الکترونیکی

چارچوب قانونی و مقرراتی با ثبات

آزادسازی عرضه خدمات ارتباطی:

ICT و گسترش توسط دولت‌ها

دسترسی آسان به منابع مالی

10-5- پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی بین شرکت‌های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه

10-6- نتیجه‌گیری

فصل یازدهم:

چالش‌های حقوقی اجرای قانون تجارت الکترونیکی ایران

11-1 مقدمه

11-2- نتایج بررسی کلی نیازهای سیستماتیک نظام قضایی ایران برای تحقق تجارت الکترونیک:

11-2-1- فهرست مطالب مطروحه در قانون تجارت الکترونیکی ایران

11-2-2- ابتداً توضیحاتی مختصر در مورد موضوعات مذکور ارائه می‌گردد

11-2-3- فهرست قوانین لازم التصویب جهت اجرای قانون تجارت الکترونیک با توجه به موضوعات مطروحه در آن

ادله الکترونیکی

تعارض قوانین

مراجع گواهی دیجیتال

مسئولیت مدنی

حق تألیف و حق تکثیر

حق تکثیر

حمایت از داده های حریم خصوصی

حمایت از داده

حریم خصوصی

حمایت از مصرف‌کننده

قانون پرداخت

حقوق جزای بین‌الملل

بدنه اصلی

حقوق جزای ماهوی

آیین دادرسی کیفری

در مبحث حقوق جزای ماهوی سایبری

آیین دادرسی سایبری

در مبحث ادله الکترونیکی

در مبحث تعارض قوانین

در مبحث مراجع گواهی الکترونیکی

در مبحث مربوط به مسئولیت مدنی

در مبحث مربوط به حق تألیف/ حق تکثیر

در مبحث حمایت از داده/ حریم خصوصی:

در مبحث حمایت از مصرف‌کننده

در مبحث قانون پرداخت

در مبحث قانون مالیات‌ها

در مبحث قوانین مخابراتی

در مبحث حقوق رقابت‌های نامشروع

در مبحث مربوط به بدنه اصلی

در مبحث مربوط به حقوق جزایی بین‌المللی

مبحث حقوق جزای ماهوی

در مبحث راجع به آیین دادرسی کیفری

در مبحث حقوق جزای ماهوی سایبری

جرایم‌ خاص سایبری

در مبحث مشکلات آیین دادرسی سایبری

لزوم تصویب آیین دادرسی سایبری عام

در مبحث مشکلات بین‌المللی سایبری

11-3- جرایم سایبری

11-3-1- جعل سایبری

11-3-2- کلاهبرداری سایبری

11-3-3- جاسوسی سایبری

11-3-4- تطهیر نامشروع سایبری

11-3-5- نتیجه‌گیری

11-4- برخی از موانع جزایی تحقق تجارت الکترونیکی

الف: نگاهی به قانون استرداد مجرمین 1339

ب: شروط سه گانه:

حذف بندهای ماده 7 قانون مجازات اسلامی

11-5- چالشی به نام فقدان آیین‌نامه‌ها

11-6- نتیجه‌گیری

فصل دوازدهم

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری

الف: فقدان زمینه‌های حقوقی لازم شامل

برداشت کلی

منابع و مأخذ

 

فهرست نمودار:

نمودار مراحل توسعه تجارت الکترونیکی در شرکت‌های کوچک و متوسط

 

فهرست جداول:

جدول(1) موانع مهم توسعه تجارت الکترونیکی در سطح جهانی

جدول(2) موانع مهم جهانی توسعه تجارت الکترونیکی بتگاه با بنگاه در شرکت‌های بزرگ

جدول(3) موانع مهم جهانی توسعه تجارت الکترونیکی «بنگاه با بنگاه» در شرکت‌های کوچک و متوسط

جدول(4) موانع مهم جهانی توسعه تجارت الکترونیکی «بنگاه با مشتری»

جدول(1) مقایسه موانع عمومی مهم گسترش تجارت الکترونیکی در آمریکا و سایر کشورها

جدول(2) مقایسه موانع عمومی مهم توسعه تجارت الکترونیکی در آمریکا و سایر کشورها

جدول(3) مقایسه موانع مهم توسعه تجارت الکترونیکی «بنگاه با بنگاه» در شرکت‌های کوچک و متوسط  آمریکایی و غیر آمریکایی

جدول(4) مقایسه موانع عمومی مهم توسعه تجارت «بنگاه مشتری» در آمریکا و سایر کشورها

 

منابع و ماخذ

الف: فهرست قوانین:

قانون تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1382.

قانون حمایت از حقوق و منصفان و هنرمندان 1348.

قانون مدنی.

قانون مسئولیت مدنی.

 

ب: فهرست کتب:

آلن گاتن، ترجمه رمضانی، مصیب-  ادله الکترونیکی- دبیرخانه شورای عالی  اطلاع‌رسانی- چاپ ال 1383 .

باستانی، برومند- جرایم کامپیوتری و اینترنتی جلوه‌ای از بزهکاری- انتشارات بهنامی – چاپ اول 1382.

نوی، محمد علی- نخجوانی، رضا- حقوق تجارت الکترونیکی- کتابخانه  گنج دانش- 1382.

 

ج: فهرست مقالات:

اعرابی، سید محمد، سرمد سعیدی، سهیل- فصلنامه اطلاع‌رسانی- دوره 18- شماره 1 و 2.

ابریشمچی، سهیل- روزنامه همشهری- شماره 2828- سال دهم- 17 اردیبهشت 1382.

اکبری، محسن- کربلایی، امید- مجله بررسی‌های بازرگانی- شماره 3- آذر و دی 82.

جلالی، علی اکبر و بیدخشی، حسین – روزنامه همشهری- شماره 2365- 27 اسفند 1379.

دریانی، حسن- جعل کامپیوتری/ خبرنامه انفورماتیک شماره‌های 69،70،75 (تألیف).

دریانی، حسن- کلاهبرداری کامپیوتری/ خبرنامه انفورماتیک شماره‌های 62،64،65،66،67،68 (تألیف).

گزارش توجیهی سیاست‌تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب کمیسیون تخصصی اطلاع رسانی اقتصادی، بازرگانی و تجارت الکترونیکی.

 

د- فهرست منابع خارجی:

15-Strasbourg. 25 April 2000, Declassified- public version. PC- CY(2000) Draft N 19, EUROPEAN COMMITTEE ON PROBLEMS, (CDPC), COMMITTEE of EXPERTS ON CRIME IN CYBER. SPACE(PC-CY), Draft Convertion on cyber- crime (Draft N’19) prepared by the Secretaroat Dorectprate Gemera; I(;ega; Affaors) Siber, Ulrich. The International Hardbook on computer crime (1986)

Cyber – Laundering- Anonymous Digital cash and Money Loundering- Pc/ cy- cdpc- CE- 1997. Money Loundering- USA. Attomeys Bulletin- june 1999.

 

ر: فهرست سایت‌ها:

http://www.irtp.com/

http://www.iftiz.org.ir/

http://www.prd.moc.gov.ir

http://www.itir.com /

دی کالیتر، جیمز، مجله دانشگاه استانفورد به نقل از سایت:

http://www.cobinet.office.gov.uk

http://www.bmwi. netzwerk.ec.de

http://www.iranitc. com

http://www.law- bridge.net.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه تجارت الکترونیک و موانع اجرایی قانون آن در ایران. doc
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد