رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درمورد سرامیک

اختصاصی از رزفایل تحقیق درمورد سرامیک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 23

 

سرامیک

تــاریخچه تکامل هنر و صنعت سرامیک در جهان

فز آشــنایی با تاریخ سرامیک ایران

هنگام بررسی تکامل صنعت سرامیک در جهان ، قید شد که در حدود هزاره پنجم قبل از میلاد در سرزمین ایران از چرخ سفالگری اسیتفاده می شده است . در این دوران ( تا هزاره اول قبل از میلاد ) مراکز متعددی در ایران ظروف سفالین می ساخته اند .به عنوان مثال می توان از تپه حصار دامغان ، تپه حسنلو ، حاجی فیروز ، پیتسالی تپه و نیز یانیک تپه در آذربایجان غربی ، تپه سیلک کاشان ، تپه کیان نهاوند ، تل باکسون در نزدیکی تخت جمشید ، تپه موشلان اسماعیل آباد ، زیویه کردستان ، شوش ، مارلیک یا چراغعلی تپه ، کلورز ، عمارلو و املش در استان گیلان و بسیاری مناطق دیگر نام برد.

به طور کلی در سفالهای این مناطق علی رغم وحدت و هماهنگی ، نوعی ویژگی منحصر به خود نیز محسوس است .

اولین قطعات سرامیک که در ایران به دست آمده است ، سفالگری هزاره هشتم قبل از میلاد است . این سفالها در منطقه گنج دره تپه واقع در غرب کرمانشاه و نیز در غاری به نام کمربند در نزدیکی بهشهر در استان مازندران کشف شده اند .

لعاب حدود هزار سال قبل از میلاد ( و حتی پیش از آن ) در ایران شناخته شده بود ولی عمومیت نداشت ، سطح آجرهای معبد چغازنبیل ( قرن سیزدهم قبل از میلاد ) با لعاب پوشانده شده است . به علاوه بعضی از سفالهای شوش و نیز سفالهای زیویه کردستان ( هزاره اول پیش از میلاد ) دارای رقیقی می باشند ه شدن این صنعت است .

در مهمترین بدعت در سرامیک این دوره ساخت بدنه های فریتی ( بدنه های فریتی و البته نه نوع پرسلن هنوز هم در ایران به طور سنتی ساخته می شوند . در منطقه زنوز آذربایجان شرقی ، هنوز سفالگران نوعی بدنه سفید تقریبا مرغوب " ارتن ور" را از اختلاط کائولین خام و تغلیظ نشده با خرده شیشه تولید می کنند . خرده شیشه در حقیقت نوعی فریت است . ) در ایران است ، این بدنه ها نازک و نیمه شفاف بودند بنابراین می توان آنها را نوعی پرسلین دانست . در حقیقت این بدنه ها پرسلین های فریتی هستند که صنعت سرامیک غرب بعدها ( قرن شانزدهم ) موفق به ساختن آنها شد از دیگر انواع ظروف سفالین در این دوره ظروف مشهور مینایی هستند که روی لعاب آنها با لعابهای با نقطه ذوب پایین تر نقاشی شده است . بنابراین لعابهای این ظروف در کوره در دو مرحله ذوب شدند . نقوش این ظروف به قدری زیباست که می توان هر یک از آنها را به عنوان نمودار نقاشی آن دوران مورد بررسی قرار داد.

ر ظروف مینایی به طور کلی عبارت اند از : سیاه ، سفید ، قهوه ای ، زرد ، آبی لاجوردی ، سبز ، فیروزه ای و قرمز . رنگ لعاب متن نیز سفید یا آبی است . زیباترین این ظروف ظاهرا در کاشان ساخته می شده اند ولی ظروف مینایی در ری و ساوه نیز تولید . به هر حال این دوران شکوه صنعت سرامیک ایران دیری نپایید .

در دوران سوم یعنی نیمه دوم قرن هشتم و نیز قرن نهم مقارن با دوران تیموری صنعت سرامیک بار دیگر دچار سستی و رکود نسبی شد . سرامیک ایران بعد از حمله مغول و تیمور دیگر هرگز نتوانست به رشد و بالندگی خود در قرن ششم و هفتم برسد.

اگر چه در این دوران صنعت ساخت ظروف دوره چهارم صنعت سرامیک ایران که مقارن قرون دهم ، یازدهم و دوازدهم هجری می باشد . با شروع دوران صفویه آغاز می شود . طی سلطنت پادشاهان صفوی روحی تازه در کالبد صنعت سرامیک ایران دمیده شد ، اما با این وصف صنعت سرامیک ایران دیگر هرگز به رشد و اعتلایی که در قرون ششم و هفتم داشت نرسید .

به این ترتیب صنعت سرامیک ایران به دوران پنجم یعنی قرن سیزدهم تا کنون مقارن با عصر زندیه ، قاجاریه و پهلوی می رسد . در این دوران صنعت سرامیک ایران بار دیگر به دوران رکود خود پا می گذارد . در اوایل این دوره یعنی حدود نیمه اول قرن سیزدهم ، هنوز بعضی از ظروف دوره صفوی مثل ظروف آبی و سفید و ظروف گمبرون در ایران ساخته می شدند . ( اگر چه دارای مرغوبیت ظروف عهد صفوی نبودند ) ولی بعد از این سالها دیگر ساخت این ظروف متوقف شدچار رکود شد ، می شده است در دهه های بعدی با ورود کالاها و مصنوعات کشورهای غربی رشد طبیعی صنعت سرامیک ایران کاملا متوقف شد . در این دوره صنعت سرامیک سنتی ایران به هیچ وجه قادر به رقابت با چینی های خارجی که به سرعت به ایران صادر می شدند نبود . به همین دلیل نیز کارگاه های ظروف سرامیک هر روز کمتر و کوچکتر می شدند تا به امروز که دیگر چندان اثری از عصر طلایی سرامیک ایران باقی نمانده است

به مواد (معمولاً جامد)ی که بخش عمدهٔ تشکیل دهندهٔ آنها غیرفلزی و غیرآلی باشد، سرامیک گفته می‌شود.

این تعریف نه‌تنها سفالینه‌ها، پرسلان(چینی)، دیرگدازها،محصولات رسی سازه‌ای، ساینده‌ها، سیمان و شیشه را در بر می‌گیرد، بلکه شامل آهنرباهای سرامیکی، لعاب‌ها، فروالکتریک‌ها، شیشه-سرامیک‌ها، سوخت‌های هسته‌ای و ... نیز می‌شود.

ریشه لغوی

واژهٔ سرامیک از واژهٔ یونانی کراموس (κεραμικός) گرفته شده‌است که به معنی سفال یا شیء پخته‌شده‌است.

طبقه‌بندی سرامیک‌ها

سرامیک‌ها از لحاظ کاربرد به شکل زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

سرامیک‌های سنتی (سیلیکاتی)

سرامیک‌های مدرن (مهندسی)

سرامیک های اکسیدی

سرامیک های غیر اکسیدی

سرامیک‌های اکسیدی را از لحاظ ساختار فیزیکی می‌توان به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

سرامیک‌های مدرن مونولیتیک (یکپارچه)

سرامیک‌های مدرن کامپوزیتی

انواع سرامیک‌ها

سرامیک‌های سنتی

این سرامیک‌ها همان سرامیک‌های سیلیکاتی هستند. مثل کاشی، سفال، چینی، شیشه، گچ، سیمان و ...

سرامیک‌های مدرن

این فرآورده‌ها عمدتاً از مواد اولیهٔ خالص و سنتزی ساخته می‌شوند. این نوع سرامیک‌ها اکثراً در ارتباط با صنایع دیگر مطرح شده‌اند.

سرامیک‌های اکسیدی

برخی از پرکاربردترین این نوع سرامیک‌ها عبارت‌اند از:

برلیا (BeO)

تیتانیا (TiO2)

آلومینا (Al2O3)

زیرکونیا (ZrO2)

منیزیا (MgO)

سرامیک‌های غیراکسیدی

این نوع سرامیک‌ها با توجه به ترکیبشان طبقه‌بندی می‌شوند که برخی از پرکاربردترین آنها در زیر آمده‌اند:

نیتریدها

BN

TiN

Si3N4

GaN

کاربیدها

SiC

TiC

WC

و....

صنعت سرامیک

بازار سرامیک‌های پیشرفته در ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۹۸ نزدیک به ۷۰۵ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۰۳ به ۱۱ بیلیون دلار رسید.

خواص برتر سرامیک‌ها نسبت به مواد دیگر

دیرگدازی بالا

سختی زیاد

مقاومت به خوردگی بالا

استحکام فشاری بالا


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد سرامیک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد