رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق و بررسی در مورد الکترو موتور وعیب یابی آن

اختصاصی از رزفایل تحقیق و بررسی در مورد الکترو موتور وعیب یابی آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

 

الکترو موتور وعیب یابی آنموتور های الکتریکی (آسنکرون-یونیورسال-قطبچاکدار ) عیب یابی ورفع عیب موتور های مذکور . موتور ها مهمترین اجزایی هستندکه در لوازم برقی گردنده بکار می روند.موتور ها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکیتبدیل می کنند. الکتروموتور ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: 1- موتورهای آسنکرون2 - موتور های یونیورسال3- موتور با قطب چاکدار1- موتورهای آسنکرون: که با برق متناوب کار می کنند از دو قسمت روتور واستاتور ساختهشده اند.با روشن شدن موتور سیم پیچ های درون شیار های استاتور یک میدان مغناطیسیدوار بوجود می آورند که این میدان برروتور که قسمت گردنده موتور ودارای محور انتقالحرکت می باشد نیز اثر گذاشته ودر آن خاصیت مغناطیسی بوجود می آید .به هر حال بابوجود آمدن قطب های مغناطیسی هم نام وغیرهم نام عمل جذب ودفع انجام شده که باعثحرکت چرخشی روتور می گردد.برای راه اندازی موتور ها از حالت سکون روش های مختلفیبکار می برند که مهمترین آن ها عبارتند از: الف- آسنکرون با راه انداز غیرخازنی (کلاجی ) در این موتور به غیر از سیم پیچی های اصلی یک سری سیم پیچ کمکی نیزقرار دارد که میدان مغناطیسی دیگری با فاصله زمانی با میدان مغناطیسی اصلی بوجود میآورد.که باعث چرخش پرقدرت تر موتور می گردد. پس از این که سرعت موتور به 75 درصدسرعت اسمی رسید کلاج که تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز کار می کند به عنوان یک کلیدعمل کرده وسیم پیچ کمکی را از مدار خارج می کند. ب - آسنکرون با راه انداز خازنموقت - این موتور ها دارای علامت اختصاری CSMمی باشند ودارای یک خازن الکترولیتی باظرفیت حدود 200 الی 500 میکرو فاراد است که باسیم پیچ کمکی بطور سری بسته شده وهردوی آنها باسیم پیچ اصلی موازی بسته می شوند. خازن وسیم پیچ کمکی یک اختلاف فاز ودومیدان مغناطیسی بوجود می آورد که باعث چرخش موتور می گردد. در این موتور نیز کلیدگریز از مرکز سیم پیچ کمکی را از مدار خارج می کند. ج - آسنکرون با راه اندازخازن موقت وخازن دایم.(با علامت اختصاری TCM) - یکی از خازن ها پس از راه اندازی ازمدار خارج شده وخازن دیگر در حالتی که با سیم پیچ کمکی سری می باشد در مدار باقی میماند. د - آسنکرون با راه انداز خازن دایمی ( PSCM) در این موتور ها که دارایقدرت کم تری نسبت به موتور های قبلی هستند از یک خازن که با سیم پیچ کمکی سری بستهشده است استفاده شده و کلید گریز از مرکز ندارند بنابر این خازن به همراه سیم پیچکمکی همیشه در مدار باقی است. شناسایی سیم پیچ های اصلی وکمکی : 1- سیمپیچ های اصلی در زیر شیار ها و سیم پیچ کمکی در رو قرار دارند. 2- سطح مقطع سیمهای کمکی همیشه از سیم های اصلی کمتر است. 3- سیم پیچ کمکی دارای مقاومت بیشتری (اهم بیشتر ) نسبت به سیم پیچ اصلی است وضمنا" خازن با سیم پیچ کمکی سری شده است. عیب یابی موتور های آسنکرون - معیوب شدن موتور ها یا مربوط به قطعات برقی مثلسیم پیچ ها وخازن است یا مربوط به قطعات مکانیکی مثل بلبرینگ و بوشن ها . عیب یابی قطعات برقی : عیب1- موتور اصلا"روشن نشده و جریانی از مدارعبور نمی کند. علت1 -جایی از مدار قطع است. رفع عیب1- با آوامتر تمام مدارشامل پریز،دوشاخه ،سیم های رابط،کلیدها واتصالات در تخته کلم موتور را بر رسی وعیبمربوطه را بر طرف می نماییم. عیب2- موتور اصلا"روشن نشده وجریانی از مدار عبورنمی کند. علت2 -سوختن فیوز. رفع عیب2-ابتدا علت سوختن فیوز که مربوط بهاتصالی می باشد را بررسی نموده پس از آن به تعویض فیوز می پر دازیم. عیب3-موتورپس از روشن شدن خیلی زود داغ می شود. علت3-موتور نیم سوز است. رفع عیب3- درهر کدام از سیم پیچ های کمکی واصلی میتواند اتصال حلقه ویا اتصال کلاف به کلافبوجود آمده باشد.بنابر این مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده در نتیجه میدان مغناطیسیمناسب برای گردش بوجود نمی آید وباعث داغی موتور میشود.موتور های نیم سوز جریانبیشتری نسبت به موتور های سالم مشابه خود دریافت می کنند. برای رفع عیب در صورتی کهمحل اتصالی مشخص باشد وبتوان به نحوی آن را عایق نمود اقدام کرده ودر غیر این صورتموتور باید دو باره سیم پیچی شود. عیب4- موتور پس از روشن شدن خیلی زود داغ میشود. علت4- زیاد بودن بار موتور. رفع عیب 4- هر موتوری دارای توان مکانیکیمشخص است در صورتی که بیش از توان مربوطه از موتور نیرویی خواسته شود جریان بیشتریاز سیم ها عبور می کند که با سطح مقطع وتعداد دور آن ها همخوانی ندارد وباعث گرمادر موتور و آسیب دیدن آن خواهد شد .برای رفع عیب باید بار موتور را کم نموده وازکار مداوم آن خود داری کرد. عیب5- موتور پس از روشن شدن خیلی زود داغ می شودوزیر بار می خوابد. علت 5- عمل نکردن کلید گریز از مرکز . رفع عیب 5 - علاوه بر جریان در یافتی توسط سیم پیچ اصلی ،سیم پیچ کمکی نیزچون از مدار خارج نمیشود جریان دریافت می کند .برای اطمینان از صحت عمل کرد کلید گریز از مرکز باید بهصدای کنتاکت آن در حالت دور گرفتن موتور وهمچنین از دور افتادن آن گوش کرد .برایرفع عیب باید کلید سرویس ویا تعویض شود. عیب 6- با روشن کردن موتور صدای زیادیشنیده می شود ولی به گردش در نمی آید. علت 6- خرابی کلید گریز از مرکز . رفع عیب 6- درصورتی که کنتاکت های کلید در حالتی که موتور خاموش بوده وصل نشدهباشد.درزمان شروع بکار ،سیم پیچ راه انداز در مدار قرار نگرفته وطبیعتا"موتور بگردشنمی افتد.برای رفع عیب کلید را با آوامتر امتحان ودر صورت معیوب بودن تعویض مینماییم. عیب 7- با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش در نمیآید. علت 7 - قطعی سیم پیچ اصلی یا کمکی . رفع عیب 7 - به کمک آوامتر هر دومدار را امتحان ودر صورت مشخص بودن محل پارگی ،آن را تعمیر می نماییم. عیب 8 - با روشن شدن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش در نمی آید. علت 8 - نیم سوز بودن یا سوختگی موتور . رفع عیب 8 - موتور سریعا"داغ شده وجریان زیادیمی کشد همچنین بوی سوختگی ویا دود از مشخصه های آن است.رفع عیب سیم پیچی مجدد است. عیب 9 - با روشن کردن موتور صدای زیادی شنیده می شود ولی به گردش در نمی آید. علت 9 - خرابی خازن. رفع عیب 9 - خازن ها به منظور راه اندازی موتور بکاررفته اند خازن را مطابق با مطالبی که در مورد عیب یابی خازن ها گفتیم آزمایش نمودهدر صورت نیاز آن را تعویض می کنیم. عیب 10 - با روشن کردن موتور فیوز عمل کردهمدار قطع می شود.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق و بررسی در مورد الکترو موتور وعیب یابی آن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد