رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره تعریف حسابداری و فعالیت مالی

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله کامل درباره تعریف حسابداری و فعالیت مالی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

 

تعریف حسابداری و فعالیت مالی

حسابداری عبارت است از فن ثبت، طبقه بندی و تلخیص فعالیتهای مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به واحد پول رایج هر کشور و تفسیر نتایج حاصله از بررسی این اعداد برای استفاده مدیران موسسات ،‌صاحبان سرمایه موسسات، دولت،‌ بستاندکاران، بانکها، رقبا و اشخاصی که مایل به سرمایه گذاری در موسسات هستند.

برای روشن شدن این تعریف، هریک از اجزاء آن را توضیح می دهیم .

فن حسابداری:

علم یافته های قابل اثبات و تکرار، به روش عینی و مبتنی بر مشاهده و آزمایش علمی است در حالی که حسابداری از چنین خصوصیتی برخوردار نیست و اصول و موازین و ضوابط آن ایده هایی است که توسط صاحبنظران یا انجمنهای حرفه ای حسابداری اعلام شده و با توجه به فواید کاربرد آنها، مقبولیت عامه یافته است و به الگوی علمی اهل فن بدل شده است. این اصول، محصول فکر علمای حسابداری است و همیشه قابل تفسیر و اصلاح است. به عبارت دیگر، فن حسابداری عبارت است از مجموعه قواعد و اصول علمی که توسط علمای فن و انجمنهای حرفه ای حسابداری اعلام شده و مقبولیت عام یافته است.

فعالیت مالی

منظور از فعالیت بدهی، فعالیتی است که به نحوی از انحاء موجب تغییراتی در انواع دارایی، بدهی و یا سرمایه اشخاص حقیقی یا حقوقی می شود. فعالیت مالی، مبنای عملیات حسابداری هر موسسه محسوب می شود. چنین فعالیت هایی اکثراً شامل مقداری داد و ستد یا معامله هستند. معامله عبارت است از مبادله کالا یا خدمت با پول، و یا مبادله کالا با کالا ، کالا با خدمت یا خدمت با خدمت. رایجترین نوع معاملات در دنیای امروز همان مبادله کالا با خدمات یا پول و یا به عبارتی ساده تر دریافت وجه و پرداخت آن و یاخرید کالا و خدمات و فروش آنهاست. معاملات مذکور باعث تغییر موجودی دو یا چند حساب می شوند.

اعداد قابل سنجش به واحد پول رایج (واحد اندازه گیری در حسابداری)

واحد اندازه گیری در حسابداری، واحد پول رایج در هر کشور است اعدادی که در دفاتر و صورتحسابها نوشته می شود، معرف حجم یا تعداد اموال و اشیاء‌نیست بلکه بهای آنها را به واحد پول رایج نشان می دهد. البته،‌ارزش واقعی واحد پول نیز همیشه ثابت نیست، به همین سبب می توان گفت که اعداد مندرج در صورتحسابهای دوره های مختلف را نمی توان با یکدیگر مقایسه و جمع کرد. زیرا برخی از آنها معرف ارزش و قدرت خرید فعلی واحد پول و برخی دیگر حاکی از قیمت اموال در زمان گذشته هستند.

مرحله ثبت معاملات:

کلیه فعالیتهای مالی موسسه بایستی به ترتیب تاریخ وقوع در دفتری به نام د فتر روزنامه ثبت شوند.

مرحله طبقه بندی معاملات:

این مرحله شامل انتقال اعداد ثبت شده در دفتر روزنامه به صفحات و حسابهای مختلف در دفتر کل است. طبقه بندی معاملات،‌اطلاعات جدیدی را ارائه می دهد که برای مدیران موسسات و دیگر افراد علاقه مند قابل فهم و مفید است.

مرحله تلخیص:

عبارت است از خلاصه کردن حسابهای دفتر کل به نحوی که این خلاصه حداکثر اطلاعات مورد نیاز علاقه مندان را به طور ساده در دسترس آنان قرار دهد. در این مرحله است که گزارشهای مالی و صورتحسابها تهیه و تنظیم می شوند. از جمله این صورتحسابها می توان صورتحساب ترازنامه، سرمایه و سود و زیان را نام برد. این سه صورتحساب،‌خلاصه ترین شکل وضعیت سود یا زیان هر دوره، سرمایه در پایان دوره، داراییها و بدهیهای موسسات را نمایش می دهند.

تفسیر نتایج فعالیتها:

اطلاعات حاصل از صورتحسابهای تهیه شده را می توان به وسیله مقایسه ارقام مشابه در دوران مختلف و استفاده از فرمولهای مالی (نرخ بازگشت سرمایه، نسبت سریع،‌نسبت سرمایه بدهی و ...) تعبیر و تفسیر نمود. این تفسیر،‌ مبنای تصمیم گیری های مالی مدیران د رموسسات خواهد بود.

ترازنامه :

ترازنامه یا بیلان عبارت است از صورتحسابی که وضع مالی (دارایی،‌بدهی و سرمایه) یک موسسه را در یک تاریخ معین نشان می دهد. ترازنامه معمولاً‌در پایان دوره مالی و در برخی از موسسات در پایان هر ماه، سه ماه و شش ماه تهیه می شود. ارقام مندرج در این صورتحساب حاکی از میزان دارایی و بدهی موسسات و سرمایه یا صاحبان موسسه در تاریخ تنظیم صورتحساب است.

مثال :

موسسه A

صورتحساب ترازنامه

29/7/90

دارایی بدهی + سرمایه

صندوق (موجودی نقدی ) 000/50 ریال

بدهکاران 000 /100 ریال

ملزومات اداری 000/10 ریال

اثاثیه 000/40 ریال

ساختمان 000/300 ریال

بدهی :

بستانکاران 000/150 ریال

اسناد پرداختنی 000/200 ریال

سرمایه :

سرمایه اولیه موسسات A 000/150 ریال

جمع دارایی 000/500 ریال

جمع بدهی و سرمایه 000/500 ریال

نام صورتحساب

همان طور که در مثال فوق ملاحظه می شود نام صورتحساب شامل سه سطر بدین شرح است: سطر اول، اولین سطر عنوان صورتحساب به نام موسسه ای که ترازنامه برای آن تشکیل شده است، اختصاص دارد.

سطر دوم: نام صورتحساب (ترازنامه) در این سطر درج می گردد

سطر سوم: تاریخ صورتحساب ترازنامه در این سطر نوشته می شود. چنان که در صفحات قبل در تعریف صورتحساب ترازنامه ذکر شده ترازنامه وضع مالی موسسه را در یک تاریخ معین نشان می دهد، یعنی در صورتی که موسسه فعال باشد ترازنامه آن در تاریخ های مختلف، متفاوت خواهد بود.

قسمتهای اصلی تشکیل دهنده صورتحساب ترازنامه

صورتحاسب ترازنامه از سه قسمت اصلی شامل دارایی، بدهی و سرمایه تشکیل شده است و معمولاً‌ارقام مربوط دارایی در سمت راست و ارقام مربوط به بدهی و سرمایه در سمت چپ صورتحساب نوشته می شود.

دارایی:

دارایی موسسه عبارت است از کلیه اموال (داراییهای مشهود) و حقوق مالی (داراییهای نامشهود) متعلق به آن. اموال و داراییهای مشهود موسسه همانند: موجودی نقدی، اثاثیه، ملزومات اداری و کارگاهی ،‌وسایل نقلیه، ماشین آلات،‌زمین، ساختمان و ...

حقوق مالی یا داراییهای نامشهود موسسه همانند: مطالبات از اشخاص حقیقی یا حقوقی، حق اختراع، حق اکتشاف،‌حق چاپ و نشر، سرقفلی و ....

بدهی:

عبارت است از مبلغی که موسسه با اشخاص حقیقی بدهکار است به عبارت دیگر، حقوق سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی(غیر از صاحبان سهام موسسه) را نسبت به دارایی موسسه بدهی گویند. این نوع بدهی (دیون) معمولاً‌ناشی از خرید انواع داراییهای موسسه به طور نسیه از فروشندگان و یا دریافت وام از دیگران است. طلبکاران (کسانی که موسسه به آنها بدهکار است) در وصول مطالبات خود نسبت به سهامداران موسسه حق تقدم دارند. مهمترین انواع بدهی که در صورتحسابها نمایش داده می شوند، حساب بستانکاران و حساب اسناد پرداختی است. حساب بستانکاران شامل مطالباتی است که اشخاص حقیقی و حقوقی ا زموسسه دارند و در مقابل آن سندی دریافت نکرده اند. حساب اسناد پرداختی شامل مطالباتی است که اشخاص حقیقی و حقوقی از موسسه دارند و در مقابل آنها چک، سفته، برات و یا هر برگه بهادار و قابل پرداخت،‌به طلبکاران تسلمی شده است.

سرمایه

حق یا علاقه صاحب یا صاحبان (سهامدارن) موسسه را نسبت به دارایی یا داراییهای موسسه مذکور سرمایه گویند. مبلغ سرمایه حاصل تفاضل جمع بدیهای موسسه از جمع داراییهای موسسه است.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره تعریف حسابداری و فعالیت مالی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد