رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره اندازه گیری کمی قندها

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله کامل درباره اندازه گیری کمی قندها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 6

 

اندازه گیری کمی قندها

برای اندازه گیری کمی قند ها می توان از روش های فیزیکی و شیمیایی استفاده کرد.

روش های فیزیکی : . 1

استفاده از هیدرومتر یا ساکارومتر ‘ تعیین وزن حجمی‘ تعیین ضریب شکست و استفاده از پلاری متر .

روش های شیمیایی : . 2

الف) روش وزنی :

توسط آزمایش مانسون والکر انجام می شود در این روش با استفاده از محلول های فهلینگ آ و بی می توان مقدار قند احیا کننده را اندازه گرفت به عبارتی قندهای احیا کننده با احیا کردن محلول های فهلینگ آ و بی و ایجاد رسوب آجری رنگ اکسید مس و اندازه گیری مقدار رسوب تشکیل شده می توان مقدار قند موجود در نمونه را تعیین کرد به عبارتی وزن رسوب را تعیین می کنند و از جدول مانسون والکر جهت تعیین وزن قند استفاده می کنند.

ب) روش حجمی (جدول لین آنیون)

ابتدا 10 سی سی نمونه( شیر) در بالن 100 ریخته سپس 2سی سی استات روی و 2 سی سی فرو سیانور پتاسیم به نمونه اضافه می کنیم و با آب مقطر به حجم 100 سی سی میرسانیم سپس 15 تا 20 دقیقه آن را ثابت گذاشته و بعد آن را صاف می کنیم.

برای انجام آزمایش ابتدا محلول صاف شده را داخل بورت می ریزیم سپس در داخل ارلن 5 سی سی فهلینگ آ و 5سی سی فهلینگ بی ریخته وآن را روی هیتر که در زیر بورت قرار دارد می گذاریم پس از اینکه محلول کمی گرم شد 15 سی سی از محلول داخل بورت را به طور مستقیم و یک مرتبه به داخل ارلن می ریزیم محلول باید در عرض 15 ثانیه به جوش آید(داخل ارلن حتما مگنت باشد)پس از به جوش آمدن محلول با استفاده از محلول قندی داخل بورت تیتراسیون را انجام می دهیم تا محلول های فهلینگ کاملا توسط قند موجود در نمونه احیا شود و پس از ایجاد رنگ و رسوب آجری رنگ به علت تشخیص دقیق احیا شدن محلول های فهلینگ یک قطره متیلن بلو به آن می افزاییم در صورت بروز رنگ آبی تیتراسیون را تا از بین رفتن رنگ آبی ادامه می دهیم و با توجه به حجم مصرفی محلول قندی و همچنین مقدار حجم های برداشته شده از فهلینگ آ و بی و استفاده از جدول لین آنیون می توان در صد قند نمونه را محاسبه کرد. نکته:

فهلینگ آ : سولفات مس

فهلینگ بی : تارتارات مضاعف سدیم پتاسیم در سود

مقدار حجم مصرفی محلول قندی نباید از 15 سی سی کمتر یا از 50 سی سی بیشتر شود زیرا جدول لین آنیون از 15 سی سی تا 50 سی سی تنظیم شده است .

اگر حجم کمتر از 15 سی سی شود یعنی محلول قندی باید رقیق شود واگر بیشتر از 50 سی سی شود باید غلیظ شود.

منبع : آزمایشات کیفی مواد غذایی

http://www.irfoodscience.blogfa.com/post-76.aspx

همه چیز در مورد قندها

قندها نیز دسته ای از درشت مغذی ها هستند که در تغذیه آدمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این دسته از مواد غذایی که مزه ای شیرین نیز دارند، به دلیل همین مزه شیرینی که دارند، بیشتر از چربی ها و پروتئینها شناخته شده اند. کربوهیدراتها از اتمهای کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند. این دسته از مواد غذایی را می توان منبع اصلی انرژی و سوخت بدن دانست. میانگین مصرف قند در کشور آمریکا برای هر مرد آمریکایی در حدود 300 گرم در روز و برای هر زن آمریکایی در حدود 150 گرم در روز است. هرگرم از قندها همانند پروتئینها در حدود 4 کالری انرژی آزاد می کند. در رژیم غذایی آمریکایی ها نه تنها سدیم فراوان یافت می شود بلکه میزان قند مصرفی آنها نیز بیش از میزان مجاز است. علت چاقی اغلب آمریکایی ها را نیز باید در مصرف افراطی قند و چربی جستجو کرد.

انواع کربوهیدراتها

بر خلاف پروتئینها و چربی ها، قندها از تنوع بیشتری برخوردار هستند. این دسته از درشت مغذی ها را می توان به دو گروه عمده: قندهای ساده و قندهای پیچیده تقسیم بندی کرد. هر کدام از این گروه ها را نیز می توان به گروههای کوچکتر تقسیم بندی کرد.

قندهای ساده: که شامل مونو ساکاریدها و دی ساکاریدها می شود.

مونو ساکارید ها

این دسته از قندها، ساده ترین قندهای موجود در جهان به شمار می روند. از قندهایی که در این گروه جای می گیرند می توان این موارد را نام برد:

• گلوکوز

• گالاکتوز

• فروکتوز

دی ساکارید ها

هر کدام از این قندها از دو مولکول مونو ساکارید تشکیل شده است. از مهمترین قندهای این گروه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سوکروز

• مالتوز

• لاکتوز

قندهای پیچیده: که شامل پلی ساکاریدها می گردد.

پلی ساکاریدها

این دسته از قندها از سه و یا چند مولکول قند ساده تشکیل یافته اند. از بین قندهای این گروه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نشاسته

• فیبر

• گلیکوژن

مونو ساکارید ها

این دسته از قندها پرمصرفترین نمونه از آنها می باشند. شکری که به همراه چایی شیرین مصرف می کنیم به این گروه تعلق دارد. دانشمندان در حدود 200 نوع از این قندها را در طبیعت شناسایی کرده و آنها را ثبت نموده اند که در این مقاله فقط به نمونه های معروف و شناخته شده آنها اشاره می کنیم:

گلوکوز: این قند به طور طبیعی و به وفور در غذاهای آدمی یافت می شود. این قند همچنین به نام قند دکستروز و یا قند خون نیز شناخته می شود. این قند در نوشابه های شیرین و در مکملهای نگهدارنده و افزاینده وزن و همچنین در مکملهای حاوی کراتین به وفور یافت می شود. هر شیشه نوشابه معمولی حاوی تقریبا 13 قاشق از این قند می باشد. این در حالی است که میزان مجاز مصرف این قند در حدود 10 قاشق در روز است! با این تفاسیر در می یابیم در صورتی که شما در طول روز، صرف نظر از سایر منابع غنی این قند، حتی یک نوشابه قندی میل کنید، در مصرف این قند دچار افراط شده اید. این در حالی است که برخی از هموطنان ما به جای شیشه های 300 میلی لیتری، از بطریهای یک و نیم لیتری خانوادگی استفاده می کنند و در بسیاری از موارد


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره اندازه گیری کمی قندها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد