رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

شیمی نفت

اختصاصی از رزفایل شیمی نفت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 21

 

نفت « پترول» یا به اصطلاح روغنهای معدنی مخلوطی از هیدروکربورها می باشد که منابع آن اغلب در اعماق زمین وجود دارد .

انگلیسیها کلمه لاتین آن « پترولیوم» را پذیرفته اند در صورتی که آلمانیها « اردل» به معنای روغن زمینی می نامند .

این ماده را از قرنها پیش به صورت گاز در آتشکده ها و یا به فرم قیر ( ماده ای که پس از تبخیر مواد فرار یا سبک نفت از آن باقی می ماند) می شناخته اند به طوری که در کتب مقدس و تاریخی اشاره شده است که در ساختمان برج بابل از قیر استفاده گردیده و کشتی نوح و گهواره موسی نیز به قیراندود بوده است .

بابلی ها از قیر به عنوان ماده قابل احتراق در چراغها و تهیه ساروج جهت غیر قابل نفوذ نمودن سدها و بالاخره جهت استحکام جاده ها استفاده می کرده اند . مصریها در قدیم مردگانشان را با آن مومیائی می نموده اند . مردم در ایران – رومانی – باکو – هند قبل از میلاد مسیح به صورت گوناگون این ماده را مورد استعمال و استفاده قرار داده اند .

تشکیل نفت

نحوه پیدایش نفت دقیقا تشخیص داده نشده و در این مورد فرضیات گوناگونی پیشنهاد شده است . برخی از این تئوریها مبوط به مواد معدنی و بعضی دیگر مربوط به ترکیبات آلی می باشد .

تئوری تشکیل نفت از مواد معدنی

اساس این فرضیه براین است که کربورهای فلزی تشکیل شده در اعماق زمین در اثر تماس با آب هائی که در زمین نفوذ می نماید ابتدا ایجاد هیدروکربورهای استیلنی با رشته زنجیر کوتاه می کند سپس هیدروکربورهای حاصل در اثر تراکم و پلی مریزه شدن ایجاد ترکیبات پیچیده و کمپلکسی را می نماید که اغلب آن ها ، اشباع شده است . یادآور می شویم که در اعماق زمین هرگز از کربورهای فلزی – فلزات قلیایی به صورت آزاد و کربورهای استیلنی یافت نشده است . اما برتوله ، مندلیف ، موآسان ، ساباتیه ساندرانسبه طریق تجربی با انجام کارهای مشابهی توانسته اند هیدروکربورهای سنگین و اشباع شده ای تهیه نمایند که مشابه با مواد در اغلب نفتهاست .

برخی برخورد نکردن به کربورهای فلزی در اعماق زمین را مبتنی بر پدیده های آتشفشانی می دانند زیرا این مواد در اثر بالا رفتن درجه حرارت تجزیه می گردد فقط در این شرایط هیدروکربورهای سبک پایدار می ماند و به همین دلیل است که در سنگهای آتشفشانی هیچگونه اثری از کربورهای فلزی پیدا ننموده اند در صورتی که بخارات حاصله از دهانه کوه آتشفشان دارای گاز متان می باشد .

تئوری تشکیل نفت از مواد آلی

بنابراین فرضیه تشکیل نفت را در اثر تجزیه بدن حیوانات در مجاورت آب و دور از هوا می دانند . زیرا در این شرایط قسمت اعظم مواد از ته و گوگردی تخریب و مواد چرب باقیمانده در اثر آب هیدرولیز می گردد . اسیدهای چرب حاصله تحت اثر فشار و درجه حرارت با از دست دادن عوامل اسیدی تولید هیدروکربورهائی با یک اتم کربن کمتر می نماید .

براساس این فرضیه جهت ایجاد یک ژزمان یا منبع نفتی باید توده بزرگی از حیوانات دریائی یکمرتبه شرائط زندگانیشان عوض گردد . مثلا یک سیل یا توده بزرگی از ماهیهائی که در آب شیرین زندگی می کنند به آب شور برسند و در نتیجه حیاتشان را از دست بدهند .

آنگلر از تقطیر حیوانات دریائی توانسته است مواد نفتی را تهیه نماید . و با توجه به خاصیت « چرخش نوری » مواد نفتی که علت آن وجود گلسترین ( ماده ای که در بدن حیوانات وجود دارد ) این فرضیه بیان و مورد تایید واقع شده است در صورتی که فرضیه های دیگر که مبتنی براساس مواد معدنی در تشکیل نفت می باشد هیچگونه توضیح و دلیل قانع کننده ای در مورد این ویژگی نمی تواند بیان نماید . ضمناً در نفت خام اغلب به ذرات و خرده های حیوانات دریائی برخورد می شود که دلیل دیگری بر تایید این فرضیه می باشد .

همچنین نفت می تواند از تجزیه گیاهان تولید گردد . در این حالت خاصیت چرخش نور را به علت وجود ترکیب مشابه گلسترین یعنی پلی استرولها می دانند . مرازک اولین کسی است که میکروبها را نیز در این تغییر و تبدیل موثر می داند .

تئوری تشکیل نفت بر مبنای مواد آلی فعلا بیشتر مورد قبول می باشد . و اختلاف قابل ملاحظه ای را که بین ژیزمانهای نفتی مشاهده می گردد به علت شرایط و عوامل مختلف تشکیلی ژیزمان ها می دانند .

طبقه بندی

هیدروکربورها اغلب 50 تا 98 درصد نفت خام را تشکیل می دهند و به همین مناسبت و با توجه به نوع هیدروکربوری که بیشتر در نفت یافته می شود آن را نامگذاری یا طبقه بندی می کنند .

جدول1

نوع نفت


دانلود با لینک مستقیم


شیمی نفت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد