رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول برنامه نویسی به زبان اسمبلی (Assembly) در 251 اسلاید

اختصاصی از رزفایل پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول برنامه نویسی به زبان اسمبلی (Assembly) در 251 اسلاید دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول برنامه نویسی به زبان اسمبلی (Assembly) در 251 اسلاید


پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول برنامه نویسی به زبان اسمبلی (Assembly)  در 251 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زبان اَسمبلی (به انگلیسی: Assembly language) یا همگذاری یک زبان برنامه‌نویسی سطح پایین برای رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های برنامه‌پذیر است که رابطۀ یک-به-یک با دستورالعمل‌های زبان ماشین معماری رایانه دارد. هر زبان اسمبلی مختص به یک معماری رایانه خاص است، برخلاف بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا که با معماری‌های مختلف سازگار هستند ولی برای اجرا شدن به مفسر و مترجم نیاز دارند.

زبان اسمبلی با استفاده از یک برنامه جانبی به نام اسمبلر یا همگذار، به کد ماشین قابل اجرا تبدیل می‌شود؛ به این فرایند تبدیل، اسمبل کردن (بهانگلیسی: Assembling) گفته می‌شود.

زبان اسمبلی از یادیارها برای نشان دادن هر دستور ماشین سطح-پایین یا آپ‌کد استفاده می‌کند. بعضی آپ‌کدها به یک یا چند عملوند به عنوان بخشی ازدستورالعمل نیاز دارند، و بیشتر اسمبلرها می‌توانند لیبل‌ها و نمادهایی را به عنوان عملوند، برای نشان دادن آدرس‌های حافظه و ثابت‌های عددی بپذیرند. ماکرو اسمبلرها نیز قابلیت درشت‌دستوری (به انگلیسی: Macroinstruction) را شامل می‌شوند که این امکان را به وجود می‌آورد که متن یک کد زبان اسمبلی با یک نام از پیش تعیین شده در خلال متن یک کد دیگر استفاده شود. بیشتر اسمبلرها مکانیزم‌های اضافی برای تسهیل فرایند توسعه برنامه، کنترل فرایند اسمبل کردن و پشتیبانی از اشکال‌زدایی ارائه کرده‌اند.

اسمبلر

اسمبلر برنامه‌ای است که با تبدیل یادیارهای دستوری اسمبلی (به انگلیسی: Assembly instruction mnemonics) به آپ‌کدها و جایگزینی شناسه‌ها با آدرس‌های حافظه، کد هدف (به انگلیسی:Object code) را به وجود می‌آورد. استفاده از ارجاعات نمادی از ویژگی‌های کلیدی اسمبلرها است که از محاسبات خسته‌کننده و به‌روزرسانی‌های دستی آدرس‌ها بعد از تغییر کد برنامه توسط برنامه‌نویس جلوگیری می‌کند. بیشتر اسمبلرها از قابلیت ماکرو نیز بهره می‌برند که این امکان را به وجود می‌آورد تا یک نام خاص برای یک تکه کد مشخص شود و سپس از آن نام در قسمت‌های مختلف برنامه استفاده شود و در هنگام اسمبل کردن برنامه تکه کد مربوطه جایگزین نام آن شود؛ به عنوان مثال از این روش برای تولید توالی‌های دستوری کوتاه رایج در خلال متن برنامه بجای فراخوانی رویه‌ها استفاده می‌شود.

اسمبلرها از دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفتند و نوشتن آن‌ها بسیار راحت‌تر از نوشتن متجرم‌ها برای زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا است بطوریکه هر دستور یادیاری و هر آدرس حالت ترکیبی این زبان مستقیماً به یک آپ‌کد زبان ماشین تبدیل می‌شود. اسمبلرهای جدید، به طور خاص برای معماری‌های ریسک، مانند اسپارک و پاور، هم‌مانند معماری ایکس۸۶ و ایکس۸۶-۶۴، با بهینه‌سازیزمان‌بندی دستورالعمل‌ها باعث استفاده کارآمد از خط لولۀ واحد پردازش مرکزی می‌شوند.

برخی از رایج‌ترین اسمبلرهای معماری ایکس۸۶ عبارتند از:

تعداد گذرها

دو نوع اسمبلر بر اساس تعداد گذرها از روی کد منبع برای تولید برنامۀ قابل اجرا وجود دارد:

  • اسمبلرهای یکبار-گذر فقط یک بار از روی کد عبور می‌کنند. هر نمادی که قبل از تعریف شدنش استفاده شده باشد به یک خطا (به انگلیسی: errata) در پایان کد آبجکت (یا حداقل، بعد از محل تعریف در کد آبجکت) نیاز دارد تا به پیوندده اعلام کند که برگرد و حفره‌ای را که بر اثر استفاده از این نماد قبل از تعریف شدنش، جاگذاشته شده بود بازنویسی کن.
  • اسمبلرهای چندبار-گذر جدولی از تمامی نمادها و مقادیر آن‌ها در گذر اول ایجاد می‌کنند، و سپس در گذرهای بعدی با استفاده از این جدول، نمادها را با مقادیر آن‌ها جایگزین کرده و فایل اجرایی را تولید می‌کنند.

هدف اصلی در استفاده از اسمبلرهای یکبار-گذر، سرعت اسمبل کردن بود، زیرا در گذر دوم به برگرداندن و بازخوانی نوار یا کارت پانچ، که در گذشته برای ذخیره‌سازی کدها استفاده می‌شدند، نیاز بود. این مشکل بعدها با وجود کامپیوترهای جدید برطرف شد. مزیت اسمبلرهای چندبار-گذر این است که در نبود خطاها در کد آبجکت، فرایند پیونددهی سریع‌تر انجام می‌شود.

اسمبلرهای سطح-بالا

اسمبلرهای پیچیده‌تر سطح-بالا انتزاع‌های زبانی زیر را فراهم می‌کنند:

 

فهرست مطالب:

فصل اول :  نمایش داده ها در کامپیوتر
 
نمایش داده ها در کامپیوتر
 
اعداد دودویی و شانزده شانزدهی
 
کد های کارکتری
 
نمایش مکمل 2 برای اعداد صحیح علامت دار
 
فصل دوم :  قسمت های یک سیستم کامپیوتری
 
حافظه اصلی
 
واحد پردازش مرکزی
 
اسامی و اهداف ثبات ها
 
فصل سوم :  استفاده از اسمبلر
 
دستورالعملهای زبان اسمبلی
 
کد منبع
 
شکل کلی برنامه
 
عملوندهای دستورات DB  و DW
 
عملوند دستورالعملها
 
حالتهای آدرس دهی
 
فصل چهارم : دستورالعملهای اساسی 
 
انتقال داده ها بین مکانهای مختلف
 
جمع و تفریق
 
دستورالعملهای ضرب
 
دستورالعملهای تقسیم
 
جمع و تفریق مکمل 2 با اعداد بزرگتر
 
 
فصل پنجم : انشعاب و حلقه
 
پرش های غیر شرطی
 
پرش های شرطی
 
دستورالعمل مقایسه
 
حلقه تکرار For  در زبان اسمبلی
 
دستورالعمل JCXZ
 
دستورالعملهای LOOPNZ , LOOPZ
 
دستورالعمل LEA
 
فصل ششم : روال ها
 
روال ها
 
بدنه یک روال
 
دستورالعمل PUSH
 
دستورالعمل POP
 
دستورالعمل های PUSHF و POPF
 
انتقال مقادیر به یک روال و برعکس
 
فصل هفتم : عملیات رشته ها
 
عملیات رشته ها
 
استفاده از دستورالعملهای رشته ای
 
پیشوند های تکرار
 
دستورالعمل ذخیره سازی STOS
 
تبدیل یک عدد مکمل 2 به یک رشته اسکی
 
فصل هشتم : سایر حالت های آدرس دهی
 
حالتهای آدرس دهی
 
ساختار ها
 
فصل نهم : دستکاری بیت ها
 
دستکاری بیت ها
 
عملیات منطقی
 
دستورالعملهای منطقی
 
عمل پوشش (MASK  )
 
دستورالعمل TEST
 
دستورالعمل های شیفت
 
دستورالعمل های چرخشی
 
فصل دهم : وقفه و ورودی / خروجی
 
وقفه ها و ورودی / خروجی
 
تله یا استثناء
 
دستورالعمل int  و جدول بردار وقفه
 
اجرای دستورالعمل int
 
دستورالعمل برگشت از وقفه
 
درخواست توابع DOS
 
توابع DOS
 
ورودی و خروجی فایل های پیاپی با استفاده از DOS
 
دستور های IN و OUT
 
فصل یازدهم : پردازش اسمبلی
 
اسمبلی دو گذری
 
کد های ثبات ها در دستورالعمل های 8088
 
کدگذاری آدرس موثر در 8088
 
دستوراسمبلر ASSUME
 
مقدار دهی ثبات های سگمنت
 
دستور اسمبلر TITLE
 
فصل دوازدهم : ماکرو ها و اسمبلی شرطی
 
ماکروها
 
بسط دادن ماکروها
 
تعریف ماکرو
 
دستور LOCAL در ماکروها
 
اسمبلی شرطی
 
تعریف ماکروی بازگشتی
 
فصل سیزدهم : مثال نمونه
 
مشخص کردن فلگ ها
 
محاسبات روی مقادیر double word
 
ضرب دو مقدار با علامت
 
ضرب دو مقدار بدون علامت
 
دستور العمل CBW
 
دستورالعمل CWD
 
تغییر بیت های یک ثبات
 
ماکرو Wait
 
مرتب سازی حبابی

دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت کامل و جامع با عنوان اصول برنامه نویسی به زبان اسمبلی (Assembly) در 251 اسلاید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد