رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق امام جواد علیه‏ السلام

اختصاصی از رزفایل دانلود تحقیق امام جواد علیه‏ السلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق امام جواد علیه‏ السلام


دانلود تحقیق امام جواد علیه‏ السلام

اشاره
امام جواد علیه‏السلام در رمضان سال 195، در مدینه و در دوران بحران سیاسیِ خلافت عباسی پا به عرصه وجود نهاد. در آن سال، میان مأمون و امین، فرزندان هارون الرشید، بر سر تصاحب خلافت درگیری بود. سرانجام این اختلاف، آثار خود را بر زندگی امام رضا علیه‏السلام و فرزندش امام جواد علیه‏السلام گذاشت و ایشان به طور ناخواسته مجبور به ترک مدینه شد.
مادر امام
نهمین پیشوای معصوم، تحت تربیت پدرش امام رضا علیه‏السلام و در دامن پرفضیلت بانویی پرهیزکار به نام سبیکه (خیزران) به شکوفایی شکوه‏مندی رسید و آماده پذیرش و انام بزرگ الهی گردید. این بانوی بزرگوار، اهل مصر یا مغرب بوده است.
از اینکه مادر امام محمدتقی علیه‏السلام غیرعرب و آفریقایی بوده، نباید تعجب کرد؛ زیرا تقدیر الهی چنین بود که ریشه‏های درخت تنومند اسلام که با ظهور پیامبر اکرم در حجاز پای گرفت. به دیگر نقاط عالم هم نفوذ کند و شاخه‏های آن، بر سر همگان سایه رحمت و هدایت بگستراند.
شاهد وداع پدر
امام جواد علیه‏السلام کودکی خردسال بود که پدرش می‏خواست به سوی خراسان برود. او همراه امام هشم به سوی مکه رفت؛ زیرا پدر بزرگوارش می‏خواست با خانه کعبه، یعنی مقدس‏ترین مکان جهان اسلام، وداع کند. امام نهم بر دوش خادم پدر، با هوشیاری و کنجکاوی وصف‏ناپذیری، شاهد رفتارهای علی بن موسی‏الرضا علیه‏السلام بود و می‏دید که آن وجود مبارک، با هیجان و اشتیاق خاصی، همچون کسی است که دیگر به سرزمین حجاز بازنخواهد گشت. از این رو، به اعمال پدر حساس شد و از دوش خادم پایین آمد و با حالتی اندوهگین، در حجر اسماعیل علیه‏السلام بست نشست. خادم، ماجرا را به امام رضا علیه‏السلام گزارش کرد.
آن حضرت به سراغ فرزند دلبندش رفت و فرمود: فرزندم! از جای خویش برخیز. امام جواد علیه‏السلام با لحنی کودکانه، ولی سرشاز از فرزانگی پاسخ داد: پدر جان! چگونه از جای خود برخیزم، در حالی که مشاهده می‏کنم شما مشغول وداع همیشگی با خانه خدا هستید؟ امام هشتم فرمود: حبیب من! بلند شو. در این هنگام، امام جواد علیه‏السلام از جای خود برخاست.
در مدینة النبی
دوران کودکی، نوجوانی و بخشی از ایام جوانی امام جواد علیه‏السلام در مدینه سپری گشت. امام نهم با وجود اختناق عباسیان و فشارهای سیاسی والی مدینه، بعد از شهادت پدر، در مسجد رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بر فراز منبر قرار گرفت و چنین فرمود: «من فرزند علی الرضا، جواد الائمه، و آشنا به اسرار و ظاهر شمایم. خداوند تبارک و تعالی، علم اولین و آخرین را به ما داده است و اگر نبود مخالفت اهل باطل و دولت ضلالت، هر آینه بر زبان می‏آوردم مطالبی را که اولین و آخرین را شگفت زده کنم». در این هنگام، امام دست بر دهان مبارک نهاد و خود را مورد خطاب قرار داد و فرمود: «ای محمد! ساکت باش و لب فرو بند؛ همان‏طور که پدرانت (در بیان برخی حقایق) لب فرو بستند».

 

 

 

شامل 8 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق امام جواد علیه‏ السلام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد