رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ایمنی خودروهای موتوری , صندلی کودک , ویژگی‏ها و روش‏های آزمون

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله ایمنی خودروهای موتوری , صندلی کودک , ویژگی‏ها و روش‏های آزمون دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله ایمنی خودروهای موتوری , صندلی کودک , ویژگی‏ها و روش‏های آزمون


دانلود مقاله ایمنی خودروهای موتوری , صندلی کودک , ویژگی‏ها و روش‏های آزمون

 استاندارد صندلی کودک که بوسیله کمیسیون فنی  خودرو تهیه و تدوین شده و در نود و یکمین کمیته ملی استاندارد مکانیک و فلز شناسی مورخ 74/11/11 مورد تایید قرار گرفته , اینک به استناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات ایران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد ملی رسمی ایران منتشر می‏گردد .

 برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع علوم , استانداردهای ایران در مواقع مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

 بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود .

 در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این استاندارد و استاندارد کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

 لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود این استاندارد با استفاده از منبع زیر تهیه گردیده است :

FMVSS - MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARD NO.213

CHILD SEATING SYSTEMS - PASSENGER

CARS , MULTIPURPOSE PASSENGER VEHICLES

TRUCKS AND BUSES 1978 

 ایمنی خودروهای موتوری صندلی کودک "ویژگی‏ها و روش‏های آزمون"

 1- هدف

 هدف از تدوین این استاندارد ارائه مشخصاتی  است که رعایت آنها در صندلی کودک ضروری بوده تا در هنگام تصادفات یا توقف های ناگهانی خودرو احتمال مرگ و جراحات که بر اثر پرت شدن به بیرون یا برخورد آنها به سطوح داخلی خودرو یا برخورد به صندلی کودک اتفاق می افتد , رابه حداقل برساند . 2- دامنه کاربرد این استاندارد برای صندلی کودک که در اتومبیلهای سواری , خودروهای مسافری چند منظوره , کامیونها و اتوبوس ‏ها استفاده می‏شود به کار می‏رود . این استاندارد برای صندلی‏های کودک که بوسیله مجموعه ‏های کمربندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه اتکا که در استاندارد ملی ایران به شماره 779 توصیف شده است به صندلی خودرو بسته می‏شوند , و همچنین در مورد وسایل مخصوص استفاده کودکانی که قادر به نشستن نیستند , بکار نمی‏رود .

 هدف از تدوین این استاندارد ارائه مشخصاتی  است که رعایت آنها در صندلی کودک ضروری بوده تا در هنگام تصادفات یا توقف های ناگهانی خودرو احتمال مرگ و جراحات که بر اثر پرت شدن به بیرون یا برخورد آنها به سطوح داخلی خودرو یا برخورد به صندلی کودک اتفاق می افتد , رابه حداقل برساند .

 2- دامنه کاربرد

 این استاندارد برای صندلی کودک که در اتومبیلهای سواری , خودروهای مسافری چند منظوره , کامیونها و اتوبوس ‏ها استفاده می‏شود به کار می‏رود . این استاندارد برای صندلی‏های کودک که بوسیله مجموعه ‏های کمربندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه اتکا که در استاندارد ملی ایران به شماره 779 توصیف شده است به صندلی خودرو بسته می‏شوند , و همچنین در مورد وسایل مخصوص استفاده کودکانی که قادر به نشستن نیستند , بکار نمی‏رود . 3- تعاریف 3-1- " صندلی کودک " : یکی از تجهیزات خودروی موتوری است که برای نشستن و نگهداری کودکی که توسط خودروی موتوری حمل می‏شود , مورد اتسفاده قرار می‏گیرد .

 این استاندارد برای صندلی کودک که در اتومبیلهای سواری , خودروهای مسافری چند منظوره , کامیونها و اتوبوس ‏ها استفاده می‏شود به کار می‏رود . این استاندارد برای صندلی‏های کودک که بوسیله مجموعه ‏های کمربندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه اتکا که در استاندارد ملی ایران به شماره 779 توصیف شده است به صندلی خودرو بسته می‏شوند , و همچنین در مورد وسایل مخصوص استفاده کودکانی که قادر به نشستن نیستند , بکار نمی‏رود .

 3- تعاریف

 3-1- " صندلی کودک " : یکی از تجهیزات خودروی موتوری است که برای نشستن و نگهداری کودکی که توسط خودروی موتوری حمل می‏شود , مورد اتسفاده قرار می‏گیرد . 4- ویژگی‏ها 4-1- دستور العمل‏های نصب : صندلی کودک باید مجهز به برگه دستور العمل که شامل روش گام به گام نصب صندلی کودک در خودرو ( در صورت امکان مصور ) باضافه استفاده طبق بند 6-1 ( ه ) , بستن صندلی بوسیله کمربندهای نوع 2 نقطه اتکاء و 3 نقطه اتکاءای که مخصوص استفاده کودکان است و همچنین نحوه قرار دادن کودک داخل صندلی و تنظیم آن باشد .

 3-1- " صندلی کودک " : یکی از تجهیزات خودروی موتوری است که برای نشستن و نگهداری کودکی که توسط خودروی موتوری حمل می‏شود , مورد اتسفاده قرار می‏گیرد .

 4- ویژگی‏ها

 4-1- دستور العمل‏های نصب : صندلی کودک باید مجهز به برگه دستور العمل که شامل روش گام به گام نصب صندلی کودک در خودرو ( در صورت امکان مصور ) باضافه استفاده طبق بند 6-1 ( ه ) , بستن صندلی بوسیله کمربندهای نوع 2 نقطه اتکاء و 3 نقطه اتکاءای که مخصوص استفاده کودکان است و همچنین نحوه قرار دادن کودک داخل صندلی و تنظیم آن باشد . 4-2- تنظیم : هر قطعه قابل تنظیم صندلی کودک و هر سیستم کمربندی که برای نگهداری مستقیم کودک طراحی شده است می‏بایست به اندازه کافی برای کودکی با قد و وزن پیشنهاد شده در بند 6-1 ( ح ) و همچنین برای هر کودکی که مطابق با دستور العمل‏های ملزم شده در 4-1 در صندلی قرار داده شده است , باشد . 4-3- اتصال : صندلی بچه می‏بایست طوری طراحی و ساخته شود تا :

 4-1- دستور العمل‏های نصب : صندلی کودک باید مجهز به برگه دستور العمل که شامل روش گام به گام نصب صندلی کودک در خودرو ( در صورت امکان مصور ) باضافه استفاده طبق بند 6-1 ( ه ) , بستن صندلی بوسیله کمربندهای نوع 2 نقطه اتکاء و 3 نقطه اتکاءای که مخصوص استفاده کودکان است و همچنین نحوه قرار دادن کودک داخل صندلی و تنظیم آن باشد .

 4-2- تنظیم : هر قطعه قابل تنظیم صندلی کودک و هر سیستم کمربندی که برای نگهداری مستقیم کودک طراحی شده است می‏بایست به اندازه کافی برای کودکی با قد و وزن پیشنهاد شده در بند 6-1 ( ح ) و همچنین برای هر کودکی که مطابق با دستور العمل‏های ملزم شده در 4-1 در صندلی قرار داده شده است , باشد .

 4-3- اتصال : صندلی بچه می‏بایست طوری طراحی و ساخته شود تا :

 الف ) به غیر از قطعه‏ای که بین پشتی صندلی و بالشتک صندلی خودرو قرار داده می‏شود , دارای قید دیگری برای اتصال به پشتی صندلی نباشد , و

 ب ) هنگامی که مطابق با دستورالعملهای ملزم شده در بند 4-1 نصب می‏گردد , سیستمی که بر روی صندلی رو به جلو نصب می‏شود می ‏بایست در برابر حرکت رو به عقب توسط مجموعه کمربند ایمنی صندلی نوع 2 یا 3 نقطه اتکاء مهار شود .

 4-4- توزیع نیروی نگهدارنده :

 4-4-1- صندلی‏های رو به جلو : هنگامی که یک صندلی رو به جلو  در داخل یک خودرو نصب شده و کودکی مطابق با دستورالعملهای ملزم شده توسط 4-1 در آن قرار داده می‏شود , قطعات صندلی کودک و مجموعه‏های کمربند ایمنی صندلی خودرو که نیروهای وارده به کودک را تحمل می‏کنند , می‏بایست در حین حرکت رو به جلو کودک نسبت به خودرویی که صندلی در آن نصب می‏گردد , نیروهای وارده را بر روی لگن خاصره و سینه کودک توزیع کنند . همچنین نیروهای وارده می‏توانند بر روی قسمتهای دیگر بدن کودک توزیع شوند در صورتیکه لگن خاصره و سینه کودک محافظت شده باشند .

 4-4-2- صندلی‏های رو به عقب : هنگامی که یک صنلی کودک رو به عقب در داخل یک خودرو نصب شده و کودکی مطابق با دستورالعملهای مندرج در بند 4-1 در آن قرار داده می‏شود , قطعات صندلی کودک و مجموعه‏های کمربند صندلی خودرو که نیروهای وارده به کودک را مستقیما تحمل می‏کنند می‏بایست :

 الف ) در حین حرکت رو به جلوی کودک نسبت به خودرویی که صندلی در آن نصب می‏گردد , نیروهای وارده را بر روی پشت بالا تنه کودک و پشت سر کودک توزیع نمایند , و

 ب ) در حین حرکت رو به عقب کودک نسبت به خودرویی که صندلی در آن نصب می‏گردد , نیروهای وارده را بر روی لگن خاصره و سینه کودک توزیع کنند .

 همچنین نیروهای وارده می‏توانند در حین حرکت رو به جلو بر روی قسمتهای دیگر بدن کودک توزیع شوند در صورتیکه پشت بالا تنه و پشت سر بچه حفاظت شده باشند و در حین حرکت رو به عقب بر روی قسمتهای دیگر بدن بچه توزیع شوند در صورتیکه لگن خاصره و سینه حفاظت شده باشند .

 4-5- پشتی صندلی

 4-5-1- به استثناء آنچه در بند 4-5-2 درج شده است , هر صندلی کودک می‏بایست دارای یک پشتی صندلی باشد که تغییر مکان زاویه‏ای و رو به عقب سر کودک را نسبت به خط بالا تنه کودک محدود می‏کند . ارتفاع پشتی صندلی که بصورت طول خط مستقیم بین نقطه وسط بالاترین قسمت پشتی صندلی در جهت عرضی خودرو و نقطه تقاطع خط تقارن طولی سطح نشیمن و صفحه‏ای موازی با سطح پشتی نیم تنه مصنوعی شکل شماره 1 ( که در صندلی نشیمن کودک مطابق با دستور العمل‏های ملزم در بند 4-1 قرار داده شده است. ) که از نقطه مرجع نیم تنه مصنوعی ( در بند 5-1 مشخص شده است ) می‏گذرد , اندازه‏گیری می‏شود , می‏بایست بصورت زیر باشد :

حداقل ارتفاع پشتی صندلی (سانتی متر)         

حداکثر وزن کودک که برای صندلی توصیه توصیه شده است

38       

 کیلوگرم یا متر

41       

 بیش از 9 کیلوگرم و کمتر از 11 کیلوگرم

45       

 بیش از 11 کیلوگرم و کمتر از 13 کیلوگرم

48       

 بیش از 13 کیلوگرم و کمتر از 16 کیلوگرم

51       

 بیش از 16 کیلوگرم

4-5-2- در موارد زیر مندرجات بند 4-5-1 برای صندلی کودک کاربرد ندارد :

 الف ) مطابق با بند ( ه ) از 6-1, صندلی فقط برای استفاده در محلهای نشیمن خودروهایی که پشتی صندلی آنها تغییر مکان زاویه‏ای و رو به عقب سر کودک را نسبت به خط بالا تنه کودک محدود می‏کنند , و

 ب ) هنگامی که صندلی کودک مطابق با دستورالعملهای مندرج در بند 4-1 نصب می‏شود , فاصله پائین‏ترین نقطه در مرکز عرضی سطح نشیمن کودک تا صفحه افقی مماس بر بالاترین نقطه پشتی صندلی در بالاترین موقعیت قابل تنظیم و در مرکز عرضی محل نشیمن صندلی که بر روی خطی موازی با سطح عقبی پشتی صندلی اندازه گیری می‏شود , حداقل برابر با ارتفاع پشتی صندلی که در بند 4-5-1 برای صندلی بچه مشخص شده است , باشد .

 4-6- یراق‏ها ( نوارهای بافته شده 1) : اگر در صندلی کودک برای توزیع نیروهای نگهدارنده ( آنطور که در بند 4-4 مشخص شده است ) از یراق ( نوارهای بافته شده ) استفاده شود باید دارای شرایط زیر باشد :

 الف ) نوارهای بافته شده‏ای که نیروهای نگهدارنده را تحمل می‏کنند می‏بایست حداقل دارای پهنای 38 میلی متر باشد و

 ب ) نوارهای بافته شده‏ای که مستقیما با بدن کودک در تماس است , می‏بایست مورد لزوم نوارهای بافته شده مجموعه کمربند ایمنی صندلی از نوع 3 نقطه اتکاء را , برآورده سازد .

 4-7- قطعات اتصال : قطعالت اتصال هر صندلی کودک که نیروهای نگهدارنده را تحمل می‏کنند باید طبق استاندارد ملی ایران بشماره 779 در برابر خوردگی مقاوم باشد . قطعات فلزی غیر از قطعات اتصال که نیروهای نگهدارنده را تحمل می‏کنند مانند سگکها و جمع کننده‏ها نیز می‏بایست طبق استاندارد فوق الذکر در مقابل خوردگی مقاوم باشند .

 4-8- مکانیزم آزادکننده : مکانیزم آزادکننده قطعات صندلی کودک که مستقیما کودک را نگهداری می‏کنند , می‏بایست هنگامیکه مطابق با روش بند 5-3 آزمایش می‏شود و نیرویی کمتر از 90 نیوتن اعمال می‏شود , قطعات را آزاد کند .

 4-9- حفاظت در برابر ضربه :

 4-9-1- سر و بالا تنه : به استثناء آنچه در بند 4-9-2 ارائه شده است , هر قطعه صلب صندلی کودک ( به غیر از سگک‏های نگهدارنده و قطعات قابل تنظیمی که فقط به نوارهای بافته شده متصل شده‏اند ) که ممکن است در حین برخورد از جلو , سمت راست , سمت چپ یا عقب با سر یا بالا تنه کودکی با محدوده قد و وزن توصیه شده در بند 6-1 ( ح ) تماس پیدا کند , می‏بایست دارای شرایط زیر باشد :1 ( ح ) تماس پیدا کند , می‏بایست دارای شرایط زیر باشد :

 الف ) دارای هیچگونه لبه‏ای با شعاع کمتر از 6 میلیمتر نباشد و

 ب ) به استثناء آنچه در 4-9-2 ارائه شده است . با مواد تغییر شکل پذیری که نیرو را توزیع می‏کنند و تغییر شکل آنها غیر قابل برگشت و یا به آرامی قابل برگشت است و دارای حداقل ضخامتی برابر با 25 میلیمتر هستند , پوشانده شود .

 4-9-2- استثناء 4-9-1 ( ب ) : در مورد پشتی صلب یا قسمت کناری صندلی کودک که ممکن است با بالا تنه کودک در تماس باشد و همچنین مساحت آنها حداقل 155 سانتی متر مربع می‏باشد , بکار نمی‏رود .

 4-10- عملکرد :

 4-10-1- تمامی صندلی‏های کودک باید دارای شرایط زیر باشند :

 شامل 8 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ایمنی خودروهای موتوری , صندلی کودک , ویژگی‏ها و روش‏های آزمون
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد