رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد حقوق خانواده در اسلام

اختصاصی از رزفایل دانلود تحقیق کامل درمورد حقوق خانواده در اسلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد حقوق خانواده در اسلام


دانلود تحقیق کامل درمورد حقوق خانواده در اسلام

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 19
فهرست و توضیحات:

تعریف حقوق و رشته های آن

مفهوم و اهمیت خانواده

ازدواج ( نکاح )

خواستگاری و نامزدی

انعقاد ازدواج

آثار ازدواج

فسخ ازدواج

طلاق

 

تعریف حقوق و رشته های آن

1 -  حقوق را تعریف کنید ؟

حقوق در معانی مختلف به کار می رود :

1 -  حقوق مجموع قوانین و مقررات حاکم بر اعمال و روابط مردم است و در صورت لزوم دولت افراد را به رعایت آن مجبور می کند . مثلا می گوییم : حقوق ایران ، حقوق اسلام . حقوق در این معنی را گاهی حقوق ذاتی تعبیر می کنند زیرا در این مورد مقصود از حقوق ، حقوق بالذات و قطع نظر از افراد است . حقوق ذاتی قوانین عام و خاص است .

2 – حقوق جمع حق است و حق قدرت یا امتیازی است که شخص در مقابل اشخاص دیگر دارد مانند : حق آزادی . این قسم حقوق را حقوق فردی نیز می گویند .

2 – رشته های گوناگون حقوق را نام ببرید ؟

1 – حقوق عمومی و حقوق خصوصی

2 – حقوق داخلی و حقوق بین المللی

 

3 – قوانین عام را کدام مرجع یا مقام تصویب می کند و شامل کدام قوانین است ؟

قوانین عام ، مجموعه مقرراتی است که مقام صلاحیت دار تصویب کرده و شامل تصویب نامه ها ، نظام نامه ها و کلیه قوانین است .

4 – قوانین خاص را کدام مرجع تصویب می کند ؟

قوانین خاص ، مقرراتی است که به تصویب مجلس رسیده باشد .

5 – حقوق عمومی و خصوصی را تعریف کنید ؟

حقوق عمومی ، مجموع مقررات حاکم بر روابط دولت و ماموران دولت با مردم است و سازمانهای دولتی را منظم می سازد . حقوق خصوصی ، مجموعه قواعد و مقررات حاکم بر روابط اشخاص است .

تمام مقرراتی که مربوط به قوای سه گانه و طرز اعمال حاکمیت دولت و سازمانهای دولتی است تحت پوشش حقوق عمومی است و تمام مقررات حاکم بر روابط خانوادگی ، تجارتی و تعهدات اشخاص در برابر هم ، در زمره حقوق خصوصی قرار می گیرد .

6 – رشته های حقوق عمومی را نام ببرید ؟

1 – حقوق اساسی

2 – حقوق اداری

3 – حقوق مالیه

4 – حقوق بین المللی عمومی

 

7 – رشته های حقوق خصوصی را نام ببرید ؟

موضوع اصلی حقوق خصوصی ، روابط افراد یک مملکت است و مهمترین رشته های حقوق خصوصی عبارتند از حقوق مدنی ، حقوق بازرگانی ، حقوق دریایی ، حقوق بین المللی خصوصی ، حقوق اطفال ، حقوق کار ، حقوق هوایی و ...

8 – جایگاه خانواده را در حقوق اساسی توضیح دهید ؟

حقوق اساسی ، یا همان حقوق ( مادر ) از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اصول بیان شده قانون اساسی شامل عموم مردم میشود . قانون اساسی در مقدمه خود با عنوان « زن در قانون اساسی » ارزش و کرامت زن از دیدگاه اسلام را بیان کرده است . قانون اساسی خانواده را واحد « بنیادین » جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان دانسته که توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل آن ، زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است . بر طبق قانون اساسی فراهم کردن امکانات تشکیل خانواده از وظایف حکومت است  و زن بواسطه وظیفه خطیر و ارزشمند مادری همرزم مردان در میدان های فعال حیات خواهد بود .

9 – وضعیت خانواده را از نظر حقوق مدنی تعریف کنید ؟

حقوق مدنی مهمترین رشته حقوق خصوصی است و حقوق خانواده یکی از مهمترین بخشهای حقوق مدنی است که جنبه حقوقی صرف ندارد و آمیخته با مسائل اجتماعی و اخلاقی و مذهبی است و بیشتر قواعد آن مربوط به نظم عمومی و اخلاق حسنه است .

مفهوم و اهمیت خانواده

1 – خانواده را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید ؟

خانواده یک نهاد اجتماعی است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگی بشر ، همواره به یک شکل نبوده و پا به پای تحول اجتماعی متحول شده است . از نظر جامعه شناسان خانواده مرکب از گروهی از افراد است که از طریق خون ، ازدواج یا فرزند خواندگی به یکدیگر مربوط و منسوب بوده و برای مدتی طولانی و نامشخص با هم زندگی می کنند . انواع خانواده عبارتند از : خانواده گسترده ، خانواده هسته ای ، خانواده پدر سالار ، خانواده مادر سالار و ...

2 – خانواده گسترده را تعریف کنید ؟

به گروهی از افراد گفته می شود که از یکدیگر ارث می برند . این گروه عبارتند از شخص ، همسر او و خویشاوندان نسبی در جائیکه قانون مدنی راجع به طبقات خویشاوندان نسبی صحبت می کند . خانواده به این مفهوم را مد نظر داشته است .

3 – خانواده هسته ای را تعریف کنید ؟

عبارت است از زن و شوهر و فرزندان تحت سرپرستی آنها که معمولا با هم زندگی می کنند و تحت ریاست شوهر و پدر خانواده هستند . معیار تشکیل این خانواده همان « ریاست » یک شخص بر اعضای آن است . ریاست شوهر و پدر خانواده یک نوع وحدت و هماهنگی در امور خانواده و بین اعضای آن ایجاد می کند .

4 – مبانی طبیعی و اخلاقی خانواده را توضیح دهید ؟

خانواده قدیمی ترین و در عین حال طبیعی ترین واحد اجتماعی است که مبنا و پایه هر اجتماع بزرگ تر است . مهمترین و ارزشمندترین نقش خانواده تامین محبت واقعی و عمیق بین اعضای خانواده است . همبستگی حقوقی و اخلاقی خانواده سبب می شود که زن و مرد با قبول پیوند زناشویی مسوولیت مراقبت و سرپرستی و حمایت از فرزندان خود را به عهده گرفته و آنان را در زمانی که نیاز به حمایت و یاری پدر و مادر دارند ، در اجتماع تنها و بی پناه رها نسازند . افرادی که از حمایت خانواده محرومند نه تنها از نظر عاطفی و اخلاقی دچار کمبود هستند بلکه در مقابل مشکلات فراوان خارج از خانواده تنها و بی یار می مانند و همواره در معرض فساد و تباهی قرار دارند .

5 – نقش حمایتی دولت از خانواده را توضیح دهید ؟

دولت قادر نیست جانشین خانواده شود و عشق و محبت و حمایت معنوی پدر و مادر را نثار کودک کند . لیکن در مواردی که کودکی به هر دلیل بی سرپرست و تنها مانده است دولت موظف است با ایجاد سازمانهای مجهز اقدام به سرپرستی و تعلیم و تربیت کودکان بی سرپرست کند و با در اختیار قرار دادن امکانات لازم از تباهی آنان جلوگیری کند . اما وظیفه دولت حمایت و تقویت مبانی خانواده است . دولت باید از هرگونه اقدامی که کانون خانواده را متزلزل می سازد خودداری کند .

6 – مبانی اجتماعی خانواده را تعریف کنید ؟

کودک پس از تولد برای مدت نسبتا طولانی تنها با جامعه کوچک خانواده در تماس است به همین دلیل خانواده اولین وسیله انتقال میراث فرهنگی به کودکان است که زنان و مردان فردای کشورند . آداب و رسوم ، تشریفات ، اخلاق ، قانون و مقررات اجتماعی همه از راه تلقین و تقلید و دادن الگوی صحیح به کودک در خانواده آموزش داده می شود . خانواده کودک را برای قبول مسولیت و جانشینی خود آماده و در نهایت او را اجتماعی می سازد . بنابراین باید خانواده ها را برای تامین سعادت فردی و اجتماعی ، نیرومند ساخت تا از آسیبهای اجتماعی مصون بمانند و نقش سازندگی خود را بدون انحراف ایفا نمایند .

7 – مبانی اقتصادی خانواده را تعریف کنید ؟

خانواده از نظر اقتصادی نیز سهم مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و بالا بردن بنیه مالی کشور دارد . یک خانواده کشاورز در عین حال که یک واحد تولیدی است یعنی محصولات و خدمات مورد نیاز خود را فراهم میکند با فروش محصولات خود در بازار نیازمندیهای افراد دیگر را هم که قادر به کار کشاورزی نیستند تامین می کند . خانواده ها با پس انداز سرمایه های کوچک خود نقش مهمی در گردش پول کشور بر عهده دارند . اشخاصی که ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند تمام نیروهای خود را صرف کار و کوشش می کنند تا زندگی خانواده خود را به بهترین وجه اداره کنند .

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد حقوق خانواده در اسلام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد