رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله زمان ، زادگاه و خاندان زرتشت

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله زمان ، زادگاه و خاندان زرتشت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله زمان ، زادگاه و خاندان زرتشت


دانلود مقاله زمان ، زادگاه و خاندان زرتشت

با آن که همه دانشمندان تاریخی اشو زرتشت را پذیرا هستند ، درباره زمان    و مکان  و پیدایش مدارک و مآخذ است .

زمان زرتشت

ازمیان نظریه های گوناگون ، نخست درباره دو نظریه ای که در دو قطب مخالف قرار دارند ، و به تاریخ سنتی و کلاسیک معرفند می پردازیم .

تاریخ کلاسیک ، تاریخی است که نویسندگان کلاسیک یونان ذکر کرده اند       و تاریخ سنتی ،

تاریخی استکه منبع اصلی آن کتاب غیر مذهبی بندهشن است که در دوره ساسانیان نوشته شده وقدیم ترین نسخه موجود آن ،   مربوط به دو سده پس از چیرگی تازیان برایران است .

 تاریخ کلاسیک :

تاریخ کلاسیک تاریخی است که نویسندگی و مورخین یونان از قول خودشان و یا از قول دانشمندان نامدار دیگر نوشته های تاریخ نویسان وفلاسفه یونان استناد می کنند ، هنگامی که پای تاریخ زرتشت به میان می آید ، می کوشند آن نوشته ها را ندیده گرفته و یا مورد تردید قرار دهند.

دانشمندان نامدار یونان با دین وفلسفه زرشت آشنا بوده اند و درباره آن سخن گفته اند . قدیم ترین سند موجود ، نوشته ای در حاشیه کتاب الکیبیادس افلاطون است که برگردان آن به فارسی چنین : گفته شده است که زرتشت درحدود شش هزار سال پیش از افلاطون می زیسته است ،    بعضی او را یونانی و برخی از ملت ماوراء دریای برزگ می دانند . زرتشت دانش جهانی خود را از روان نیکویی ، یعنی از بینش والا آموخت .  ترجمه نام زرتشت به یونانی ، استروئوتس یعنی ستاره پرست است :

در تجزیه و تحلیل این شرح گایگر از دانشمندان متأخر می نویسد :  همه مطالب این حاشیه نویسی ، جز آن چه که مربوط به احتمال یونانی بودن زرتشت است درست و مورد تأئید سایر نویسندگان نیز هست .

مثلاٌ پلینی  نوشته است که ارسطو و اودُخوس باور داشتند که زرتشت شش هزار سال پیش از افلاطون می زیسته است . افلاطون زرتشت را یک جا پسر اورمزد اُوُمازِس و جای دیگر خدتمگذار اورمزد میداند . افلاطون در کتاب ‹‹اَلسی بایدیز›› از قول سقراط ، رازهای آموزش و پرورش ایران را می ستاید که فرزندان درباری را از 14 سالگی به دانش پنهانی زرتشت آشنا می کردند . ارسطو هم مغان ( دانا ) راشاگردان زرتشت می داند و در کتاب دیالوگ می نویسد : مغان بسیار قدیمی تراز مصر یانند. آن ها به دو اصل باور دارند روح خوبی و روح بدی که نخستین را زئوس یا اُرُمازِس (اورمزد )و دومی را اریمانوس یا هادس (اهریمن ) می نامند .

از شاگردان را پرودیکوس همسفر سقراط یادشده است که آن هانسخه ای از آموزش های زرتشت را در دسترس داشته اند بابودن این همه قرائن در آشنایی سقراط و افلاطون با فلسفه زرتشت تردید نمی شود کرد به ویژه با شباهت زیادی که بین جهان فروهری منگ زرتشت و جهان ایده افلاطون  وجود دارد ( در بخش اول اشاره کردیم که بنا به یک نظریه فرموش همه موجودات از روز اول در عالم مُثٌل بوده و هست و سپس قالب مادی گَ اِتی بخود گرفته اند . و قالب مادی چیزیجز صورت فلکی فرموش نیست شگفت آور است که غریبان درباره تأثیر فلسفه زرتشت روی فلسفه یونان بر اشارات زودگذر بس کرده اند و هنوز پژوهش لازم درباره آن نشده است .

اودُخوس  کلدانی که در سده چهارم پیش از مسیح در قللمرو ایران می زیست و با زرتشت و فلسفه او آشنا کامل داشته وخود از دوستان نزدیک افلاطون بوده است . زمان زرتشت را شش هزار سال پیش از افلاطون ذکر می کند .

شامل 18 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله زمان ، زادگاه و خاندان زرتشت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد