کتاب جادوی کار پاره وقت نوشته جیم ران ( استاد آنتونی رابینز و برایان تریسی)
کتاب جادوی کار پاره وقت
کتاب جادوی کار پاره وقت نوشته جیم ران ( استاد آنتونی رابینز و برایان تریسی)
چکیده:
رشد و پویایی اقتصاد کشور با مشارکت عمومی تمامی اقشار جامعه امکانپذیر است ،ایجاد امکان سرمایه گذاری برای تمامی اقشار جامعه در بازار بورس اوراق بهادار،گامی درجهت افزایش مشارکت عمومی درتوسعه اقتصاد ملی است.فراهم آوردن امکانات لازم ازجمله تکنولوژی فناوری اطلاعات ونانو،باعث تسریع دررشد این گونه بازارها می شود. فناوری نانو با چشم انداز 15 ساله،یک فناوری انقلابی و متحول کننده و توان بخش بشمار می آید.
در این مقاله با نگاهی به حرکت جهانی به سمت توسعه فناوری نانو،زمینه های اصلی سرمایه گذاری در فناوری نانوذکر شده وبرآوردی ازبازاروهزینه های صورت پذیرفته این فناوری درزمینه تامین منابع مالی انجام می شود. دراین راستا به بیان نقش دولت در مقام تنظیم گر مشتری وپشتیبان پرداخته وچگونگی بازگشت سرمایه به شرکت های سرمایه گذاری بررسی خواهد شد.
واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات ،توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری
مقدمه:
با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات در همه بخشها وسازمانها ومشاهده آن در اکثر فعالیتها،تحولات عظیمی درروش اجرایی کارها شده است. تغییرات سریع درفناوری اطلاعات،گسترش همه جانبه سیستمهای چندکاربره و تمایل سازمانها به تهیه واجرای سیستمها و نرمافزارهای جدید، سبب شده است تا رایانهها، خیلی سادهتروبیشتر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند.پیشرفتهای سریع درفناوری اطلاعات، روشهای کسب وکار وانتشار اطلاعات مالی را متحول کرده است. فناوری اطلاعات روش انجام کار را که از شکل کاغذی وسنتی بود به صورت دیجیتال والکترونیکی تبدیل کرده است و این تغییر موجب کوتاهی زمان دسترسی به اطلاعات و نحوه تغییر مبادلات پولی و اطلاعاتی گشته است.امروزه رایانه در رأس هرم فناوری اطلاعات قرار داردوبه عنوان نگهدارنده و پردازنده اطلاعات درکلیه رشتهها و شاخههای علمی، اجتماعی، خدماتی، تجاری، سیاسی و ... کاربرد یافته و امکان تحلیل سیستمی مجموعههای سازمان یافته را از دیدگاههای نو و با بررسی و ارزیابی روابط متقابل بین عوامل و متغیرهای گوناگون فراهم آورده است.
رایانه چهار راه اصلی اکثر فناوریها به شمار میآید و از دو بخش تشکیل شده است:
1) سختافزار:سختافزار عبارت است از تجهیزات فیزیکی که وظایف داده پردازی الکترونیکی دریک سیستم را به عهده دارد و شامل واحد پردازش مرکزی و پیرامونی، ورودی، ستاده، ذخیرهسازی و دستگاههای ارتباطی مخابراتی است بطورکلی بخش فیزیکی و قابل لمس یک سیستم کامپیوتری را میتوان سختافزار اطلاق کرد .
2) نرمافزار:نرمافزار دستورهای تعریف شدهای است که فعالیتها و وظایف سختافزار را کنترل میکند. مجموعه دستورهایی که به یک رایانه میگوید یک فعالیت یا وظیفه را چگونه انجام دهد برنامه رایانه نامیده میشود. نرمافزارها به دو دسته تقسیم میشوند 1- سیستمی 2- کاربردی
2-1) نرمافزار سیستمی دستورهای برنامه کاربردی را تفسیر کرده و مشخص میکند که سختافزار چگونه آنها را انجام دهد و برنامههای کاربران را به وسیله ترجمه زبان ماشین، برای اجرا مهیا میکند.
سه نوع نرمافزار سیستمی وجود دارد:الف:سیستم عامل ب:برنامه های کاربردی ج:نرمافزار ارتباطات
2-2) نرمافزارکاربردی نرمافزاری است که برای اجرای یک وظیفه خاص وکمک به کاربردان نوشته میشود. این نرمافزارها کالای کمیابی هستند که شرکتها جهت طراحی و توسعه آنها هزینه کلانی را مینمایند تا از مزایای اقتصادی آنها بهرمند شوند تا کنون نرمافزارهای کاربردی مهمترین نرمافزارها برای عملیات مالی بودهاند و این نرمافزارها عملیات حسابداری و پردازش اطلاعات وهمچنین تجریه و تحلیل صورتهای مالی را بطورمفید انجام میدهند.
سیستم ارتباط دادهای
شبکههای ارتباط دادهای، شبکههایی هستندکه تعداد زیادی از کاربرها را به یک برنامه و پایگاه دادهها مرتبط میسازد و به دوشکل شبکه محلی و شبکه گسترده تقسیم میشوند. شبکه محلی ارتباط بین سازمان وکاربرانی که در مجاورت یکدیگر هستند (غالباً در یک ساختمان) را انجام میدهد و شبکه گسترده یک منطقه جغرافیایی وسیع را پوشش میدهد مثل شبکه گسترده جهانی که توسط اینترنت به هم متصل هستند. اینترنت یک شبکه بین المللی از رایانه هایی هست که به یکدیگر وصل هستند. ابزارهایی که این رایانه را به هم وصل میکند ستون فقرات اینترنت نامیده میشود که توسط بعضی از شرکتهای سرویس دهنده حفظ و نگهداری میشود. اینترنت نهایت استفاده از فناوری اطلاعات در حال حاضر میباشد که تأثیر زیادی در تغییر روش کسب و کار گذاشته است و موجب کوتاهی زمان، دسترسی به اطلاعات و نحوه تغییر مبادلات پولی و مالی گشته است.
ICT وتأثیرآن برکاربران مالی:
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی بشر امروز و عملیات سازمانها را تحت تأثیر قرار داده است امّا درسازمانهای امروز شاید کمتر فعالیتی به اندازه کاری که کارشناسان مالی و سیستم اطلاعاتی مالی حسابداری انجام میدهند از آثار و تبعات این جهشهای علمی و فنی تأثیر پذیرفته باشد. تمام کار حسابداران با دادهها و اطلاعات عجین است و نمیتوان اثرگذاری شگرف تحولات ITC بر این فعالیتها را نادیده گرفت.تغییرات وسیع در تکنولوژی اطلاعات که به گسترش فزاینده سیستم های کامپیوتری پردازش اطلاعات مالی انجامید.در سالهای اخیر، خدمات مالی الکترونیکی چه به صورت لحظه ای ،چه از طریق تلفن همراه یا ابزارهای انتفال از راه دور و یا از طریق کارتهای هوشمند،گسترش سریعی یافته است،انقلاب خدمات مالی الکترونیکی بشدّت ساختار وطبیعت خدمات مالی را درسراسر جهان متحول نموده است. پیشرفت روز افزون فناوری علم دراین زمینه عامل ایجاد کننده وشتاب دهنده بخش مالی وخدمات مربوط به آن بوده وخدمات مالی الکترونیکی هر روز با شتاب بیشتری در حال گسترش است.
همراه با تحولات انجام شده در بخشهای مختلف اقتصاد ایران، بورس اوراق بهادار نیز از این امر مستثنی نبوده است و درتدوین و اجرای استراتژیهای توسعه وپیشرفت خود، برنامه استفاده ازخدمات مالی ودادو ستد الکترونیکی اوراق بهادار را نیز بصورت علمی گنجانده است.فناوری نانو حوزه جدیدی از فناوری و صنعت است که بیشک مانند حوزه زیست فناوری و فناوری اطلاعات همهگیر خواهد شد. بسیاری از صاحبنظران و محققان، فناوری نانو را مساوی آینده دانستهاند و از آن به عنوان محور آینده جهان یاد میکنند. بدلیل تأثیرات این تکنولوژی بر اکثر تکنولوژیهای موجود، صاحبنظران بر این باورند که متخصصان رشتههای مختلف بدون گرایش به مباحث مقیاس نانو در دهههای آینده فرصتی برای رشد نخواهند داشت و شکوفایی بسیاری از تکنولوژیهای مهم از جمله تکنولوژی اطلاعات و بیوتکنولوژی وابسته به آن است.
شواهد موجود نشان میدهدکه درآینده درصد بالایی ازبازارهای محصولات مختلف، متکی برفناوری نانوخواهد بود.پیشبینیهای بسیاری در مورد حجم بازارصنایع مختلف متکی بر فناوری نانو انجام شده است ولی درکناراین پیشبینیها، باید پرسیده شود که جایگاه کشورهایی که به آن دسترسی ندارند، در بازارهای آینده و اقتصاد جهانی چه خواهد بود؟با توجّه به این که سهم هر کشور یا بنگاه درزمان شکلگیری یک بازار تثبیت میشود،زمان سرمایهگذاری برای رسیدن به جایگاه مناسب همین امروز است.قبل ازاینکه فرصتهای سرمایهگذاری برروی فناوری نانو را بشناسیم، لازم است بدانیم که به کجا باید نگاه کنیم. شناخت زمینهای مؤثربرای سرمایهگذاری موجب تسهیل امور شده وامکان رقابت با سرمایهگذارانی که درانتظارفرصتهای تغییرپارادایم و پیشرفت در سطح مولکولی هستند را راحتتر میکند.درسالهای اخیرارتباط میان سهامداران با بانکهای اطلاعاتی شرکتها (پایگاههای دادهها) به یک واقعیت عینی تبدیل شده است.استفاده شرکتها ازمبادلات الکترونیکی دادهها به آنها اجازه میدهد تا با انجام فعالیتهای تجاری بدون استفاده ازمستندات کاغذی بگونهای غیرمستقیم درزمان وپول صرفهجویی نمایند.براین اساس شرکتهایی که از طریق EDI مرتبط هستند بیشتر و بهتر قادرخواهند بود تا درچرخهی فیزیکی کالا وخدمات شرکت کنند.آنها قادرخواهند بود تا موجودی را بصورت بموقع تولید وتحویل نمایند ونیاز به نگهداری موجودی ندارند.همچنین بانکها وسرمایهگذاران میتوانند ازطریق EDI به یکدیگر متصل باشند به نحوی که بانکها نیازهای نقدینگی سرمایهگذاران را پیشبینی کرده و قابلیت بازپرداخت آنها را ارزیابی نمایند. براین اساس بهای (هزینه) تأمین سرمایه و ریسک نقدینگی میتواند کاهش بیابد وهمچنین دسترسی به بانکهای اطلاعاتی شرکتهای، دیگر را خواهند داشت.این دلایل کافیست تا بگوئیم ضمن استفاده بهینه از فناوریهای نو همیشه باید آسیبهای درکمین ومخاطرات را شناسایی ودرپی حذف وجلوگیری ازآنها باشیم امروزه فناوری جدید با ابزارهای مختلف ازجمله رایانه، شبکه اینترنت وپست الکترونیک ودورنگار وغیره ،امکانی برای کارکنان فراهم کرده است که میتوانند در بخشهایی از مشاغل مهندسی، طراحی، مالی و ... بدون اینکه در اداره حضور عینی داشته باشد، همان وظایف را در خانه، خود انجام دهند و نتایج کارهای خود را از طریق سیستمهای موجود به مراکز رایانهای مورد نظر منتقل کنند.
پیشینه استفاده فناوری اطلاعات:
پیشینه استفاده ازنوآوریهای فناوری دربازارهای مالی به بیش از150 سال قبل برمیگردد. یعنی زمانی که تلگراف درسال 1838 بوسیله ویل و مورس اختراع شد این فناوریهای ارتباطی به سرعت در بازارهای نیویورک، فیلادلفیا و نیوارولئان، برای مبادله قیمتها، به جای مسافرت کردن با قطار و اسب مورد استفاده قرار گرفت.همگام با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، استفاده از این پیشرفتها در بازارهای مالی و بورس اوراق بهادار نیز گسترش یافت تا اینکه در سال 1971 برای اولین بار، یک سیستم اطلاعات رایانهای با عنوان سیستم رایانهای انجمن معامله گران در آمریکا راهاندازی شد. این شبکه رایانهای، بین بازار سازان، معامله گران و کارگزاران ارتباط برقرار نمود به این ترتیب کلیه کارگزاران و معامله گران توانستند از قیمت پیشنهادی بازار سازان و قیمت معامله انجام شده، آگاه شوند و نقل و انتقال مالکیت، صدور چک و پرداخت وجه در یک لحظه با سیستم رایانهای انجام گردد. پس از آن، شبکه ارتباط الکترونیکی موجب اتصال پایانههای رایانهای پیشرفته به بورسها و بازارهای مالی گردید و هم اکنون نیز بازارهای بورس از پیشرفتهترین وسایل ارتباطی جهت برقراری ارتباط با افراد و شرکتهای سرمایهگذاری به منظور سرمایهگذاری و خرید و فروش سهام استفاده میکنند.
مزایای داد و ستد الکترونیک سهام:
ایجاد و گسترش شبکه دادوستدالکترونیک در برگبرنده مزایای بسیاری است که علاوه براینکه متوجه شرکتهای استفاده کننده ازاین شبکهها میشود، باعث رشد وتوسعه اقتصاد ملی کشورهای استفاده کننده نیز میگردد. مهمترین مزایای استفاده از این شبکه به شرح زیر است:الف) با ایجاد شبکههای ارتباط الکترونیکی، بورسهای بزرگی چون نیویورک، لندن، فرانکفورت، ژاپن و ... به یکدیگر پیوند داده میشوند و با ایجاد چنین بازار بزرگی، شرکتهای کوچک کم درآمد و ناشناخته میتوانند سهام خود را به طور مستقیم به خریداران عرضه نمایند و این یعنی تامین راحت منابع مالی برای شرک سرمایه پذیر و سهولت در سرمایه گذاری شرکت شرمایه گذار.
ب) شرکتهایی که به شبکه الکترونیک داد و ستد سهام میپیوندند، میتوانند سهام خود را در سطح جهان و در طول شبانه روز عرضه و معامله کنند به عنوان مثال شرکت «وایوم» کره در دسامبر 1999 سهام خود را از طریق بورس کوسداک (سئول) به معرض فروش گذاشت. از آن زمان تاکنون کمپانی مذکور با 10 میلیون واحد افزایش، دارایی به ارزش 430 میلیون دلار کسب نموده و توانسته است به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو کره در زمینه فعالیتهای فناوری پیشرفته محسوب شود.
ج) شبکههای ارتباط الکترونیکی، اجراء سریع وارائه بهترین پیشنهادهای خرید و فروش را میسر میسازد.بعبارت دیگر، معاملاتی که با شبکههای ارتباط الکترونیکی درمقایسه با بازارسازان صورت میگیرد، دارای متوسط اختلاف قیمت خرید و فروش کمتری است و این اختلاف کم قیمت خرید و فروش در شبکههای ارتباط الکترونیکی ناشی از تفاوتهای کم قیمت خرید و فروش مظنه شده درموقع انجام معاملات است.
د) کارمزدهای ارزان: حق کمیسیون معاملات اینترنتی بسیار کمتر از زمانی است که معاملات توسط مؤسسات کارگزاری به صورت سنتی انجام میشود. در روش سنتی، کارگزاریهایی که به راهنمایی مشتریان میپردازد مبالغی را به شکل کمیسیون از آنها دریافت میدارند. این مبالغ در معاملات کلان بسیار گران تمام میشود. در روش جدید (داد و ستد الکترونیک)، کارگزارها از چرخه معاملات حذف میشوند و بنابراین هزینه معاملات کاهش مییابد.
ﻫ) دسترسی یکسان به اطلاعات، هنگامی که فعالان بازار از لحاظ جغرافیایی بسیار پراکنده و دور از هم باشند، مهمترین عامل موفقیت در انجام معاملات، دسترسی به اطلاعات است. شرکتهایی که دسترسی گسترده به اطلاعات را امکانپذیر میسازد؛ هم برای خود و هم برای بورس درآمدزا هستند.
و) از دیگر مزیتهای شبکههای ارتباط الکترونیکی برای مشترکین، عبارتست از مذاکره از طریق اینترنت با متخصصین، دسترسی به دفتر سفارش شبکههای ارتباط الکترونیک (که شامل اطلاعات مهم و به روز در زمینه قیمتها است) حجم معاملات اوراق بهادار، نشانی مؤسسات کارگزاری و بازار سازان و شماره تلفن آنها و غیره یعنی داراء بودن حجم وسیعی از اطلاعات مهمترین تنگنای استفاده از داد و ستد الکترونیک سهامعلاوه بر مزایای ذکر شده درمورد داد وستد الکترونیک سهام، این روش داد و ستد خالی از تنگنا نمیباشد. مهمترین تنگناهای استفاده از داد و ستد الکترونیک سهام،اعتماد فنی می باشد بزرگترین عیب داد و ستد الکترونیکی، ناتوانی یک شبکه درایجاد امنیت کامل برای بهرهبرداران آن است.کامپیوترها علیرغم پیشرفتهای تکنولوژیکی به مفهوم واقعی،کامل وعالی نیستند. مشکلات بسیاری دررابطه باکارکامپیوترها وجود دارد. از جمله،ایجاد اشکال در اتصال شبکه، ترافیک متقاضیان برای ورود به یک سایت مشخص که منجر به توقف فعالیت آن میشود.بیگمان، یکی از مهمترین اهداف دربازار سرمایه فراهم ساختن امکان دسترسی برابر، آزادانه و آسان همگان ازاطلاعات برای همه افرادی که می خواهند سرمایه گذاری کنند و دستیابی به سیاست برخورداری از فرصتهای سرمایهگذاری یکسان در بازار سرمایه ایران است.
کاربردهای نانو درفناوری اطلاعات و ارتباطات:
قبل از پرداختن به کاربرد این فناوری توین تعریفی از فناوری را باید ارائه کنیم و این سلطان علم را بشناسیم ، فناوری نانو عبارت است از هنر دستکاری مواد در مقیاس اتمی یا مولکولی و به خصوص ساخت قطعات و لوازم میکروسکوپی.نانوفناوری در برگیرنده پژوهش ها و فناوری هایی است که در گروه 100-1 نانو متر یعنی مقیاس اتمی ، مولکول و ابر مولکولی انجام می شود.اهمیت ویژه نانو فناوری به دلیل نقش آفرینی و اثرگذاری گسترده آن در پهنه وسیعی از زندگی بشر است که شامل پزشکی، نجوم، فیزیک و ... می شود.یکی از پیشوندهای مقیاس اندازه گیری در سیستم SI نانو به معنی یک میلیاردم واحد آن مقیاس است.برای مثال یک نانومتر معادل یک میلیاردم متر است. با توجه به اینکه یک سلول بدن بیش از صدها نانومتر است می توان به کوچکی این مقیاس پی برد. از آنجایی که علوم نانو بخش وسیعی برگرفته از مباحث شیمی، فیزیک، بیولوژی، پزشکی، مهندسی و الکترونیک را در بر میگیرد،گروه بندی آن بسیار پیچیده است.دانشمندان، علوم نانو را به چهار گروه شامل مواد (گروه اول)، مقیاسها (گروه دوم)، تکنولوژی الکترونیک، اپتوالکترونیک، اطلاعات و ارتباطات (گروه سوم) و بیولوژی و پزشکی (گروه چهارم) طبقه بندی کرده اند. این طبقه بندی باعث سهولت در بررسی این علوم شده است البته تداخل برخی از بخش ها در یکدیگر طبیعی است. برنامه های توسعه این تکنولوژی را به سه بخش کوتاه مدت (کمتر از پنج سال)، میان مدت( بین۱۵-۵ سال) و بلند مدت (بیش از۲۰ سال) تقسیم بندی شده است. مواد نانو (nonmaterial’s) قابلیت کنترل ساختار تشکیل دهنده مواد پیشرفته در ابعاد کوچک و کوچکتر، در اندازه های میکرو و نانو را دارند(از فولادهای ساخته شده در اوایل قرن۱۹ تا انواع بسیار پیشرفته امروزی). هر قدر بتوانیم این مواد را در ابعاد ریزتر و کنترل شده ای تولید کنیم خواهیم توانست مواد جدیدی را با قابلیت و عملکردهای بسیار عالی به دست آوریم. تاکنون تعاریف متعددی از مواد نانو ارائه شده است اما در یک تعریف جامع می توان گفت موادی در این گروه قرار می گیرند که یکی از ابعاد اضلاع آنها از۱۰۰ نانومتر کوچکتر باشد. یکی از این گروهها"لایه ها" است. لایه ها یک بعدی هستند که در دو بُعد دیگر توسعه می یابند مانند فیلم های نازک و پوششها، برخی از قطعات کامپیوتر جزو این گروه هستند.گروه بعدی شامل موادی است که دارای دو بعد هستند و در یک بعد دیگر گسترش می یابند و شامل لوله ها و سیمها می شوند. گروه مواد سه بعدی در نانو شامل ذرات، نقطه های کوانتمی (ذرات کوچک مواد نیمه هادیها) و نظایر آنها می شوند. دو ویژگی مهم، مواد نانو را از دیگرگروهها متمایز می سازدکه عبارتند ازافزایش سطح مواد و تاثیرات کوانتمی. این عوامل می توانند باعث ایجاد تغییرات و یا به وجود آمدن خواص ویژه ای مانند تاثیر درواکنشها، مقاومت مکانیکی و مشخصه های ویژه الکتریکی درمواد نانو شوند. همانگونه که اندازه این موادکاهش می یابد، تعداد بیشتری از اتمها درسطح قرارخواهند گرفت. برای مثال،اتم های موادی به اندازه۳۰ نانومتر به میزان۵ درصد،۱۰ نانومتر به میزان۲۰ درصد و۳ نانومتر به میزان۵۰ درصد درسطح قراردارند. در نتیجه مواد نانو باذرات کوچکتر در مقایسه با مواد نانو با ذرات بزرگتر دارای سطح بیشتری در واحد جرم هستند. با توجه به ازدیاد سطح در این مواد، تماس ماده با سایر عناصر بیشتر شده و موجب افزایش واکنش با آنها می شود. این عمل منجر به تغییرات عمده در شرایط مکانیکی و الکترونیکی این مواد خواهد شد. برای مثال سطوح بین ذرات کریستالها در بیشتر فلزات باعث تحمل فشارهای مکانیکی بر آن می شود. اگر این فلزات در مقیاس نانو ساخته شوند، با توجه به ازدیاد سطح بین کریستالها، مقاومت مکانیکی آن به شدت افزایش می یابد. برای مثال فلز نیکل در مقیاس نانو مقاومتی بیشتر از فولاد سخت شده دارد. به موازات تاثیرات ازدیاد سطح، اثرات کوانتمی با کاهش اندازه مواد (به مقیاس نانو) موجب تغییر در خواص این مواد می شود (تغییر در خواص بصری، الکتریکی و جاذبه). موادی که تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند ذرات کوانتمی، لیزرهای کوانتمی برای الکترونیک بصری هستند. همانگونه که بیش از این گفته شد مواد نانو، به سه گروه یک، دو و سه بُعدی طبقه بندی شده اند. مواد نانوی یک بعدی: این مواد شامل فیلم های بسیار نازک و سطوح مهندسی است و در ساخت ابزار الکتریکی و شیمیایی و مدارهای الکترونیکی ساده و مرکب کاربرد وسیعی دارند. امروزه کنترل ضخامت لایه ها تا اندازه یک اتم صورت می پذیرد و ساختار این لایه ها حتی در مواد پیچیده ای مانند روانکارها شناخته شده است. لایه های مونو که قطر آنها به اندازه یک ملکول و یا یک اتم است، در علوم شیمی کاربرد وسیعی دارند. یکی از کاربردهای این لایه ها ساخت سطوحی است که خود را بازسازی کنند.
نانو مواد:نانو مواد به دو دسته کلی تقسیم می شوند: نانو ذرات و مواد نانو ساختار(یا مواد نانو کریستال)و مواد نانو ساختار به نانوسیم ها و نانو لوله ها ، نانو لایه ها طبقه بندی می شوند.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 18 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
نوع فایل: word
قابل ویرایش 250 صفحه
جایگاه و موقعیت منطقه:
منطقه پنج در جنوب غربی اصفهان و در دامنه های شمالی کوه صفه قرار گرفته است. این منطقه از شمال به رودخانه زاینده رود و معابر حاشیه آن یعنی بلوار های ملت، سعدی و عبدالله خان،از شرق به خیابان چهارباغ بالا، از غرب به ادامه بلوار عبدالله خان و خیابان ورودی شهرک امیر حمزه و از جنوب به خیابان کمکی ارتش محدود است. بر اساس تقسیمات طرح جامع این منطقه جزو محدوده،مرکزی، مرکزی شهر ئ یکی از مناطق ششگانه آن به شمار می رود. مساحت این منطقه بنا به محاسبات طرح تفصیلی معادل 8/893 هکتار و برابر 57/6 درصد مساحت شهر اصفهان و 1/11 درصد مساحت محدوده مرکزی آن است. منطقه پنج کوچکترین منطقه در محدوده مرکزی اصفهان به شمار می رود.
به لحاظ ساختار کالبدی، اجتماعی و اقتصادی ویژه، این منطقه جزو فضاهای با اهمیت و خاص شهر اصفهان به شمار می رود. از جمله خصوصیات مهم منطقه در برگرفتن مهمترین محور شهری اصفهان (چهارباغ بالا) و قسمتی از منطقه تاریخی اصفهان از جمله جلفا و بخش قابل ملاحظه ای از بناهای تاریخی شهر در این منطقه،مجاورت با یکی از دو دانشگاه بزرگ اصفهان،همجواری با کوه صفه به عنوان نقطه پایانی محور تاریخی شهر که در حال حاضر یکی از چند گردشگاه مهم شهر نیز محسوب می گردد، همجواری با زاینده رود و برخورداری از فضاهای تنفسی و گردشگاهی حاشیه آن و نیز وجود یک سیستم ارتباطی نسبتا گسترده و منضبت است.
مجموعه این شرایط و سایر ویژگی ها،تصویر تقریبا منسجم و یکپارچه ای را از منطقه به نمایش گذاشته است که نشانگر رشد و توسعه همپای این منطقه با شهر است این پیوند و عدم انفصال باعث گردیده،منطقه پنج جزیی جدایی ناپذیر از هسته اصلی شهر تصور گردد.
پیشگفتار :
انسانها در شهرها برای خود فضایی جهت زندگی می سازند، و همزمان با آن مجموعه ای هزار چهره به وجود می آورند، از طرفی دیگر همین چهره ی شهر تاثیر خود را بر شخصیت اجتماعی ما شهروندان می گذارد.
یک انسان از بدو تولد تا بزرگسالی نیازهای خاصی دارد که باید توسط شهر و عوامل آن پاسخ داده شود. رشد سریع جمعیت یک واقعیت را نتوانسته است تغییر دهد و آن اینکه نیازهای اولیه انسان ها در هر دوره و سنی تغییر نکرده است.
شهروند در تعامل اجتماعی و چانه زنی در کوچه و بازار توانسته بود قدرت اندیشیدن و مذاکره را برای حفظ حقوق خود و دیگران بیاموزد.
بنابراین نیاز مبرمی به فضاهای تعامل اجتماعی دارد.
از آنجا که در دوران کودکی و نوجوانی، با انواع و اقسام محدودیت ها، ممنوعیت ها روبه رو بوده ایم، فضاهای غیر قابل تحمل بر شخصیت ما و فرزندانمان تاثیر سو ء می گذارند و تعجب می کنیم که چرا با شهروندانی خنثی و بی تفاوت نسبت به سرنوشت شهر و جامعه روبه رو هستیم.
جامعه ای که برای کودکان خود فضاهای بازی کافی، برای نوجوانان خود پاتوق ها، فضاهای تعاملات اجتماعی، فضاهای ورزشی و ... در محله ایجاد نکند، نباید توقع داشته باشد که در آینده از شهروندانی متعهد و دلسوز و فعال در سرنوشت شهر و جامعه برخوردار گردد.
برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اولین قدم شناخت نیازهای فرد و جامعه در شهر است. بعد از این مرحله می توان توقعاتی را که انتظار می رود و شهر و فضاهای آن در پاسخگویی به این نیازها داشته باشد شناسایی کرد و در صدد این برآمد که این فضا پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند.
مقدمه :
تهیه این پروژه توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ترم چهارم دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در نیم سال دوم تحصیلی 90-1389 آغاز شد و پس از انجام مراحل گوناگون و بررسی های طولانی و دقیق توسط یکی از گروه های دانشجویی و به یاری استاد مربوطه مهندس مژده جمشیدی در تاریخ 23/4/1390 به پایان رسید.
با توجه به گسترده بودن شهر اصفهان، مقرر گردید تهیه این پروژه ها طبق تقسیمات شهری و محله ای و با توجه به ویژگی های محله های انتخابی که شامل موارد زیر است صورت گیرد :
مداخله باید دارای ارزش تاریخی و عناصر و کالبد با هویت ایرانی باشد. این محلات باید از نظر بصری و ادراکی غنی باشد و دانشجویان به راحتی به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند.
با توجه به این موارد، حوزه ی مورد بررسی در این پروژه محله ی سنگتراش ها است که درمنطقه 5 اصفهان واقع شده است.
در زیر محدوده ی مورد بررسی را نمایش داده ایم.
در گزارش حاضر، ابتدا خلاصه ای از بررسی های آماری و ویژگی های منطقه در وضع موجود ارائه می شود، پس از آن سابقه تاریخی محله و گفت و گو با شهروندان و ساکنان و مسئولین را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به تحلیل استخوان بندی و جایگاه و فرم و عناصر اصلی و موثر بر این محله می پردازیم.
فهرست مطالب:
پیشگفتار
قدردانی
مقدمه
فصل اول – مطالعات پایه
فصل دوم – آشنایی با حوضه بلافصل و نقش آن در حوزه ی مداخله
فصل سوم – جغرافیای تاریخی
فصل چهارم - تجزیه و تحلیل وضع موجود کاربری ها
فصل پنجم – شناخت وضع موجود (محیط کالبدی)
فصل ششم – شناخت وضع موجود (محیط اجتماعی)
منابع
منابع:
مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری،جهانشاه پاکزاد
جغرافیای اصفهان
مهتا، میرمقتدایی، «معیارهای شناخت هویت کالبدی شهرها»، نشریه ی هنرهای زیبا، شماره ی 19، پاییز 1383، ص 33.
احمد، سفردوست، «هویت کالبدی شهر رشت»، 1384، ص 268.
همان، ص 248.
ناصر، زادرفیعی، «فرآیند اجتماعی فضایی هویت شهر»، فصل نامه ی آبادی، شماره ی 48، سال پانزدهم، پاییز 1384، ص 14.
مهتا، میرمقتدایی، «معیارهای شناخت هویت کالبدی شهرها»، نشریه ی هنرهای زیبا، شماره ی 19، پاییز 1383، ص 35.
احمد، سفردوست، «هویت کالبدی شهر رشت»، 1384، ص 268.
آموزش برنامه نویسی اندروید از مبتدی تا پیشرفته
به صورت گام به گام شما را از ابتدا تا پیشرفته با برنامه نویسی سیستم عامل موبایل اندروید آشنا خواهد کرد.
آموزشها به زبان ساده ارایه شده اند. شما نیز میتوانید با فراگیری برنامه نویسی اندروید به ساخت اپلیکیشن های اندروید بپردازید و حتی از این راه کسب درآمد کنید
معرفی اندروید و اصول برنامه نویسی اندروید در ابتدا توضیح داده شده است سپس به صورت گام به کام به ساخت اپلیکیشن میپردازیم
روانشناسی
روانشناسی به دانش مطالعه و رفتار موجود زنده گفته میشود. "روانشناسی" یک ابزار و فن میباشد که کار آن تجزیه و تحلیل فرآیندهای ذهنی و مغز و پیدا کردن علت رفتارها میباشد. دانش روانشناسی امروزه به رشته های گوناگونی مانند عصب شناسی [۱], روانشناسی تحلیلی[۲], رفتار شناسی[۳], و .. تقسیم شده است. روانشناسی به مطالعه مفاهیمی مانند هوش، رفتار، هیجانها (احساسات)، روابط درونی و شخصیتی فرد میپردازد.
تاریخچه
نوشتار اصلی: تاریخچه روانشناسی
یک فیلسوف تحصیل کرده آلمانی بنام رادولف گوسلنیوس ابداع کننده اصطلاح "روانشناسی" است (1950). معنی ریشه کلمه روانشناسی از کلمه (روان) بمعنای "روان در زبان یونانی است. تا حدود اواخر قرن نوزدهم، روانشناسی بعنوان شاخه ای از علم فلسفه شناخته می شد. و همچنین بعنوان یک کیش در برخی فرهنگ ها در نظر گرفته می شد که شامل تهاجم افکار و نابودی یگانگی درونی می گردید. در سال 1879 شخصی بنام ویلهلم وندت (که به پدر روانشناسی نیز معروف است) اقدام به تاسیس یک آزمایشگاه در دانشگاه شهر لایپزیک آلمان نمود که تمرکز اصلی آن بروی مطالعات روانشناسی قرار داشت. در سال 1890 ویلیام جیمز درکتاب خود با نام "اصول روانشناسی به بسیاری از پرسشهای مطرح شده در باب بنیاد های روانشناسی که تا سالها بعد توسط روانشناسان مطرح گردیده بودند، پاسخ داد. از دیگر افراد مطرح در این رشته هرمن ابینگواس (پیشتاز تحقیقات حافظه)، دانشمند روسی با نام ایوان پاولف (شخصی که مبتکر فرآیند یادگیری شرطی شدن کلاسیک است) می باشند. در همین حال، شخصی بنام زیگموند فروید که تحصیل کرده رشته اعصاب شناسی بوده و آموزش رسمی در خصوص روانشناسی ندیده بود، روش روان درمانی را ابداع و مورد استفاده قرار داد که بنام تجزیه و تحلیل روحی شناخته می شود. شناخت فروید از ذهن بطور گسترده بر پایه روش های تفسیری و درون گرائی است. ولی تمرکز خاص آن بروی حل مشکلات روان پریشی و آسیب شناسی روانی قرار دارد. تئوری های فروید بسیار مشهور گردیدند دلیل این معروفیت احتمالا بخاطر در گیر بودن آن با موضوعاتی از قبیل جنسیت و سرکوب بعنوان جوانب عمومی توسعه روانشناسی می باشد. در آن زمان، این مسائل بصورت عمده بعنوان موضوعات ممنوعه در نظر گرفته می شدند. و فروید مبدلی فراهم آورد که بتوان راجع به این مسائل بطور باز در مجامع مبادی آداب بحث و گفتگو نمود. اگرچه در روانشناسی امروزی، تئوری های فروید اساسا مورد توجه نیستند ولی کاربرد خاص او در تبدیل روانشناسی به موضوعی کلینیکی بسیار تاثیر گذار بود.
بعنوان بخشی از عکس العمل نسبت به طبیعت فردی و درون نگر روانشناسی و وابستگی انحصاری آن به جمع آوری مجدد تجارب مبهم و دوردست کودکی، مکتب رفتار گرائی بمنزله روش راهنمائی تئوری روانشناسی معروف گردید. روانشناسانی از قبیل جان بی. واتسون، ادوارد تورندیک و بی. اف. اسکینر بعنوان پیشتازان این مکتب بودند. رفتار گرایان اعتقاد داشتند که روانشناسی باید تبدیل به علم رفتار شناسی گردد و نه ذهن. آنها این نظر را که وضعیت های درون ذهنی مانند اعتقادات، تمایلات یا اهداف را می توان بصورت علمی مورد تحقیق قرار داد را رد نمودند. در سال (1913) واتسون در نوشتاری با نام "روانشناسی از دیدگاه رفتار گرا" اظهار داشت که روانشناسی " رشته ای کاملا تجربی از علوم طبیعی است،""اشکال درون گرائی از اجزای لازم این روش ها محسوب نمی گردند" و اینکه "رفتار گرایان مرزی بین انسان و حیوان صفتی قائل نیستند."
رفتار گرائی در تمامی سال های اولیه قرن بیستم بعنوان مدل غالب روانشناسی مطرح بود. دلیل عمده این سرآمد بودن خلق و کاربرد موفق (نه حداقل از آنچه بنام تبلیغ) تئوری های شرطی شدن بعنوان مدل های علمی رفتار انسان بود.
بهرحال، کم کم مشخص شد که علیرغم آنکه رفتار گرائی اکتشافات مهمی صورت داده بود ولی بعنوان یک تئوری راهنمای رفتار انسان نا کارآمد بنظر میرسید. بازبینی کتاب"رفتار کلامی اثر اسکینر توسط نوام چامسکی (با هدف توضیح فرآیند اکتساب زبان در یک چهار چوب رفتار گرائی) بعنوان یکی از عوامل اصلی ختم کننده دوران رفتار گرائی بحساب می آید. چامسکی اثبات نمود که زبان را نمیتوان بصورت انحصاری از طریق شرطی شدن آموخت. زیرا مردم قادرند جملاتی بی همتا در ساختار و معنا را بیان کنند که بتنهائی از طریق تجارب روزمره زندگی قابل تولید نیستند. این مباحث موید آنست که فرآیند های درونی ذهن که رفتار گرایان آن ها را تحت عنوان توهم رد می کردند، واقعا وجود دارند. به همین شکل، کار آلبرت باندورا نشان داد که کودکان قادرند یادگیری از طریق مشاهدات اجتماعی را بدون تغییر در رفتار علنی بیاموزند و بنابر این بیشتر بروی بازنمائی های درونی حساب باز نمایند.
روانشناسی بشر دوستانه در سال 1950 بوجود آمد و بعنوان عکس العملی نسبت به مثبت گرایان و تحقیقات علمی ذهن بکار خود ادامه داد. تاکید این روانشناسی بر نظریه پدیدار شناختی تجارب انسانی بوده و در جستجوی فهم ابناء بشر و رفتار آنها از طریق انجام تحقیقات کیفی بر آمد. ریشه های تفکرات بشر دوستانه در اگزستانسیالیست ها و فلسفه پدیدار شناختی بوده و بسیاری از روانشناسان بشری روش علمی را کاملا رد نموده و اعتقاد داشتند که سعی در تبدیل تجارب انسان به واحد های اندازه گیری باعث تخلیه کلیه معانی و ارتباطات او بعنوان موجودی زنده خواهد گشت.
برخی دیگر از تئوریسین های این مکتب فکری عبارتند از آبراهام مازلو مبتکر سلسله نیاز های انسانی، کارل راجرز مبتکر درمان مشتری مداری و فیتز پرلز مبتکر و بسط دهنده درمان گشتالت.
ظهور تکنولوژی کامپیوتر نیز به پیشرفت استعاره عملکرد ذهنی به پردازش اطلاعات کمک نمود. این تکنولوژی بهمراه تحقیقات علمی در زمینه مطالعه ذهن و همچنین اعتقاد به وضعیت داخلی ذهن به پیدایش شناخت گرائی بعنوان مدل برجسته ذهن کمک نمود.
ارتباطات بین مغز و عملکرد سیستم عصبی نیز متداول گردید. دلیل این رایج شدن قسمتی به آزمایشات افرادی مانند چارلز شرینگتون و دونالد هب و قسمتی به مطالعات دانشمندان در خصوص جراحت مغزی (همچنین بخش روانشناسی اعصاب شناختگرا را ببینید) برمی گشت. با توسعه تکنولوژی های اندازه گیری عملکرد مغز، روانشناسی اعصاب و علوم مربوط به اعصاب بخش های فعال در روانشناسی امروزی گردیدند.
با درگیری علوم دیگر (از جمله فلسفه، علوم کامپیوتر و علوم مربوط به اعصاب ) جهت شناخت و فهم ذهن،
چتری از علوم شناخت گرا بعنوان ابزار تمرکز تلاش ها در مسیری سازنده تشکیل گردید.
بهرحال، بسیاری از روانشناسان از آنچه بعنوان مدل های "مکانیکی" ذهن انسان و طبیعت او مطرح بود، دلخوشی نداشتند. حلقه کامل افراد این دست، می توان به روانشناسی تبدیل شخصیت و روانشناسی تحلیلی کارل جانگ اشاره نمود که در طلب برگشت روانشناسی به ریشه های روحانی خود بودند. دیگران مانند سرگئی موسکویکی و گرهارد داوین اعتقاد داشتند که رفتار و فکر در ذات خود الزاما با هم تعامل داشته و در جستجوی قالب گذاری روانشناسی در قالب وسیعتر مطالعات علوم اجتماعی بودند که این علوم نیز در ارتباط مستقیم با مفهوم اجتماعی تجربه و رفتار هستند.
ذهن و مغز
نوشتار اصلی: ذهن و مغز
روانشناسی تشریح کننده تلاشهای توصیف کننده هوشیاری، رفتار و تاثیرات متقابل اجتماعی می باشد. منظور ابتدائی روانشناسی تجربی توضیح تجربه و رفتار انسان به همان صورتی که رخ میدهد بود. در حدود بیست سال گذشته روانشناسی به بررسی ارتباط هوشیاری و مغز یا سیستم عصبی پرداخت. هنوز مشخص نیست اینها به چه صورت هائی با هم در ارتباط هستند: آیا هوشیاری تعیین کننده وضعیت مغز است و یا وضعیت مغز تعیین کننده هوشیاریست و یا اینکه هر دو اینها روش های خاص خود را دارند؟ احتمالا برای فهم این ارتباطات میباید ابتدا با تعاریف "هوشیاری" و "وضعیت مغز" آشنا گردید – یا اینکه آیا هوشیاری نوعی "وهم و خیال" پیچیده است که هیچ ارتباطی با فرآیند های عصبی ندارد؟ فهم عملکرد مغز نیز بصورتی فزاینده در تئوری و تمرین روانشناسی خصوصا در بخش هائی مانند هوش مصنوعی، روانشناسی شناخت اعصاب و علوم شناخت گرای اعصاب داخل شده است.
مکاتب فکری
بحث اکثر مکاتب فکری بر سر استفاده از یک مدل خاص بعنوان تئوری راهنما بود که از طریق آن بتوان کلیه، یا اکثریت رفتار های انسانی را توضیح داد. محبوبیت این مکاتب در طول زمان کم و زیاد می شده است. ممکن است برخی از روانشناسان تصور کنند که پیرو مکتب خاصی بوده و مابقی را رد نموده اند، اگرچه اکثر افراد هر کدام از این مکاتب را روشی برای فهم ذهن و نه لزوما تئوری های انحصاری متقابل در نظر می گیرند.
حوزه و قلمرو روانشناسی
زمینه روانشناسی بسیار گسترده و شامل روش های متفاوت مطالعه فرآیند های ذهنی و رفتاری می گردد. در زیر حوزه های اصلی بررسی و تحقیق روانشناسی به آگاهی می رسند. لیست کامل و جامع عناوین زیر مجموعه و حوزه های علم روانشناسی را میتوانید در لیست سر فصل های روانشناسی و لیست رشته های علمی روانشناسی پیدا و ملاحظه نمائید.تتلتتات
روش های تحقیقات
تحقیقات روانشناسی بر طبق استاندارد های روش علمی انجام و هم شامل کیفی کردار شناسی و هم وجوه آمار کمی گردیده تا به تولید و ارزیابی توضیحی فرضیات در ارتباط با پدیده های روانشناسی بپردازد. در جائیکه تحقیقات اخلاقی و حالت توسعه در یک دامنه فرضی تحقیق مجاز انجام گردد، پژوهش از طریق پروتکل های آزمایشیدنبال می شوند. تمایل روانشناسی به التقاطی بودن باعث اقتباس دانش علمی از دیگر رشته ها بمنظور کمک به توضیح و درک پدیده های روانشناسی گردید. تحقیقات کمی روانشناسی باعث ایجاد طیفی وسیع از روش های مشاهده ای شامل تحقیقات عمل، کردار شناسی، قوم نگاری، توضیحات آماری، ساختاری شده و بدون ساختار مصاحبه ها و مشاهدات شرکت کنندگان گردید که منظور آن جمع آوری اطلاعات غنی بدون غرض حاصل از آزمایشات سنتی بود. ادامه تحقیقات عام روانشناسی انسانی با تحقیق در روش های قوم نگار، تاریخی و تاریخ نگار ادامه یافت.
تست جنبه های مختلف عملکرد روانشناسی زمینه ای فوق العاده از روانشناسی معاصر است. روان سنجی و روش های آماری غالب شامل انواع معروف تست های استاندارد شده و همچنین آنهائی که یطور اتفاقی به مقتضی وضعیت و آزمایش شکل گرفته اند، می باشند.
تمرکز روانشناسان آکادمیک احتمالا بطور خالص بروی تحقیق و تئوری روانشناسی با هدف فهم بیشتر روانشناسانه در زمینه ای مشخص قرار دارد، این در حالیست که دیگر روانشناسان بروی روانشناسی کاربردی کار کرده تا چنین دانشی را برای سود آوری سریع و عملی گسترش دهند. بهرحال، این دیدگاه ها بطور متقابل انحصاری نبوده و اکثر روانشناسان هم درگیر تحقیقات و هم در بکار بردن روانشناسی در مقاطع خاص کار خود مشغول بوده اند. در میان بسیاری از انواع رشته های روانشناسی، هدف روانشناسی بالینی توسعه کاربرد دانش روانشناسان و تجارب تحقیقات و روش های آزمایشات که آن ها به ساخت و بکار بستن ادامه دادند و همچنین بکار گیری موضوعات روانشناسی انفرادی یا استفاده از روانشناسی جهت کمک به دیگران می باشد.
زمانیکه زمینه رغبت نیاز به آموزش خاص و دانش تخصصی خصوصا در زمینه های کاربردی دارد، تداعیات روانشناسی بطور عادی به ایجاد سازمانی حاکم جهت مدیریت نیاز های آموزشی می پردازد. به همین شکل، نیازمندی ها احتمالا در درجات دانشگاهی روانشناسی قرار دارند، طوری که دانش آموزان بتوانند به کسب علم کافی در زمینه های مختلف اقدام نمایند. در کل، زمینه های روانشناسی عملی که در آن روانشناسان درمان را به دیگران توصیه می کنند، همچنین نیاز به اعطای پروانه از سازمان های منظم دولتی به روانشناسان نیز احساس می شود.
آزمایشات کنترل شده
نوشتار اصلی: روانشناسی آزمایشی
تحقیقات روانشناسی آزمایشی در داخل لابراتوار و تحت شرایط کنترل شده انجام می پذیرند. تلاش این متد تحقیقات تکیه انحصاری بر کاربرد روش های علمی بر ابناء بشر بمنظور فهم رفتار می باشد. نمونه های چنین معیار های سنجش رفتاری شامل زمان عکس العمل و انواع معیاری های روان سنجی می گردد. آزمایشات جهت تست یک فرضیه خاص انجام می پذیرند.
بعنوان یک مثال روانشناسی آزمایشی، ممکن است ادراک مردم را در زمینه تن های صدا بسنجد. خصوصا، ممکن است سوال زیر پرسیده شود: آیا برای مردم آسانتر نیست که بین یک جفت تن صدا تفاوت قائل شده و آن را از دیگر اصوات بر مبنای تکرار آن ها تشخیص دهند؟ برای پاسخ به این سوال امکان عدم اثبات این فرضیه که کلیه اصوات صرفنظر از فرکانس آنها، بطور یکسان قابل تشخیص هستند وجود دارد ( همچنین بخش تست فرضیه برای توضیح اینکه چرا شخص بجای اثبات فرضیه به عدم اثبات آن می پردازد، را ببینید.) جهت تست این فرضیه می باید یک شرکت کننده در یک اتاق نشانده شده و به یک سری اصوات گوش دهد. چنانچه شرکت کننده بخواهد نسبت به یک صوت عکس العمل نشان دهد (مثلا از طریق فشار دادن یک دکمه)،
در صورتیکه فکر کنند که تن اصوات شامل دو صدای متفاوت بوده و یک عکس العمل دیگر اگر فکر کنند که همان صدا را شنیده اند. نسبت پاسخ های صحیح بعنوان معیار سنجش اینکه آیا کلیه تن های اصوات بصورت یکسان قابل تشخیص بوده یا خیر، بکار می رود. نتیجه این آزمایش بخصوص نشانگر بهتر تفاوت اصوات خاص بر پایه درگاه شنیداری انسان می باشد.
مطالعات همبستگی
یک مطالعه همبستگی از آمار ها جهت تعیین اینکه اگر یک متغیر بهمراه متغیر دیگر مجددا رخ می دهد یا خیر، استفاده می نماید. بعنوان مثال، ممکن است یک شخص علاقه داشته باشد که بداند آیا سیگار کشیدن با احتمال ابتلا به سرطان ریه در ارتباط هست یا خیر. یک راه ساده پاسخ گفتن به این سوال آنست که گروهی از افراد سیگاری را در نظر گرفته و نسبت آنهائی را که در یک مدت زمان مشخص به سرطان ریه مبتلا گشته اند را برآورد نمائیم. در این مورد خاص، ممکن است نتیجه حاصله حاکی از همبستگی بالای این دو عامل با یکدیگر باشد. (قبلا ثابت شده است که توتون اثرات زیانباری بر ریه انسان وارد می سازد). بهرحال، تنها بر پایه همین رابطه همبستگی، نمیتوان بطور قاطع قضاوت نمود که کشیدن سیگار "علت" ابتلا به سرطان ریه است. فقط می توان گفت آنهائی که مستعد سرطان هستند بیشتر آنهائی هستند که سیگار نیز می کشند. جایگزین سوم آنست که یک متغیر دیگر باعث ایجاد هر دو وضعیت گردد. با مثال روشن نمودن این واقعیت که همبستگی بر علیت دلالت ندارد این مورد را به یکی از اصلی ترین محدودیت های مطالعات همبستگی تبدیل می نماید.
مطالعات طولی
مطالعات طولی نوعی روش تحقیق است که به مشاهده یک گروه در یک دوره زمانی مشخص می پردازد. بعنوان مثال، ممکن است شخصی در نظر داشته باشد که پدیده اختلال در یک زبان مشخص (اس. ال.آی.) را از طریق مشاهده یک گروه از افراد تحت شرایطی خاص و در یک دوره زمانی مورد مطالعه قرار دهد. مزیت این روش آن است که می توان چگونگی تاثیر گذاری یک وضعیت در افراد را طی مدت زمان طولانی مورد نظر قرار داد. ولی در هر صورت، از آنجا که نمیتوان تفاوت های فردی اعضاء گروه را کنترل نمود، نتیجه گیری در باره کل گروه مشکل خواهد بود.
روش های روانشناسی اعصاب
موضوع روانشناسی اعصاب هم بررسی افراد سالم و هم افراد بیمار که بطور عام از جراحت مغزی یا بیماری های ذهنی رنج میبرند، می باشد.
موضوع بررسی رشته های روانشناسی اعصاب شناخت گرا و پزشکی اعصاب و روان شناخت گرا بیماری های عصبی یا ذهنی از طریق تلاش در استنتاج تئوری های عملکرد عادی ذهن و مغز می باشد. فعالیت این رشته بطور عادی شامل مشاهده تفاوت های موجود در زمینه های توانائی باقیمانده (که بنام " عملکرد عدم همکاری" شناخته می شود) است که میتواند پاسخی به این سوال باشد که آیا توانائیها از عملکرد های جزئی تری تشکیل شده و یا توسط یک مکانیسم شناخت گرای واحد کنترل می گردند.
در کل، تکنیک های آزمایشاتی اغلب مورد استفاده قرار می گیرند که بر مطالعات روانشناسی اعصاب افراد سالم نیز صدق میکنند. این تکنیک ها شامل آزمایشات رفتاری، اسکن مغز یا تصویر سازی اعصاب از منظر عملکرد – بمنظور بررسی فعالیت مغز در حین انجام عملی خاص، و تکنیک هائی مانند شبیه سازی مغناطیسی انتقال جمجمه، که بصورتی مطمئن به تغییر عملکرد بخش های کوچک مغز جهت بررسی اهمیت آن ها در عملیات ذهنی می پردازد.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 10 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید