رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مدیریت اقتصادی خانواده از دیدگاه قرآن و روایات

اختصاصی از رزفایل مدیریت اقتصادی خانواده از دیدگاه قرآن و روایات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مدیریت اقتصادی خانواده از دیدگاه قرآن و روایات


مدیریت اقتصادی  خانواده از دیدگاه قرآن و روایات

قالب فایل: word , pdf

تعداد صفحات: 50 صفحه

 

 

 

 

 این فایل با جدید ترین فرمت مقاله نویسی و بدون هیچ گونه عیب و نقصی طراحی شده و مورد تایید اساتید گروه واقع شده است و این محصول نیاز به هیچ گونه ویرایش ندارد واین فایل در بازار آزاد به قیمت 150هزار تومان فروخته شده است.

فهرست مطالب

مقدمه: 1

بخش اول کلیات و مفهوم شناسی

فصل اول‌ب کلیات

1-1 بیان مسنله. 4

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

1-3 اهداف تحقیق.. 6

1-3-1هدف کلی.. 6

1-3-2 اهداف جزئی.. 6

1-4 سوالات تحقیق: 6

1-4-1 سوال اصلی.. 7

1-4-2 سوالات فرعی.. 7

1- 5 فرضیه تحقیق: 7

1-6  روش تحقیق: 8

1-7 ساختار تحقیق: 8

1-8 واژگان کلیدی: 8

فصل دوم مفهوم شناسی

2-1مدیریت... 9

2-1-1 معنی لغوی مدیریت... 9

2-1-2معنی اصطلاحی مدیریت... 9

2-2خانواده 10

2-2-1معنی لغو خانواده: 10

2-2-2معنی اصطلاحی خانواده: 10

2-3 اقتصاد. 10

2-3-1معنای لغوی اقتصاد. 10

2-3-2 معنای اصطلاحی اقتصاد. 11

2-4قرآن: 11

2-4-1معنای لغوی قران: 11

2-4-2معنای اصطلاحی قرآن: 11

2-5 امام. 12

2-5-1معنای لغوی امام: 12

2-5-2 معنای اصطلاحی امام: 13

 

بخش دوم مدیریت اقتصادی خانواده  از منظر روایات و قرآن

فصل اول مدیریت اقتصادی خانواده از منظر روایات

1-1 عوامل مؤثر در موفقیت برنامه ریزی و مدیریت اقتصادی خانوار: 17

1-1-1-بهره وری مطلوب از زمان؛ 17

1-1-2- تقسیم کار؛ 17

1-2مسئولیت مدیریت امور اقتصادی خانواده 19

1- 3کار و تلاش برای بهبود و توسعه دروضعیت اقتصادی خانواده 20

1-4 نقش اعتدال در مدیریت اقصادی خانواده 23

فصل دوم مدیریت اقتصادی خانواده از منظر قرآن

2- 1نقش زن در مدیریت اقتصاد خانواده از منظر قرآن. 28

2-2 تامین نیاز اقتصادی خانواده 29

2-3 چگونگی مدیریت اقتصادی خانواده از منظر قرآن. 30

-1-3-2کار و تلاش... 30

2-3-2انفاق.. 31

2-3-3-  مصرف بهینه (عدم اسراف( 32

2-3-4- شکر (سپاسگزاری( 33

-5-3-2 قناعت... 35

نتیجه گیری: 39

منابع.. 40

 مقدمه:

برای داشتن مصرف صحیح، برنامه‌ریزی اقتصادی لازم است و از آنجا که مصرف برای تامین نیاز است و نیاز‌ها هم هر روز تنوع و تعدد بیشتری می‌یابد. از طرف دیگر منابع درآمدی خانواده محدود است و باید نیاز‌ها را طبقه‌بندی و تعیین اولویت کرد تا بین درآمد و هزینه‌ها ایجاد تعادل شود.

در برنامه‌ریزی اقتصادی ابتدا باید با تعیین هدف، اطلاعات لازم را جمع‌آوری و بودجه خانواده را پیش‌بینی کرد و راه‌های مختلف برای اجرایی کردن بودجه خانواده را در نظر گرفت.

هدف کلی درمدیریت اقتصادی داشتن خانواده‌ای سالم و موفق از نظر جسمانی - روانی است؛ خانواده‌ای که اعضای آن از نظر بهداشت و سلامت جسمی و روحی در حد طبیعی و متعادل باشند و از نظر رفتار اقتصادی عاقلانه و سنجیده و با حفظ تعادل بین دخل و خرج با آبرومندی و دور از افراط و تفریط، عمل کنند.

لذا گام اول جمع‌آوری اطلاعات است و برای این امر هم مهم‌ترین کار یادداشت کردن هزینه‌ها و درآمد خانواده است. با اینکار علاوه بر مشخص شدن هزینه‌های انجام شده، امکان تحلیل و بررسی آن‌ها فراهم می‌شود. تعیین اینکه مهم‌ترین رقم مخارج مربوط به کدام خرید و تا چه اندازه ضروری و حیاتی بوده، کمک بزرگی برای برنامه‌ریزی بودجه خانواده است.

چنانچه درآمد خانواده با مخارج موازنه ندارد، نحوه خرج کردن درآمد بایستی تغییر کند، تا با تغییر هزینه و کمترین فشار به خانواده، کمترین احساس محرومیت از مصرف کالا‌ها و خدمات فراهم شود. علاوه بر این از حساب‌ها می‌توان به عنوان اسنادی برای قانع کردن افراد مخالف در خانواده استفاده کرد تا مانعی برای زیاده‌روی آن‌ها باشد.

اگرخانواده دارای اضافه درآمد باشد بهتر است که آن را پس‌انداز کند و یا با روش صحیحی سرمایه‌گذاری کند تا سود بازگشتی بیشتری را نصیب خانواده کند و یا در مسیر سالمی به دیگران کمک شود. به هر حال اضافه درآمد صرف ریخت و پاش و اسراف نشود.

 

1-1 بیان مسنله

مدیریت اقتصاد چیست و چرا مدیریت اقتصاد خانواده؟در پاسخ این سوال باید به طرح زیربنای مساله توجه نمود که در اصل، یک موضوع روان‌شناختی و مردم‌نگارانه می‌باشد و آن این است که انسان با توجه به تمایلی که به ارضای نیازهای خود دارد، همواره سعی می‌کند با صرف حداقل تلاش یا هزینه، حداکثر نتیجه را به دست آورد، دستیابی به چنین راه و روشی پایه فکری دانش یا روشی است که اقتصاد نامیده شده است.

توجه به بدیهی بودن مطلب یاد شده ما را به این واقعیت نزدیک می‌سازد که هر فردی تحت تاثیر هر مشرب خاصی که باشد، حرکت و تلاش فکری او می‌باید بر مبنای این اصل بنا نهاده شود. بنابراین، در تعریف اقتصاد می‌توان گفت «اقتصاد» علمی یا روشی است که رفتار و رابطه انسان را با اشیای مادی مورد نیاز او که به رایگان در طبیعت نمی‌یابد، مطالعه می‌کند.

براین اساس مطالعه اقتصاد باید امکان نیل به درک، بیان و تاحدی پیش‌بینی رفتار انسان را در جهت خودکفایی و بی‌نیازی و آسایش در زندگی فرد فراهم سازد؛ و در گام بعدی به بهبود رفاه مادی اجتماعی بشر بینجامد؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که اقتصاد قبل از هرچیز، به تجزیه و تحلیل و توضیح شرایط و روابطی که در قلمرو رفاه مادی قرار دارند، می‌پردازد. لیکن ناگفته نماند که اقتصاد بر خلاف علوم طبیعی، علم محض نیست؛ بلکه مجموعه اصول و قواعدی است که تحت تاثیر اراده بشر قرار می‌گیرد(1) و لذا می‌توان آن را امر فرهنگی نیز نامید و از این زاویه به معنویت نیازمند است.

 

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق

زمان، منبعی در اختیار همه افراد است. این منبع مهم دارای ویژگی‌های خاص خود است که از سایر منابع که نزد فرد و خانواده قرار دارد، متمایز است. زمان منبعی محدود است که نه قابل ذخیره کردن است و نه برگشت‌پذیر. آهنگ آن را نمی‌توان تندتر یا کندتر کرد. لذا منبعی است که باید در قبال آنچه به دست می‌آید، صرف شود. از آنجا که انسان در قبال هرچه که در اختیار دارد، مسئول است، در مقابل زمان نیز مسئول است. با این نگرش نسبت به زمان، برنامه‌ریزی زمان برای خود و خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع برنامه‌ریزی خانواده به‌منظور استفاده بهینه از زمان، نخستین قدم در راه برنامه‌ریزی اقتصادی خانواده است.

خانواده بدون برنامه مثل سازمانی است که به حال خود رها شده است. اهداف  شکیل‌دهندگان خانواده محقق نمی‌شود مگر آنکه رئیس و مدیر خانه برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان با شناخت کافی از امکانات و منابع در اختیار، برنامه‌ریزی داشته باشند. نخست باید چارچوب اهداف کلی خانواده تعیین شود، آنگاه کل برنامه به برنامه‌ها و هدف‌های کوچک‌تر برای رسیدن به هدف اصلی تقسیم شود. از این‌رو برنامه‌ریزی در 3 افق زمانی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت ضرورت دارد. در برنامه‌ریزی بلندمدت خانواده، با توجه به منابعی نظیر ثروت و درآمد و زمان که در اختیار دارد، اهداف بلندمدت خود را تعیین می‌کند.

طبیعی است اهدافی مثل به دانشگاه فرستادن بچه‌ها نمی‌تواند یک‌شبه تحقق پیدا کند بلکه احتیاج به پیش زمینه‌هایی دارد. از این‌رو به همراه برنامه‌های بلندمدت، خانواده باید برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت هم تهیه کند. در برنامه میان مدت که در راستای برنامه بلندمدت تنظیم می‌شود خانواده باید نیازها و امکانات خود را شناسایی کرده تا بهترین شیوه را اتخاذ کند. مثلا در مثال دانشگاه رفتن بچه‌ها، خانواده باید زمینه تحصیل در محیط‌هایی مناسب پیش از دانشگاه، در دوره ابتدایی و دبیرستان را برای فرزندان در برنامه میان مدت فراهم کند. به همین ترتیب لازم است که برای دستیابی به اهداف برنامه میان مدت، چند برنامه کوتاه مدت نیز پیش روی خانواده قرار بگیرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند پس از این مرحله، یعنی برنامه‌ریزی و انتخاب خط‌مشی برای تحقق اهداف این برنامه‌ها، موفقیت به روی خانواده‌ها لبخند می‌زند و فقط کافی است زنگار خودخواهی، خودرایی و منیت را از دل‌های اعضا بشوییم و چشم‌مان به جمال فداکار، با صداقت، همراه و همدل و جمع‌گرای اعضای خانواده‌ها روشن شود.


دانلود با لینک مستقیم


مدیریت اقتصادی خانواده از دیدگاه قرآن و روایات
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد