رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آن در بازاریابی

اختصاصی از رزفایل مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آن در بازاریابی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آن در بازاریابی


مقاله  بسته‌بندی محصولات  و جایگاه آن در بازاریابی

قدمت بسته‌بندی به چندهزار سال قبل و به دوران باستان باز می‌گردد . چینی‌ها از موفق‌ترین اقوام ـ در بسته‌بندی کالاهای مصرفی مانند شیشه‌ها ، آئینه‌ها ، پودرها و دیگر اقلام با ارزش بودند. بسته‌های چوبی حاوی محصولات چینی گاهی اوقات در اروپا ارزشی بیش از مظروف خود می‌یافته است .

در قرون شانزدهم و هفدهم ، همگام با آغاز تحول در شیوة‌ تولید در اروپا و با وجود ارتباط تجاری بین قاره جدید (‌آمریکا ) و کشورهای موفق آن دوره مانند اسپانیا ، هلند ، انگلیس ، همچنین با کاربرد نیروی ماشین بخار بجای نیروی انسانی ( پس از انقلاب صنعتی و بالاخره بدنبال تقاضاهای مهاجران اروپائی مقیم آمریکا ، تحولات و تغییرات شگرفی در نوع بسته‌بندی کالاها ایجاد شده و بسته‌بندیهای ترانزیت اهمیت یافته‌است .

در قرن بیستم پس از جنگ دوم جهانی و همگام با گسترش فاصله شهرها ، گرانی هزینه‌های حمل و نقل برروی مسافت بین محل کار و محل زندگی و ... سیستم توزیع کالاها تکامل یافت . فروشگاههای کوچک ـ سوپرمارکتها و سلف‌سرویسها بجای فروشگاههای کوچک و منفرد قبلی ایجاد شد و توسعه یافت و مصرف‌کننده در میان دریائی از هزاران قلم کالاهای مصرفی ، مختار و مبهوت رها گردید . مصرف‌کننده‌ مختار بود هر کالائی را که می‌خواست برگزیند و مبهوت بود زیرا فراوانی اقلام متنوع ( از یک نوع کالا ) را نمی‌توانست پیش‌بینی کند.

امروزه در اروپا و آمریکا حدود دویست نوع بسته‌بندی مختلف فقط در صنایع غذائی این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد ـ در آمریکا در حدود سیصد هزار شرکت تولید کننده و شرکتهای خدماتی ، تکنولوژی نوین بسته‌بندی فعالیت می‌کنند. در این کشور یک میلیون نفر در صنعت بسته‌بندی مشغول بکار هستند. بطور کلی 75% محصولات تولید شده بسته‌بندی می‌شوند. در سالهای اخیر هزینه بسته‌بندی در آمریکا بالغ بر 55 میلیار دلار شده‌است و تخمین زده‌ می‌شود. که طی یکی دوسال آتی به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.

هزینه بسته‌بندی برای مواد اولیه بسته‌بندی در آلمان در حدود 60 میلیار مارک می‌باشد . در این کشور 5/4% از کل درآمد خالص سرانه صرف هزینه بسته‌بندی مواد غذائی می‌شود. به عبارتی هزینه سرانه مواد اولیه بسته‌بندی مواد غذائی برای یک آلمانی هر سال در حدود 750 مارک می‌باشد. در این کشور به علت استفاده فراوان از مواد غذائی آماده و کنسرو شده زباله‌ منازل بیش از 15 میلیون تن در سال بوده که در حدود 5/5 میلیون تن آنرا مواد اولیه بسته‌بندی تشکیل می‌دهد . این مواد شامل 4/2 میلیون تن کاغذ و مقوا ، 5/1 میلیون تن شیشه ، 8/0 میلیون تن مواد پلاستیکی و 5/0 میلیون تن قوطی فلزی می‌باشد .

با افزایش تولید مواد غذائی بسته‌بندی شده در کشورهای صنعتی می‌توان بسته‌بندیهای غیراستاندارد را نیز مشاهده نمود که علت اصلی آن افزایش قیمت مواد اولیه بسته‌بندی می‌باشد و از طرفی از بین بردن یا بازیافت مواد اولیه بسته‌بندی مصرف‌شده نیز یکی از مشکلات دیگر در اروپا به‌شمار می‌آید. در اغلب کشورهای درحال توسعه بعلت کثرت تعداد افراد خانواده (‌بیش از چهار نفر ) و آماده نمودن مواد غذائی بصورت تازه از یکطرف احتیاج به بسته‌بندی نمودن مواد غذائی نبوده اما از طرف دیگر برای جلوگیری از ضایعات آنها بسته‌بندی نمودن مواد غذائی و استفاده از مواد اولیه بسته‌بندی و تکنولوژی نوین بسته‌بندی الزامی است.

در کشور ما خصوصاً طی چند سال گذشته جهت نیل به خودکفائی اقتصادی و گرایش به سمت ـ تولید و صادرات محصولات غیر نفتی ، سیاستهائی در جهت حمایت از صنایع کشاورزی و تبدیلی اتخاذ گردیده‌است.

کشاورزی و صنایع وابسته به آن در ایران (‌خصوصاً با مناسب بودن شرایط آب و هوائی ) می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی در جهت صادرات نیز گامهائی بلند بردارد . با توجه به اینکه حجم تولید محصولات کشاورزی مملکت در حدود 34 میلیون تن در سال می‌باشد و با احتساب 35% ضایعات (‌و گاهی بیشتر ) خساراتی که از این بابت متوجه کشور می‌شود در حدود 52/16 میلیون تن در سال می‌باشد بارزش 812 میلیارد ریال.

یکی از عوامل مهم در ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی محدود بودن امکانات بسته‌بندی (‌مواد اولیه بسته‌بندی ، دستگاههای بسته‌بندی و افزایش قیمت مواد اولیه بسته‌بندی و دستگاههای مدرن) می‌باشد که در حدود 5/3ـ2 درصد از کل خسارت بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد. بسته‌بندی نمودن کالاهای صادراتی غیر نفتی چنان جدّی و مسأله‌ساز است که می‌بایست دولت بعنوان گامی در راه توسعه صادرات امکان ورود دستگاههای جدید بسته‌بندی و مواد لازم را فراهم آورده و تسهیلات کافی را در اختیار شرکتهای صادر کننده قرار دهد . رکود صنعت بسته‌بندی در ایران را می‌توان ناشی از کافی نبودن کمبود و گرانی مواد اولیه بسته‌بندی و وسائل ( دستگاههای بسته‌بندی) مورد نیاز و کافی نبودن آگاهی صادرکنندگان در این امر دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت  ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 71صفحه  آماده پرینت می باشد

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا بازکنید


دانلود با لینک مستقیم


مقاله بسته‌بندی محصولات و جایگاه آن در بازاریابی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد