رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

پیشگفتار
آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 ساله که بوسیله کمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در سی و هشتمین کمیته ملی آئین کار ساختمان مورخ 73/9/21 مورد تائید قرار گرفته , اینکه باستناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاحی قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن‏ماه 1371 بعنوان استاندارد رسمی ایران منتشر میگردد .
برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم ,آئین کارهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدیدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این آئین کارها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .
بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدیدنظر آنها استفاده نمود .
در تهیه و تدوین این آئین کار سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی‏المقدور بین این آئین کار و آئین کار کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .
لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این آئین کار با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است :
1 ـ راهنمای آموزش و پرورش پیش دبستانی ـ دفتر آموزش و پژوهش و دفتر امور کودکان و نوجوانان ـ سازمان بهزیستی کشور سال .1372
2 ـ روانشناسی رشد ( مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک ) تألیف آقای دکتر احدی و خانم بنی جمالی , چاپ و نشر بنیاد .
3 ـ مردم و پارکها ـ نادر موثقی ـ تهران ـ سال 1350
4 ـ آئین‏نامه بهداشت محیط مدارس ـ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ـ سال .1363
1- Educational building digest Unesco principal regional office for asia and the pacific
Bangkok; Thailand; design ideas for play spaces for three to six year olds-19.
2- De chiara and koppelman-time-saverstandards for site planning-1987
3- Ernst neufert architect's data-1990.
4- The backyard landscaper-home planners, Inc. 1992.
5- Din 18034-1991
landschaft sbauarbeit, kinder spielgerate

 


آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای کودکان 1 تا 6 سال

 

بسمه‏تعالی
آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان 1 تا 6 سال ( پیش دبستانی )
مقدمه
بروز تغییرات اجتماعی و اقتصادی از قبیل رشد سریع جمعیت , تراکم مناطق شهری , کاهش واحدهای فامیلی گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , کاهش مراقبت والدین از فرزندان در نتیجه تغییر در هسته ساختار فامیلی , مشارکت بیشتر زنان ( مادران ) در فعالیت‏های اجتماعی , کاهش در عرصه ساختمانها و ... نیازهای فضایی جدیدی را در سطح جامعه مطرح مینمایند که از جمله آنها , فضای بازی کودکان میباشد . از طرفی دیگر سرزمین ما ایران از نظر جمعیتی دارای ساختی جوان است بدین معنا که نزدیک به نیمی از جمعیت آنرا افراد زیر 20 سال تشکیل میدهند که بیش از 1/3 این گروه سنی کودکان نیز 6 سال هستند . نیازها و خواسته‏های این گروه نیز همانند سایر مردم ابعاد مختلف روانی , اجتماعی , اقتصادی ـ فرهنگی و فیزیکی دارد ولیکن به دلیل اهمیت و نقشی که این سالهای نخست نسبت به سایر مراحل زندگی از نقطه نظر تکامل شخصیتی افراد دارا میباشند , هرگونه برنامه‏ریزی و سرمایه‏گذاری در زمینه‏های گوناگون و برآوردن نیازهای رشدی آن به گونه‏ای صحیح و منطقی تبعات مثبتی را در پی خواهد داشت که کل جامعه از آن بهره خواهد برد . در این میان فضاهای بازی از جمله تمهیداتی هستند که نیازهای رشد کودکان را در تمام زمینه‏ها تامین می‏کنند , چهار زمینه اصلی رشد کودکان شامل رشد جسمی , رشد شناختی , رشد اجتماعی و رشد عاطفی میباشد که ترکیب متنوعی از آن‏ها می‏تواند در زمین بازی قرار گیرد و لذا شناخت توانائیهای جسمی و روانی کودکان در این گروه سنی و کاربرد ضوابطی در امر مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان اینگونه طرحها , امکان تجربیات متفاوتی را برای این گروه سنی فراهم میآورد و قابل ذکر است که تا کنون در مورد تهیه ضوابط و استانداردهای مربوطه کمتر و یا بطور پراکنده کارهایی انجام شده است , و اینک با همکاری گروهی از کارشناسان و با بهره‏گیری از منابع و مآخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آئین کار در هنگام طراحی مجتمع‏های زیستی اعم از مراکز شهری یا روستایی , فضاهای بازی مناسب و در خور کودکان منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول درنظر گرفته شود . 1 ـ هدف و دامنه کاربرد هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامه‏ریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان 1 تا 6 سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ... و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ... مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمع‏های آپارتمانی و ... است به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد . 2 ـ تعاریف
بروز تغییرات اجتماعی و اقتصادی از قبیل رشد سریع جمعیت , تراکم مناطق شهری , کاهش واحدهای فامیلی گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , کاهش مراقبت والدین از فرزندان در نتیجه تغییر در هسته ساختار فامیلی , مشارکت بیشتر زنان ( مادران ) در فعالیت‏های اجتماعی , کاهش در عرصه ساختمانها و ... نیازهای فضایی جدیدی را در سطح جامعه مطرح مینمایند که از جمله آنها , فضای بازی کودکان میباشد . از طرفی دیگر سرزمین ما ایران از نظر جمعیتی دارای ساختی جوان است بدین معنا که نزدیک به نیمی از جمعیت آنرا افراد زیر 20 سال تشکیل میدهند که بیش از 1/3 این گروه سنی کودکان نیز 6 سال هستند .
نیازها و خواسته‏های این گروه نیز همانند سایر مردم ابعاد مختلف روانی , اجتماعی , اقتصادی ـ فرهنگی و فیزیکی دارد ولیکن به دلیل اهمیت و نقشی که این سالهای نخست نسبت به سایر مراحل زندگی از نقطه نظر تکامل شخصیتی افراد دارا میباشند , هرگونه برنامه‏ریزی و سرمایه‏گذاری در زمینه‏های گوناگون و برآوردن نیازهای رشدی آن به گونه‏ای صحیح و منطقی تبعات مثبتی را در پی خواهد داشت که کل جامعه از آن بهره خواهد برد .
در این میان فضاهای بازی از جمله تمهیداتی هستند که نیازهای رشد کودکان را در تمام زمینه‏ها تامین می‏کنند , چهار زمینه اصلی رشد کودکان شامل رشد جسمی , رشد شناختی , رشد اجتماعی و رشد عاطفی میباشد که ترکیب متنوعی از آن‏ها می‏تواند در زمین بازی قرار گیرد و لذا شناخت توانائیهای جسمی و روانی کودکان در این گروه سنی و کاربرد ضوابطی در امر مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان اینگونه طرحها , امکان تجربیات متفاوتی را برای این گروه سنی فراهم میآورد و قابل ذکر است که تا کنون در مورد تهیه ضوابط و استانداردهای مربوطه کمتر و یا بطور پراکنده کارهایی انجام شده است , و اینک با همکاری گروهی از کارشناسان و با بهره‏گیری از منابع و مآخذ داخلی و خارجی اقدام به تهیه و تدوین اصول و ضوابطی شده که امید است با بکارگیری نکات مندرج در این آئین کار در هنگام طراحی مجتمع‏های زیستی اعم از مراکز شهری یا روستایی , فضاهای بازی مناسب و در خور کودکان منطبق بر استانداردهای رسمی و متداول درنظر گرفته شود .
1 ـ هدف و دامنه کاربرد
هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامه‏ریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان 1 تا 6 سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ... و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ... مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمع‏های آپارتمانی و ... است به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد . 2 ـ تعاریف 2 ـ 1 ـ فضای بازی : محیطی امن و سالم , مهیج و شادی‏آور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچه‏ها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزش‏های لازم را فرا گرفته و زمینه‏های پرورش خلاقیت نیز فراهم آید . 2 ـ 2 ـ کودکان پیش‏دبستانی ( گروه سنی 1 تا 6 سال ): سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان 6 سالگی اتلاق می‏شود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی 1 تا 6 سال میباشد .
هدف از تدوین این آئین کار تعیین اصول و ضوابطی در برنامه‏ریزی و طراحی فاضهای باز و تجهیزات و تاسیسات آن برای بازی کودکان 1 تا 6 سال در کلیه مراکز عمومی مثل پارکها , مراکز خرید , میادین , مراکز مذهبی و فرهنگی و ... و مراکز نیمه عمومی مثل مهد کودکها و مراکز آموزش و پرورش پیش از دبستان و مراکز درمانی و ... مراکز خصوصی از قبیل واحدهای مسکونی , مجتمع‏های آپارتمانی و ... است به گونه‏ای که کاربرد این ضوابط توسط برنامه‏ریزان , طراحان و مجریان امر مناسب‏سازی وضع موجود و طراحی‏های آتی را به نحو مطلوب و منطقی سامان دهد .
2 ـ تعاریف
2 ـ 1 ـ فضای بازی : محیطی امن و سالم , مهیج و شادی‏آور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچه‏ها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزش‏های لازم را فرا گرفته و زمینه‏های پرورش خلاقیت نیز فراهم آید . 2 ـ 2 ـ کودکان پیش‏دبستانی ( گروه سنی 1 تا 6 سال ): سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان 6 سالگی اتلاق می‏شود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی 1 تا 6 سال میباشد . 3 ـ شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 6 سال ( پیش‏دبستانی ) 3 ـ 1 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 2 ساله .
2 ـ 1 ـ فضای بازی :
محیطی امن و سالم , مهیج و شادی‏آور برای بازی کودکان بطوریکه جسم بچه‏ها را تقویت نموده و ثبات عاطفی و احساسی آنها را باعث شده از طریق انواع بازی و فعالیت , آموزش‏های لازم را فرا گرفته و زمینه‏های پرورش خلاقیت نیز فراهم آید .
2 ـ 2 ـ کودکان پیش‏دبستانی ( گروه سنی 1 تا 6 سال ):

 

سنین پیش از دبستان به مقطع سنی از بدو تولد تا پایان 6 سالگی اتلاق می‏شود ولیکن گروه سنی منتخب در این آئین کار گروه سنی 1 تا 6 سال میباشد .
3 ـ شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 6 سال ( پیش‏دبستانی )
3 ـ 1 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 2 ساله . ـ شروع به راه رفتن و صحبت کردن می‏کند . ـ راحت راه میرود و راحت زمین می‏خورد . ـ می‏تواند با کمک از پله‏ها بالا و پائین برود . ـ کنترل ادرار و مدفوع خود را می‏کند . ـ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان می‏دهد .
3 ـ 1 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 1 تا 2 ساله .
ـ شروع به راه رفتن و صحبت کردن می‏کند .
ـ راحت راه میرود و راحت زمین می‏خورد .

 

ـ می‏تواند با کمک از پله‏ها بالا و پائین برود .
ـ کنترل ادرار و مدفوع خود را می‏کند .
ـ نسبت به افراد غریبه واکنش نشان می‏دهد .
ـ دوست دارد غذا خوردنش توام با بازی باشد .
- بزرگترها را به بازی با خودش مجبور می‏کند .
ـ دوست دارد بچه‏ها در اطرافش باشند ولی مستقیما با آنها وارد بازی نمی‏شود .
ـ اشیأ مدور توجه این کودکان را جلب می‏کند .
ـ می‏تواند به طور ایستاده خم شود و اسباب بازی خود را جمع کند .
ـ تطابق چشم با پا کامل نیست .
ـ حس کنجکاوی کودک شدید است .
ـ به فضاهای کوچک و محدود عکس‏العمل نشان میدهد و احساس دلتنگی می‏کند .
ـ دوست دارد اشیأ را به داخل ظرفی ریخته و دو مرتبه بجای اول برگرداند .
3 ـ 2 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 2 تا 3 ساله
ـ به تنهائی از پله‏ها بالا میرود و در موقع پائین آمدن دستش را به نرده یا دیوار می‏گیرد . بهمین دلیل از سرسره می‏تواند استفاده کند .
ـ هر پله را با قرار دادن هر دو پا روی آن طی می‏کند .
ـ توپ بزرگی را می‏تواند لگد بزند و یا شوت کند .
ـ به خوبی و در یک خط مستقیم می‏دود و کمتر به زمین می‏خورد .
ـ بسیار فعال و سر زنده و با نشاط است .
ـ ماهیچه‏های انگشتان او بهتر عمل می‏کند ( ماهیچه‏های کوچک ).
ـ روی سه چرخه می‏نشیند , دسته آنرا با دست می‏چرخاند و هدایت می‏کند ولی هنوز قادر به پا زدن نیست .
ـ بودن در کنار مادرش را به هنگام بازی دوست دارد .
3 ـ 3 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 3 تا 4 ساله .
ـ می‏تواند در ضمن دویدن , موانع موجود بر سر راه خود را دور بزند .
ـ می‏تواند اسباب‏بازیهای بزرگ را هل بدهد .
ـ می‏تواند چهار زانو بنشیند
ـ فعال و پرانرژی است ولی زود خسته می‏شود .
ـ هماهنگی بین چشم‏ها و دستها تا حدودی ایجاد شده است .
ـ در بکار بردن دستها , پاها و بازوان بیشتر از کار کردن با انگشتان مهارت دارد .
ـ می‏تواند روی پنجه پا راه برود .
ـ می‏تواند برای یک لحظه روی یک پا بایستد .
ـ از وسایل گوناگون به راحتی و با مهارت بالا می‏رود .
ـ می‏تواند سه چرخه براند .
ـ نیاز به تائید و تشویق بزرگترها دارد .
ـ کودک مایل است بیشتر در کنار بچه‏های دیگر بازی کند و نه با خود آنها .
ـ در این سن کودک نسبت به افراد جدید و محیط نا آشنا واکنش نشان میدهد .
3 ـ 4 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 4 تا 5 ساله .
ـ حرکات کودک از ظرافت , دقت و هماهنگی بیشتری برخوردار است .
ـ لی‏لی بازی می‏کند .
ـ کنجکاوی او در خصوص محیط اطرافش بیشتر می‏شود .
ـ با مهارت دوچرخه می‏راند و دور میزند .
ـ از وسایل و جاهای بلند بالا می‏رود .
ـ به هوا می‏پرد , می‏چرخد و تاب می‏خورد .
ـ به راحتی می‏تواند توپ را با حرکات کامل دست پرتاب کند و بگیرد .
3 ـ 5 ـ خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان 5 تا 6 ساله
ـ دستها مهارت دارند ولی عضلات کوچک دست هنوز کاملا متعادل و موزون نیست .
ـ از کارهای پرتحرک لذت میبرد و فعال است .
ـ فعالیتهای حرکتی کودک بیش از سنین قبل موزون هستند .
ـ می‏تواند از روی خط تعادل راه برود و با یک پاجستهای کوچک بزند .
در پایان این مبحث برای آنکه تصویری از اندازه‏های بدن کودکان در هنگام بروز رفتارهای گوناگون از قبیل نشستن , ایستادن , دست را بلند کردن و .... ارائه کرده باشیم تا بتواند در هنگام طراحی وسایل بازی متناسب با این سنین مدنظر قرار گیرد با استفاده از منابع خارجی چند تصویر از اندازه‏های استاندارد بدن کودکان 3 تا 5 ساله و 5 تا 7 ساله به شرح ذیل آورده می‏شود : ( اندازه‏ها به میلیمتر میباشد ).

* ISO : INTERNATIONAL STANDARD ORGANIZATION
4 ـ اصول مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان
4 ـ 1 ـ از دیدگاه شهرسازی 4 ـ 1 ـ 1 ـ موقعیت : فضاهای بازی کودکان را می‏توان در مراکزی به شرح ذیل مستقر نمود : مراکز عمومی مثل : ـ پارکها ( پارک محله‏ای ـ پارک منطقه‏ای ـ پارک شهر ـ پارک جنگلی ). ـ مراکز خرید ( پاساژها ـ بازار بزرگ و... ).
4 ـ 1 ـ از دیدگاه شهرسازی
4 ـ 1 ـ 1 ـ موقعیت :
فضاهای بازی کودکان را می‏توان در مراکزی به شرح ذیل مستقر نمود :
مراکز عمومی مثل :
ـ پارکها ( پارک محله‏ای ـ پارک منطقه‏ای ـ پارک شهر ـ پارک جنگلی ).
ـ مراکز خرید ( پاساژها ـ بازار بزرگ و... ).
ـ میادین .
ـ مرکز فرهنگی ـ مذهبی ( مسجد ـ حسینیه ـ موزه ـ کتابخانه و ....).
ـ مراکز تفریحی ـ توریستی ( کمپ‏ها ـ اردوگاههای تفریحی ـ اماکن توریستی ).
مراکز نیمه عمومی مثل :
ـ مهد کودکها و آمادگیها .
ـ مراکز بهداشتی ـ درمانی ( بیمارستان ـ درمانگاه ).
ـ پرورشگاهها و مراکز تربیتی
ـ آسایشگاهها .
ـ مراکز نگهداری کودکان معلول یا عقب‏افتاده ذهنی .
مراکز خصوصی مثل :
ـ واحدهای همسایگی و مجتمع‏های آپارتمانی .
4 ـ 1 ـ 2 ـ همجواریها و غیر همجواریها .
مکانی که برای احداث زمین‏های بازی کودکان درنظر گرفته می‏شود باید ضمن تامین مسایل ایمنی , بهداشتی , سلامت و آسایش کودکان از مکانهایی نظیر خیابانهای اصلی و پرتردد , پارکنیگهایی عمومی و ترمینالها , خطوط راه‏آهن و فرودگاهها , توالتهای عمومی , محل جمع‏آوری زباله , کارگاههای آلوده کننده محیط زیست , مسیلها و حریم خطوط انتقال برق و کانالهای روباز و پرتگاهها و سایر مراکزی که به نحوی ممکنست ایجاد مزاحمت ( دود , بو , گردوغبار و سروصدا ) نماید , دور بوده و ترجیحا در کنار فضاهای سبز استقرار یافته و از دید و منظر مطلوبی نیز برخوردار باشد .
4 ـ 1 ـ 3 ـ ابعاد , سرانه و شعاع دسترسی
از آنجا که موقعیت زمین‏های بازی کودکان در شهر سازی جدید با توجه به سلسله مراتب شهری در واحدهای همسایگی درنظر گرفته می‏شود , حداکثر می‏تواند تا شعاع 200 متری را تحت پوشش قرار دهد و از طرف دیگر حداقل سطح لازم برای احداث یک زمین بازی با توجه به عناصر تشکیل دهنده آن که مشروحا در صفحات بعد آورده می‏شود حدود 180 متر مربع است که می‏تواند مورد استفاده 30 کودک قرار گیرد یا بعبارتی حدود 200 خانوار را تحت پوشش قرار دهد و در صورت دوبرابر نمودن مساحت زمین یعنی تا رقم 360 متر مربع حداکثر برای 60 کودک ظرفیت پذیرش خواهد داشت و چنانچه ارقام فوق را با سرانه‏های متداول در طرح‏های توسعه شهری که بطور متوسط 1000 متر مربع زمین بازی به ازاء هر واحد همسایگی (200 تا 300 خانوار ) منظور می‏کند مقایسه کنیم سرانه‏ای حدود 4 متر مربع برای هر خانوار منظور میدارد که بنظر میرسد تنها 22 درصد مساحت این زمین‏ها برای بازی کودکان 1 تا 6 سال کافی باشد .
نتیجتا سرانه حداقل فضای بازی برای کودکان 1 تا 6 سال بمیزان 6 متر مربع برای هر کودک میباشد که در اینصورت سرانه زمین‏های بازی کودکان به ازاء هر یک از ساکنین واحد همسایگی بطور متوسط به حدود 0/18 متر مربع خواهد رسید . ( یعنی بعبارت دیگر به ازاء هر خانوار 0/83 نفر کودک زیر 6 سال درنظر گرفته شده است ).
مآخذ : سرشماری جاری جمعیت سال 1370 ـ مرکز آمار ایران .
4 ـ 2 ـ از دیدگاه معماری
4 ـ 2 ـ 1 ـ مشخصات زمین بازی کودکان
4 ـ 2 ـ 1 ـ 1 ـ ابعاد زمین به نحوی باشد که امکان کنترل کودکان از طرف والدین به سهولت امکان‏پذیر بوده و از داخل زمین به تمامی قسمتها دید کافی وجود داشته باشد .
4 ـ 2 ـ 1 ـ 2 ـ حفظ تپه‏های طبیعی موجود و سطوح مسطح و ایجاد نمودن تپه‏های مصنوعی کوچک به دلیل رغبت کودکان به بالا رفتن , سرازیر شدن و یا غلطیدن از این سطوح .
4 ـ 2 ـ 1 ـ 3 ـ تپه‏های مصنوعی را می‏توان از موادی چون قلوه‏سنگ و خاک حفاری حاصل از کارهای ساختمانی ساخت . ایجاد چنین تپه‏هایی در کنار محل‏های شن بازی بچه‏ها سپرهای خوبی در مقابل باد ایجاد کرده و مانع بصری مناسبی هم خواهد بود .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 27   صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله آئین کار اصول شناخت , مکان‏یابی و طراحی فضاهای باز برای بازی کودکان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد