رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پاورپوینت هنر استفاده از زبان انگلیسی برای رساندن مخاطب به مقصد و درک مطلب با یک بار

اختصاصی از رزفایل پاورپوینت هنر استفاده از زبان انگلیسی برای رساندن مخاطب به مقصد و درک مطلب با یک بار دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : پاورپوینت

نوع فایل :  .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد اسلاید : 31 اسلاید


 قسمتی از متن .ppt : 

 

WRITING SKILLS

Shiraz, Iran,

May 1th , 2013

انگلیسی ساده Plain English

هنر استفاده از زبان انگلیسی برای رساندن مخاطب به مقصد و درک مطلب با یک بار

خواندن

Topic sentences

کوتاه نوشتن

ایجاز در ارائه مطلب با استفاده از جملات کوتاه ، خلاصه و فشرده.

ترجیح خوانندگان : حداقل تعداد لغات در جملات و پاراگرافها.

ترجیح سردبیران: مقالات کوتاه ( محدودیت فضای مجله)

جملاتی بیش از 30 کلمه یا دو خط تایپی ، بلند محسوب می شوند (snaky sentences ).

نوشتن شفاف و روشن

استفاده از کلمات با معنی روشن و عدم نیاز به تفسیر.

After six days, the symptoms had improved.

After five days, the symptoms had abated.


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت هنر استفاده از زبان انگلیسی برای رساندن مخاطب به مقصد و درک مطلب با یک بار

سیر تحول باز و شهر در ایران2

اختصاصی از رزفایل سیر تحول باز و شهر در ایران2 دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

پیدایش شهر نشینی :

گرچه توافقی پیرامون شهرنشینی و همچنین مراحلی را که یک آبادی طی کرده تا به صورت شهر درآید صورت نپذیرفته است سعی داریم با توجه به اطلاعات موجود تکوین شهر و بازار را مورد کاوش قرار دهیم .

پیش از آن ما نگاههایی بود که شاید بتوان آنها را آبادی ده یا در مواردی قصبه خواند. این محل ها نماینده درجه ای در سلسله مراتب شهرها و قصبه ها و روستاهایی که مجموعشان یک نظام واحد اقتصادی را تشکیل دهد , نبودند بلکه واحدهایی بوده اند از نظر اقتصادی خود کفا که نه به ما نگاههای بزرگتری وابسته بودند ونه بخشی از نظام اقتصادی به شمار می آمدند . کارشناسان دوره های ماقبل تاریخی تعبیر های "آبادی" , "ده" و گاهی "قصبه" رابه کار برده اند .

"شهر" بزرگترین واحد ما نگاه در جوامعی است که به آن حد از سازمان بندی که ما تمدن مینامیم دست یافته اند. درواقع واژه های "شهر" و "تمدن" در زبان لاتین هر دو از یک ریشه اند. برخی از مراجع تمدن را به عنوان نمود بسیار پیچیده ای از فرهنگ بشری بررسی می کنند ( آ.ل.کروبر) انسان شناس آمریکایی تمدن را نمونه ویژه ای از فرهنگ می دانست بی آنکه میان تمدن و فرهنگ تمایزی نوعی وجود داشته باشد (کالین رنفرو) معتقد است که تمدن ..... زیستگاه پیچیده ساختگی انسان است , عایقی است که انسان در پیرامون خویش , به عنوان وسیله ای که میان او طبیعت حال باشد ساخته است .

برخی از کارشناسان دیگر به میزان پیشرفت جامعه تاکید دارند . ازدیدگاه مارکیسیست ها پیشرفت تمدن شهری نمایانگر پیدایش جامعه طبقاتی است .

گوردون چایلد باستان شناس برجسته دوره ماقبل تاریخ , الگوی مارکس را گرفت وبا توجه به مدارک باستان شناسی در پی نشان دادن اهمیت بنیادی دوره های انتقالی میانمرحله های بالا بود. دوره هایی که او آنها را " انقلاب " می نامید .

پرورش دام و کشت گیاهان اولین قدم انقلابی در راه رهایی انسان از وابستگی به جهان طبیعی خارج بود. ایجاد شهرها را می توان دومین انقلاب عظیم در فرهنگ ودر تاریخ اجتماعی انسان وتغییری در واکنشهای دو نسبت به محیط به حساب آورد .

گامهای اولیه در نیل به مرحله شهرنشینی با افزایش جمعیت و سپس تشدید بهره برداری از محیط همراه بود. انقلاب شهری بی شک یک دگرگونی فرهنگی و اجتماعی بود و زمینه این تحول را یک رشته نهاد های تازه با ابعاد بسیار گسترده و شبکه ای از روابط پیچیده اجتماعی تشکیل میداد . ساکنان شهر بیشتر درگیر کارهایی سوای تولید غذا بودند و تغذیه آنها متکی بر مازاد محصول غذایی تولید کنندگان کشاورز بود .

جامعه قومی وماقبل شهری از انسانهای معدودی که به صورت گروههای متجانس و خودکفا بودند و تمام انرژی آنها که برای تهیه غذا مصرف می شد تشکیل می گردید . در چنین شرایطی خوراک مازاد یا وجود نداشت یا خیلی کم بود . در نتیجه در جامعه طبقات دیده نمی شود. به تدریگج با اکان در دهکده ها و یا پیشرفت تکنولوژی و ابزار ها و ساختار سازمانی در هزاران سال پیش به جامعه پیچیده تری تغییر یافتند . در اینجا به سبب کشت غلات و محصول زیاد خوراک مازاد بوجود آمد. خوراک مازاد پدید آور تخصصی شدن کار شد و هم طبقات اجتماعی را پدید آورد . در نتیجه نسبت کوچکی از کل جمعیت توانستند از مراقبت تولید مواد غذایی رها شوند و در آبادیهای بزرگتر از آنچه تا به آنروز ایجاد شده بود زندگی نمایند . که این آبادیها مرکز اداری گردیدند و جهت مبادله انبار و توزیع کالاها به کار می رفتند . این آبادیها مرکز اداری گردیدند و جهت مبادله انبار و توزیع کالاها به کار می رفتند. این امر امکان تمرکز گروه متخصصین صنعتگر و سایر کارکنان غیر کشاورز را بوجود آورد که عامل اصلی دراولین جوامع شهری واقعی بودند.

گوردون چایلد برای تمیز دادن شهر از دهکده 10 ویژگی را به شرح زیر بر می شمارد:

1- گسترش شهرها

2-ترکیب وعملکرد

3- تمرکز و ثروت

4- بناهای عمومی

5- پیدایش جامعه طبقاتی

6- اختراع خط

7- پیشرفت علوم ریاضی و نجوم

8- اجتماع متخصصان تمام وقت در شهرها و پیشرفت صنعت وهنر

9-پیدایش و کسترش تجارب اشیاعی تجملی با مناطق دوردست

10-استقرار روابط سازمان یافته سیاسی و حکومتی به جای روابط قومی

در زمینه پیدایش شهر و شهرنشینی دانشمندان مارکسیست نظریه های متفاوت با نظریات ایلد ارائه کرده اند(میتروپولکسی, زوبرتسکی کرف). آنان نیز همچون چایلد علت اساسی تحول تدریجی زندگی روستایی (نظام اشتراکی – ابتدایی) به مرحله شهرنشینی (نظام برده داری و جامعه طبقاتی) را رشد تکنولوژی و دگرگونیهای حاصله در روند تولید دانسته اند با این تفاوت که دراین روند نقش جمعیت را نادیده انگاشته و به آن اشاره ای نکرده اند. در سالهای اخیر در رشته جغرافیای شهری به هنگام بررسی علل پیدایش شهرها غالبا روی چهار و نظریه زیر تاکید می شود :

الف) نظریه هیدرولیک یا مازاد تولید

ب) نظریه دفاعی

د) نظریه مذهبی

نقش داد و ستد در پیدایش شهرها :

خودکفایی اقتصادی که در مناطق کوهستانی امکان پذیر بود و از ویژگیهای جوامع کهن کشاورزی و غرب آسیا به شمار می آمد در دره های سیلابی قابل تحقق نبود . لذا بایستی برخی سیستم های منظم بازرگانی برای تامین مواد اولیه اساسی , به وجود می آمد. بارآوری زمین امکان تولید اضافی مواد خوراکی را برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز را فراهم می آورد . و این امر زمینه ساز پیدایش یک ساختار اقتصادی کاملا تازه شد که در آن بازرگان خود در کار تولید مواد غذایی نبودند بلکه با داد و ستد اضافه این مواد روزگار می گذاردند . دشتهای سیلانی از مواد کافی و حتی چوب خوب ساختمانی محروم بودند . در نتیجه بسیاری از مواد اساسی باید از بیرون از سرزمین سومر و گاهی از مسافتهای بسیار دور آورده می شد . ما نگاههای جنوب بین النهرین نمیتوانستند بدون واردات زنده بمانند . شهرهای سومری مطلقا به مواد اولیه وارداتی وابسته بودند و باید داد و ستد را به گونه ای سازماندهی می کردند که در تامین مواد مورد نیاز خلل نیفتد .

از شواهد مربوط به دوره دودمانی آغازین بر می آید که همه فعالیتهای بازرگانی مستقیما زیر نظر پرستشگاه و دربار بود. بازرگانان به عنوان فرد مستقل عمل نمی کردند بلکه کارکنان آن دو سازمان عظیم بودند. کالاهای وارداتی مستقیما به انبارهای آن دو می رفت و صادرات نیز از همین طریق انجام می شد . می توان چنین پنداشت که بازرگانان به نوعی (کارمند دولت ) بودند و برای پرستشگاه کار می کردند زیرا در این دوره قدرت شاه هنوز شکل نگرفته بود شهر تجارتی حاصل دولت – شهر , غالبا منطقه ای را در تسلط داشت و مازاد آنرا در اختیار خود می گرفت و با مازاد مناطق دیگر مبادله می نمود . در واقع شهر خصوصیت تجارت را تغییر داده و داد و ستد نامنظم و تخصصی کارهای نفیس (نظیر جواهرات و اسلحه ) و مبادله آن را به حدی تعمیم و اشاعه داد که توانست آنها را در مقابل هر کالایی معاوضه نماید .

این مبادله تدریجا به پیدایش مبادلات پوبی و توسعه تقسیم اجتماعی انجامید و سرانجام موجب تمرکز امور اقتصادی نیز شد . بدین لحاظ سومریها نخستین ملتی به شمار رفته اند که دارای تجارت سازمان یافته بودند.

شکل

نخستین شهرها :

این نکته که موقعیت مساعد برای انقلاب کشاورزی ابتدا در جنوب و مشرق مدیترانه در حوالی محلی که به هلال حاصلخیز معروف است اتفاق افتاد مورد قبول اکثر صاحبنظران می باشد . هلال حاصلخیز که اولین بار توسط وفسور برستد مطرح شد مترادف با عبارت " گهواره تمدن " می باشد . این منطقه حاصلخیز منشا پیدایش تمامی دهکده ها و سپس تمدنهای شهری در خاورمیانه و خاور نزدیک است . شکلی شبیه داس داشته و از بالای خلیج فارس شروع شده و قبل از آنکه درجهت غرب بر فراز فرات گسترش یابد در جهت شمالی تا کوههای سرچشمه دجله ادامه می یابد .

از اینجا به بعد منطقه حاصلخیز درجهت سوریه و دره ها و دشتهای فلسطین انحنا می یابد . این امتداد توسط صحرای سینا از هم گسیخته شده اما دلتای پهناور ودره باریک نیل مجددا تداومی استوار در جهت جنوب و در داخل سرزمین مصر بوجود می آورد . نخستین شهرها در مناطقی بود که امروز آنها را به نام کشورهای مصر , عراق , پاکستان می شناسیم .

در طول هزاره چهارم قبل از میلاد بعضی از روستاهای واقع در دشت های رسوبی بین النهرین از نظر وسعت رشد نمودند و عملکرد آنها تغییر کرد .

این امر توسط عوامل متعددی صورت گرفت که مجزا نمودن آنها مشکل است با این توصیف تصور وجود محرکهایی که از محیط جدید ناشی شده منطقی است , دره های رسوبی رودخانه های بزرگ نمی توانستند به طور کامل خودیار باشند زیرا آنها فاقد سنگ چخماق برای انجام کارهای کشاورزی , چوب برای ساختمان و فلز و سنگ بودند از این رو محرک اولیه برای ایجاد تجارت و جود داشت .

در هزاره های دوم و اول پیش از میلاد این سرزمین میان دو رود شهرهای پرجمعیت و ثروتمند داشت که از مناطق کوهستانی شمال تا کنار خلیج فارس در جنوب را در بر می گرفتند. اما نخستین نموده های تمدن در منطقه بسیار کوچکتری پدیدار شد که درجنوب بغداد امروزی قرار داشت سومر می نامند . مانگاه اصلی قوم سومر درساحل دجله , فرات , یا رودهای فرعی این دو بنا شده بودند . بنابر خاکبرداری دو باستان شناس متبحر به نامهای " سید فواد صفر " و " ستون لوید" در بقایای شهرهای باستانی بین


دانلود با لینک مستقیم


سیر تحول باز و شهر در ایران2

پاورپوینت میکروسکوپ

اختصاصی از رزفایل پاورپوینت میکروسکوپ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : پاورپوینت

نوع فایل :  .ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد اسلاید : 51 اسلاید


 قسمتی از متن .ppt : 

 

خوش آمدید

میکروسکوپ (Microscope)

میکروسکوپ به معنی کپی یا ثبت ذره کوچک است و ریشه در زبان لاتین دارد میکروسکوپ دستگاهی است که برای دیدن اجسام خیلی کوچک بکار می‌رود و می‌توان تصویری بسیار بزرگتر و با جزئیات بیشتر از جسم مورد نظر ، بدست آورد. میکروسکوپ شامل دو دستگاه عدسی همگرا است که ممکن است هر کدام ترکیبی از چند عدسی باشد، ولی مانند یک عدسی همگرا عمل می‌کند، یکی عدسی شیئی یا ابژکتیو و دیگری عدسی چشمی یا اکولر نام دارد.

لیونهاک یکی از اولین مخترعین میکروسکوپ در قرن هفده میلادی بود او مشاهدات خود را در زیر میکروسکوپ خود ثبت و یادداشتهای دقیقی تهیه نمود. در موزه میلدبرگ در هلند یکی از میکروسکوپ های اولیه نگاهداری می شود که احتمالا بوسیله این دانشمند ساخته شده است

اجزا یک میکروسکوپ

1- بدنه

2- منبع نور

3- کندانسور

4- صفحه نمونه

5- ماکرومتر و میکرومتر

6- عدسی شیی

7- عسی چشمی

موارد استفاده از میکروسکوپ

امروزه وجود میکروسکپ در هر آزمایشگاه آموزشی و درمانی ضروری است . در آزمایشگاه تشخیص طبی میکروسکوپ جهت بررسی انواع میکروب ها و انگل ها در مایعات بدن ، انواع سلولهای خونی و غیره استفاده می شود .

همچنین دربرخی از آزمایشهای تخصصی و تحقیقاتی نیاز به میکروسکپ های تخصصی مانند میکروسپ فلوروسنت (Fluorescent Microscope)، میکروسکپ الکترونی (Electron Microscopy) ، میکروسکپ زمینه سیاه (Dark field) میکروسکپ اینورت (Inverted Microscope) و… است حتی جراحها از میکروسکوپ ویژه ای برای اعمال ظریف جراحی (جراحی گوش و چشم و ...) استفاده می کنند.

از میکروسکوپ در آزمایشگاهها درباره موضوعات گوناگون از گیاه شناسی گرفته تا فلزشناسی برای مطالعه استفاده می گردد.

بزرگنمایی میکروسکوپ = بزرگنمایی عدسی شیی * بزرگنمایی عدسی چشمی


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت میکروسکوپ

تحقیق درباره اصول شبکه های مبتنی بر تجهیزات سیسکو

اختصاصی از رزفایل تحقیق درباره اصول شبکه های مبتنی بر تجهیزات سیسکو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 31

 

اصول شبکه های مبتنی بر تجهیزات سیسکو (بخش اول)

سوال یک : برای دستیابی به روتر و اینترفیس رابط کاربر آن از کدامیک از روش های زیر می توان استفاده کرد ؟( سه گزینه را انتخاب نمائید ) .

Console connection

TFTP session

Telnet session

Modem connection

FTP session

مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزینه c ، a و d

توضیحات :

از طریق یک Telnet session ، modem connection و یا console connection امکان دستیابی به روتر و بخش رابط کاربر آن وجود دارد .

با استفاده از TFTP می توان یک IOS image جدید را درون حافظه روتر مستقر نمود و امکان دستیابی به اینترفیس خط دستور وجود ندارد .

از FTP sessions برای ایجاد ارتباط و دستیابی به اینترفیس خط دستور روتر استفاده نمی گردد .

سوال دوم : یک سوئیچ Catalyst 2950 پس از آغاز فعالیت خود برای اولین مرتبه ، از چه مکانی اطلاعات پیکربندی اولیه را دریافت می نماید ؟  

سوئیچ یک فایل پیکربندی را از طریق یک سرویس دهنده TFTP دریافت ( download ) می نماید . 

سوئیچ در ابتدا فعالیت خود را با یک سری عملیات پایه آغاز می نماید و در ادامه منوی setup را فعال می نماید .

سوئیچ به صورت اتوماتیک پیکربندی شبکه را تشخیص و پیکربندی خود را بر اساس آن انجام می دهد .

سوئیچ دارای پیکربندی اولیه با یک رمز عبور غیرکد شده است . 

مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزینه b

توضیحات :

تمامی سوئیچ های Catalyst عملیات اولیه سوئیچینگ را انجام داده و در ادامه یک منوی Setup (مشابه روتر) را بر روی صفحه نمایش می دهند .

سوئیچ دارای یک آدرس IP و یا gateway پیش فرض به منظور ارتباط با یک سرویس دهنده TFTP نمی باشد . بنابراین گزینه a نادرست است .

سوئیچ های Catalyst در ارتباط با پیکربندی پیش فرض خود می باشند و پس از روشن شدن سیستم قادر به تشخیص اتوماتیک پیکربندی شبکه محلی نمی باشند . بنابراین گزینه c نادرست است .

زمانی که سوئیچ برای اولین مرتبه روشن می گردد، هیچگونه رمز عبوری بر روی آن تنظیم نشده است . بنابراین گزینه d نادرست است

سوال سوم: روتر پس از راه اندازی ، در اولین مرحله چه کاری را انجام می دهد ؟

استقرار IOS image در حافظه

انجام تست معروف POST 

پیکربندی آدرس های IP بر روی اینترفیس ها

پیاده سازی محدودیت های لیست دستیابی

مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزینه b

توضیحات :

زمانی که یک روتر سیسکو فعالیت خود را آغاز می نماید ( پس از روشن شدن ) ، در اولین مرحله برنامه ای موسوم به POST ( برگرفته شده از Power On Self Test ) را جهت حصول اطمینان از صحت عملکرد سخت افزار اجراء می نماید .

IOS image پس از اجرای برنامه POST در حافظه مستقر خواهد شد . بنابراین گزینه a نادرست است.

گزینه های c و d نادرست می باشند چراکه هر دو عملیات اشاره شده را می توان پس از استقرار IOS image در حافظه انجام داد .

سوال چهارم : در زمان ارتباط با روتر از طریق پورت کنسول ، چه نوع پیکربندی توصیه می گردد ؟

9600bps, 8 data bits, no parity, 1 stop bit, hardware flow control

9600bps, 8 data bits, no parity, 1 stop bit, no flow control

56000bps, 8 data bits, no parity, 1 stop bit, hardware flow control

56000bps, 8 data bits, no parity, 1 stop bit, no flow control

مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزینه b

توضیحات :

نرم افزار ارتباطی ( نظیر HyperTerminal ) می بایست بر اساس پارامترهای مشخص شده در گزینه b تنظیم گردد .

گزینه a نادرست است چون hardware flow control پیکربندی نشده است .

گزینه های c و d به دلیل عدم در نظر گرفتن میزان صحیح bps ، نادرست می باشند . مقدار 9600 می بایست در نظر گرفته شود .

سوال پنجم : فرض کنید قصد داریم پیکربندی روتر را از راه دور و به کمک یک مودم انجام دهیم . مودم را به کدام اینترفیس زیر می بایست متصل نمود ؟

Console

Eth0/0

AUX

Ser0/0

مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزینه c

توضیحات :

برای پیکربندی راه دور می بایست مودم را به پورت AUX متصل نمود .

از پورت کنسول جهت انجام پیکربندی به صورت محلی استفاده می گردد . بنابراین گزینه a نادرست است .

با استفاده از اینترفیس Eth0/0 نمی توان پیکربندی راه دور را از طریق مودم انجام داد . بنابراین گزینه b نادرست است.

با استفاده از اینترفیس ser0/0 نمی توان به کمک مودم پیکربندی راه دور را انجام داد . بنابراین گزینه d نادرست است.

سوال ششم :پس از راه اندازی اولیه روتر،  با استفاده از کدامیک از  روش های زیر می توان پیکربندی آن را انجام داد؟ ( سه گزینه را انتخاب نمائید ) .

ایجاد یک Terminal session از طریق Telnet

download پیکربندی از طریق TFTP

ایجاد یک Command-line session  از طریق TFTP

download پیکربندی از طریق CiscoWorks2000

مشاهده پاسخ :

پاسخ : گزینه های b ، a و d

توضیحات :

پیکربندی یک روتر را می توان از طریق برقراری یک Telnet session با روتر انجام داد .

گزینه b نیز درست است چراکه فایل های پیکربندی را می توان از طریق یک سرویس دهنده TFTP دانلود نمود . همچنین ، گزینه d درست می باشد چون نرم افزارهای مدیریت شبکه نظیر Cisco work2000 تسهیلات لازم به منظور دانلود فایل های پیکربندی را ارائه می نمایند .

از طریق TFTP نمی توان به اینترفیس خط دستور دستیابی‌ داشت ، بنابراین گزینه c نادرست می باشد

سوال هفتم: کدام گزینه زیر به عنوان یک مد پیکربندی در روتر محسوب می گردد که امکان استفاده از تعداد محدودی دستورات پایه مانیتورینگ را فراهم می نماید ؟

User EXEC level

Restricted EXEC level

Guest EXEC level

Anonymous EXEC level

مشاهده پاسخ :


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره اصول شبکه های مبتنی بر تجهیزات سیسکو

ساختمان کعبه در طول تاریخ 43ص

اختصاصی از رزفایل ساختمان کعبه در طول تاریخ 43ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 42

 

ساختمان کعبه در طول تاریخ:

ساختمان کعبه بوسیله فرشتگان:

بنای کعبه نخستین بار بوسیله فرشتگان انجام گرفت و این پیش از خلقت حضرت آدم(ع) بود.

شرح آنرا از معتبرترین و کهنترین کتاب تاریخی; یعنی «اخبار مکه ما جاءفیها من الآثار» می آوریم که نویسنده آن ابوالولید محمدبن عبدالله بن احمد ارزقی غسانی مکی متولد قرن دوم هجری است. او در تاریخ خود در مورد ساختمان کعبه بوسیله فرشتگان چنین می نویسد:

«ابوالولید از علی بن هارون بن مسلم عجلی از پدرش از قول قاسم بن عبدالرحمن انصاری نقل می کند که وی می گفت: محمد بن علی بن حسین1 برای من نقل کرد که همراه پدرم علی بن الحسین2 در مکه بودم در حالی که پدرم مشغول طواف برگرد کعبه بود و من در پشت سر او حرکت می کردم ناگاه مردی با قامتی کشیده دست بر دوش پدرم نهاد. پدرم روی خود را به سوی او نمود. او گفت: ای پسر دختر پیامبر اسلام. سلام بر تو باد از تو پرسشی دارم. پدرم سکوت کرد من به همراه آن مرد همچنان به دنبال پدرم حرکت می کردیم تا اینکه هفت دور طواف او به پایان رسید و به حجر اسماعیل رفت و در زیر ناودان به نماز ایستاد. من و آن مرد همچنان پشت سر پدرم بودیم تا اینکه نماز طواف رابه پایان رسانید سپس روی خویش را به سوی من گردانید و من بطرفش رفته در کنارش نشستم. فرمود: ای محمد! سؤال کننده کجا رفت؟ من به ان مرد اشاره کردم و او آمد و در برابر پدرم نشست. پدرم خطاب به وی فرمود: از چه می پرسی؟ کفت: می خواهم در باراه آغاز این خانه و چگونگی طواف بدور آن بپرسم که چرا و از چه زمان و چگونه و کجا بوده است؟

پدرم فرمود: بسیار خوب تو اهل کجا هستی؟ گفت: از شام هستم. فرمود: در چه منطقه ای از شام سکونت داری؟ گفت : در بیت المقدس. فرمود: آیا تورات و انجیل را مطالعه کرده ای؟ گفت:آری. پدرم فرمود ای برادر شامی با دقت به سخنانم گوش فرا ده و ان را حفظ کن و سپس از من به حق و درستی روایت کن. آغاز طواف بر این خانه چنین بود که: چون خداوند- عزوجل-به فرشتگان فرمود: می خواهم در زمین خلیفه ای قرار دهم. فرشتگان گفتند: « خدایا ! خلیفه ای غیر از ما؟! از کسانی که در زمین ظلم کرده و خون می ریزند و به یکدیگر حسد وخشم و ستم می ورزند؟ پروردگارا! آن خلیفه را از ما قرار ده که ما در زمین تباهی نکرده و و رشک نمی ورزیم و خشم ستم به یکدیگر نمی کنیم و تنها تو را ستایش و تسبیح می گوییم و تو را تقدیس می کنیم و فرمانبردار تو بوده و از فرمان تو سرکشی نمی کنیم».

خداوند متعال فرمود: «من آنچه را که شما نمی دانید می دانم». فرشتگان تصور کردند انچه که در جواب خداوند گفته اند رد فرمان او بوده و خداوند از گفته انان به خشم آمده است. آنان به عرش خداوند پناه برده و از بیم خشم او گریستند و سه ساعت گرد عرش خداوند طواف کردند. خداوند به ایشان نگریست و رحمت خویش را بر ایشان نازل گردانید و در زیر عرش خود خانه ای بر چهار ستون از زبرجد بنا کرد و ان را بوسیله یاقوت احمد پوشانید. آن خانه« ضراع» نام گرفت. آنگاه خداوند به فرشتگان فرمود: عرش را رها کرده گرد این خانه طواف کنید. گوید: پس فرشتگان از آن به بعد گرد آن خانه طواف می کردند و طواف به دور ان آسانتر از طواف بدور عرش بود و آن همان بیت المعمور است که خداوند از آن نام برده است. در هر شبانه روز هفتاد هزار فرشته بدان وارد گشته و طواف می کنند و خارج می شوند و دیگر هرگز بدانجا باز نمی گردند.

آنگاه خداوند فرشتگان را به زمین گسیل داشت و فرمان داد که برای من خانه ای در زمین همچون این خانه بسازید. و خداوند به خلق خود در زمین فرمان داد که بر گرد این خانه طواف کنند همچنانکه فرشتگان و اهل آسمان بر بیت المعمور طواف می کنند.

آن مرد گفت: ای فرزند دختر رسول خدا(ص) درست فرمودی. آری اینچنین بوده است.1

در جای دیگری نیز از محمد بن منکدر روایت کرده است که گفت: اولین کاری که آدم(ع) به هنگام فرود امدن از آسمان به زمین انجام داد همانا طواف برگرد خانه بود.پس فرشتگان در طواف با او برخورد نموده گفتند: ای آدم حج تو مقبول باد. همانا ما دوهزار سال پیش از تو بر این خانه طواف کرده ایم.

و نیز از ابن عباس روایت کرده است که گفت: آدم (ع) حج گذارد و بر گرد خانه فهت بار طواف نمود. فرشتگان در طواف او را دیدند و گفتند: ای آدم حج تو مقبول باد ما دو هزار سال پیش از تو بر این خانه حج گزارده ایم. آدم(ع) پرسید: شما در طواف خود چه می گویید؟ گفتند: ما چنین می گوییم« سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر». ادم (ع) گفت: « لا حول و لا قوه الا بالله» را بدان اضافه کنید. فرشتگان نیز چنین کردند.

سپس ابراهیم (ع) پس از آنتکه خانه را ساخت و به طواف بر گرد آن مشغول شد فرشتگان در حال طواف به او برخورد نمودند و سلامش کردند. ابراهیم(ع) پرسید شما در طواف خود چه می گویید؟ گفتند: پیش از روزگار آدم(ع) ـسبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر» و چون به آدم(ع) گفتیم فرمودند: کلمات« لا حول و لا قوه الا بالله » را هم به ان اضافه کنید . ابراهیم (ع) فرمود به آن نیز «والعلی العظیم» را هم بیفزائید. پس فرشتگان چنین کردند. 1

ساختمان کعبه به وسیله آدم(ع):

دومین بار که کعبه ساخته شد بوسیه آدم(ع) بوده است. ازرقی در کتاب تاریخ خود چنین آورده است:

ابو الولید از قول پدر بزرگ خویش از سعید ین سالم از طلحه بن عمر و حضرمی از عطاء بن ابی رباح از ابن عباس نقل می کند که گفت: چون خداوند آدم را از بهشت به سوی زمین راند آدم گفت: پروردگارا! برای من چه اتفاقی افتاده است که دیگر صدای شیطان را نمی شنوم و وجود انان را در اطراف خود احساس نمی کنم؟ ندا آمد که ای آدم این نتیجه اشتباه و خطای توست ولی برو و برای من خانه ای بساز و برگرد آن طواف کن و مرا یاد کن همانگونه که فرشتگان رفتار می کنند و بر گرد عرش من می گردند. آدم(ع) شروع به گام بر داشتن کرد بطوریکه زمین برای او در نور دیده شد تا اینکه به مکه رسید و بیت الحرام را در آن ساخت.

«ابن عباس» نخستین کسی که اساس خانه را نهاد و در آن نماز گذارد و بر آن طواف کرد آدم (ع) بود تا اینکه خداوند طوفان را که خشمی از سوی پروردگار و بدبختی بود نازل گردانید و چون طوفان با پایان رسید بوی خوش آدم از میان رفت.

گوید: طوفان به سرزمین«سند» و «هند» و جایگاه خانه خدا در طوفان از بین رفت تا آنکه خداوند متعال ابراهیم و اسماعیل را برانگیخت و آن دو پایه ها و نشانه های کعبه را از نو برافراشتند و قریش پس از آن بار دیگر آن را ساختند و این خانه در برابر بیت المعمور قرار دارد بطوریکه اگر بیت المعمور سقوط نماید بر آن سقوط می کند.

سابقه و پیشینه موضوع:


دانلود با لینک مستقیم


ساختمان کعبه در طول تاریخ 43ص