رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله اصول مدیریت پروژه

اختصاصی از رزفایل دانلود مقاله اصول مدیریت پروژه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله اصول مدیریت پروژه


دانلود مقاله اصول مدیریت پروژه

 

مشخصات این فایل
عنوان: اصول مدیریت پروژه
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 83

این مقاله درمورد اصول مدیریت پروژه می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله اصول مدیریت پروژه می خوانید :

مقدمه
در این فصل سعی بر آن است که به عنوان نتیجه گیری، کلیه موارد مربوط به سیستم ها مدیریت پروژه ای در قالب یک مدل سیستمی ارائه و هر کدام از قدمهای مربوطه را تشریح نمود.
مدل پیشنهادی
از مدلهای مختلفی برای نمایش روش ها استفاده می شود. انتخاب نوع نمایش و انعکاس روابط بین عناصر روش ها، بستگی به نوع عناصر دارد عناصر می توانند به صورت کمی و کیفی در مدل جایگذاری کردند. جهت نمایش عوامل موثر در سیستم برنامه ریزی مدیریت پروژه ای، از مدلهای تفهیمی استفاده شده است. در این نوع مدل سازی، با نمایش کلیه قدمها و همچنین تاثیر گذاری عوامل بیرونی، به کاربر این امکان را می دهد که چگونه و از کجا بایستی شروع کند و نقش عوامل متعدد در مدل به چه صورت می باشد.
در سیستم برنامه ریزی مدیریت پروژه های، عوامل متعددی نقش دارند. در شکل روش قدم به قدم پیاده سازی سیستم برنامه ریزی مدیریت پروژه ای ارائه گردیده است.
اهداف سازمان
هر سازمان با در نظر گرفتن هدف یا اهدافی بنا نهاده می شود. ایجاد کنندگان یک صنعت در داشتن حداقل یک هدف، مشترک هستند و آن تولید است. نوع تولید، بستگی به هدف اولیه سازمان دارد. امکانات و تجهیزات و انسانها بر اساس هدف اولیه انتخاب و شکل می گیرند علاوه بر هدف اولیه، اهداف دیگری در سازمان به عنوان دلایل ادامه دادن به فرآیند تعریف می شوند. این اهداف، زمینه ساز استراتژیهای است. به طور مثال می توان به اهداف ذیل اشاره نمود:
1- تولید
2- فروش
3- خرید
4- طراحی
5- اشتغال زایی
6- قیمت
7- توسعه
8- رفع نیازمندیها از خارج
9- ارزآوری( صادارات)
10- استفاده از منابع داخلی
11- تکنولوژی

استراتژیهای سازمانی
به تناسب نوع اهدافی که تعریف می شوند، استراتژیهای سازمان شکل می گیرد. جهت رسیدن به اهداف بایتس استراتژیهای مختلف تعیین شوند. هر کدام از استراتژیها دارای معایب و مزایای مختلف و همچنین محدودیتهای مختلف هستند. برای هر هدف، استراتژیهای مختلف بررسی می شود. بررسی دقیق استراتژیها به انتخاب یک استراتژی منجر می گردد. عواملی که در انتخاب استراتژیها موثرند عبارتند از:
1- استراتژیهای مختلف سازمانی یا تشکیلاتی
2- استراتژیهای مختلف فرهنگی
3- استراتژیهای مختلف فنی
4- استراتژیهای مختلف رقابتی
5- اطلاعات برون سازمانی رقبا و مجموعه قوانین نظام
6- اطلاعات درون سازمانی
هر کدام از عوامل فوق، می تواند به نوعی در نتیجه نهایی موثر باشند. لذا، بررسی و دقت بر نحوه تاثیر گذاری هر کدام از موارد فوق، ضروری است. مسلماً، تعیین استراتژیهای سازمانی از بین چندین استراتژی، کاری ساده نیست و بایستی متخصصین مختلف در این تصمیم گیری نقش داشته باشند. طبیعتاً، تعیین استراتژی های سازمان ممکن است بر روی اهداف سازمان تاثیر متقابل بگذارد. زیرا در تعیین اهداف سازمان، عوامل بیرونی و درونی به صورت کلی مطرح هستند که منجر شوند که اهداف سازمان را تغییر دهند. لذا، این دو فرآیند یعنی اهداف و استراتژیهای سازمانی به صورت ارتباط متقابل در نظر گرفته شده است.
 
سناریوهای استراتژی
دست یابی به هر استراتژی، از راه ها و روش های مختلف قبال دستیابی است در این مرحله، کلیه راهکارهای مربوط به هر استراتژی تعیین و با توجه به سیاست های سازمانی، امکاناتی، بودجه، نیروی انسانی بهترین راهکار برای هر استراتژی تعیین می شود. آنچه در تعیین سناریوهای استراتژی نقش دارند، عبارتند از:
 1- اطلاعات درونی سازمانی شامل
     - محدودیتهای سازمانی، ماشین آلات، ارتباطات
     - نیروی انسانی
     - بودجه
 2- اطلاعات مختلف، راهکارهای ساختاری
     - نیازمندیها نرم افزاری و سخت افزاری
     - میزان بودجه
     - نیروی انسانی مورد نیاز
3- اطلاعات رقبا
    - شاخصهای مورد نظر قابل مقایسه با سازمان لحاظ تولید، سهم بازار، تکنولوژی
    - وضعیت فعلی رقبا روش تولید، نوع تکنولوژی، سیاست های آتی
     - راهکار مشترک با رقبا چنانچه استراتژیها یکی باشند، رقبا چه راهکاری را انتخاب کرده اند.
4- تعریف راهکارهای مختلف استراتژی
هر کدام از عوامل فوق باعث تاثیر گذاری در نتیجه نهایی می شوند، اما در حالاتی ممکن است، نوع راهکار انتخاب شده با توجه به بررسی دقیق آنها، نوع استراتژی را به نوعی تحت تاثیر خود قرار دهد. که نتیجتاً باعث تغییر در اهداف سازمان می شود. لذا روابط بین استراتژی سازمانی، سناریوهای استراتژی و اهداف سازمان یک رابطه متقابل و کاملاً موثر از یکدیگر می باشند.

سازمان دهی تشکیلاتی
تا بدین مرحله، اهداف، استراتژیها و سناریوهای تعیین شدند و بایستی به مرحله اجرا گذاشته شوند. به تناسب نوع استراتژی و سناریو، سازماندهی تشکیلاتی شکل می گیرد. این سازماندهی که همان طراحی چارت سازمانی است، از مهم ترین عواملی است که بر سرعت و کیفیت رسیدن به اهداف تاثیر می گذارند. لذا، سازماندهی تشکیلاتی حتماً بایستی مطابق با اهداف و سیاست ها و همچنین سناریوهای تعیین شده باشد.
تعیین جایگاه افراد، تعیین شرایط نیروهای انسانی مورد نیاز و موجود تعیین رده های مختلف مدیریت و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر، از اهداف سازماندهی تشکیلاتی است. عوامل مختلفی که می تواند بر روی شکل ساختار تاثیر بگذارند عبارتند از:
1- عوامل محصول نوع محصول مانند سفارش، تولید انبوه و نوع فرآیند
2- عوامل بیرونی مجموعه قوانین دولتی، شرایط ایجاد شده از جانب مشتریان
3- محدودیتهای سازمانی نوع روابط، سیاستهای مدیریت در خصوص اختیارات
4- محدودیتهای نیروی انسانی و تشخیص خاصه برای نیروهای موجود
هر کدام از عوامل فوق، به نوعی می توانند علاوه بر تاثیر گذاری بر روی نوع ساختار سازمانی، بر روی تعیین نوع سناریو و راهکار اجرایی تغییراتی را ایجاد نمایند، لذا ارتباط سازماندهی تشکیلاتی و فرآیندهای ما قبل، نوعی ارتباط متقابل می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که در انجام هر کدام از فرآیندها، دقت از طرف مجریان و سیاستگذاران، امری ضروری است و به طریقی حرکت می کنند که میزان تغییرات حداقل می باشد.
طراحی جامع سیستم اطلاعاتی و عملیاتی
طراحی یک سیستم اطلاعاتی و عملیاتی جامع، می تواند نقش بسزایی در فعل و انفعالات شرکتی داشته باشد. در این مرحله، با توجه به وظایف و تشکیلات شناسایی شده، کلیه فعالیت های سازمان استخراج شده و به تناسب آن، گردش اطلاعات و کار، در قالب فرمهای اطلاعاتی و عملیاتی مورد نیاز هر دپارتمان تشخیص داده خواهد شد ممکن است سئوالی مطرح شود و آن این است که آیا هدف از این مرحله، طراحی سیستم مجتمع شده کامپیوتری کل سیستم های سازمان می باشد؟ در پاسخ به این سئوال می توان چنین ادعا نمود، که پیاده سازی سیستم مجتمع کامپیوتری در اکثر سازمان های تولیدی تحت سفارش، به دلیل تفاوت در اطلاعات و فرآیند، غیر ممکن است ولی می توان، یک سیستم جامع اطلاعاتی مدیریت چنان طراحی نمود که کلیه دپارتمانها، اطلاعات مورد نیاز خود از طریق این سیستم بدست آورند.
کلیه فعالیت ها و عوامل موثر در این مرحله عبارتند از:
1- مدل منطقی کلی فعالیت های سیستم
2- مدل منطقی دقیق فعالیت های سازمان و سیستم
3- مدل منطقی داده ها
4- طراحی دقیقی فرمهای اطلاعاتی و عملیاتی
5- بررسی دقیق مکانیزه کردن ارتباطات و اطلاعات
6- انتخاب روش های مختلف فرآیند
7- تعیین نیازمندیهای اطلاعاتی مدیریت
8- تعیین نیازمندیهای عملیاتی مدیریت
با توجه به بررسی دقیق موارد فوق، خروجی های ذیل حاصل خواهد شد:
1- سیستم گردش کار و اطلاعات (فرمها و تعداد نسخ آن، کنترلها و تائیدیه های آن)
2- انتخاب و یا طراحی نرم افزارهای مورد نیاز هر دپارتمان
3- طراحی سیستم جامع اطلاعاتی مدیریت
4- ایجاد شبکه کامپیوتری به جهت ارتباط سخت افزاری و نرم افزاری دپارتمانهای سازمان
 
بررسی دقیق سیستم کنترل پروژه
همان طور که در مرحله قبل دان اشاره شد، انتخاب و یا طراحی نرم افزار مورد نیاز در هر دپارتمان، مستلزم بررسی دقیق نیازمندیهای آن دپارتمان است. سیستم مدیریت و کنترل پروژه شامل موارد ذیل می باشد:
1- تعریف دقیق مسئولیتهای داخلی دپارتمان، قبلاً در سازماندهی تشکیلاتی تعریف شده است.
2- تعریف دقیق ارتباطات داخلی، قبلاً در طراحی سیستم جامع اطلاعات تعریف شده است.
3- جمع آوری اطلاعات پایه تولیدی و غیر تولیدی.
4- محدودیتهای سازمانی شناسایی.
5- نرم افزارهای مختلف مقایسه و یکی از آنها انتخاب شود در این حالت می توان نرم افزار جدیدی طراحی نمود که روش آن خارج از حوصله این تحقیق می باشد.
6- نیازمندیها اطلاعاتی دپارتمان های مختلف شناسایی شود، در مرحله طراحی سیستم جامع اطلاعاتی شناسایی شده است.
7- پروژه های تعریف شده، سازمان دهی و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شود.
8- اولویت گذاری پروژه ها
9- مکانیزم کنترل قطعات استاندارد طراحی و جهت برآورد پیشرفت پروژه ها، استفاده شود. این مکانیزم در مرحله طراحی سیستم جامع اطلاعاتی شناسایی شده است.
10- کلیه موارد فوق برای افراد دپارتمان تشریح و آموزشهای لازم داده شود.
با انجام دقیق مراحل فوق، سیستم آماده راه اندازی است که در مراحل بعدی تشریح خواهد شد.
طراحی شبکه فعالیت های سازمان
با توجه به پروژه های تعریف شده و همچنین اولویت آنها، شبکه فعالیت های سازمان بایستی طراحی شود. با استفاده از شبکه بحرانی تقدم و تاخر فعالیتها نمایش داده می شوند. نوع شبکه مورد استفاده گره ای خواهد بود. روش بدین صورت است که با توجه به اطلاعات فعالیت ها و همچنین تقدم و تاخر آنها از نقطه صفر شروع می شود. کلیه فعالیت ها با کدهای تعریف شده قبلی در این شبکه قرار می گیرند شکل زیر نمونه ای شبکه فعالیت های سازمان است.
با توجه به اطلاعات شبکه موجود سیستم راه اندازی و اطاعات ثبت کامپیوتر و گزارشات تهیه می شود. چنانچه پروژه های جدیدی تعریف شوند، اگر فعالیتهای پروژه های اولویت داده شده قبلی شروع شده باشند. اولویت گذاری پروژه های جدید، بین خودشان انجام می شوند، اما چنانچه فعالیت های پروژه های اولویت داده شده قبلی، شروع نشده باشند، اولویت گذاری بین پروژه های جدید و پروژه های قبلی شروع نشده، انجام خواهد شد.
البته، ذکر این نکته ضروری است که با اضافه شدن فعالیت های جدید محاسبات قبلی تغییر کرده و اطلاعات بایستی مجدداً در اختیار قسمتهای مختلف قرار داده شود، که که البته در طراحی جامع سیستمهای اطلاعاتی، این مهم بررسی شده است. با ایجاد سیستم باز خور اطلاعاتی، در صدر پیشرفت هر کدام از فعالیتها و همچنین درصد پیشرفت کل پروژه قرار دارد. کلیه نکات و تکنیکهای مورد استفاده طراحی شبکه، سیستمی مطابق با مجموعه قوانین طراحی شبکه ها در کنترل پروژه باشد.

ثبت اطلاعات در برنامه کامپیوتری
با توجه به اطلاعات ذیل:
1- تقدم و تاخر فعالیتها
2- اطلاعات فعالیتها و کدگذاری مربوطه
3- اطلاعات زمانهای اجرایی فعالیتها
4- اطلاعات منابع مورد نیاز
5- اطلاعات منابع موجود
6- اطلاعات ساختار شکستگی کار
7- اطلاعات تقویم کاری سالیانه
8- اطلاعات پایه و راه اندازی نرم افزار انتخاب شده
و ثبت آنها در نرم افزار، سیستم راه اندازی می شود علاوه بر موارد فوق، چنانچه نرم افزار این امکان را داشته باشد که اطلاعات مورد نیاز محاسبه شده در قالب گزارشهای ارائه دهد که کار بر انتخاب می کند در اختیار قرار دهد، سیستم مطابق با سیستم جامع طراحی شده اطلاعاتی خواهد بود. کلیه گزارشات مورد نیاز مطابق دستورالعمل های اجرای، در اختیار مدیران و مجریان مختلف قرار داده خواهد شد. چنانچه هر گونه تغییر در محاسبات ایجاد شد، گزارشات جدید بایستی در اختیار مدیران و مجریان قرار داده شود.
ارائه برنامه زمانبندی فعالیت ها برای دپارتمانها
با توجه به محاسبات انجام شده در نرم افزار، گزارشات مختلفی قابل دستیابی است. بعضی از گزارشات به عنوان گزارشات اطلاعاتی است که مورد استفاده قرار می گیرد و بعضی دیگر، به عنوان گزارشات اجرایی است. طبیعتاً، یکی از اهداف راه اندازی این سیستم ارائه برنامه زمانبندی شده فعالیت های دپارتمانهای مختلف نظیر تولید، تدارکات، طراحی، کنترل کیفیت می باشد. لذا، با در اختیار قرار دادن این گزارشات عملاً سیستم به مرحله اجرا گذاشته شده است. لازم به ذکر است، که هر گونه تغییری در محاسبات ایجاد شود. بایستی مجدداً گزارشات جدید در اختیار مجریان قرار داده شود تا مطابق با آخرین ویرایش برنامه زمانبندی رد طراحی سیستم جامع اطلاعاتی و عملیاتی بررسی شده است.
اجرای برنامه زمانبندی
مطابق با دستورالعمل های اجرایی تدوین شده در هر سازمان و همچنین ارائه برنامه زمانبندی شده عملاً اجرای سیستم آغاز می شود. نحوه انتقال اطلاعات، در طراحی سیستم جامع اطلاعاتی و عملیاتی بررسی شده است.
 
جمع آوری اطلاعات واقعی
مطابق با سستم جامع اطلاعاتی و عملیاتی، کلیه اطلاعات واقعی بایستی جمع آوری و مجدداً مورد بازنگری قرار گیرند، تا برنامه های زمانبندی، مطابق با آخرین تغییرات باشد. در هر سازمان جمع آوری اطلاعات واقعی می تواند روزانه، هفتگی یا ماهیانه باشد که این خود بستگی به سرعت اجرای فعالیت ها و نوع فعالیت و زمان اجرای آنها دارد. اطلاعات واقعی به عنوان باز خور اطلاعاتی، می تواند این امکان را به کاربر بدهد که مقایسه ای بین اطلاعات واقعی و اطلاعات پیش بینی شده انجام دهد و اطلاعات پایه را به نوعی مطابق با آخرین اطلاعات واقعی تغییر دهد.
مقایسه و آنالیز اطلاعات
همان طور که در مرحله قبل تشریح شد، بایستی مقایسه ای بین اطلاعات پایه و اطلاعات واقعی انجام گیرد و بدین صورت، اطلاعات پایه مطابق با آخرین تغییرات در نظر گرفته شود. این بازنگری، هم بر روی طراحی شبکه و هم بر روی بررسی دقیق سیستم کنترل پروژه، تاثیر گذار خواهد بود.
دسته بندی اطلاعات و آنالیز و اعلام گزارشات خاص جهت مدیران
این مرحله یکی از مهمترین مراحل ایجاد سیستم مدیریت پروژه است. با استفاده از اطلاعات جمع آوری و برنامه ریزی شده، و همچنین مقایسه و آنالیز آنها، گزارشات خاصی به صورت دسته بندی شده در اختیار مدیریت های رده بالا قرار می گیرد. این گزارشات، در حقیقت عملکرد سازمان را نشان داده که می تواند بر روی اهداف، سیاستگذاریها و استراتژیها و همچنین سناریوهای استراتژیک تاثیر مستقیم بگذارند.  اطلاعات بدست آمده از اجرای دقیق سیستم مدیریت پروژه ای می تواند راهگشای تعیین سیاست ها و سناریوها – حرکت سازمان را بهتر و دقیق تر به سمت اهداف هدایت کند.
آنچه که به صورت مراحل مختلف تشریح شد، چهار چوبی از کل مدل بوده و هر سازمان می تواند مطابق این چارچوب، سیستم مدیریت پروژه ای را به مرحله اجرا بگذارد کلیه مراحل ذکر شده مطابق هرم سازمانی تقسیم بندی شده اند و نحوه تقسیم بندی وظایف و تنفیذ اختیارات در خصوص تصمیم گیریها مطابق با سازماندهی تشکیلاتی می باشد. هر چه مراحل اجرایی سیستم برنامه ریزی مدیریت پروژه ای نزدیکتر شوید و نقش مدیران رده بالا کمرنگتر و نقش مجریان و مدیران رده پائین پررنگتر می شود و برعکس.
نتیجه گیری
در این فصل، با ارائه یک مدل اجرایی، سعی شده کلیه پارامترها و المانهای موثر در برنامه ریزی مدیریت پروژه ای مشخص و همچنین ارتباط آنها روشن گردد.
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله اصول مدیریت پروژه

مدیریت پروژه
مقدمه
تعریف پروژه
 چرخه عمر پروژه
مدیریت پروژه
برنامه ریزی پروژه
تعریف پروژه موفق
ارتباط مدیریان خطی- مدیر پروژه
نقش مدیران پروژه
نقش مدیران وظیفه ای
نقش مجریان
تیم مدیرت پروژه
فصل  دوم
برنامه ریزی
مقدمه
برنامه ریزی عمومی
برنامه ریزی پروژه
شرح کار (SOW)
تقدم و تاخر فعالیتها
کدگذاری و دسته بندی فعالیتها
شناسایی منابع – دسته بندی، کدگذاری و میزان موجودیت منابع
تعریف محدودیتهای اجرای فعالیتها و پروژه (ها)
تعیین و تخمین مدت زمان اجرای فعالیتها
محصول استاندارد:
میزان نیاز منابع تعریف شده
اولویت گذاری پروژه ها
ساختار شکستگی کار
چرخه عمر برنامه ریزی
گزارشات، نمودارها و جزئیات برنامه ریزی
نتیجه گیری
فصل  سوم
مدل سازی سیستمی فرآیند
مدل پیشنهادی
اهداف سازمان
استراتژیهای سازمانی
سناریوهای استراتژی
سازمان دهی تشکیلاتی
طراحی جامع سیستم اطلاعاتی و عملیاتی
بررسی دقیق سیستم کنترل پروژه
طراحی شبکه فعالیت های سازمان
ارائه برنامه زمانبندی فعالیت ها برای دپارتمانها
جمع آوری اطلاعات واقعی
مقایسه و آنالیز اطلاعات
دسته بندی اطلاعات و آنالیز و اعلام گزارشات خاص جهت مدیران
معرفی کارخانه و محصول
تعریف کنسرسیوم:
 اهداف شرکت:
 نقش مدیران شرکت کارینو در شرکت کنسرسیوم ذرت ایران:
 محصولات تولیدی شرکت کارینو:
 کارینو در هزاره سوم:
 دستگاه خشک کن محصولات کشاورزی مدل M6
 ظرفیت حرارتی و تناژ خشک کن
 سیستم کدگذاری قطعات
پیکر بندی پروژه و شناخت فعالیتها
تقدم و تاخر فعالیتها
شناسایی و تخصیص منابع

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله اصول مدیریت پروژه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد