رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

رزفایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد مبانی شبکه

اختصاصی از رزفایل تحقیق در مورد مبانی شبکه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

مبانی شبکه : سخت افزار شبکه  ( بخش اول )

تاکنون مقالات متعددی در رابطه با شبکه و تجهیزات سخت افزاری بکار گرفته شده در آن بر روی سایت منتشر شده است . در تهیه مقالات فوق ، فرض ما بر این بوده است که خوانندگان محترم از جمله کاربران آشنا به دنیای شبکه های کامپیوتری می باشند .شاید نوبت آن باشد که مطالبی برای علاقه مندانی که اخیرا" قدم در این عرصه گذاشته اند نیز بر روی سایت منتشر شود . در مجموعه مطالبی که با این هدف بر روی سایت منشتر خواهد شد با مفاهیم مهم و کلیدی شبکه آشنا خواهیم شد تا از این رهگذر بتوانیم یک شبکه عملیاتی را ایجاد نمائیم .

در اولین بخش به بررسی سخت افزار شبکه خواهیم پرداخت .

کارت شبکه

اولین عنصر سخت افزاری که به تشریح جایگاه و عملکرد آن در یک شبکه خواهیم پرداخت ، کارت شبکه است . به کارت شبکه ، کارت اینترفیس شبکه و یا NIC ( برگرفته از Network Interface Cards ) نیز گفته می شود . مهمترین رسالت و یا وظیفه کارت شبکه ، اتصال فیزیکی یک کامپیوتر به شبکه است تا امکان مبادله اطلاعات برای وی فراهم گردد . کارت شبکه می بایست با نوع محیط انتقال مطابقت و به نوعی با آن سازگار باشد . منظور از محیط انتقال ، نوع کابلی است که از آن در شبکه استفاده می گردد ( شبکه های بی سیم شرایط مختص به خود را دارند که در مطالب جداگانه ای به تشریح آنها خواهیم پرداخت ) . با توجه به وجود استانداردهای متعدد ، تشخیص سازگاری کارت شبکه با محیط انتقال ، کار چندان مشکلی بنظر نمی آید . قبل از ایجاد شبکه و خرید تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز( نظیر کارت شبکه و کابل ) ، می بایست در ابتدا مشخص گردد که قصد استفاده از کدام استاندارد شبکه را داریم . اترنت ، Token ring و Arcnet نمونه هائی از استانداردهای مختلف شبکه می باشند . توجه داشته باشید که هر فناوری شبکه دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود می باشد و همواره می بایست گزینه ای انتخاب گردد که قادر یه تامین نیازهای یک سازمان با شرایط مطلوب تری باشد .

اکثر فناورهای شبکه که به آنها اشاره گردید ، منسوخ و در حال حاضر تقریبا" اترنت تنها گزینه برای ایجاد شبکه های کابلی در اکثر سازمان ها (صرفنظر از ابعاد آنها ) می باشد . شکل زیر یک نمونه کارت شبکه را نشان می دهد .

کارت شبکه

در شبکه های اترنت پیشرفته ، از کابل های بهم تابیده موسوم به twisted pair با هشت رشته سیم استفاده می شود  که با یک نظم خاص سازماندهی می گردند . از یک کانکتور RJ-45 در دو سر کابل استفاده می گردد . کانکتور RJ-45 نظیر کانکتورهای استفاده شده در خطوط تلفن است با این تفاوت که اندازه آن بزرگتر می باشد . در خطوط تلفن از کانکتورهای RJ-11 استفاده می شود . شکل زیر یک کابل اترنت به همراه یک کانکتور RJ-45 را نشان می‌دهد . 

کابل اترنت به همراه یک کانکتور RJ-45

هاب و سوئیچ

کامپیوتر های موجود در یک شبکه  از کارت شبکه به منظور ارسال و دریافت داده استفاده می نمایند. داده بر روی کابل های اترنت منتقل می گردد . معمولا" نمی توان صرفا" از یک کابل اترنت بین دو کامپیوتر استفاده نمود و نام آن را هم شبکه گذاشت . همزمان با گسترش و عمومیت دستیابی سریع به اینترنت ، احتمالا" با واژه broadband بدفعات برخورد نموده اید . در شبکه های broadband ، ارسال و دریافت داده بر روی رشته سیم های مشابه انجام می شود . در شبکه های اترنت از  فناوری Baseband به منظور مبادله اطلاعات استفاده می گردد . در این نوع شبکه ها به منظور ارسال و دریافت داده از رشته سیم های جداگانه ای استفاده می گردد . این بدان معنی است که اگر کامپیوتری در حال ارسال داده از طریق رشته سیم هائی خاص از یک کابل اترنت باشد ، کامپیوتر دریافت کننده داده نیازمند رشته سیم هائی است که به پورت دریافت هدایت شده اند.

با استفاده از روش فوق می توان دو دستگاه کامپیوتر را به یکدیگر متصل نمود . در چنین مواردی می بایست از یک کابل کراس ( cross ) استفاده نمود . کابل کراس ، یک کابل شبکه است که رشته سیسم های ارسال و دریافت آن بصورت معکوس بسته شده اند . بدین ترتیب ، می توان دو کامپیوتر را مستقیما" به یکدیگر متصل نمود .

با استفاده از کابل کراس نمی توان شبکه ای با بیش از دو دستگاه کامپیوتر را ایجاد نمود . در مقابل استفاده از کابل کراس ، در اکثر شبکه ها از کابل های اترنت معمولی استفاده می گردد . در این نوع کابل ها رشته سیم های ارسال و دریافت بصورت معکوس نخواهند بود . به منظور مبادله موفقیت آمیز داده ، رشته سیم های دریافت و ارسال می بایست در نقاط خاصی معکوس گردند . این وظیفه بر عهده هاب و یا سوئیچ است .


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد مبانی شبکه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد