
در روندهای کسب و کاری جدید، به دست آوردن رضایت مشتریان جایگاهی مهم و حیاتی در اهداف سازمانها به خود اختصاص داده است و مدیران ارشد به خوبی میدانند موفقیت آنها در راه رسیدن به اهداف کلان سازمان، در گرو جلب رضایت مشتریان است.
از سوی دیگر نمیتوان گفت همه مشتریان به یک اندازه در موفقیت سازمان نقش دارند. بنابراین جلب رضایت مشتریان کلیدی، حساسیت بیشتری خواهد داشت. بدین ترتیب لازم است در سازمان، سیستمی برای جذب و حفظ مشتریان طراحی و پیادهسازی شود، سیستمی که بتواند روابط سازمان و مشتریان را به خوبی مدیریت کند.
امروزه این سیستمها به سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتریان مشهور شدهاند و نرمافزارهایی نیز با نام CRM به بازار آمده است که میتوانند سازمان را در راه جلب رضایت مشتریان تواناتر سازند.
در اینجا ضمن معرفی مدیریت روابط با مشتریان و مزایای به کارگیری آن در سازمان، روندهای ارتباط با مشتری و چالشهای پیش روی سیستمهای CRM مورد بررسی قرار میگیرد.
تعریفCRM
تاریخچه
الف) دوره انقلاب صنعتی:
ب) دوره انقلاب کیفیت
ج) دوره انقلاب مشتری
بخش های اصلی CRM
هدف CRM
نرم افزارهای CRM
پیاده سازی سیستم CRM در سازمان
دلایل حرکت سازمانها به سوی سرمایهگذاری بر مدیریت ارتباط با مشتری
افزایش سودآوری سازمان در اثر افزایش 5 درصدی حفظ مشتریان
عملکرد فنی CRM
انواع سیستم های CRM
مدیریت چرخه حیات مشتری
بهبود بخشیدن خدمت رسانی به مشتری
انواع مشتری
منحنی طول عمر رابطه خریدار و فروشنده
ارزش طول زندگی مشتری
مدل سطل سوراخ دار
روندهای ارتباط با مشتریان
الف) سرعت ارائه خدمات
ب) خویشخدمتی
ج) ارائه خدمات یکپارچه
د) سهولت استفاده از خدمات ارائه شده
هـ) رضایت مشتری
مزایای به کارگیری سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری
روابط مشتری
الف) آموزش کارکنان سازمان
ب) بازنگری فرایندها و طراحی فرایندهای جدید
ج) به کارگیری فناوریهای نوین
چالشهای اجرایی CRM
چالش های پیاده سازی CRM در سازمان
الف) هزینه راهاندازی اولیه
ب) ابزارهای کاربردی یکپارچه
ج) همکاری بخشهای مختلف
تهیه کنندگان CRM
اندازهگیری رضایت مشتری
رضایت مشتری
عملکرد سازمان – انتظارات= کیفیت
نتایج استفاده از CRM
نتیجه گیری
نمونه های موفق به کارگیری CRM
برقراری ارتباط رو در رو با مشتری
امداد خوررو سایپا
مدیریت ارتباط با مشتری در ایران
منابع و مآخذ
دانلود پاورپوینت کامل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) - 156 اسلاید