نوع فایل: word
قابل ویرایش 230 صفحه
مقدمه:
سازمانها برای هدایت فعالیتهای خود در مسیر نیل به اهداف تعیین شده، به برنامه ریزی می پردازند در این مسیر همواره ممکن است موانع و محدودیتهائی بروز کند و سیستم سازمانی را منحرف سازد هر یک از این موانع ممکن است عاملی برای انحراف یا متوقف ساختن حرکت سازمان گردد. بنابراین همواره باید از یک ساز و کار اصلاح کننده یا خرده سیستم کنترل، برای حفظ عملکرد سازمان در جریان دستیابی به اهداف تعیین شده استفاده شود. کنترل یکی از وظایف حایز اهمیت مدیران است که ضمن ارتباط با سایر وظایف آنها، عاملی مؤثر در تحقق اهداف و برنامه های سازمان تلقی میشود. هنگامی که برنامه ریزان به پیش بینی وضعیت آینده می پردازند باید ساز و کارهایی را برای تصحیح خطاهای احتمالی برنامه در نظر بگیرند مفاهیم «برنامه ریزی» و «کنترل» معمولاً در کنار هم مطرح می شوند زیرا مدیران در فراگرد کنترل، وضع موجود (عملکرد) را با وضع مطلوب (برنامه) مقایسه می کنند و بر اساس این مقایسه، به برنامه ریزی مجدد (تصحیح) مبادرت می کنند یعنی با تشخیص «فاصله وضع موجود با وضع مطلوب» یا تطبیق «عملکردها با اهداف» به تصحیح انحرافها می پردازند به همین دلیل گفته می شود که «کنترل با همه وظایف مدیریت ارتباط دارد ولی ارتباط آن با فراگرد برنامه ریزی از اهمیت ویژهای برخوردار است» (رضائیان، 1380، ص 495). یکی از موضوعاتی که امروزه به کرات مورد استفاده قرار می گیرد اصطلاح مدیریت بحران میباشد که نگرشی سنتی به مدیریت بحران منفی بوده و با این تعبیر که مدیر بحران در انتظار خراب شدن کارها می نشیند و پس از بروز تخریب سعی می کند تا ضرر ناشی از خرابیها را محدود کند همراه بود ولی تعریف دیگری بتازگی از این مفهوم شده است که عبارت است از: مجموعه ای از طرحها و برنامه های عملی برای برخورد با تحولات احتمالی آینده در داخل سازمانها تنظیم شود و مدیران باید درباره اتفاقات احتمالی آینده بیندیشند و آمادگی برخورد با رخدادهای غیر مترقبه را کسب کنند بنابراین مدیریت بحران بر ضرورت پیش بینی منظم و کسب آمادگی برای برخورد با آن دسته از مسائل داخلی و خارجی که به طور جدی شهرت، سودآوری یا حیات سازمان را تهدید میکند، تأکید دارد. مدیریت بحران به منزله یک رشته علمی، بطور کلی در حوزة مدیریت استراتژیک قرار می گیرد و به طور خاص به مباحث کنترل استراتژیک مرتبط می شود.
فهرست مطالب:
فصل اول
1-1- بیان مسأله
2-1- ضرورت تحقیق
3-1- اهمیت تحقیق
4-1- اهداف تحقیق:
1-4-1- هدف اصلی
اهداف فرعی
2-4-1- سؤالات تحقیق
5-1- فرضیات تحقیق
6-1- واژگان تخصصی تحقیق
7-1- متغیرهای تحقیق:
1-7-1- متغیرهای مستقل
2-7-1- متغیرهای وابسته
3-7-1- متغیرهای تعدیل کننده
8-1- محدودیتهای تحقیق
9-1- قلمرو تحقیق
1-9-1- قلمرو موضوعی
2-9-1- قلمرو زمانی
3-9-1- قلمرو مکانی
10-1- روش تحقیق
-10-1- جامعه آماری
3-10-1- روش نمونه گیری
4-10-1- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
1-1-2- تاریخچه گمرک
2-1-2- آشنایی با گمرک جمهوری اسلامی ایران
1-1-2-2- موضوع
فرضیات اصلی
فرضیات فرعی
2-1-2-2- موضوع
روش تحقیق
توصیفی – پیمایشی
اهداف ثانویه
فرضیات تحقیق
قلمرو
1-3- مقدمه
2-3- اهمیت مدیریت منابع انسانی برای سازمانها
3-3- وظایف مدیریت منابع انسانی:
1-3-3- اجزای نظام مدیریت نیروی انسانی
4-3-2- اهمیت و فوائد ارزشیابی عملکرد
4-3-2- مقاصد ارزشیابی عملکرد
1- تعیین بازدهی کار
2- تعیین کارائی
3- تعیین کارآمدی
5-2- جایگاه ارزشیابی عملکرد در مدیریت منابع انسانی
الف) تحلیل شغل
6-3-2- تاریخچه ارزیابی عملکرد
7-3-2- تاریخچه ارزشیابی عملکرد در ایران
7-3-2- طبقهبندی نظامهای ارزشیابی عملکرد
8-3-2- بررسی عوامل مورد ارزشیابی
الف) عوامل مثبت
ب) عوامل منفی
9-3-2- روشها و فنون ارزشیابی شایستگی کارکنان
الف) اندازه گیری عینی
اندازه گیری تولید
2- میزان فروش
3- آمار پرسنلی
4- آزمونهای عملکرد
5- اندازه گیری عملکرد واحد های مختلف
ب) اندازه گیریهای ذهنی
مقایسه بین شاخصهای سطح عملکرد( معیارها)
مقایسه با توجه به شاخصهای سطح عملکرد (معیارها):
2) استاندارهای مطلق (کمی و کیفی)
الف) استاندارهای مقایسه
3-3-9-3-2- مقایسه زوجی
2-4-9-3-2 روش وقایع حساس
ج) روشهای کمی
10-3-2- محدودیتهای ارزیابی
13-4-10-3-2- سوگیری در رابطه با گروه خودی و گروه غیر خودی
14-4-10-3-2- سوگیری تمایل شخصی یا عدم تمایل شخصی
-4-10-3-2- خود شیرینی
12-3-2- ویژگیهای نظام ارزیابی اثر بخش
13-3-2- قابلیت اعتماد Relibility
14-3-2- عوامل مؤثر در پایایی آزمون
15-3-2- اعتبار Validity
4- روایی سازه یا ساخت
17-3-2- عوامل مؤثر بر روایی آزمونها
18-3-2- مدل تحقیق
1- نیازهای آموزشی
ج) تجزیه و تحلیل فرد
انواع سیستم های انگیزشی پرداخت (غیر سنتی):
1- قطعه کاری
2- پاداشهای تولید
3- کاربرد
4- پاداش شایستگی
5- پرداخت جبرانی
7- مالکیت کارکنان
8- برنامه های مشارکت در تولید
9- برنامه های مشارکت در سود
10- برنامه های کاهش هزینه
3- ارتقاء و انتقال
ب) انتقال
6- رعایت مصوبات قانونی
انواع انضباط
4- توبیخ
5- تعلیق
منابع فارسی
منابع ومأخذ:
2- بزار جزایری، سید احمد ـ ضرورت ارزیابی عملکرد در سازمانها ـ آذر 1378ـ تدبیرشماره 98.
2- بقائی رواری ـ جواد ـ مدیریت منابع انسانی پیشرفته ـ زمستان 1381 ـ چاپ اول انتشارات دانشگاه فردوسی.
3- خائف، احمد علی ـ طبرسا، غلامعلی، نگاهی جدید به نظام ارزیابی عملکرد ماهر، محتوی و کارکردها ـ بهار 1377، شماره 6ـ دانشگاه مدرس.
4- جزئی ـ نسرین ـ مدیریت منابع انسانی ـ 1375ـ نشر نی ـ چاپ اول.
5- حقیقی محمد علی ـ رعنائی حبیبالله ـ بهرهوری نیروی انسانی ارزشیابی عملکرد کارکنان ـ 1376 ـ چاپ اول ـ انتشارات ترمه.
5- حاجی شریف، محمود ـ ارزیابی در مدیریت نیروی انسانی ـ تابشان 1371ـ آموزنی مجتمع صنعتی ـ سیمان آبیک.
7- شولر، رندال ـ دولان شهیون ـ مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی ـ 1995- ترجمه طوسی و مانبی ـ مرکز آموزش مدیریت دولتی.
9- صادقیان ـ ابراهیم ـ بررسی نظام ارزیابی عملکرد مدیران در صنعت خودروـ 1379 ـ مرکز آموزش مدیریت دولتی.
10- سعادت، اسفندیار ـ مدیریت منابع انسانی ـ 1381، چاپ دوم ـ انتشارات سمت.
11- طبیان، محمد علی ـ بررسی و تجزیه و تحلیل وضع موجود نظام ارزیابی عملکرد دبیران و ارائه پیشنهادات جهت بهینه نمودن آن در اداره کل آموزش و پرورش انسان قمـ تابستان 1379- دانشگاه بهشتی.
12- غلامزاده، داریوش ـ بررسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان وزارت جهاد سازندگی و ارائه راهکارهایی برای بهینه کردن آن ـ 1379 ـ دانشگاه بهشتی.
12- عباس زادگان ـ سید محمد ـ فتوت، احمد رضا ـ کاربرد پایانی و روانی در پژوهش ـ 1384ـ دفتر پژوهشهای فرهنگی.
13- عباس پور ـ عباس ـ مدیریت منابع انسانی پیشرفته (رویکردها فرایندها و کارکردها) ـ 1382ـ تهران ـ انتشارات سمت.
14- قربانی، محمود ـ کرامتی، محمدرضا ـ جعفریان داد، سید محمد جعفر ـ ارزشیابی عملکرد کارکنان ـ 1381، انتشارات پژوهش توس ـ چاپ اول.
15- کرباسی، علی ـ ولدخانی، محمد ـ شرافت، مهرداد ـ عظیم زادگان، حامد ـ نظامهای خود ارزیابی عملکرد ـ 1382- بهار و تابستان، فصل نامه صنایع شماره 35-34.
16- گذشته حال، آینده گمرک، 1374، نشریه شماره 15- انتشارات آموزش و تحقیقات گمرک.
17- کاظمی ـ بابک ـ مدیریت امور کارکنان (اداره امور استخدامی و منابع یا نگرش کاربردی به بخش دولتی در ایران) 1380- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ـ چاپ سوم.
18- دسلر، گری ـ مبانی مدیریت منابع انسانی ـ 1378- ترجمه علی پارسائیان و دکتر سید اعرابی ـ دفتر پژوهشهای فرهنگی ـ تهران ـ چاپ دوم.
19- رضائیان، علی ـ مبانی سازمان و مدیریت 1380- تهران سمت.
20- میرسپاس ـ ناصر ـ مدیریت منابع انسانی نگرش نظامگرا ـ 1361- چاپ نقش جهان ـ چاپ اول ـ
21- مرکز آموزش مدیریت دولتی ـ ارزشیابی عملکرد افراد ـ 1378- مجموعه شانزدهم.
21- یزدان شناس ـ بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت موجود نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود آن (حوزه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) معین 1379- دانشگاه بهشتی.
منابع لاتین:
1- Amaratung, Dilanthi- Baldry David- Performance Measuremont in facilities managemcnt and ib’s relationship with managemont theory and motivation – 2002- univorsity of sal ford, uk.
2- Davis, keith- w Newstorm, John- Human Bohavror at Work – 1989- Cditinr 8
3- Praneh, wondoll- Human Resource Managcment 1997, edtlon 8. Mifflin company.
4- Singer, marc- Human Rcoouvce management 1990- Publishing company.
5- Wies, Danell- Buckley Ronald – the evolution of the Perfovman ce appraisal process- 1999- Journol of management history 233-242- MBA univevsity Pvess.
6- Wolk, Jamos- Hill, mc- Human Resource Stvatcgy 1992-cdition 8.
پروژه بررسی پایانی و روانی عملکرد نظام ارزیابی عملکرد نیروی انسانی از دیدگاه کارشناسان ستاد گمرک. doc