نوع فایل: word
قابل ویرایش 85 صفحه
مقدمه:
دنیای توربین گاز اگر چه دنیای جوانی است لیکن با وسعت کاربردی که از خود نشان داده، خود را در عرصهی تکنیک مطرح کرده است . زمینههای کاربرد توربینهای گاز در نیروگاهها و بهخصوص در مواردی که فوریت در نصب و بارگیری مدنظر است میباشد. همچنین به عنوان پشتیبان واحد بخار و نیز مواقعی که شبکه سراسری برق از دست میرود یعنی در خاموشی مورد استفاده قرار میگیرد.
مضافاً اینکه توربوکمپرسورها که از انرژی حاصله روی محور توربین برای تراکم و بالا بردن فشار گاز استفاده میشود، در سکوهای دریایی ، هواپیماها و ترنها استفاده میشوداولین نمونه توربین گاز در سال 1791 توسط JonhBarber ساخته شد . نمونه بعدی در سال 1872 توسط Stolze ساخته شد که شامل یک کمپرسور جریان محوری چند مرحلهای به همراه یک توربین عکسالعملی چند مرحلهای بود که یک اتاق احتراق نیز در آن قرار
داشت . اولین نمونه آمریکایی آن در 24 ژوئن 1895 توسط CharlesG.Guritisساخته شد. اما اولین بهرهبرداری و تست واقعی از توربین گاز در سال 1900 م بوسیله Stolz صورت گرفت که راندمان آن بسیار پایین بود . در همین سال ها در پاریس یک توربین گاز بوسیله برادرانArmangand ساخته شد که دارای نسبت فشار تقریبی 4 و چرخ کوریتس به ابعاد 5/93 سانتیمتر قطر با سرعت rpm 4250 بود که دمای ورودی به توربین حدود560اندازهگیری شد و راندمان آن در حدود 3% بود.
فهرست مطالب:
1- نگرش کلی بر توربینهای گاز
1-2- مقایسه نیروگاه گازی با نیروگاههای دیگر
3-1فرآیند توربینهای گاز
3-1سیکل استاندارد هوایی (برایتون)
1-4-نسبت فشار برای حداکثر کار خالص ویژه سیکل نظری
3-1سیکل عملی برایتون
1-6-نسبت فشار برای حداکثر کار خروجی در سیکل عملی توربین گاز
1-10- نسبت فشار برای حداکثر راندمان حرارتی سیکل عملی
فصل دوم
1-سیستمهای ذخیرهسازی سرما
معایب
2- سیستمهای خنککننده تبخیری
دمای خشکDryBulb
دمای تر WetBulb
رطوبت نسبی RelativeHumidity
راندمان اشباع Sat . eff
2-1- سیستم AirWasher
2-2- سیستم خنککننده Media
2 ـ3 ـ سیستم فشار قوی Fog(High Pressure Fogging)
سیستم های خنک کنندهی برودتی (چیلیری)
3 – 1 - چیلرهای تراکمی
چیلر جذبی
4 -1- مشخصات فنی توربین گاز جزیرهی کیش
4-1-1-منحنی عملکرد توربین گاز جزیرهی کیش
4-2- تأثیر سرمایش هوا برروی کمپرسور توربین گاز
4-2-1- دمای خروجی از کمپرسور
4-2-2- کار کمپرسور
4-2 -3-نسبت فشار
4-2-4- شرایط کارکرد
4-2-5- افت دما در طبقهی مافوق صوت
4-3-تأثیر سرمایش هوا بروی اتاق احتراق
4-3 -1- دمای خروجی از اتاق احتراق
4- 3- 1- 1- فرمولسوخت
4-3-1-2- معادلهی احتراق استوکیومتریک(نظری)
4-3-1-3- معادلهی احتراق واقعی
4-3-1-4- محاسبهی نسبت هوا به سوخت واقعی
4-3-1-5- ارزش حرارتی پائین سوخت
4-3-1-6- محاسبهی دمای شعله
4-4- تأثیر سرمایش هوا بروی توربین
4-4-1-دمای خروجی از توربین
4-4-2- کار خالص توربین
4-5- تأثیر سرمایش بروی بویلر بازیاب
4-5-1- میزان و شرایط بخار تولیدی
4-6-تأثیر سرمایش بر روی راندمان کلی توربین گاز
4-7-عوارض جانبی و عوامل تأثیرگذار بر توربین گاز
4-7-1- تأثیر ارتفاع
4-7-2- افت فشار ورودی
4-7-3- افت فشار خروجی
4-7-4- بویلر بازیاب
5-1- وضعیت آب و هوایی جزیره کیش
5-2- وضعیت تقاضای الکتریسیته در جزیره کیش
5-3- لزوم نصب سیستم سرمایش هوای ورودی برای جزیره کیش
5-4- روند محاسبه بار سرمایش
5-4-1-2- قانون اول برای مخلوطهای گاز - بخار
5-5- نمایش تحولات سرمایش هوا
5- 6 -محاسبه بار سرمایش
5- 7 -انتخاب بار سرمایش مودر نیاز برای طراحی سیستم
5- 7 – 1- طراحی سیستم با بار سرمایش ماکزیمم
5- 7 – 2- طراحی سیستم براساس مقدار متوسط بار سرمایش
5- 8- قدرت اضافی تولید شده در اثر فرایند سرمایش
5- 9 -بررسی روند تقطیر آب
5- 10 – تغییرات بخار تولیدی در اثر فرایند سرمایش
5- 11 -تأثیر افت فشار بروی قدرت و راندمان
5- 12 – مسیر پیشنهادی عبور هوا
5- 13 – شماتیک کلی سیستم پیشنهاد شده
5- 14 – انتخاب چیلر جذبی لیتیم برماید
فصل هفتم
امکان سنجی اقتصادی طرح
سرمایش هوای ورودی
6 – 1- هزینهی چیلر
6 ـ 2 ـ هزینهی کویلهای سرمایش
6-3-هزینهی پمپها
6-4- هزینهی تجهیزات متفرقه
6 ـ 5ـ هزینهی تعمیر و نگهداری سالیانه
6 ـ6 ـ محاسبهی دورهی بازگشت سرمایه
6 ـ 7 ـ عوامل انتخاب نهایی بار سرمایش
6 ـ 9ـ مقایسه مصرف سوخت
فهرست جداول
جدول (4-4) درجه حرارت شعله و ماکزیمم سیکل بر حسب درجه حرارت مختلف ورودی به کمپرسور در بار کامل
جدول (4-5) حرارت ماکزیمم سیکل بر حسب درصد بار در دماهای متفاوت
جدول (4-6) تغییرات درجه حرارت خروجی از توربین در دماها و بارهای متفاوت
جدول (4-7) تغییرات کار خروجی از توربین به دمای محیط و بارهای متفاوت
جدول (4-8) تغییرات راندمان در اثر فرآیند سرمایش هوا
جدول (4- 2) تغییرات کار مصرفی کمپرسور را به ازای رطوبت نسبی و درجه حرارت ورود به کمپرسور مختلف نشان میدهد
جدول (4-3) تغییرات نسبت فشار به ازای درجه حرارت ورودی کمپرسور
جدول (6-1) خلاصة هزینه های صرف شده برای طرح سرمایش هوای ورودی
جدول (6-2) مقایسة بازگشت سرمایه
پروژه مکانیک با موضوع نیروگاه و توربین گازی. doc