لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 10
1- تبخیر
هنگامی که فشار سیال بسیار کاهش یابد یا دمای آن زیاد بالا رود ، پدیده تبخیر اتفاق می افتد . تمام پمپهای سانتریفوژ برای ممانعت از این تبخیر به هدی در خط مکش نیاز دارند که توسط سازنده پمپ تعیین می گردد و با فرض اینکه سیال پمپ شده ، آب خنک و تازه در دمای C 200 است ، محاسبه می شود .
از آنجا که خطوط لوله بین منبع تا مکش پمپ باعث ایجاد تلفات می شوند ، باید بعد از محاسبه ی این تلفات هد را تعیین کرد . روش دیگر بیان این مطلب این است که یک هد مثبت خالص مکش لازم (NPSHR) است تا از تبخیر سیال ممانعت کند .
با تفریق هد مثبت خالص مکش موجود (NPSHA) و فشار بخار سیال پمپ شده، عددی بدست می آید که باید برابر یا بزرگتر از هد مثبت خالص مکش لازم باشد . برای حل مشکل تبخیر باید هد مکش را افزایش ، دمای سیال را تنزل و یا NPSH لازم را کاهش داد که در این قسمت هر یک بررسی می شوند :
الف)افزایش هد مکش :
(سیال داخل مخزن را افزایش دهید .
( سطح مخزن را بالا ببرید .
( پمپ ها در گودال (سطح پایین تر از مخزن) بگذارید .
( تلفات لوله را کاهش دهید . این تلفات به دلایل مختلفی اتفاق می افتند از جمله:
- طراحی سیستم غلط است . اتصالات بسیار زیاد و یا قطر لوله بسیار کوچک است
- خط لوله ترکیده است .
- مواد جامد بر روی جداره های لوله تشکیل شده است .
- لوله مکش توسط یک ماشین سنگین زیر گرفته شده و ترکیده است .
- صافی توری لوله مسدود شده است. .
- هواگیرها ممکن در هوای سرد یخ بزنند ؛ مطمئن شوید که هواگیر مخزن باز است و مسدود نیست .
- چیزی داخل لوله گیر کرده که ممکن است همانجا به وجود آمده و یا طی آخرین باز کردن سیستم از آن خارج و تمیز نشده باشد . مثلاً احتمال دارد شیر یکطرفه بشکند و نشیمنگاه آن در داخل لوله گیر کند .
- جداره لوله یا اتصال خورده شده است .
- پمپی بزرگتر نصب شده و سیستم موجود بخاطر دبی افزایش یافته ، تلفات بسیار زیادی دارد .
- به جای شیر کشویی از شیر سوپاپی استفاده شده است .
- پوششهای گرمایی یخ زده و لوله ترکیده است .
- واشری داخل لوله گیر کرده است .
- سرعت پمپ افزایش یافته است .
( یک پمپ کمکی نصب کنید .
( مخزن را پر فشار کنید .
ب) پایین آوردن دمای سیال :
( تزریق مقدار کمی از سیال خنک کاری به مکش پمپ ، اغلب قابل اجرا است .
( لوله کشی را از تابش آفتاب ایزوله کنید .
( نسبت به خطوط باز چرخش رانش دقت کنید ، چرا که می توانند باعث گرم شدن سیال مکش شود .
ج) کاهش NPSH لازم :
( از پمپ دو مکشه استفاده کنید . این کار می تواند NPSHR را تا 27% کاهش داده و یا در بعضی موارد به شما اجازه دهد که سرعت پمپ را تا 41% افزایش دهید .
( از پمپی با سرعت پایین تر استفاده کنید .
( از پمپی با دهانه بزرگتر چشم پروانه استفاده کنید .
( در صورت امکان ایندیوسر نصب کنید ؛ چرا که می تواند NPSHR را تا حد 50% کاهش دهد .
مکانیک