مشخصات این فایل
عنوان: خواص گاز مایع و امکان استفاده آن در موتورهای درون سوز
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 94
این مقاله در مورد خواص گاز مایع و امکان استفاده آن در موتور های درون سوز می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله خواص گاز مایع و امکان استفاده آن در موتور های درون سوز
انتخاب صحیح مخلوط سوخت :
باید دانست که 23 درصد حجم هوا را اکسیژن تشکیل میدهد، که در سوختن تاثیر دارد و 77 درصد بقیه شامل نیتروژن و سایر گازها است که در عمل احتراق تاثیری ندارد. البته نیتروژن در حرارتهای بالا تا حدودی میسوزد و ایجاد اکسیدهای ازت کرده، که در آلودگی محیط زیست تاثیر بسزایی دارند.
بطورکلی یک مخلوط سوخت وهوا به نسبت 1 : 15 با در نظر گرفتن وزن صحیح آنها یک احتراق . کامل و طبیعی دارد. در صورتیکه مخلوط از نظر سوخت قوی تر باشد آنرا غنی و اگر هوا بیشتر باشد آنرا رقیق میگویند که مخلوط سوختهای غنی را میتوان از ایجاد دوده در اگزوز، کاهش یا ضعف قدرت و بالاخره گرم کردن موتور تشخیص داد. همینطور برای شناسائی مخلوط رقیق میتوان از ایجاد شدن Back f iring در مدخل ورودی گاز و کاربراتور که مهمترین عامل شناسائی این پدیده .......(ادامه دارد)
تعریف ( CNG )
گاز طبیعی فشرده(CNG ) گازی است که فشرده شده و در تانکهای سیلندر جوش داده شده ذخیره میشود. که فشار ذخیره سازی Psi 3600 (پوند براینچ مربع ) است و ترکیبات آن مانند ترکیبات گاز طبیعی درون خط لولههای محلی میباشد که مقداری از آب آن گرفته شده است. LNG و CNG به صورت گاز کم فشار و در فشار حدود Psig 300 وارد موتور میشود و CNG معمولا به اشتباه به عنوان تنهاسوخت قابل مصرف در وسایل نقلیه عنوان میشود که LNG میتواند جهت تولید.......(ادامه دارد)
حرارت احتراق در واحد حجم
حرارت احتراق در واحد حجم یا واحد وزن ، نشان دهنده حجم و وزن سوخت ذخیره شده در خودروها است. حرارت در واحد حجم مخلوط استوگیومتری سوخت و هوا تا حدی نشان دهنده شدت توانی است که میتوان به آن دست یافت. سوختهای گازی در مقایسه با سوختهای مایع ، فضای بیشتری را اشغال میکنند که به این امر به نوبه خود سبب میشود که هوا کمتر از سوختهای مایع وارد فضای داخل سیلندر شود . نسبت فرضی هوا به سوخت تراکم و شدت نیروی مخلوط استوگیومتری و نیز شدت نیروی نسبی برای بعضی از سوختهای گازی و مایع در جدول شماره 3-1 نشان داده شده است . به هنگام محاسبه این پارامترها برای سوخت مایع ، چنین فرض شده است.......(ادامه دارد)
راههای آلودگی:
دو راه عمدتا وجود دارند که از طریق آنها آلودگی های وسایل نقلیه موتوری وارد محیط میشوند . مهمترین این دو از لوله اگزوز یا اگزوز است که محصولات احتراق را وارد محیط میکنند . و دومین منبع مهم تر تبخیر سوختها ست . تبخیر سوختها هنگامی است که به اتمسفر باز شوند . همچنین تبخیر آلودگیها در هنگام حمل و نقل سوخت در ایستگاهها ی محلی و در حمل و نقل سوخت داخل و خارج و سایل نقلیه انجام میشود . در هنگام محاسبه اثر کل آلودگیهای سیستمهای حمل و نقل سوختی باید چرخه کامل عمر سوخت از تولید و حمل و نقل تا سوختن نهایی را مورد بررسی قرار بدهیم . NGVS چون یک سیستم سوختیگری بسته دارند تبخیر آنها صفر است . این .......(ادامه دارد)
هوندا سیویک 6/1
هوندا سیویک 6/1 که فقط با سوخت CNG کار میکند. هم اکنون در آمریکا تولید میشود. در سال 1998 کارخانه هوندا اعلام کرد آلایندگی این خودرو معادل یک دهم استانداردهای ULEV است مدل سال 2000 این خودرو دارای گواهی نامهSULEV است.
نسبت تراکم این موتور از 4/9 برای بنزین به 5/12 برای سوخت CNG تغییر یافته است . این موتور هم چنین به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ مجهز است. تا اتلاف قدرت را به حداقل رسانده، باعث احتراق با ثبات سوخت گازی شود. هر سیلندر دارای 4 سوپاپ . البته در دورهای پایین موتور، یکی از سوپاپهای سوخت تقریبا بسته میشود تا احتراق بخوبی انجام شود. در دورهای بالا هر دو سوپاپ ، سوخت باز میشوند. سوخت توسط سیستم تزریق سوخت چند مرحلهای متوالی اندازه .......(ادامه دارد)
مزایا و معایب گازسوز کردن
1-دربسیاری از موارد ، گاز طبیعی میتواند باعث کاهش گازهای فعال شیمیایی و سمی شود از آنجاییکه تعداد خودرو ها ونیز مصرف عمومی انرژی در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است و از آنجاییکه گاز، سوختی پاکیزه است ، این سوخت میتواند برای خودروهایی که فاقد سیستم پیچیده تصفیه دوداگزوز هستند سوختی مناسب تلقی شود.
2-از آنجاییکه متان از درجه انفجار بالایی برخودار است ، گاز طبیعی برای موتورهای پیستونی ، سوختی مناسب محسوب میشود. سوختهای گازی به آسانی با هوا ترکیب شده مخلوط همگنی را بوجود میآورند. این ویژگی و نیز سادگی مولکولهای این نوع از سوختها باعث شده است که گاز طبیعی از لحاظ احتراق کامل و عاری از دوده بر سایر سوختها برتری یابد .
3-علاوه بر گازهای سمی ، جنبههای دیگری چون مصرف عمومی انرژی و گلخانهای نیز بسیار مهم .......(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب مقاله خواص گاز مایع و امکان استفاده آن در موتور های درون سوز
مقدمه 1
چکیده 2
فهرست اختصارات بکاربرده شده و علائم 3
فصل اول : سوخت و انواع آن
1-1- عوامل قابل اهمیت در انواع سوخت 5
1-2- احتراق سوخت هیدروکربنه 5
1-3- انواع سوخت موتورهای درون سوز 6
1-4- انتخاب صحیح مخلوط سوخت 6
1-5 - سوخت گاز مایع و استفاده از آن در موتور 8
1-6- معرفی گازهای طبیعی مورد استفاده در موتورهای بنزینی 10
1-6-1- تعریف (LNG) 10
1-6-2- ترکیبات 10
1-6-3- چگونگی ذخیره آن 11
1-6-4- چگونگی سرد نگه داشتن آن 11
1-6-5- علت استفاده از LNG به عنوان سوخت ماشینها و وسایل نقلیه 11
1-7- تعریف ( CNG ) 12
1-8- تعریفLPG 12
1-9- مزیت استفاده از LNG بجای CNG به عنوان سوخت 13
1-10- عوامل عدم پذیرش LNG به عنوان سوخت خودروها 15
فصل دوم : موتورهای گاز مایع سوز
2-1- چگونگی کار 17
2-1-1- سیستمهای نسل اول 18
2-1-2- سیستم تبدیل نسل دوم 18
2-1-3- سیستم های تبدیل نسل سوم 19
2-2- موتورهای مخصوص سوخت گازی 22
2-2-1- موتورهای گاز سوز مجهز به سیستم جرقه به سه دسته تقسیم میشوند 21
2-2-2- امتیازات سیستم استوگیومتری 21
2-2-3- معایب سیستم استوگیومتری 22
2-2-4- محاسن سیستم کم مصرف
دانلود مقاله خواص گاز مایع و امکان استفاده آن در موتور های درون سوز