ارزیابی بر فرایندی منظم دلالت دارد که از معیارها و ملاک های مختلف با هدف سنجش یا ارزشیابی یک پدیده استفاده می کند تا آن را با آنچه که مورد نظر ارزیابی است محک بزند
هر کدام از روشهای ارزیابی در یک بستر زمانی و مکانی شکل گرفته اند و به بلوغ رسیده اند. و هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی هستند.
روش های کمی ساده و عینی هستند
روش های کیفی با مسأله نحوه قضاوت و ذهنی بودن روبرو هستند.
اولین بار رانگاناتان در سال 1948واژه کتابخانه سنجی را به کار برد و خاطرنشان کرد که بهتراست کتابداران از روشهای خاص آماری و ریاضی در علم کتابخانه سنجی استفاده کنند. به عقیده رانگاناتان، کتابداران با این کار می توانند فعالیت های روزانه کتابخانه را ساده تر ارزیابی کنندو از نتایج آنها در ارائه خدمات مناسب تر و مدیریت بهتر استفاده کنند.
سن گوپتا کتابخانه سنجی را این گونه تعریف کرد:
روش تجزیه و تحلیل کمی کلیه امور و فعالیت های کتابخانه ای و موارد آن، از طریق کاربرد روشهای ریاضی و آماری به منظور جستجوی راه حلهای مشکلات کتابخانه
شامل 60 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه ها با مدل LibQual