فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه:249
چکیده
در سالهای اخیر، میل روزافزونی به استفاده از فنون شش سیگما پدید آمده است، در دنیای رقابتی امروز شش سیگما میتواند برگ برنده شرکتها برای بهبود کیفیت و کاهش هزینهها باشد. شش سیگما یک سیستم جامع و انعطافپذیر برای دستیابی، حفظ و حداکثر کردن موفقیت سازمان است که اگر بهطور منطقی بکار گرفته شود، سبب ارتقای عملکرد فرایندها خواهد شد. این ابزار در سازمانهایی که برای شش سیگما آماده هستند بسیار بهتر کار میکند. شرکت ایستاوین جهت همگام بودن با سایر شرکتهای موفق و رقابت با آنها شرکت خواستار ارزیابی سنجش آمادگی خود برای اجرای شش سیگما جهت حفظ و حداکثر کردن موفقیت سازمان هست. در این تحقیق طراحی مدلی جهت ارزیابی آمادگی شش سیگما در شرکتها که در این شرکت نیز قابلاستفاده خواهد بود ارائه میشود. بدین منظور ابتدا به شناسایی شاخصهای ارزیابی آمادگی شش سیگما از طریق غربالگری فازی پرداخته شد که در این مرحله جامعه آماری خبرگان دانشگاهی درزمینه شش سیگما بودهاند. در باقی مراحل پژوهش جامعه آماری شامل خبرگان شرکت ایستاوین بوده است. سپس به تعیین روابط بین این شاخصها از طریق مدلسازی ساختاری تفسیری پرداختهشده، بعدازآن درجه اهمیت و وزن شاخصهای شناساییشده موردبررسی قرار گرفت، در این مرحله به رتبهبندی ابعاد ارزیابی آمادگی اجرای شش سیگما پرداختیم که به ترتیب ابعاد «رهبری و چشمانداز»، «انتخاب درست» و «مدیریت بهبود و فرایند» دارای اهمیت بیشتری بودند؛ و در آخر به بررسی وضعیت کنونی شاخصها در شرکت ایستاوین پرداخته شد که در این مرحله شاخصهای «درک منطق پشت شش سیگما توسط افرادی که قرار است در پروژه جهت اجرای شش سیگما کار کنند»، «ثبات اصول و نظرات مدیر ارشد/رهبر»، «استفاده از معیارهای انتخاب افراد مناسب برای آموزش و اجرای پروژه» و «متعهد بودن مدیر ارشد/رهبر شرکت به عملی ساختن شش سیگما» دارای اهمیت بیشتری بودند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-4-1- هدف اصلی این پژوهش عبارت است از:.. 5
1-4-2- اهداف فرعی این پژوهش عبارتاند از:.. 5
1-6- تعریف واژهها و اصطلاحات کلیدی پژوهش.. 6
عنوان صفحه
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-2-4- شش سیگما در مقابل سه سیگما.. 16
2-2-7- ابزارهای مورداستفاده در شش سیگما.. 23
2-2-8- عوامل اجرائی شش سیگما.. 24
2-2-9- شاخص نسبت کارایی فرآیند:.. 25
عنوان صفحه
3-3-1- درباره شرکت ایستاوین.. 51
3-4- مراحل و فرایند اجرای پژوهش.. 51
3-5- منابع گردآوری اطلاعات.. 52
3-6- روش تجزیهوتحلیل دادهها.. 53
3-6-3- مدلسازی ساختاری تفسیری.. 58
3-3-6-1- روش مدلسازی ساختاری تفسیری.. 60
3-6-4- فرایند تحلیل شبکهای فازی.. 62
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها70
4-2- شناسایی شاخصهای ارزیابی آمادگی شش سیگما.. 71
4-2-1- تعیین درجه اهمیت شاخصها توسط خبرگان دانشگاهی 71
عنوان صفحه
4-2-2- نهایی سازی شاخصها.. 75
3-4- مدلسازی ساختاری تفسیری.. 81
4-3-1- تعیین روابط بین ابعاد.. 81
4-3-1-1- به دست آوردن ماتریس ساختاری روابط درونی متغیرها 82
4-3-1-2- به دست آوردن ماتریس دستیابی اولیه ابعاد 83
4-3-1-3- تشکیل ماتریس دستیابی نهایی.. 83
4-1-3-4- تعیین سطح و اولویت ابعاد.. 84
4-3-8- ترسیم مدل نهایی ارزیابی آمادگی اجرای شش سیگما در شرکتها 85
4-4- تعیین ضریب اهمیت شاخصها.. 87
4-4-1- تشکیل ساختار سلسلهای.. 88
4-4-2- تشکیل ماتریس مقایسهای زوجی.. 90
4-4-3- محاسبه اعداد فازی مثلثی.. 94
4-4-4- تشکیل ماتریس متقابل قطعی فازی.. 96
4-4-8- محاسبه نرخ ناسازگاری.. 110
4-5- وضعیت آمادگی شرکت ایستاوین برای اجرای شش سیگما 110
4-6- جمعبندی و نتیجهگیری.. 113
عنوان صفحه
فصل پنجم: نتایج و یافتههای پژوهش
5-2-1- شناسایی عوامل ارزیابی آمادگی اجرای شش سیگما در شرکت ایستاوین.. 117
5-2-2- بررسی روابط میان ابعاد و شاخصهای آمادگی اجرای شش سیگما
در شرکتها.. 117
5-2-3- بررسی وضعیت حال حاضر شاخصها در شرکت.. 118
5-4- موانع و محدودیتهای تحقیق.. 121
5-5- پیشنهادهای و راهکارهای پژوهش.. 122
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی.. 122
5-5-1- پیشنهادهای پژوهشی.. 124
عنوان صفحه
پیوست 1- مراحل شناسایی روابط میان شاخصهای هر یک از ابعاد 132
پیوست 2- پرسشنامه غربالگری فازی.. 144
پیوست3- پرسشنامه مدلسازی ساختاری تفسیری.. 150
پیوست4- پرسشنامه شماره 1 فرایند تحلیل شبکهای فازی 165
پیوست5- پرسشنامه شماره 2 فرایند تحلیل شبکهای فازی 177
پیوست6- پرسشنامه سنجش وضعیت شرکت.. 209
پایان نامه طراحی مدلی جهت ارزیابی آمادگی اجرای شش سیگما در شرکتها مطالعه موردی شرکت ایستاوین