
نام محصول: پایان نامه ارزیابی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بر اساس چارچوب ITIL در بانک صنعت و معدن
فرمت : PDF
تعداد صفحات : 230
زبان : فارسی
سال گردآوری : 94
رشته : مدیریت فناوری اطلاعات
گرایش : سیستم های اطلاعاتی پیشرفته
تعداد رفرنس : 60
چکیده
ارزش و جایگاه رقابت در بانکها موضوعی حیاتی و شناخته شده است، گرچه این مهم در دهههای گذشته، به دلیل ماهیت دولتی بانکها از جایگاه لازم برخوردار نبوده است، ولی با توجه به خصوصیشدن تعداد زیادی از بانکهای دولتی و ایجاد بانکهای خصوصی متعدد، موضوع رقابت به یکی از اولویتهای اصلی در بانکها تبدیل شده است. به همین منظور در سالهای اخیر، بانکها توجه ویژهای به تنوع خدمات و محصولات خود، به ویژه خدمات الکترونیکی و فناوری اطلاعات خود کردهاند. به همین دلیل است که شاهدیم موضوعاتی همچون [1]ITSM، [2]ITIL، [3]COBIT و CMMI[4] در بانکها و مؤسسات مالی توسعه یافته در جهان هستیم که باعث افزایش کیفیت خدمات در آنها شده است. مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) ساختاری را فراهم میآورد که فرایندهای فناوری اطلاعات، منابع فناوری اطلاعات و اطلاعات مرتبط با استراتژی و اهداف سازمان را به یکدیگر ارتباط میدهد. مدیریت فناوری اطلاعات راههای بهینه برنامهریزی و سازماندهی، تهیه و اجرا، تحویل و پشتیبانی و ثبت و ارزیابی کارآمدی فناوری اطلاعات را یکپارچه و رسمی مینماید. در پرتو یافته های قبلی، در این مطالعه تجربی به دنبال ارزیابی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در بانک صنعت و معدن هستیم که با بررسی استانداردها و نظر خبرگان از چارچوب ITIL و مدل بلوغ CMMI، برای ارزیابی وضعیت استفاده شد. در این تحقیق پس از مطالعه گسترده ادبیات موضوع، از پرسشنامه موجود در دانشگاه UCISA[5] (از مجموعه دانشگاههای آکسفورد انگلستان)، استفاده و با توجه به نظر خبرگان، سوالات در هفت حیطه پالایش و تهیه شد. سپس پرسشنامهی تهیه شده در اختیار تمام مدیران و کارشناسان بانک صنعت و معدن که 45 نفر میشدند، قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، سطح فعلی و مطلوب و همچنین فاصله بین این دو سطح برای حیطه ها در بانک صنعت و معدن تعیین و نشان داده شد و سپس مورد تحلیل قرار گرفت و نهایتا پیشنهاداتی برای بهبود نقاط ضعف بانک صنعت و معدن ارائه گردید. لازم به ذکر است به دلیل مورد کاوی بودن این تحقیق، نتایج تحلیل شدهی مربوط به بانک صنعت و معدن تنها مختص برای این سازمان میباشد و قابل بسط به سایر سازمانها نیست اما روش تحلیل فاصله ی ارائه شده قابل بسط به سایر سازمانها میباشد.
واژگان کلیدی: مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، ITSM، ITIL، COBIT، CMMI
پایان نامه ارزیابی وضعیت مدیریت خدمات فناوری