فصل اول :
ماهیت مدیریت استراتژیک
در این فصل چندین موضوع بر همه فصل های کتاب اثرات زیادی دارند
1- رویدادهای جهانی :
بر همه تصمیمات استراتژیک اثرات واقعی دارند
2- فن آوی اطلاعات :
بصورت یکی از ابزارهای حیاتی برای مدیریت استراتژیک درآمده است ( شبکه رایانه جهانی )
3- محیط طبیعی :
به صورت یک موضوع بسیار مهم مدیریت استراتژیک
رویدادهای جهانی ( مرز کشورها نمی تواند محدوده تصورات ما را تعیین کنند )
qتوان بالقوه برای توسعه محصولات جایگزین
وجود محصولات جایگزین باعث می شود که شرکت تولیدکننده نتواند قیمت بسیار زیادی برای محصولات تولیدی تعییننماید.چون در این صورت مصرف کنندگان به محصولات جایگزین روی خواهند آورد.
کاهش قیمت محصولات جایگزین باعث افزایش شدت رقابت می شود.
توان عرضه کنندگان مواد اولیه در چانه زدن
وجود محصولات جایگزین باعث می شود که شرکت تولیدکننده نتواند قیمت بسیار زیادی برای محصولات تولیدی تعییننماید.چون در این صورت مصرف کنندگان به محصولات جایگزین روی خواهند آورد.
کاهش قیمت محصولات جایگزین باعث افزایش شدت رقابت می شود.
توان عرضه کنندگان مواد اولیه در چانه زدن
عواملی که توان چانه زنی عرضه کنندگان مواد اولیه را در صنعت تشدید می کند:
ü وجود تعداد زیاد عرضه کننده
ü تنها چند قلم کالا برای جانشینی مواد اولیه وجود داشته باشد و هزینه روی آوردن به مواد اولیه جدید بسیار پرهزینه باشد.
ü توان مصرف کنندگان در چانه زدن
عوامل زیر توان مصرف کنندگان را در چانه زدن افزایش می دهد:
ü وجود مشتریان به صورت انبوه
ü خرید با حجم زیاد
ü وجود محصولات استاندارد یا همانند
ü خریدار بتواند خود محصول مورد نیاز را تولید کند.
ü محصول خریداری شده قسمت عمده هزینه های خریدار را تشکیل دهد.
خریدار سود اندکی به دست آورد.
qسیستم اطلاعات رایانه ای:
اطلاعات ، همه واحد های وظیفه ای شرکت را به هم مرتبط می سازد و پایه و اساس همه تصمیمات مدیریتی را بوجود می آورد
هدف : از طریق بهبود کیفیت تصمیمات مدیریت ، عملکرد سازمان را بهبود بخشد.
:(IFE) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
حاصل بررسی استراتژیک عوامل داخلی سازمان می باشد.
اطلاعات ، همه واحد های وظیفه ای شرکت را به هم مرتبط می سازد و پایه و اساس همه تصمیمات مدیریتی را بوجود می آورد
هدف : از طریق بهبود کیفیت تصمیمات مدیریت ، عملکرد سازمان را بهبود بخشد.
:(IFE) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
حاصل بررسی استراتژیک عوامل داخلی سازمان می باشد.
ü این ماتریس نقاط قوت و ضعف واحدهای وظیفه ای سازمان را تدوین وارزیابی میکند.
ü برای تهیه این ماتریس باید به قضاوتهای شهودی تکیه نمود.( روشهای علمی )
:(IFE) مراحل
.1 فهرست کردن عوامل داخلی به ترتیب نقاط قوت و ضعف
.2 دادن ضریب به عوامل بر اساس اهمیتی که دارند.جمع این عوامل برابر 1
.3 دادن نمره 1 تا 4 بر اساس فعالیت شرکتها و ضریبها
.4 تعیین نمره نهایی از طریق ضرب رتبه در ضریب
جمع بندی نمره های نهایی سازمان
دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید- 50 اسلاید