بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای بنزینی
66 صفحه قابل ویرایش
قیمت فقط 6000 تومان
چکیده
پاین پایان نامه با عنوان بهینه سازی مصرف سوخت خودرو چندین هدف را دنبال می کند .
هدف اول : آشنایی مناسب از موتورهای احتراق داخلی و سیستمهای مدیریت در آن است که نهایتاً منجر به بهینه سازی مصرف سوخت و کاستن میزان انتشار آلاینده می شود.
هدف دوم : کنترل نسبت سوخت و هوا که به عنوان مهمترین هدف کنترل در کاهش میزان انتشار آلودگی و تنظیم احتراق مطلوب که به بهینه سازی مصرف مصرف سوخت منجر می شود .
اهداف دیگر : بررسی استانداردهای جهانی سوخت که هم اکنون اکثر خودرو سازان داخلی به دنبال کسب این استانداردها می باشند که دراین فصل با مقایسه کشورهای خودرو شد مطرح در جهان مزایا و معایب سوختهای مختلف عنوان شده راست .
هدف دیگر که مواد منشر ، از خودروها بنزین چگونه باید کنترل شدند و چون زمان زیادی احتیاج است که کلیه خودروها در جهان تبدیل به خودروهای گاز سوز شوند باید تا آن زمان مواد منتشره از خودروهای بنزینی کاهش یابند .
در فصلهای بعدی در خصوص چگونه دوگاز نمودن خودروها و آثار آن برکاهش آلاینده های هوا بحث گردیده است و ضمناً در رابطه با کاهش گازهای آلاینده پروژه ای که از سوی حمل و نقل شهری در تهران انجام گردیده بود در فصلی به صورت خلاصه معرفی می گردد .
فهرست مطالب
عنوان....................................................................................صفحه
چکیده............................................................................................................................................................... 1
فصل اول: سیستمهای مدیریت خودرو.......................................................................................................... 2
1-1- مقدمه.................................................................................................................................................... 3
1-1-1- تاریخچه گاز سوز کردن خوروها در جهان....................................................................... 4
1-1-2- تاریخچه گاز سوز کردن خودروها درایران........................................................................ 5
1-2- سیستمهای مدیریت خودرو............................................................................................................ 6
1-2-1- اساس عملکرد موتور............................................................................................................... 6
1ـ3ـ کنترل سوخت.................................................................................................................................. 11
1-3-1- انتشارها در موتورهای احتراق داخلی............................................................................. 11
فصل دوم: سیستمهای کنترل موتور........................................................................................................... 19
2-1- سیستمهای کنترل موتور.............................................................................................................. 20
2-1-1- سیستم کنترل نسبت سوخت و هوا.............................................................................. 20
2-1-2-مبدل کاتالیزور....................................................................................................................... 21
2ـ2ـ کنترل سرعت دور آرام موتور...................................................................................................... 25
2-2-1-کنترل فضای حالت............................................................................................................... 26
2ـ 3ـ کنترل ضربه..................................................................................................................................... 26
2-3-1- ضربه زدن درموتورهای افروزشی..................................................................................... 26
2-3-2- سنسور ضربه......................................................................................................................... 28
فصل سوم: معرفی مدل پلنت نسبت سوخت ـ هوا............................................................................... 30
3-1- معرفی مدل پلنت نسبت سوخت ـ هوا.................................................................................... 31
3ـ2ـ زیر مدلهای پلنت نسبت سوخت ـ هوا.................................................................................... 31
3-2-1- بلوک دیاگرام کلی پلنت.................................................................................................... 31
3-2-2- زیر مدل عبور هوا :............................................................................................................. 32
3-2-3- زیر مدل تأخیر و اندازه گیر.............................................................................................. 32
3-2-4- زمان برداری.......................................................................................................................... 34
3ـ3ـ معادلات حالت زمان ـ پیوسته..................................................................................................... 34
فصل چهارم: کنترل مواد فشرده از خودروهای بنزینی........................................................................... 36
4-1- کنترل مواد فشرده از خودروهای بنزینی................................................................................. 37
4-2- موتورهای احتراقی.......................................................................................................................... 37
4-2-1-احتراق خارجی...................................................................................................................... 37
4-2-2- احتراق داخلی...................................................................................................................... 37
4-3- انواع موتورها..................................................................................................................................... 38
4-3-1- طبقه بندی براساس سوخت مصرفی............................................................................ 38
4-3-2- طبقه بندی براساس تعداد سیکلها............................................................................... 39
4-3-3- طبقه بندی براساس نوع سیستم خنک سازی........................................................... 40
4-3-4- طبقه بندی براساس موقعیت سوپاپ و مکانیزم سوپاپ........................................... 40
4-4- مواد منتشره از خودروها............................................................................................................... 41
4-4-1- طبقه بندی مواد منتشره................................................................................................... 41
4-4-2- مواد منتشره از اگزوز.......................................................................................................... 41
4-5- موتورهای دیزل و اتو و بهینة سوخت مصرفی........................................................................ 53
4-5-1- مقایسه موتورهای دیزل و اتو............................................................................................ 53
4-6- انژکتوری شدن موتور خودروها.................................................................................................... 56
4-7- کنترل نسبت سوخت ـ هوا در حوزه زمان گسسته.............................................................. 60
4-7-1- کنترل تطبیقی از طریق تخمین زن سیستم سرو..................................................... 60
4-7-2- شبیه سازی........................................................................................................................... 61
4-7-3- کنترل از طریق شبکه عصبی........................................................................................... 62
4-7-4-شبیه سازی ها.............................................................................................................................. 62
4-7-5- کنترل از طریق شبکه عصبی و تخمین زن................................................................. 63
4-7-6- مقایسه بین روشها.............................................................................................................. 63
4-8- بررسی اثر نویز برعملکرد کنترل................................................................................................. 65
منابع................................................................................................................................................................ 66
بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای بنزینی