لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:18
با شنیدن صورت مسئله یا وسوسه میشویم که هرچه سریعتر دست به قلم ببریم، یا خود را چنان موضوع دشواری روبهرو میبینیم که دستیابی به راهحل آن غیر ممکن به نظر میرسد. گاه اینطور به نظر میرسد که بزودی با طرحی شکفت دنای را متحول خواهیم کرد و گاه درمانده و مستأصل نمیدانیم که از کجا میباید آغاز کنیم. بسیاری بیمهابا دست به قلم میبرند و اغل در نهایت به راهحلی نیز دست پیدا میکنند. اما آیا این تمام ماجرا است؟
پیش از آغاز به کار طراح یا تیم طراحی، اتفاقات بسیاری میافتد که طراحات کم تجربه اهمیت چندانی به آنها نمیدهند. در جریان طراحی نیز بسیاری از مراحل چندان ضروری به نظر نمیرسد. گاهی آنقدرپیش پاافتاده که اگر انجام همشوند جایی ثبت نخواهد شد. شاید تجربه داشته باشید که چگونه با صرف زمانی قابل توجه روی موضوعی بیاهمیت، از کاراساسی در قسمتی مهم بازماندهاید. آغاز واقعی کجاست؟ مرحلهی بعدی چیست؟ چگونه آغاز کنیم؟ مرحلهی چیست؟ و مراحل بعدی؟ برای طی هر مرحله نیازمند چقدر زمان هستیم؟ کدام محک و معیار گویای اجرای صحیح مراحل اجرا شده است؟ و درنهایت آخر کار کجاست؟
مسؤولیت صددرصد:
خلاء بزرگی وجود دارد که اغلب این سؤالات را بیپاسخ میگذارد و آن این ذهنیت و بدوی است که مکانیزه شدن مانع بروز خلاقیت است. نسل سنتی طراحان معتقدند که روشهای خلاقیت سیستماتیک مانع رائهی طرحهای بدیع است. آنها استاندارد شدن روشها و فرایندها را در طراحی نفی میکنند و تنها به فعالیتی صرفا ذهنی و آزاد«طراحی» میگویند. آیا تا به حال به تفاوتهای طراحی صنعتی و نقاشی یا موسیقی فکر کردهاید؟ عمیقترین جنبهی این تفاوتها به بعد «مسئولیت» درآنها برمیگردد. بدونشک خطی که ت نها از سرگذر ذهن برکاغذ نقش شده است لیاقت تولید و عرضه شدن را ندارد که درغیر این صورت مفسده برانگیز و حادثه جوست.
طراحان، اغلب بیش از آنچه میپندارند مسؤول هستند. خطوطی که آنها با اعتماد به نفس بر صفحهی کاغذ یا نمایشگر رایانه ترسیم میکنند، تاثیرات شگرفی بر زندذگ گروههای انسانی میگذارند. بهعقیدهی ویکتورپایانک، طراحان در برابر9 گروه زیر مسئوولیت مستقیم دارند:
- سرمایهگذاران
- تیم طراحی
- تأمینکنندگان (مواداولیه و قطعات)
- تولید کنندگان
- توزیعکنندگان
- پرداخت کنندگان
- استفاده کنندگان
- جامعه
- محیط زیست
کسی، باید سرمایهگذاران را مطمئن کند که درگیر خطر غیر معقولی نشدهاند. تیم طراحی نیز در مورد حسن شهرت و زمانی که صرف می کند نگران است. تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان نیز نگران موجودیت خود هستند. پرداختکننده، مهمترین کسی است که باید برای خرید توجیه شود. رضایت استفادهکننده، یکی از ارکان رضایت خریدار است. جامعه دراین میان حقوق ویژهی خود را داراست و توجه به محیط زیست نیز دیگران بدل به حساسیتی جهانی شده است. طراحی کنترل نشده و خطی غیرمستدل میتواند منافع و حتی موجودیت گروه کثیری را به مخاطره اندازد. بدین ترتیب یک فرایند طراحی در قالب یک پروسهی خود پیشروند که بدرستی معلوم نیست به کجا میرود، دارای اعتمادپذیری کافی نیست. طراحی میباید در قالبی مشخص با قابلیت برنامهریزی، هدایت، کنترل و ارزیابی تعریف شود. بهطور طبیعی، چنین قالبی یک مجموعهی سایبرنتیکی خواهد بود. یعنی طراحی میتواند سازوکار مدونی باشد که با اعداد و ارقام شبیهسازی بوده و به معیارهای دقیق سنجش و ارزیابی است.
مقاله مدیریت طراحی