مبانی نظری و پیشینه مدیریت سود و سیاست های تقسیم سود
83 صفحه
همراه با منابع
2-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 16
2-2-1- مفاهیم مختلف سود .................................................................................................................... 17
2-2-1-1- سود ....................................................................................................................................... 17
2-2-1-2- اهداف گزارشگری سود ......................................................................................................... 17
2-2-1-3- پیش بینی سود و استفاده کنندگان پیش بینی سود .................................................................. 18
2-2-1-4- فواید سود برای سرمایه گذاران .............................................................................................. 19
2-2-2- مفاهیم مدیریت سود ................................................................................................................... 20
2-2-3- انگیزه های مدیریت سود ............................................................................................................ 23
2-2-3-1- قراردادهای بین مدیران و مالکان ............................................................................................ 23
2-2-3-2- قراردادهای بین مدیران و بستانکاران ...................................................................................... 24
2-2-3-3- انگیزه های سیاسی .................................................................................................................. 24
2-2-3-4- انگیزه های مالیاتی .................................................................................................................. 25
2-2-3-5- تغییرات در مدیران ارشد اجرایی ............................................................................................ 25
2-2-3-6- انگیزه های مربوط به نخستین عرضه عمومی ......................................................................... 25
2-2-3-7- کاستن از هزینه های معاملاتی ................................................................................................ 26
2-2-3-8- برآوردن انتظارات ................................................................................................................... 26
2-2-4- الگوهای مدیریت سود ................................................................................................................ 26
2-2-4-1- الگوی به دست آوردن آرامش ................................................................................................ 26
2-2-4-2- الگوی حداکثر کردن سود ....................................................................................................... 27
2-2-4-3- الگوی حداقل کردن سود ...................................................................................................... 27
2-2-4-4- الگوی هموارسازی سود ......................................................................................................... 27
2-2-5- طبقه بندی مدیریت سود ............................................................................................................. 28
2-2-5-1- انواع روش های مدیریت سود ............................................................................................... 28
2-2-5-1-1- اندوخته ارزیابی یا ذخیره ارزیابی ...................................................................................... 29
2-2-5-1-2- انتخاب روش های حسابداری ........................................................................................... 29
2-2-5-1-3- برآوردهای حسابداری ....................................................................................................... 30
2-2-5-1-4- تصمیمات اقتصادی ........................................................................................................... 30
2-2-6- انواع مدیریت سود ..................................................................................................................... 32
2-2-6-1- مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد ....................................................................... 33
2-2-7- هموارسازی سود ......................................................................................................................... 34
2-2-8- نظریه مدیریت سود ..................................................................................................................... 37
2-2-8-1- ارتباط ارزشی سود و نظریه های مدیریت سود ...................................................................... 38
2-2-8-2- منتخب نظریه های رقیب ........................................................................................................ 38
2-2-9-1- تنظیم زمان معامله. 42
2-2-9-2- روش های تسهیم هزینه. 42
2-2-9-3- پیش بینی اجزای اختیاری اقلام تعهدی به کمک متغیرهای حسابداری.. 43
2-2-9-4- پیش بینی روابط بین اقلام تعهدی و جریانهای نقدی.. 44
2-2-10- اقلام تعهدی اختیاری ................................................................................................................ 45
2-2-10-1- هدف از حسابداری بر مبنای تعهدی چیست؟ ..................................................................... 45
2-2-10-2- اقلام تعهدی ......................................................................................................................... 45
2-2-11- کشف و اندازه گیری مدیریت سود با اقلام تعهدی اختیاری .................................................... 47
2-2-11-1- روش های اندازه گیری مدیریت سود. 49
2-3- بخش دوم- سیاست های تقسیم سود. 51
2-3-1- چرا شرکت ها سود پرداخت می کنند؟. 51
2-3-2- روش های پرداخت سود سهام ................................................................................................... 52
2-3-2-1- سود نقدی .............................................................................................................................. 52
2-3-2-2- گواهی موقت سود سهام ....................................................................................................... 52
2-3-2-3- پرداخت به صورت دارایی ...................................................................................................... 53
2-3-2-4- سود سهمی ............................................................................................................................. 53
2-3-3- پرداخت سود سهام .................................................................................................................... 53
2-3-4- سیاست های متداول تقسیم سود ................................................................................................ 55
2-3-4-1- توجیه ثبات سود سهام ............................................................................................................ 56
2-3-4-2- نسبت پرداخت سود سهام در بلند مدت ................................................................................ 57
2-3-4-3- موارد درخور توجه در طرح خط مشی تقسیم سود. 57
2-3-4-4- نظریه های سیاست تقسیم سود. 57
2-3-4-5- عوامل موثر بر سیاست های تقسیم سود. 61
2-3-4-6- دلایل تمایل سهامداران به دریافت سود سهام به صورت نقدی.. 64
2-3-4-7- بهبود و توسعه خط مشی های سود سهام. 65
2-3-4-7-1- پرداخت سود سهام باثبات (بدون تغییر) 65
2-3-4-7-2- پرداخت سود سهام پایدار در سطح کمتر. 65
2-3-4-7-3- پرداخت سود سهام پایدار در سطح بالاتر. 66
2-3-4-7-4- تغییرات سود سهام متناسب با تغییرات درآمد. 66
2-3-4-7-4- تغییرات سود سهام متناسب با تغییرات درآمد. 66
2-3-4-7-5- سود سهام پایین به اضافه سودهای سهام فوق العاده. 66
2-3-4-7-6- عدم پرداخت سود سهام برای یک دوره بلند مدت... 66
2-3-4-7-7- محتوای اطلاعاتی سود سهام. 66
2-3-4-8- مکاتب فکری در مورد تقسیم سود. 67
2-4- ارتباط بین مدیریت سود و سیاست های تقسیم سود. 68
2-5- بخش سوم: پیشینه تحقیق.. 68
2-5-1-1- تحقیقات انجام شده پیرامون مدیریت سود. 69
2-5-1-2- تحقیقات انجام شده پیرامون سیاست های تقسیم سود. 73
2-5-2-1- تحقیقات انجام شده پیرامون مدیریت سود. 80
2-5-2-2- تحقیقات انجام شده پیرامون سیاست های تقسیم سود. 82
مبانی نظری و پیشینه مدیریت سود و سیاست های تقسیم سود