منابع
تمامی کتب آموزش برنامهنویسی به زبان C++
نمونه :
برنامهنویسی به زبان C (C++) – جعفرزاده قمی
کامپیوتر
قابلیت نصب و اجرای یک کامپایلر C++
یک کامپایلر C++
انواع مبتنی بر DOS یا Windows
نمونةسؤالات امتحانی ترمهای قبل
تمرین برنامهها بر روی کامپیوتر فراموش نشود
ارزیابی درس:
فعالیت کلاسی
تمرینها : 3 تا 4 نمره
کوئیز : 3 تا 2 نمره
پروژه : 2 نمره
امتحان
میانترم : 4 نمره – هفتة آخر اردیبهشت : در ساعت کلاس (یا 14-12)
پایانترم : 8 نمره – مطابق جدول امتحانات : روز هفتم ساعت 14
محتویات امتحان؟
هدف درس:
آشنایی با مقدمات کامپیوتر
آشنایی با زبان برنامهنویسی C++
آشنایی با الگوریتمهای مقدماتی
ایجاد توان پایه برای تدوین برنامه
واضح و مفهوم
مستندسازیشده
مدولار
ساختاریافته
شیءگرا
کامپیوتر چیست؟:
کامپیوتر دیجیتال وسیلهایست (ماشین)
الکترونیکی (دیجیتال)
قابل برنامهریزی
دارای قابلیت انجام اعمال
ریاضی (مانند جمع، تفریق، ...)
منطقی (عملیاتی مانند وَ ، یا ، نقیض ، ...)
بخشهای پایة کامپیوتر:
واحد پردازش مرکزی CPU
نمونة تجاری : پنتیوم 4 ، GHz2/2 ، Core 2 Duo ، 8MB Cache
حافظه
اصلی
Cache
مرتبة 2
بخشهای I/O
ورودیها مانند صفحهکلید، ماوس، میکروفون، اسکنر، دوربین، جویاستیک، حرارتسنج+مبدل، ...
خروجیها مانند مونیتور، بلندگو، پرینتر، دربازکن، ...
CPU:
قابلیت عملیات منطقی و ریاضی
عملیات توسط دستورالعملها کنترل میشوند
عملیات در حافظه ذخیره شدهاند
مجموعة دستورالعملها : برنامه
تنوع دستورالعملهای ممکن در پروسسور : توانایی پروسسور
عملیات مرتبط با رخداد تغییرات پالس ساعت
سرعت اجرای برنامه : فرکانس پالس ساعت
سرعت اجرای برنامه : پالس ساعت مورد نیاز برای هر دستورالعمل
سرعت : تولید حرارت : نیاز به مکانیسم سردکننده
بخشهای پایة CPU:
بخش محاسباتی-منطقی ALU
انجام عملیات ریاضی و منطقی
رجیسترها
حافظههای بسیار سریع
محل ذخیرة موقت دادههای در حال پردازش
بخش کنترل
تنظیم عملیات پروسسور
حافظه:
محل ذخیرة انبوه اطلاعات
فقط ذخیره : باید آنچه تحویل میگیرد عیناٌ تحویل دهد
دادهها از طریق مکانهایی با آدرس مشخص قابل دسترسی هستند
هر مکان شامل سلولهایی (bit) است
هر یک مقدار 0 یا 1 میتوانند اخذ کنند
پایة شمارش (اندازهگیری) حافظه بایت معادل 8 بیت است
ویژگیهای حافظه:
سرعت (تأخیر)
سرعت و روش ذخیره-تحویل مشابه یا متفاوت
حجم
عرض
طول
فرّار بودن
محل قرار گرفتن
برنامه
داده
انواع حافظه:
اصلی : فرّار - سرعت متوسط - مصرف بالا - حجم زیاد - ارزان
Cache : فرّار - سرعت بالا - مصرف متوسط – حجم کم - گران
مرتبة 2 : غیر فرّار - سرعت پایین - مصرف بالا - حجم بسیار زیاد - ارزان
هارد دیسک
فلاپی دیسک
CD – DVD – BlueRay
FlashROMها : کارتها ومبتنی بر USB و ...
بخشهای I/O:
کامپیوتر بدون بخشهای I/O بدرد نمیخورد
برنامه:
یک رشته از دستورالعملها
مشخص میکند که یک وظیفه به چه ترتیب اجرا میشود
برای اجرا توسط پروسسور، باید در حافظة اصلی قرار گرفته باشد
مثال
ساعت
تولید صدا (بوق، آژیر، موزیک)
دریافت اطلاعات از صفحهکلید یا ماوس
داده:
هر گونه اطلاعات-مقادیری که در حافظه قرار میگیرد و برنامه نیست
نرمافزار – سختافزار:
نرمافزار
برنامهها و دادههای مربوطه که در حافظه قرار میگیرند
سختافزار
اجزاء فیزیکی کامپیوتر
مانند مدارهای الکترونیکی، منابع تغذیه، کابلها، رابطها، پانلها، راکها
زبان برنامهنویسی:
نیاز به زبان
انواع زبان
Machine Code
Assembly
High Level
زبانهای سطح بالا
کلی
مبتنی بر موضوع
سیستم عامل:
در ابتدا
نیاز به نوشتن برنامههای پایة تکراری
Monitorها
در ادامه
نیاز به نظارت و مدیریت عملیات/منابع درون کامپیوتر
ارائة خدمات به کاربر
تک کاربر/چند کاربر
تک وظیفه/چند وظیفه
دانلود پاورپوینت درس برنامه سازی کامپیوتر