هدف انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی در کارمندان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران است. جامعۀ آماری این پژوهش، تمام کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران (182N=) بود که با استفاده از جدول حجم و نمونۀ مورگان 105 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش دو پرسشنامۀ استاندارد یادگیری سازمانی نیف (2001) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) با مقیاس هفت ارزشی لیکرت (اصلاً موافق نیستم = 1 تا کاملاً موافقم = 7) بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعۀ آزمایشی روی 40 نفر از کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران پایایی پرسشنامههای یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 87/0 بهدست آمد. بهمنظور توصیف آماری دادهها از شاخصهای توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از آزمونهای کولموگروف - اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSSو در سطح معنیداری 05/0≥P استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد متغیر یادگیری سازمانی با متغیر توانمندسازی روانشناختی (407/0=r) و مؤلفههای احساس استقلال (477/0=r)، احساس مؤثر بودن (306/0=r) و احساس اعتماد (433/0=r) رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح معنیداری 01/0P≤ دارد. همچنین، بین یادگیری سازمانی و مؤلفههای احساس شایستگی و احساس معنیداری رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی از جمله ادارات کل ورزش و جوانان استانها برای پرورش کارکنانی توانمند،خلاق، پویا و کارآمد به مسئلۀ یادگیری سازمانی توجه بیشتری داشته باشند.
نوع فایل : پی دی اف تعداد صفحات :16
ارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران