لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 124
فهرست مطالب
1- تشخیص مفاهیم : 3
1-1- مدیریت ، مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها 3
1-2- انواع سبکهای مدیریتی : 6
1-3- آموزش و انواع آن 9
1-4- سیستم ، انواع و کارکردهای آن ( نگرش سیستمی در مدیریت آموزشی ) 11
1-5- سازمان ، انواع و کارکردهای آن ( نظریه های سازمان مدیریت ) 15
2- برنامه ریزی ، نظارت بر اجرای برنامه ها : 19
2-1- برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای آن برنامه ها 19
2-2- فرآیند برنامه ریزی آموزشی 20
2-3- اصول تدوین اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی 21
2-4- اصولا تحلیل محتوای دوره آموزشی 23
2-5- ویژگیهای اساسی آموزش پودمانی 23
3- ارزشیابی از دوره های آموزشی 27
3-1- مفهوم ارزشیابی آموزشی و روشهای آن 27
3-2- اصول ارشیابی جامع و فراگیر 28
3-3- اصول ارزشیابی از اثر بخشی آموزشی 30
4- نحوه تهیه گزارش های مورد نیاز یک آموزشگاه 37
4-1- پایه های اساسی و مقررات مکاتبات اداری 37
5- برقراری روابط انسانی و اصول ارتباطات 39
5-1- اصول برقراری روابط انسانی 39
5-2- مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهنده آن 40
5-3- عوامل مؤثر ارتباطی و سدها و موانع ارتباط 42
5-4- اصول روانشناسی عمومی 45
5-5- اصول جامعه شناسی عمومی : 48
6- نظارت بر امور مالی آموزشگاه : 51
6-1- هدف اصلی حسابداری و مفهوم معادله اصل آن 51
6-2- مفاهیم و اصطلاحات حسابداری ( دارایی ها و بدهی ها ) 54
6-3- اصول عمومی حسابداری 57
6-4- ثبت معاملات حساب ها ( شناخت دفاتر مالی قانونی و دفاتر کمکی حسابداری ) 59
6-5- انواع گزارشهای حسابداری ( تراز آزمایشی ، ترازنامه ، صورت سود و زیان و صورت حساب ) 65
7- تهیه محتوای مربوط به خلاقیت و نوآوریهای مدیر: 81
7-1- خلاقیت ، نوآوری و فنون آنها 81
7-2- شیوه های تفکر خلاق 86
7-3- موانع خلاقیت ونوآوری درسازمانها: 90
8- نحوه پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار : 93
8-1- حوادث شغلی و علل بروز آنها و بهداشت محیط کار 93
8-2- اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار 104
8-3- عوارض جانبی و اصول کمکهای اولیه 108
8-4- آتشسوزی و اصول انجام آتش نشانی 113
8-5- آسیبهای الکتریکی 116
8-6- اقدامات در وضعیتهای اورژانس: 119
تشخیص مفاهیم :
مدیریت ، مدیریت آموزشی اصول و کاربرد آنها
مدیریت در مفهوم کلی و عام آن به شکل ها و با دیدگاههای متفاوت تعریف شده است . همه اندیشمندان مدیریت در یک نکته اتفاق نظر دارند و آن این است که مدیریت عامل رسیدن به اهداف سازمان می باشد . استونر "stoner" می گوید ، فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و کنترل کوشش های اعضای سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دست یابی به اهداف معین سازمانی است . بیشترین تأکید این تعریف بر وظایف اصلی مدیریت و استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدف های سازمانی می باشد .
فلیپو "Flippo" مدیریت را هماهنگی همه منابع از طریق فراگردهای برنامه ریزی و کنترل عملیات سازمان بطوری که هدف ها را بتوان بطور موثر و صرفه جویانه حاصل نمود تعریف می کند . در این تعریف مدیریت جریانی مجموعه ای است که مهم ترین کار او هماهنگی ، برنامه ریزی و کنترل است . اساسی ترین نکته در تعریف فوق اصطلاحات موثر و صرفه جویانه است . موثر بودن کار مدیر یعنی دست یافتن به هدف ها و آنچه سازمان می بایست به آن برسد . مفهوم صرفه جویانه به معنی استفاده مناسب ، بجا و اقتصادی از امکانات و منابع موجود در سازمان است . مدیر باید در ظرف زمان و مکان و رعایت عمر و انرژی مصرف شده از منابع استفاده بهینه کند . صرفه جویانه یعنی این که برآیند نتایج بدست آمده بطور قایل ملاحظه ای از برآیند منابع ، نیروها ، امکانات ، انرژی و زمان صرف شده بیشتر باشد .
علی علاقه بند ، مدیریت را بوجود آوردن و حفظ کردن محیطی که در آن افراد بتوانند در جهت برآوردن هدف های معینی بطور موثر و کار آمد فعالیت کنند تعریف می کند . در بیشتر تعاریف مدیریت ، به انسان و کار کردن انسان ها اشاره شده است . یک تعریف مدیریت را کار کردن با افراد و به وسیله افراد و گروه ها برای تحقق هدف های سازمانی معرفی می کند . صاحب نظر دیگری می گوید ، مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران . عده ای نیز مدیریت را فراهم کردن محیط مناسب برای افراد می دانند .
کار کردهای مدیریت :
فرا گرد مدیریت را غابلاً بکار کردها یا وظایف مدیریت تفکیک و تجزیه می کنند منظور از کار کرد اشاره به فعالیت مهم و اساسی است که در نیل به هدف ضرورت تام دارد .
هانری فایول اولین کسی بود که فراگرد مدیریت را به وظایف یا کار کرد ها تقسیم و تعریف کرد او پنج وظیفه ی اساسی را در مدیریت تشخیص داد :
1- برنامه ریزی ، یعنی پیش نگری و تدارک وسایل برای عملیات آینده .
2- سازماندهی ، یعنی ترکیب و تخصیص افراد و منابع دیگر برای انجام دادن کار .
3- فرماندهی ، یعنی هدایت و جهت دهی افراد در انجام دادن کار .
4- هماهنگی ، یعنی به هم پیوستن و وحدت بخشیدن همه ی کوشش ها و فعالیتها .
5- کنترل ، یعنی رسیدگی به اینکه آیا کلیه امور طبق مقررات و دستورات صورت می گیرند یا نه .
تعریف مدیریت آموزشی ، اصول و کاربرد آنها :
فرهنگ لغات بین المللی تعلیم و تربیت ، مدیریت آموزشی را به کار بردن تکنیک ها و روشهای اداره ی سازمانهای تربیتی با در نظر گرفتن هدفها و سیاستهای کلی تعلیم و تربیت تعریف می کند .
فرهنگ لغات تعلیم و تربیت ، مدیریت آموزشی را راهنمایی ، کنترل و اداره امور مربوط به جریان تعلیم و تربیت در سازمانهای تربیتی می داند . فرهنگ لغات مدیریت آموزشی دیگری می گوید ، مدیریت آموزشی یعنی فرآیند هدایت و کنترل فعالیتهای اعضای یک سازمان رسمی برای دست یابی اهداف سازمان آموزشی .
کنزوویچ ، مدیر آموزشگاهی را چنین تعریف می کند :
تحقیق درباره نگاه کلی بر مراحل مختلف پروژه