طبقه بندی هدفهای آموزشی مریل
مریل برای اولین بار سطوح عملکرد مورد انتظار از شاگرد در پایان آموزش را به سه سطح تقسیم می کند .او معتقد
است که این سطوح در عین اینکه همه عملکردی هستند از نظر کاری که فراگیر باید برای نمایش یادگیری انجام دهد و فعالیت ذهنی که
لازمه ی یادگیری هر یک از آنهاست شرایط مختلف دارند.سه نوع عملکرد مریل عبارتند از:1- یاداوری 2-کاربرد 3-یافتن(کشف یا
ابداع).
►
► 1-یادآوری: عملکردی است که فراگیر برای انجام آن به جستجو در حافظه ی خود می پردازدتا اطلاعات آموخته شده را باز یافته و به همان صورت یا
►
►با ساختاری جدید ارائه نماید.
►
2-کاربرد: عملکردی است که فراگیر اطلاعات آموخته شده را در موقعیتهای جدید اعمال میکند
►
►یا به کار می گیرد.مثلا دانش آموزی که محاسبه ی محیط دایره را میداند محیط هر دایره ای با اندازه های مختلف را میتواند محاسبه کند.
►
► 3-کشف یا ابداع: دستیابی به موضوع و جمع بندی جدید را عملکرد در سطح کشف یا ابداع می نامیم . این عملکرد به این معنی نیست که موضوع
►
►کشف شده برای اولین بار در جهان کشف شده است بلکه برای شاگرد خاص و در وضعیت خاص صورت گرفته است.برای مثال ممکن است که شاگرد با
►
►محاسبه ی محیط های مختلف دایره به این نتیجه برسد که اگر شعاع دایره دو برابر شود محیط آن چه تغییری می کند
دانلود پاورپوینت الگوی طراحی مریل- 9 اسلاید