عنوان : ماهیت شرط بنایی از نظر فقه امامیه و حقوق مدنی
فرمت : word - doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها )
تعداد صفحات : 14 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه
فونت های استفاده شده : b titr و b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز)
پشتیبانی : 09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی
فهرست :
چکیده 3
مقدمه 3
تحلیل معنای شرط 4
شرط صریح و ضمنی 5
ارتباط شرط با عقد 6
ماهیت شرط بنایی 7
شرط بنایی از منظر قانون مدنی 9
مورد اول: خیار رؤیت و تخلف وصف 10
مورد دوم: شروط و صفات زوجین در عقد نکاح 11
نتیجه 12
مراجع 13
چکیده :
شرط امری است مربوط به آینده که حدوث یا زوال تعهد منوط به آن است. نه تنها اموری که در متن عقد به آن تصریح شده است لزوم وفا دارد بلکه مواردی که از جهت عرف لازمه عقد است و با استنباط از اوضاع و احوال و قراین و امارات در چارچوب تراضی دو طرف عقد میگنجد نیز لازم الوفا است. شرط بنایی در فقه امامیه مورد تدقیق عمیق واقع شده و در ارزشگذاری گفتگوهای پیش از عقد جایگاه خاصی را برای آن در نظر گرفته است. شرط تبانی یا بنایی شرطی است که قبل از عقد، طرفین بر التزام به آن توافق کرده و عقد را بر اساس آن واقع میکنند ولی در متن عقد بدان تصریح نمیشود. تحقیق در این مقام این است که فرقی بین شرط بنایی و شرط ضمنی و شرط مذکور در متن عقد نیست. در طبیعت شرط وقتی میتوان گفت که ضمن عقد است که در عالم قصد و در افق نفس ایجاد شود، در این صورت، شرط مطلقاً وجوب وفا دارد و عقد مبنی بر این شرط واقع شده است.
مقدمه :
یکی از مباحث مهم در فقه امامیه بحث شرط بنایی است. این فقه برای مفاد گفتگوهای پیش از عقد و بازشناسی شروط عقد از اظهار نظرهای ساده پیش از عقد، اهمیت بسزایی قایل شده است. از این منظر، نه تنها اموری که در متن عقد به آن تصریح شده است لزوم وفا دارد بلکه شرط بنایی (عقد مبنیاً علی هذا الشرط واقع شده است) نیز لزوم وفا دارد. شرطی که عقد بر مبنای آن واقع میشود و بین متعاملین توافق و تبانی بر روی آن وجود دارد ، متبادر عرفی این است که این شرط نیز لازم الوفا است.
شرط بنایی اگر چه در مقام اثبات نیامده ولی به لحاظ این که در مقام ثبوت، وجود پیدا کرده است و عقد در افق نفس به صرف قصد تحقق مییابد، این شرط نیز حقیقتاً واقع شده است. هرشرطی که عقد به حکم عرف دلالت بر آن کند مانند تعادل عرفی بین دو عوض و سلامت مبیع و نقد بودن ثمن، الزام آور است .اصولاً برای تفسیر قرار دادها نباید تنها زمان ایجاب و قبول را محور قرار داد و به بررسی الفاظ نوشته شده در قرارداد بسنده کرد بلکه لازم است آن را در فضا و بستری که در آن این قرار داد شکل گرفته توجه کرد و پیشینه تاریخی آن را ملاحظه نمود. متعاقدین به صورت معمول نمیتوانند همه نیت و منظور خود را از عقد و احوال حاکم بر آن در متن عقد بیاورند و چه بسا نیازی به ذکر همه آنها نیست. فهم عرفی از عقد و اوضاع و احوال آن مثل پرداخت ثمن با پول رایج، داخل بودن چیزی در مبیع یا ثمن یا موارد دیگر به فهم متعارف و عرف واگذار شده است.
منابع :
- ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، قم: ادب الحوزه، 1363.
- اصفهانی، محمدحسین، تعلیقه علی المکاسب، بیجا: بینا، بیتا.
- افتخاری، جواد، کلیات عقود و حقوق تعهدات، تهران: میزان، 1382.
- انصاری، مرتضی، المکاسب، به خط طاهر خوشنویس، تبریز: بینا، 1375.
- بجنوردی، سید حسن، القواعد الفقهیه، قم: موسسه اسماعیلیان، 1413.
- تبریزی، میرزا جواد، ارشاد الطالب الی التعلیق علی المکاسب، قم: مؤسسة اسماعیلیان، 1412.
- توحیدی، محمدعلی، مصباح الفقاهه (تقریرات درس آیه الله خوئی)، قم: وجدانی، 1371.
- جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران: گنج دانش، 1369.
- ، محمدجعفر، حقوق تعهدات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1369.
- حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه الیتحصیل مسائل الشریعه، قم: مؤسسه آلالبیت، 1412.
- حسینی مراغی، میر عبدالفتاح، العناوین، قم: موسسه نشر اسلامی، 1418.
- حلی (علامه)، حسن بن یوسف، تذکرة الفقهاء، مکتبه مرتضویه، تهران، بیتا
- ، مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، چاپ سنگی، 1323.
- سنهوری، عبدالرزاق احمد، الوسیط فی القانون المدنی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1970.
- صفایی، سید حسین، حقوق مدنی 5، جزوه درسی انتشارات دانشکده حقوق دانشگاه تهران، سال تحصیلی 68- 69.
- طاهری، حبیب الله، حقوق مدنی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1375.
- طباطبائی یزدی، سید محمد کاظم، حاشیه المکاسب، قم: موسسه دارالعلم، 1378.
- ، سید محمد کاظم، سؤال و جواب، نجف: مطبعه حیدری،1340.
- کاتوزیان، ناصر، حقوق خانواده، شرکت انتشار، تهران، 1371
- ، دوره مقدماتی حقوق مدنی، تهران: شرکت انتشار، 1374.
- غروی اصفهانی، محمد حسین، حاشیة المکاسب، چاپ سنگی، بیتا.
- کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، تهران: شرکت انتشار، 1368.
- مجلة الاحکام العدلیه (مطبوع در متن تحریر المجله) نجف: مکتبه المرتضویه، 1359 هـ.ق.
- محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه بخش مدنی، تهران: سمت، 1381.
- محمصانی، صبحی، فلسفه التشریع فی الاسلام، بیروت: دارالعلم للملایین، 1968.
- موسوی الخمینی، سید روح الله (امام خمینی ره)، استفتاآت، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1372.
- ، البیع، قم: مطبعه مهر، بیتا.
- ، تحریر الوسیله، تهران: مکتبه الاعتماد، 1403 هـ.ق.
- نجفی خوانساری، موسی، منیه الطالب فی حاشیه المکاسب (تقریرات درس محقق نایینی)، قم: مکتبه المحمدیه، 1373 ق.
- نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح الشرایع الاسلام، بیروت: دار احیاء التراث العربی، بیتا.
- نراقی، مولی احمد، عوائد الایام، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1417 ق.
منابع از کتب معتبر علمی می باشد.
لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .
پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .
تحقیق آماده در مورد ماهیت شرط بنایی از نظر فقه امامیه و حقوق مدنی