مقالات علوم سیاسی با فرمت DOC صفحات 6
اکثریت قریب به اتفاق 122دولتی که از صدر مشروطیت تاکنون زمام قوه مجریه ایران را در دست گرفتهاند، تغییراتی در نظام اداری ایجاد کردهاند. تغییراتی که از گسترش و توزیع جغرافیایی ادارههای جدید دولتی آغاز و در سطح گستردهتر خود، به ادغام یا تفکیک وزارتخانهها انجامید.
این روند همچنان ادامه دارد، تا جایی که دولت نوپای محمود احمدینژاد نیز قصد دارد در هفتههای آینده، همان مسیر همیشگی را طی کرده و تحولاتی در تعداد صندلیهای خود ایجاد کند. بیآنکه توجه کافی به تجربههای پیش از این داشته باشند.
نصرا... مشیرالدوله، نخستین رییس کابینه مشروطه در نمودار سازمانی که با اقتباس از دولتهای پیش از مشروطه تدوین کرده بود، فقط برای 8 وزیر جایگاه تعیین کرد: داخله، خارجه، جنگ، مالیه، عدلیه، «معادن و طرق و شوارع»، تجارت و علوم. اما بعدها و به مرور، وزارتخانههای جدیدی با عناوینی همچون فواید عامه، پست و تلگراف، معارف و اوقاف، صحیه و امور خیریه(بهداری) و ... نیز پا به میدان گذاشتند. اما اوج شکلگیری وزارتخانههای جدید را باید در دو مقطع بعدی بررسی کرد.
ریشههای تحولگریزی در نظام اداری ایران