لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 3
تقویت حافظه دیداری
برای درمان این نوع غلط های املایی چه باید یکنیم ؟
منزور – هیله - مقازه - گذند- اسحاب- بحار- هوله- ستل- بشغاب -اروس- سبر
علت عمده این نوع غلطهای املایی، ضعف حافظه دیداری است ، یعنی کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را در کلمه به خاطر بیاورد . رونویسی کردن درست این واژه ها می تواند به دانش آموز کمک کند ، اما این کمک لزوما به سایر موارد انتقال نمی یابد . بهتر است حافظه دیداری کودک را تقویت کنیم تا نه تنها دیکته درست واژه ای را که غلط نوشته است فراگیرد ، بلکه با خواندن و دیدن هر کلمه جدید ، توانایی به خاطر سپاری آن را داشته باشد .
تمرینات زیر برای تقویت حافظه دیداری بسیار مفید می باشد .
1 – ابتدا دو تصویر را انتخاب کرده و یک به یک به دانش آموز ان می دهیم و سپس تصویرها را مخفی می کنیم و از او می خواهیم که آن تصویرها را نام ببرد .
2 – سه تصویر را به دانش آموز نشان می دهیم . اگر کودک قادر به یاد آوری آنها بود چهار تصویر را نشان می دهیم سپس به همین ترتیب ادامه می دهیم تا وقتی که حافظه دیداری کودک به حد طبیعی یا بالاتر از آن برسد .
3 – نشان دادن تصویر مرکب و بخاطر سپردن کل و اجزاءآن ، و سئوال کردن از اجزائ تصویر پس از چند لحظه و روزانه چند دقیقه
4 – تعدادی اسباب بازی یا ابزار دیگر را به کودک نشان می دهیم سپس با پارچه ای روی آنها را پوشانده و یکی از وسایل را دور از نظر کودک برداشته و می خواهیم وسیله پنهان شده را معرفی کند .
5 – مجموعه محدودی از اشیائ را به ترتیب خاصی می چینیم و از دانش آموز می خواهیم نام وترتیب قرار گرفتن آنها را به خاطر بسپارد . سپس چشمان او را می بندیم و آنگاه،جای چند وسیله را با هم عوض می کنیم و بعد از وی می خواهیم اشیائ را به ترتیب قبلی بچیند .
6 – دانش آموز چند دقیقه بیرون از کلاس باشد محل نشستن یکی دو نفر را عوض می کنیم . سپس به کلاس فرا خوانده واز وی می خواهیم تغییرات انجام شده در کلاس پیدا و گزارش کند .
7 – چند کارت مقوای به ابعاد 10*7 تهیه روی هر کدام یک واژه می نویسیم . کارتها را به دانش آموز می دهیم سپس کارتها را از او گرفته دور از دید وی ،یکی دو کارت را بر می داریم و بقیه را به دانش آموز می دهیم . از وی می خواهیم کارت مربوط به واژه ای را که بر داشته ایم معر فی کند .
8- استفاده از بازیهای آموزشی مثل دو مینو
9 – پس از اینکه به مدت چند روز روزانه حدود پانزده دقیقه تمرینهای قبلی را انجام داد ، واژه هایی را که دیکته ی صحیح آنها نیاز به حافظه دیداری دارد از کتاب درسی انتخاب کرده هر واژه را روی یک کارت می نویسیم ابتدا یک کارت را به کودک نشان می دهیم سپس کارت را مخفی و از وی می خواهیم آن واژه را با استفاده از انگشت در هوا بنویسد پس از موفقیت ، به همین ترتیب به تعداد کارتها اضافه می کنیم (روزانه 10 الی 20 دقیقه).
10- از گفتن تعداد غلطهای کودک به هنگام انجام تمرینها، یا به هنگام تصحیح دیکته خودداری کنیم همیشه باید تعداد واژه هایی را که درست نوشته است و از نظر او یک تلاش موفق محسوب می شود به حساب آوریم این امر موجب تقویت یادگیری وی خواهد شد .
11- به هنگام اظهار نظر شفاهی یا زیر نویس دیکته می توان ازجملات نوع مناسب استفاده کرد از جمله :الف- خوشحالم که 27 واژه را کاملا درست نوشته ای.ب- به پیشرفت نهایی خیلی نزدیک شده ای . پ- از این زیباتر هم می توانی بنویسی. ت- به خاطر پیشرفتهای خوبت این گل را از من به عنوان یک هدیه بپذیر.
11- چندین کلمه را روی یک کارت می نویسیم کودک همزمان چند کلمه را ببیند و به خاطر بسپارد
12- پس ازانجام تمرینهای فوق ،کارتهای به ابعاد 7Ï5 تهیه ودر آن واژه های هم خانواده را نوشت مثل خاص،مخصوص،خصوصی،خواص،اختصاص
برای اینکه تمرینهای که گفته شد ،تاثیر بسیار زیادی در حل مشکل دیکته داشته باشد ، باید برای وی انگیزه ایجاد کنید تا با رغبت به تمرینهای بیشتری بپردازد.
تقویت حافظه دیداری