لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 18
فصل 1چرا باید فناوری اطلاعات بدانیم؟
این گزارش توجه خود را بر آنچه یک نفر باید از فناوری اطلاعات بداند و بفهمد تا بتواند به شیوهای مؤثر و خلاق، از آن در جهت اهداف خود بهره بگیرد، متمرکز میکند. دستکم چهار دسته از دلایل را میتوان ذکر کرد که ممکن است انگیزهی دستیابی به درکی از فناوری اطلاعات باشند: دلایل شخصی، کاری، آموزشی، و اجتماعی.
دلایل شخصی
امریکا به شکلی فزاینده به یک جامعهی اطلاعاتی بدل میشود. رایانهها و ارتباطات نه تنها کارهای روزمره مثل کنترل اجاقهای ریزموجی(microwave ovens) و برقراری اتصال تلفنهای همراه را انجام میدهند، بلکه با استفاده از اینترنت، دسترسی رایانهای به بخش اعظم اطلاعات رقومی جهان و ابزارهای پردازش آن را فراهم میآورند. بسیاری از امریکاییها میبینند که در موارد گوناگون، از یافتن نقشهی قطار زیرزمینی پراگ بهمنظور برنامهریزی تعطیلات گرفته تا مکانیابی بهترین قیمتهای فروش کتاب، چکمهی سوارکاری، و رهن [ مستغلات]، استفاده از فناوری اطلاعات، پیشرفت ارزشمندی در شیوهی زندگی آنها است. فناوری اطلاعات به افراد کمک میکند تا ازطریق پست الکترونیکی با دوستان و فامیل خود در ارتباط باشند، با استفاده از صفحهگستردها و بانکداری درونخطی امور مالی خود را مدیریت کنند، از طریق یک کارگزار درونخطی به پیگیری سرمایهگذاریها بپردازند، با بستههای نرمافزاری تخصصی مثل نسبشناسی یا باغبانی اوقات فراغت خود را پر کنند، با استفاده از ابزارهای نمودارکشی و واژهپردازی در تکالیف و کارهای مدرسه به فرزندانشان کمک کنند، به یافتن اطلاعات پزشکی بپردازند، از اسم نامزدهای سیاسی باخبر شوند و با نمایندگان سیاسی خود ارتباط برقرار کنند، و به پیگیری مسائل زیستمحیطی یا نظارت بر موضوعات مربوط به خطمشی همگانی در «وب» بپردازند.
1-2. دلایل کاری
در مراکزکاری، امروزه فناوری اطلاعات بیش از پیش همهگیر میشود. اگر کشور درصدد باشد که بیشترین بهره را از سرمایهگذاریهای خود در فناوری اطلاعات ببرد، نوعی اشتراک [نیروی] کار لازم است که قابلیت استفادهی مناسب از فناوری اطلاعات را داشته باشد. روشن است که افرادی که با اطلاعات و دانش کار میکنند (اصطلاحاً «دانشکارانknowledge workers» ) باید با فناوریهای اطلاعاتی معمول اداری آشنا باشند. اما این نیز درست است که گروههای شغلی اندکی هستند که به هیچ دانشی از فناوری اطلاعات نیاز نداشته باشند. مثلاً کارمند یک فروشگاه خواربار، زمانی فقط لازم بود که چگونگی استفاده از ماشین صندوق را بلد باشد. امروزه همان کارمند با سیستمهای موجودی انبار، پیگیری سفارشات، کارتهای اعتباری، و دیگر سیستمهای پیشهگانی سروکار دارد که هر روزه پیچیدهتر و کاملتر میشوند. در صنعت تولید، بسیاری از کارکنان «یقه آبی»(کنایه از کارکنانی که عمدتاً کار یدی میکنند. م.) باید با انواع سیستمهای تولید، فهرست موجودی قطعات، کنترل فرایند تولید، و راهنماها و دستنامههای درونخطی آشنا شوند. اگرچه یک شرکت باید کارکنان خود را برای استفاده از سیستمهای پیشهگانی خود آموزش دهد، ساده لوحانه است اگر تصور کنیم چنین آموزشی، فعالیتی است که انجام یک بار آن کفایت میکند. سیستمها مکرراً ارتقا مییابند و پیچیدهتر میشوند. موارد کاربرد فناوری اطلاعات در مسائل پیشهگانی یا استفاده از فناوری اطلاعات در پیداکردن راه حل مسائل و مشکلات، تداوم مییابند و در نتیجه بر لزوم مهارتآموزی مستمر دلالت میکنند. بدیهی است که اگر مجموعهی نیروی کار به خوبی آموزش فناوری اطلاعات دیده باشد، انجام این مهارتآموزی بسیار آسانتر خواهد شد، زیرا سرعت یادگیری کارکنان افزایش مییابد و به مهارتآموزی عمومی، نیاز کمتری خواهند داشت. بعلاوه، چهبسا از سیستمهای موجود، به شکل کاملتری بهره بگیرند و با ارتقاهایی که در سیستم اعمال میشود، بهتر سازگار شوند. بهرهوری کارکنان تحت تأثیر مستقیم دانش کارکنان در حوزهی فناوری اطلاعات است.
از منظر کارکنان، تخصص در فناوری اطلاعات ارزشمند است و علاوه بر این که منجر به رضایت شغلی و واکنش مناسب و هشیارانه در برابر مسائل میشود، دلیلی بر تحرک شغلی است. وجود امکانات و تجهیزات بیشتر در زیرساختار فناوری اطلاعات در یک شرکت، سرمایهی شغلی ارزشمندی است که احتمالاً در تبلیغات نیز به آن توجه میشود. یافتن کار در شرکت دیگر، مستلزم یادگیری سیستمهای اطلاعاتی جدید است، اما اکنون که کارکنان، دیگر دارای مشاغل «مادامالعمر» نیستند، درک انتزاعیتر این سیستمها- یعنی دانستن این که ویژگیهای مشترک آنها کداماند و احتمالاً چه تفاوتی ممکن است با هم داشته باشند- نیز، در بازار کار یک سرمایه به شمار میآید.
دلایل آموزشی
فناوری اطلاعات در بسیاری از انواع جدید فرصتهای آموزشی، یک عنصر توانبخش شمرده میشود. نوعی از این فناوری بر دسترسی دانشجویان به طیفی از منابع آموزشی استوار است که پیش از این برای آنان دسترسپذیر نبودند. مثلاً برنامهی «بچهها؛ دانشمندان جهان(Kids as Global Scientists)» را در نظر بگیرید که بهوسیلهی دانشگاه کلرادو، با همکاری دانشگاه میشیگان(University of Michigan’s Weather Underground) و «کانال هواشناسی(Weather Channel)» اجرا میشود. هدف این برنامه، کمک به دانشجویان در استفاده از اینترنت بهمنظور یادگیری موضوعات علوم زیستمحیطی و هواشناسی، و نیز آشنایی آنان با دیگر دانشجویان ساکن در مناطق مختلف ایالات متحده و جهان است. این برنامه و برنامهی درسی همراه با آن، این موارد را ارائه میکنند: پیشبینیها و بحثهایی دربارهی مسیرها و پیشینهی توفانهای استوایی (این بحثها بهوسیلهی دانشجویان هدایت میشوند و با بحثهای متخصصان این رشته و با خود واقعه، به شکلی که عملاً رخ میدهد، قابل مقایسهاند)؛ فعالیتهای عملی، گردآوری همزمان دادهها، آموزشهایی دربارهی چگونگی دیدن و تفسیر انواع مختلف تصاویرماهوارهای؛ دسترسی هدایتشده به نمایشهای تعاملی که از مسیرها و دادههای مربوط به تندبادهای دریایی کنونی ارائه میشود؛ پیوند(Link) هایی به مطالب روزنامهها و دیگر گزارشهای روز؛ دادههای گردآوریشده بهوسیلهی دانشجویان که بهمنظور استفادهی مشترک با دیگر همکلاسان در تمام دنیا، به اینترنت ارسال شده؛ مطالب تخصصی از متخصصان تندبادهای دریایی از طریق کنفرانس و پرسش درونخطی(online) ؛ گروههای مباحثهی درونخطی برای مدرسان، دانشجویان، و
چرا باید فناوری اطلاعات بدانیم