تئوری بازیها
هوش مصنوعی
45اسلاید
بازی ها: حالتی از محیطهای چند عاملی را نشان می دهند که:
þهر عامل نیاز به در نظر گرفتن سایر عاملها و چگونگی تأثیر آنها دارد
þ تمایز بین محیطهای چند عامل رقابتی و همکار
þ محیطهای رقابتی، که در آنها اهداف عاملها با یکدیگر برخورد دارند، منجر به مسئله های رقابتی میشود که به عنوان بازی شناخته میشوند
و چرا بازی ها مطالعه می شوند :
×قابلیتهای هوشمندی انسانها را به کار میگیرند
×ماهیت انتزاعی بازی ها
×حالت بازی را به راحتی میتوان نمایش داد و عاملها معمولا به مجموعه کوچکی از فعالیتها محدود هستند که نتایج آنها با قوانین دقیقی تعریف شده اند
به عنوان مثال: دلایلی که محققین قدیم، شطرنج را بهعنوان موضوعی در AI برگزیدند:
ïبازی شطرنج کامپیوتری اثباتی بر وجود ماشینی است که اعمال هوشمندانهای را انجام میدهند.
ï سادگی قوانین
ï وضعیت دنیا کاملاً برای برنامه شناخته شده است. (بازنمایی بازی به عنوان یک جستجو از طریق فضای موقعیتهای ممکن بازی، ساده است.)
پیچیدگی بازیها، به طور کامل نوعی از عدم قطعیت را معرفی میکنند.
عدم قطعیت به علت وجود اطلاعات گم شده رخ نمیدهد، بلکه به علت اینکه فرد زمانی برای محاسبه دقیق نتایج حرکت ندارد عدم قطعیت بوجود میآید.
تصمیمات کامل در بازیهای دونفره(ترسیم درخت بطور کامل):
اگر به آن به عنوان یک مسئله جستجو نگاه شود، جستجو برای دنبالهای از حرکات که منتهی به حالت پایانی میشد (مطابق با تابع سودمندی)، و سپس پیشروی و ساخت اولین حرکت در دنباله بود
پاورپوینت درباره تئوری بازیها در هوش مصنوعی