مشخصات این فایل
عنوان: حسابداری رایانه ای در شرکت های بیمه
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 39
این مقاله درمورد حسابداری رایانه ای در شرکت های بیمه می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله حسابداری رایانه ای در شرکت های بیمه می خوانید :
- جاری پرداخت بیمه گری
2-4- به منظور پرداخت مبالغ مربوط به الحاقیه های برگشتی، پرونده های خسارت (در صورت وجود مجوز) و همچنین برگشت اضافه واریزی و سپرده (و دیعه) بیمهگذاران هر یک از شرکتها با اخذ فرم مخصوص از واحد اجرائی و تکمیل آن نسبت به افتتاح یک فقره حساب جاری که از این پس “حساب پرداخت بیمه گری” نامیده می شود صرفاً نزد همان شعبه که حساب دریافت مفتوح گردیده است اقدام نمایند خصوصیات این حساب نیز به شرح ذیل خواهد بود:
1-2-4- حساب به نام شرکت نمایندگی و بنفع شرکت بیمه افتتاح گردیده و در سر فصل بانکها از گروه حسابهای دائمی شرکت بیمه طبقه بندی می گردد. حق امضا در این حساب به دارندگان حق امضا رسمی شرکت نمایندگی حسب اساسنامه و روزنامه رسمی تفویض می گردد و دارندگان حق امضا اجازه تفویض آن را به غیر ندارند.
2-2-4- همواره موجودی این حساب متعلق به شرکت بیمه بوده و شرکت نمایندگی راساً هیچگونه قدر السهمی از حساب را نداشته و حق برداشت به نفع خود را حتی برای کوتاه مدت ندارد.
3-2-4- برداشت از این حساب صرفاً بابت پرداخت الحاقیه های برگشتی و پروندههای خسارتی و همچنین برگشت اضافه واریزی بیمه گذاران می باشد و تمامی چکهای صادره می بایست در وجه بیمه گذاران صادر گردد.
4-2-4- چکهای صادره از این حساب نبایستی در وجه حامل صادر و یا اینکه ظهر نویسی شوند.
5-2-4- تغییرات در صاحبان امضا مجاز این حساب می بایست مطابق با آخرین وضعیت اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت صورت پذیرفته و با تائید شرکت بیمه باشد. بدیهی است شرکت بیمه همواره حق برداشت و یا توقف عملیات این حساب را برای خود محفوظ می داند.
6-2-4- عملیاتاخذ صورتحساب از بانک کنترل حساب و در نهایت تهیه صورت مغایرت این حساب نیز بعهده شرکتهای نمایندگی می باشد.
3-4- با توجه به افتتاح دو نوع حساب جداگانه مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمائید که حسابهای بانکی قبلی شرکت خدمات بیمه ای پس از رفع اقلام باز و با هماهنگی واحد اجرائی شرکت بیمه مسدود گردد.
5- فروش غیر نقد و نحوه وصول چکها و اقساط:
با عنایت به ارائه خدمات گسترده به بیمه گذاران در صورت درخواست بیمه گذار جهت تقسیط مبلغ حق بیمه با توجه به موافقت واحد فنی و در چارچوب مقررات مبلغ حق بیمه در چند قسط از بیمه گذار دریافت می شود. ضمناً چکهای وصولی میبایست حداکثر 8 روز پس از تاریخ سر رسید وصول شده باشند. همچنین در صورت عدم وصول چکها در موعد مقرر مبلغ آن در پایان ماه از کار فرد شرکت نمایندگی کسر خواهد شد لذا با عنایت به اینکه کسر مبالغ مذکور از حساب کار فرد بعنوان یک امتیاز منفی قلمداد خواهد شد مقتضی است قبل از ارسال اطلاعات مبلغ به حساب واریز گردد.
6- لزوم تسویه مانده حسابهای فیمابین قبلی:
نظر به اینکه یکسان سازی رویه های عملیات بین کلیه شرکتهای نمایندگی و جلوگیری از بروز مغایرت و اختلاف حساب از اهداف محوری هر دایره حسابداری می باشد بنابراین ضروریست در پایان هر سال ضمن تبادل اطلاعات با واحد اجرائی شرکت از عدم وجود هر گونه اختلاف حساب و مغایرت اطمینان حاصل نموده و در صورت وجود مغایرت نسبت به تعین تکلیف آن در همان سال مالی اقدام و از انتقال آن به سال آتی جدا خودداری شود.
بدیهی است از ابتدای هر سال همه ماهه می بایست گواهی عدم وجود مغایرت بین واحد اجرائی شرکت و شرکت نمایندگی تنظیم و مبادله گردد.
همچنین از ابتدای هر سال ضمن اینکه کلیه مغایرات فی ما بین می بایست بر طرف گردد هرگونه مبلغی که حسب عملیات روزمره توسط شرکت خدمات بیمه ای به بدهکار و یا بستانکار حساب شرکت بیمه منظور می گردد حتماً باید با تکمیل و ارسال برگ اعلامیه فی ما بین صورت پذیرد بدیهی است واحد اجرائی شرکت بیمه نیز دقیقاً هرگونه مبلغ را با ارسال برگ اعلامیه مذکور بحساب شرکت نمایندگی منظور خواهد نمود.
اعلامیه های مذکور از ابتدای سال با شماره یک شروع و تا انتهای سال بصورت مسلسل ادامه می یابد و طرفین می بایست از ثبت اعلامیه های فی ما بین اطمینان حاصل نمایند بطوری که در پایان هر ماه هیچ گونه اقلام باز از این بابت در حساب منظور نگردد. اضافه می نماید هر شرکت نمایندگی صرفاً مجاز به تبادل اعلامیه فیمابین فقط با یکی از واحدهای اجرائی شرکت می باشد. البته تنظیم و ارسال اعلامیه فیمابین از طرف شرکتهای نمایندگی بسیار نادر خواهد بود و عمدتاً ارسال اعلامیه فیمابین از طرف واحد اجرائی شرکت بیمه انجام خواهد شد.
7- لزوم همکاری شرکتهای نمایندگی صرفاً با یکی از واحدهای اجرائی شرکت:
تجارب گذشته و بررسیهای به عمل آمده بیانگر این موضوع می باشد که همکاری شرکتهای نمایندگی با بیش از یک واحد اجرائی شرکت موجب بروز اشکالات کنترلی و نهایتاً مغایرات فیمابین گردیده و بطور کلی لزوم ممانعت از این امر به اثبات رسیده است. لذا شرکتهای نمایندگی صرفاً می بایست با یکی از واحدهای اجرائی شرکت همکاری نمایند.
البته این موضوع شامل شعب و دفاتر فرعی شرکتهای نمایندگی در شهرستانهای خارج از محل استقرار شرکتها نمی گردد و دفاتر مذکور می توانند با واحدهای محل استقرار همکاری نمایند همچنین در مورد استثنائی که پرتفوی خاص یک منطقه جغرافیایی تحت کد واحد مستقر در آن منطقه صادر می گردد نیز با هماهنگی قابل بررسی است.
8- لزوم ارائه مفاصا حساب مالیاتی و صورتهای مالی اساسی:
همچنان که ذکر گردید شرکتهای نمایندگی می بایست راساً نسبت به تهیه و تنظیم دفاتر قانونی اقدام نموده و عملیات مالی خود را مطابق قوانین و مقررات ثبت و نگهداری نمایند لذا کلیه شرکتها حداکثر تا پانزدهم مرداد ماه سال مالی بعد از دوره عملکرد می بایست گواهی برگ مقطعی مالیاتی (مفاصا حساب دارائی) را همراه با صورتهای مالی اساسی شامل ترازنامه، سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد و یادداشتهای همراه و همچنین گزارش حسابرسی مستقل خود را به شرکت ارائه نمایند.
بخش دوم
نحوه ثبت حسابها و نگهداری دفاتر:
کلیه عملیات مربوط به حسابهای شرکت بیمه می بایست در یک سری سرفصل خاص ایجاد گردد (در صورت امکان همه با یک کد شروع شوند) بدیهی است هر یک از شرکتها متناسب نیاز خود می توانند نسبت به ایجاد سرفصلهای مورد نیاز برای عملیات عمومی و پشتیبانی اقدام نمایند. ولیکن ایجاد هرگونه سرفصل در زیر مجموعه سرفصلهای مرتبط با حسابهای شرکت بیمه می بایست با اخذ مجوز از واحد اجرائی شرکت انجام پذیرد.
نحوه ثبت حسابها و صدور اسناد حسابداری:
از نقطه نظر انجام عملیات حسابداری این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد بطوریکه در صورت تشخیص و درک صحیح حساب و صدرو سند حسابداری بصورت اصولی، با توجه به امکانات نرم افزارهای رایانه ای بقیه عملیات اگرچه نیازمند مراقبت و کنترل می باشد، اما انجام آنها سهل تر و به عبارت دیگر تابع انجام صحیح عملیات صدور سند می باشد لذا اختصاراً به نمونه هائی اشاره می شود.
با توجه به امکانات و قابلیتهای برخی سیستمهای فنی از جمله ثالث، بدنه، عمر آتش سوزی و غیره ضروریست بمنظور استفاده بهینه از قابلیتهای سیستم و جلوگیری از اشتباهات انسانی و دقت بیشتر، اسناد حسابداری بصورت اتوماتیک صادر گردد. بدیهی است پس از ساختن سهند اتوماتیک نبایستی تغییری در سند ایجاد گردد به عبارت دیگر همواره سند حسابداری بایستی با فایل صدور برابر باشد.
1- ثبت حساب مربوط به فروش بیمه نامه ها (کلیه رشته ها)
1-1- فروش بیمه نامه بصورت 100% نقد
عناوین حساب ماهیت مبلغ معادل
گروه کل معین
ح دائمی بیمه بانکها- جاری دریافت بیمه گری بدهکار مبلغ واریزی
ح سود و زیان بیمه حق بیمه زیر رشته مربوطه بستانکار مبلغ حق بیمه مادر
نکته: مبالغ دریافتی از محل بیمه نامه های شخص ثالث بابت سهم صندوق تأمین خسارات بدنی بحساب “حسابهای دائمی بیمه- بستانکاران- سهم صندوق خسارتهای بدنی” منظور می گردد.
2-1- فروش بیمه نامه بصورت دریافت چک
همچنان که اشاره گردید با توجه به مشکلات ناشی از ایجاد بدهکاران بیمه ضروریست حتی المقدور فروش اقساطی شرکتها با دریافت چک انجام شود و دریافت چک نیز می بایست دقیقاً مطابق شرایط مندرج در متن بیمه نامه باشد بعبارت دیگر چنانچه در متن بیمه نامه دریافت 60% مبلغ حق بیمه در 6 قسط به سر رسیدهای معین درج شده باشد قطعاً چکهای دریافتی نیز می بایست در 6 فقره و در سر رسیدهای مندرج در متن بیمه نامه یا قرارداد بیمه ای دریافت و در حسابها عمل گردد.
اما از آنجائی که پرداخت کار فرد شرکتهای نمایندگی منوط به وصول مبلغ حق یمه و واریز آن بحساب بانک خواهد بود لذا کارمزد چکهای با مدت بیش از یک ماه در ماهی که چک سر رسید و وصول می گردد پرداخت خواهد شد.
مثال: چنانچه بیمه نامه ای در فروردین ماه 83 در رشته آتش سوزی با حق بیمهای معادل 000/000/10 ریال و با شرایط 40% نقد و 60% با دریافت 6 فقره چک به سررسیدهای 1/2/83 الی 1/7/83 صادر گردد ثبت حسابها اینگونه خواهد بود.
....
بخشی از فهرست مطالب مقاله حسابداری رایانه ای در شرکت های بیمه
اهم مواردی که در عملیات حسابداری شرکتهای خدمات بیمهای پرداخته می شود ۲
۱- لزوم انجام عملیات حسابداری بصورت رایانه ای و اعلام مشخصات نرم افزار: ۲
۲- لزوم معرفی مدیر مالی یا حسابدار (مسئول عملیات حسابداری و مالی) به مجتمعها: ۳
۳- نگهداری اسناد و مدارک حسابداری بصورت مدون: ۴
۴- افتتاح حساب بانکی(جاری دریافت بیمهگری و جاری پرداخت بیمهگری): ۴
جاری دریافت بیمه گری ۴
– جاری پرداخت بیمه گری ۶
۵- فروش غیر نقد و نحوه وصول چکها و اقساط: ۷
۶- لزوم تسویه مانده حسابهای فیمابین قبلی: ۸
۷- لزوم همکاری شرکتهای نمایندگی صرفاً با یکی از واحدهای اجرائی شرکت: ۹
۸- لزوم ارائه مفاصا حساب مالیاتی و صورتهای مالی اساسی: ۱۰
بخش دوم ۱۱
نحوه ثبت حسابها و نگهداری دفاتر: ۱۱
نحوه ثبت حسابها و صدور اسناد حسابداری: ۱۱
۱- ثبت حساب مربوط به فروش بیمه نامه ها (کلیه رشته ها) ۱۲
۱-۱- فروش بیمه نامه بصورت ۱۰۰% نقد ۱۲
۲-۱- فروش بیمه نامه بصورت دریافت چک ۱۲
۳-۱- فروش بیمه نامه بصورت اقساطی (بدهکاران بیمه) ۱۴
۴-۱- بیمه نامه های عمر و پس انداز ۱۶
۲- ثبت عملیات مربوط به صدور الحاقیه های برگشتی ۱۷
۳- ثبت عملیات مربوط به پرداخت خسارت ۱۹
۴- موارد متفرقه ۲۰
۱-۴- استفاده از اعلامیه های فیمابین: ۲۰
۲-۴- پرداخت کارمزد ۲۵
۳-۴- وام بیمه های عمر ۲۵
۴-۴- چگونگی ثبت بیمه نامه های ارزی
دانلود مقاله حسابداری رایانه ای در شرکت های بیمه