![دانلود تحقیق کامل در مورد راه های خروج](../prod-images/859772.jpg)
هدف اصلی این بخش تأمین راههای خروج ایمن در ساختمان میباشد به گونهای که در صورت وقوع حریق، مسیرهای امن برای فرار از ساختمان به محل امنی در خارج از ساختمان وجود داشته باشد. به طور کلی، راه خروج عبارت است از
سیستم راه خروج از سه جزء اصلی دسترس خروج، خروج و تخلیه خروج تشکیل شده است.
الزامات مربوط به هر یک از بخشهای راه خروج به صورت مفصل در ادامه ارائه شده است، لیکن در ابتدا به موارد کلی که برای راههای خروج می بایستی به آنها توجه داشت، پرداخته شده است.
از آنجائیکه در هنگام آتشسوزی، خروج افراد از ساختمان با اضطراب و شتابزدگی صورت گرفته و همراه با ازدحام و فشار افراد به یکدیگر صورت می پذیرد، لذا مزاحمتهایی نظیر پیشآمدگی اجزای ساختمانی، کوتاه بودن سقف، اشغال مسیر به وسیله اجزای متفرقه، تغییر ناگهانی تراز کف، ناهماهنگی اندازه پلهها و پاگردها، لیزبودن کف راه خروج، ابعاد کوچک در، چرخش ناصحیح در و مواردی از این قبیل نبایستی در راه خروج وجود داشته باشد.
الزامات کلی
ارتفاع سقف:
حداقل ارتفاع سقف راههای خروج نبایستی از 210 سانتی متر کمتر باشد. حداقل ارتفاع سقفهای شیب دار بایستی 230 سانتیمتر باشد.
سطح کف:
سطح کف مسیرهای خروج بایستی از جنس مقاوم در برابر سرخوردن بوده و به نحو قابل اطمینانی نصب شده باشد. ساختار راههای خروج میبایستی در تمامی فضاها پایدار باشد. در ساختار پلهها و راههای خروج از مصالح مقاوم در برابر حریق استفاده شود و به هیچ عنوان نباید از کالاها و مصالح قابل اشتعال استفاده نمود. پاخور تمامی پله ها می بایستی یک جنس باشد و پلکانهای خروج مقاوم در برابر لغزندگی باشند.
پیوستگی راه های خروج:
مسیر حرکت در راههای خروج نباید با هیچ عنصر ساختمانی به غیر از اجزای راه خروج قطع شود و هیچ مانعی در راههای خروج وجود داشته باشد. همچنین ظرفیت لازم سیستم راه خروج نباید در طول مسیر کاهش یابد. پلههای خارجی بنا جهت جلوگیری از ریزش نزولات آسمانی بر روی آنها می بایستی مسقف گردند. در صورت استفاده از پلکانهای خارجی، یک راه مداوم، بی خطر و بی مانع تا سطح زمین یا محل کاملا" امن برای متصرفین می بایستی فراهم گردد.
آسانسورها، پله برقی و کف های متحرک:
آسانسورها، پلهبرقی و کفهای متحرک نباید به عنوان جزئی از راههای خروج الزامی در هیچ یک از بخشهای ساختمان در نظر گرفته شود.
بار تصرف:
بار تصرف مفهومی است که به وسیله آن تعداد افراد استفاده کننده از فضا محاسبه میگردد و بر این اساس ظرفیت الزامی و پهنای راه خروج تعیین میگردد. یکی از مهمترین موارد طراحی مسیرهای فرار، تخمین میزان بار جمعیتی میباشد که راههای فرار برای آنها در نظر گرفته شده است. در محاسبه بار جمعیتی هر طبقه، علاوه بر در نظرگرفتن بار جمعیتی طبقه مورد نظر می بایستی بار جمعیتی طبقاتی که به طبقه موردنظر نیز دسترسی خروج دارند، در نظر گرفته شود.
تعداد صفحات: 26
فرمت: ورد و با قابلیت ویرایش
دانلود تحقیق کامل در مورد راه های خروج