•تفاوت بین انسان و حیوان در زمینه های مختلفی قابل مشاهده است . برتری خارق العاده انسان در فعالیت های فکری گرفته تا استفاده از علائم نوشتاری برای برقراری ارتباط، تغییرات چشمگیر در شیوه زندگی و ابداع و خلاقیت در ساخت وسایل مختلف زندگی همگی نشانگر این است که انسان توانمندی های بسیار بالایی در مقابل حیوان دارد.
•
•بحث زبان پیچیده ترین و بحث انگیزترین سؤالی است که دربین زبان شناسان، روان شناسان وفلاسفه درباره زبان فعلاَ مطرح است :
•پیشرفت و رشد سریع زبان درکودکان چگونه قابل توجیه است ؟
•چه عامل و یا عواملی باعث رشد زبان( فراگیری زبان ) می شود ؟
•آیا باید به مکانیزی های فطری توجه شود یا عوامل و متغیرهای سطحی ؟
•کودک چگونه زبان مادری خود را می آموزد ؟
• آیا زبان امری یادگرفتنی است مانند مهارت هایی چون شنا و رانندگی ؟
•آیا زبان ذاتی و فطری است مانند راه رفتن ؟
•همه این سوالها و سوال های مشابه در نظریه های رشد زبان پاسخ داده می شود دراین زمینه به طور کلی به بعضی از مهمترین نظریه های زبان اشاره می نما ئیم .
الف)نظریه رفتارگرایی از دیدگاه اسکینر
مبحث تقلید در زبان
نظریه یادگیری اجتماعی از دیدگاه آلبرت بندورا
2- نظریه های نهاد گرایی :
فطری نگری از دیدگاه چامسکی
•نوام چامسکی (1959) زبان شناس، نظریه فطری نگری را مطرح کرد که به موجب آن، مهارت زبان حیرت انگیز کودکان خردسال را به صورتی که در ساختار مغز انسان حک شده است در نظرمی گیرد. چامسکی با تمرکز روی دستورزبان، اظهار داشت که قواعد ساختار جمله به قدری پیچیده هستند که حتی کودکان خردسالی که از لحاظ شناختی خبره هستند نمی توانند آنها را مستقیما یاد بگیرند یا کشف کنند. در عوض، او معتقد است که تمام کودکان با وسیله فراگیری یک زبان به دنیا می آیند، یعنی سیستمی فطری که از مجموعه ای قواعد مشترک در تمام زبان ها تشکیل می شود.این سیستم به کودکان امکان می دهد تا صرف نظر از زبانی که می شنوند، به محض اینکه واژه های کافی داشته باشند،به صورت قانونمند زبان را بفهمند و صحبت کنند.
•
مراحل رشد زبان:
•1- گریه و فریاد :
•کودکان در سالهای اول برای فهماندن منظور خود ناگزیر از گریه و فریاد استفاده می کنند . یعنی به نوعی با استفاده ازآن قصد برقراری ارتباط با دیگران دارند.
• شیر خوارگان به هنگام تولد قادر به تولید صدا هستند . آن ها مجهز به تمام ابزارهای مورد نیازشان هستند.
• 2- ادای صداهای نامشخص ( غان و غون کردن ) 8-4 ماهگی .
کودکان در این سن قادر به تشخیص و تمایز دادن میان واج ها هستند . اگر صدای معینی به شیرخوار نواخته شود ، و لازمۀ شنیدن صدا مکیدن بطری شیر باشد . در این صورت،نرخ مکیدن تا زمان خوگیری کودک به آن واج افزایش خواهد یافت . وقتی نرخ مکیدن نسبت به یک صدا کاهش یابد ، نواختن صدای متفاوت بار دیگر نرخ مکیدن را افزایش خواهد داد .
•عوامل موثر در رشد گویایی :
3-نظریه های شناختی
4-نظریه تعامل گراها
منابع
دانلود پاورپوینت رشد زبان و مراحل آن- 29 اسلاید