لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 86
فهرست مطالب
مقدمه 4
تعریف مه 6
اقلیم شناسی مه 6
انواع مه 8
ساختار فیزیکی مه 14
مفاهیم کلی تعدیل مه 17
روشهای رفع فیزیکی مه 19
روش های تبخیر 20
روش های پیشگیری 22
استفاده از علم سنجش از دور و کمک گرفتن از عکسهای ماهوارهای 23
مفاهیم اصولی در سنجش از دور 24
دورسنجی 26
نیاز مبرم به آمار و اطلاعات از منابع زمینی 28
انرژی یا تشعشع الکترومغناطیسی 29
الف: طیف انرژی الکترومغناطیسی 30
ب: بازتاب طیفی 31
ماهواره ها و سیستم های سنجش از دور در هواشناسی و علوم جو 32
کاربرد تغییر تصاویر و داده های ماهواره ای 35
کاربرد سنجش از دور در مه زدایی 37
پیش بینی مه 41
مه تابشی 43
ضرورتهای مه تابشی 45
مه جبهه ای 46
ضرورت های مه جبهه ای 47
مه دریایی 48
ضرورت های مه دریایی 50
مه فرارفتی 51
ضرورت های مه فرارفتی 52
مه توده ای 53
نیاز کلی در پراکندگی مه 54
پراکندگی مه ابر سرد 58
فناوری بارورسازی 59
بارورسازی با یخ خشک 60
بارورسازی با پروپان 61
بارورسازی با استفاده از دی اکسید کربن مایع (LC) 61
پراکندگی مه گرم 65
مخلوط کردن بوسیله هلیکوپتر 66
بارورسازی بوسیله مواد جاذبه الرطوبه 68
مه زدایی از طریق گرمایشی زمینی 72
حذف مه یخی 81
نتیجه 82
مقدمه
با وجود پیشرفتهای تکنولوژی، هنوز مه، بعنوان خطری جدی برای هوانوردی، دریانوردی و راه و ترابری محسوب می شود. سیستم های حمل و نقل جادهای، هوایی و دریایی به علت وجود مه غلیظ، دچار اختلال می شوند و درصد بسیاری از خسارات جانی و مالی بدلیل وجود مه ایجاد می گردد.
طبق تعریف، مه به هر ابری اتلاق می گردد که میدان دید ناظر را کاهش دهد و آن را از هزار متر به 100 و حتی 10 متر محدود کند. مه می تواند از چند ساعت تا چندین روز ماندگار باشد و بطور طبیعی تحت تأثیر نیروی عمودی قوی و گرمای خورشیدی پراکنده شود. بطور کلی مه یک پدیده آب و هوایی در سطح وسیع است و محاسبه رخداد مه تنها از طریق مشاهده می تواند مورد توجه قرار گیرد.
آمار نشان دهنده خسارات بسیار ناشی از مه غلیظ در سرتاسر جهان می باشد. لذا، کشورها را بر آن داشته تا با ابداع سیستم های عملیاتی و قابل استفاده جهت مهزدایی در سطح جاده ای، هوایی و دریایی از خسارات وارده احتمالی بکاهند. کشورهای پیشرفته جهان نظیر امریکا، روسیه، ایتالیا، چین و ... در خصوص مقابله با پدیده مه آزمایشات و ابداعاتی انجام داده اند و نتایج تحقیقاتی مهزدایی آنها نیز انتشار یافته است. لذا همانطور که کشورهای پیشرفته جهان با توجه به فناوری پیشرفته، پراکنش این پدیده مخرب را نیازی مبرم می دانند، ما نیز باید با در نظر گرفتن آمار خسارات جانی و مالی ناشی از مه به فکر تحقیقات و عملیات توسعه فن آوری در زمینه مهزدایی باشیم. شکی نیست که مه را می توان با روشهای مصنوعی از بین برد. با آزمایشات بیشتر در مورد تکنیکهای موجود می توان قوانینی را بوجود آورد که بتوانند در ایجاد تکنیکهای موفق و بهتر و کاهش دادن بیشتر هزینه و خطر عملیات مورد استفاده قرار گیرد. لذا آزمونهای تجربی ما را به سمت استاندارد کردن تکنیکهای مهزدایی سوق می دهد.
علیرغم پیشرفتهای تکنولوژیکی، هنوز مه برای هوانوردی و دریانوردی یک خطر جدی محسوب می شود. بعلت وجود مه غلیظ، سیستم های حمل و نقل جدید با سرعت بالا، متناوباً دچار اختلال میشوند. درصد زیادی از خسارات جانی، مالی و کاهش بهرهوری در صنعت، بدلیل وجود مه ایجاد می شود. مه، در هوانوردی نیز مشکلاتی ایجاد می کند.
تحقیق و بررسی در ورد مه 85 ص