
هر سازمان نیاز به رویکردی ساختیافته برای مدیریت خود و چالشهایش دارد.
این رویکرد باید موارد زیر را تضمین کند:
هداف مورد توافق فناوری اطلاعات
کنترلهای مورد نیاز مدیریت
پایش مؤثر کارآیی برای پیگیری و نیل به اهداف مورد نظر
حرکت شرکت ملی حفاری ایران به سوی حاکمیت فناوری اطلاعات
حاکمیت فناوری اطلاعات بر عهده مدیران اجرایی سازمان بوده، شامل مدیریت، ساختاردهی به سازمان و فرآیندهایی برای اطمینان از حرکت فناوری اطلاعات در راستای استراتژیها و اهداف سازمان است (COBIT, Ver 4.1).
حاکمیت مؤثر فناوری اطلاعات سازمان را در دستیابی به سه هدف حیاتی، یعنی انطباق با قوانین و مقررات، برتری عملیاتی و مدیریت بهینه ریسکها، قادر میسازد (Robinson, N.).
شرکت ملی حفاری ایران یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت نفت است که با هدف افزایش توان رقابتی خود و ورود به بازارهای جهانی، تصمیم به برنامهریزی استراتژیک در حوزههای مختلف کسب و کار اصلی و پشتیبانی خود گرفته و یکی از این حوزهها، حوزه فناوری اطلاعات است.
با این نگاه و با توجه به اهداف همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران، جایگاه فناوری اطلاعات در این شرکت از یک فراهمکننده اطلاعات به یک جزء ضروری از استراتژی سازمان (Luthy, D., Forcht, K.)، ارتقا خواهد یافت.
پروژهای تحت عنوان «تدوین معماری سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات» توسط این شرکت تعریف و اجرا گردیده است.
چرا به چارچوب کنترلی نیاز است؟
مدیران به دلایل زیر میخواهند از برآورده شدن اهداف فناوری اطلاعات در سازمانشان آگاه شوند (COBIT, Ver 4.1):
دستیابی به اهداف
حصول اطمینان از یادگیری و سازگاری
مدیریت خردمندانه مخاطراتی که سازمان با آنها روبروست
شناسایی فرصتها و استفاده از آنها
سازمانهای موفق، علاوه بر شناسایی مخاطرات و بهرهگیری از منافع فناوری اطلاعات، راههایی نیز برای انجام موارد زیر مییابند (COBIT, Ver 4.1):
همسو کردن استراتژیهای فناوری اطلاعات با استراتژیهای کسب و کار
ایجاد اطمینان در سرمایهگذاران و ذینفعان از این بابت که سازمان، مخاطرات آینده را پیشبینی نموده است
تسری استراتژیها و اهداف فناوری اطلاعات در سازمان
کسب سود از سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات
فراهم نمودن ساختارهای سازمانی که پیادهسازی استراتژیها و اهداف را تسهیل میکنند
ایجاد روابط سازنده و مؤثر میان کسب و کار و فناوری اطلاعات با شرکای بیرونی
اندازهگیری کارآیی فناوری اطلاعات
مؤسسه حاکمیت فناوری اطلاعات (ITGI) در سال 1998 با هدف پیشبرد مطالعات بینالمللی در زمینه هدایت و کنترل فناوری اطلاعات در سازمانها تأسیس گردیده و از آن زمان تاکنون مبادرت به انتشار استانداردها و دستورالعملهایی در قالب یک سری کتب و مقالات، منابع الکترونیکی و مطالعات موردی نموده که یکی از این استانداردها چارچوب COBIT است.
عارضهیابی فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران
پس از شناخت جایگاه کنونی فناوری اطلاعات (شامل ساختار سازمانی و شرح وظایف) در شرکت ملی حفاری ایران، 34 فرآیند عمومی یادشده در چارچوب COBIT مورد شناسایی قرار گرفتهاند. بر اساس مصاحبات انجام شده با مدیران واحدهای متولی فناوری اطلاعات در شرکت و مشاهدات بعمل آمده از روند اجرای فرآیندها، سطح بلوغ هریک از فرآیندهای موجود بر اساس رهنمودهای ذکر شده در شناسنامه این فرآیندها در چارچوب مذکور، اندازهگیری شده است.
هماکنون سطح بلوغ فناوری اطلاعات در شرکت ملی حفاری ایران ـ که از میانگین امتیازهای بلوغ تکتک فرآیندها حاصل گردیده ـ برابر 12/1 است. بر اساس این ارزیابی، 47% فرآیندهای کنونی فناوری اطلاعات شرکت در سطح بلوغ صفر، 29% در سطح بلوغ یک، 21% در سطح بلوغ دو و تنها 3% فرآیندها در سطح بلوغ سه قرار دارند. سطوح بلوغ چهار و پنج در شرایط کنونی شرکت، مشاهده نشدهاند.
مقایسهای میان سطوح بلوغ در حوزههای مختلف نشان میدهد که حوزه «برنامهریزی و سازماندهی» با نمره 40/1 بیشترین و حوزه «پایش و ارزیابی» با نمره 48/0 کمترین سطح بلوغ را در میان حوزههای فرآیندی فناوری اطلاعات دارا هستند.
در این مطالعات، سطح بلوغ فرآیندهای کلیدی فناوری اطلاعات شرکت ملی حفاری ایران، یعنی فرآیندهایی که با عوامل کلیدی موفقیت در ارتباطند، برابر 13/1 است که تنها به میزان 01/0 از مقدار مشابه برای همه فرآیندها بیشتر است.
شامل 14 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت نتایج بکارگیری مدل مرجع COBITدر عارضهیابی فرآیندهای مدیریت IT